Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Citerar mig själv, men jag bor faktiskt bara 430m från alla dessa fem riksvägar, man kanske skulle ha en egen värstingladdare för att få många Teslabesök
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
+1. Hade varit mycket användbart för alla oss som inte vill ta omväg via Mora på vägen till Trysil från Stockholmstrakten. Och ligger ju på den genaste vägen från Göteborg till Sälen vilket borde täcka in en annan flitigt använd rutt.
Men hyser inga stora förhoppningar efter att SC Mora öppnades.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Ulricehamn är ganska optimalt så bilen har nya fräscha elektroner upp för backen
Hade hellre sett en i Borås, eftersom R27, R40, R41 och R42 knyts ihop där.
Vi har R23, R25, R27, R30 och R37 här i Växjö, men det är ändå inte stor prio tror jag. När jag köper min Tesla hoppas jag mest på Västsvenska krysset i Värnamo då det är en punkt man mer än ofta korsar på ett visst avstånd hemifrån!
Växjö har ju faktiskt rätt bra destinationsladdare. Många 22kw. En i Smålands inland skulle sitta fint.
De fyra laddstationerna i Umeå beräknas att sättas i drift under vecka 39. Har pratat med den lokala elfirman och de är snart färdig med sitt, då kommer Tesla med sina egna tekniker och slutför installationen.
Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.
Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.
Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kommer nog från Ödeshög till Gbg med marginal
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tråden alldeles för lång att läsa så detta kanske redan har tagits upp - själv skulle jag uppskatta en SuperCharger någonstans mellan Göteborg och Jönköping. Skall man åka på 40'an mellan dessa städer mitt i smällkalla i en 60 modell så kan det bli lite väl långsam körning eller chademo laddning i Ulricehamn eller Borås.
I mitt fall åker jag från lite utanför Gbg och inte ända fram till Jkp, men nån stans mitt emellan där vore bra tycker jag.
Har inte sett att något finns planerat där på kartan.
Håller helt med! Åker Linköping till Götet en del och kommer behöva ladda på vägen, Borås skulle vara toppenbra för detta. Kommer inte till Ödeshög. Destinationsladdning i all ära men en SuC här vore förträffligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kommer nog från Ödeshög till Gbg med marginal
Han menar nog att han kör Linköping-Göteborg-Linköping och har svårt med destinationsladdare, blir svårt att köra Ödeshög-Göteborg-Ödeshög på en laddning.
Läste i DN idag att eftersom CCS/Combo samt Typ2 blir EU standard från 2017. Vilket innebär att det blir krav på att dessa måste erbjudas på alla nya laddstationer.
Undrar om det inkluderar att alla Teslas nya Superchargers? Iofs bra att det blir en standard, men detta kaske kommer att slå mot utbyggnadstakten av superchargers.
Att det blir krav CCS innebär väl bara att Tesla sätter upp en Chademo/CCSstolpe brevid sina laddare i så fall. De kommer inte bygga om Superchargerna.
Nu är ju inte Superchargern en offentligladdare så jag har svårt att se att de kan hindras av en lag. Jag måste ju tex inte ha en CCS hemma vid min laddare.
Fast man kunde tvinga bensinmackägare sätt upp Etanol pumpar. Borde man inte kunna ha liknande tvingande lagstiftning även för icke privata laddstolpar?
Ja, inte såg det roligare ut idag på suc i Sundsvall.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har Sundsvall blivit med ännu en tesla?
Btw, den där äldre bilen stod där vid 16tiden också när jag for förbi
Yes , hämtade den igår och kom hem med den idag... Var bara upp till suc så att familjen skulle kunna åka direkt när jag kom hem. Hade inte så mycket distans kvar
Ja, man kan alltid ladda på CHAdeMO. Det är så det inte skulle behövas några superchargers alls, eller hur? Jag tror vi alla vet att det alltid går att lösa något sätt att få kräm i bilen, men det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Det beror väl på dels vad du ska göra i Göteborg och sen på hur bråttom du har. Ska du bara till Göteborg, lämna ett paket och sen åka tillbaka till Stockholm så lär det ju bli lite knappt om du ska hålla hastighetsbegränsningen + moms men enligt siffror från en annan tråd så går det bevisligen åka snålt även med en Tesla... Sen är det väl oftast så att människor behöver äta också och om du då lägger en lunch i Göteborgstrakten så finns ju chansen att ladda under tiden.
Jag håller med om att en SuC utefter R40 skulle vara passande men det finns trots allt andra platser i detta avlånga land som har mycket sämre förutsättningar för elbilar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ja, man kan alltid ladda på CHAdeMO. Det är så det inte skulle behövas några superchargers alls, eller hur? Jag tror vi alla vet att det alltid går att lösa något sätt att få kräm i bilen, men det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Grejen var ju att denna CHAdeMO är gratis och därmed fungerar "nästan"lika bra som SuC. Att det vore välkommet med fler SuC är jag helt enig med dig om. Dock är det inte så länge sedan det inte fanns särskilt många fungerande CHAdeMO heller utmed vägarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
det förändrar inte det faktum att alla som vill köra Stockholm-Göteborg och tillbaks den rätta vägen (dvs E4 och R40) inte klarar det bara på superchargers, och det är synd och skam.
Det beror väl på dels vad du ska göra i Göteborg och sen på hur bråttom du har. Ska du bara till Göteborg, lämna ett paket och sen åka tillbaka till Stockholm så lär det ju bli lite knappt om du ska hålla hastighetsbegränsningen + moms men enligt siffror från en annan tråd så går det bevisligen åka snålt även med en Tesla... Sen är det väl oftast så att människor behöver äta också och om du då lägger en lunch i Göteborgstrakten så finns ju chansen att ladda under tiden.
Jag håller med om att en SuC utefter R40 skulle vara passande men det finns trots allt andra platser i detta avlånga land som har mycket sämre förutsättningar för elbilar...
Jag skrev bara på superchargers. Det går alltid lösa laddning på ett eller annat sätt. I värsta fall får man stanna extra nånstans. Men jag tror vi alla är överens om att livet är så mycket smidigare när det faktiskt finns nog med superchargers längs rutten - då behöver man inte tänka på det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
På väg till Kosta upptäcker jag att SuC i Kalmar ännu inte finns men i bilens navigator. Destinationsladdaren i Tindered finns inte heller med. Någon som vet hur lång tid det tar inna en SuC kommer in i navigatorn?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21" Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver