Artikel av rädd sosse hintar om enorma elbilssubventioner

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Artikel av rädd sosse hintar om enorma elbilssubventioner

Inlägg av Herr X »

En sosse skriver ett snurrigt inlägg på SvD om att kollektivtrafiken riskerar att slås ut av elbilar.
Både förutsättningar och slutsats känns helt tokiga per dags dato eftersom det knappt finns några elbilar alls på vägarna och ingen explosionsartad växt förväntas.

Men jag läser in en grej mellan raderna: kan det vara så att sossen har fått inblick i den nya budgeten som presenteras på tisdag och att det där finns en gigantisk elbilssatsning?

http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... /om/debatt
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
StefL

Re: Artikel av rädd sosse hintar om enorma elbilssubventione

Inlägg av StefL »

Läste också denna artikel och tyckte den var helt stollig. Även om vissa driftskostnader minskar med elbil - bränsle, service mm - innebär det ju inte att det blir gratis att köra den. Det kostar fortfarande el (om än mindre än vad bensin/diesel kostar) och åtminstone däck i "personliga rörliga kostnader", och i storstäder som Stockholm och Göteborg tillkommer i framtiden garanterat trängselskatt och parkeringskostnader även för elbilar.

Det måste tydligen till en person på vänsterkanten för att tycka att det är ett problem när kostnader går ner för folk...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Den stora kostnaden för att ha en bil är, och kommer även fortsättningsvis att vara, själva investeringen. Bilarna kommer ju inte att bli gratis, om man inte flyttar till Indien...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Det känns nästan som att artikelförfattaren inte förstått att bussarna också kommer att gå på el, och dessuom kommer de troligen att kunna bli helt autonoma så småningom.

Det påminner mig lite om en film jag såg för ett tag sedan, "The Island" men Ewan McGregor. Den skulle föreställa att utspela sig i framtiden, jag tror det var 2019. I filmen var tågen rälslösa, de svävade fram. Huvudrollsinnehavaren flög fram på ett fordon som liknade en bastard, framavlad av en motorcykel och en rymdkapsel. Bilarna däremot, hade inte förändrats ett dugg, spydde ut avgaser som vanligt och höjdpunkten var en brummande v12:a. Man undrar ju hur de tänkte där?

Så ha lite förståelse för vissa personer, de kan inte hantera att allt förändras samtidigt.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
En sosse skriver ett snurrigt inlägg på SvD om att kollektivtrafiken riskerar att slås ut av elbilar.
Både förutsättningar och slutsats känns helt tokiga per dags dato eftersom det knappt finns några elbilar alls på vägarna och ingen explosionsartad växt förväntas.

Men jag läser in en grej mellan raderna: kan det vara så att sossen har fått inblick i den nya budgeten som presenteras på tisdag och att det där finns en gigantisk elbilssatsning?

http://www.svd.se/elbilar-riskerar-att- ... /om/debatt
Jag hoppas att du har rätt i att han fått reda på mer. Sedan hoppas jag att han dessutom hade otur när han tänkte, för så ***** dum i huvudet får varken journalisten eller den intervjuade vara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Har testat pendla i två veckor nu med regionskåne, tar elmoped till busshållplatsen som ligger 8 km bort. Bussen har varit sen 50% av gångerna, minst 10 min och som mest 40 min. Jag åker gärna kollektivt men ärligt talat, det drivs som ett jävla skämt. Och när ska de sluta köra fossilt?

Trängseln i storstäder kräver verkligen åtgärder
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Författaren sitter o spekulerar 20 år in i framtiden men tänker inte tillräckligt brett. Missa autonoma fordon och att all trafik troligen kommer att elektrifieras. Samåkning och bildelning kommer att bli väldigt utbrett tror jag och vägarna kommer nästan vara tomma, om det inte blir för mycket befolkningstillväxt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Många pendlare kommer sannolikt (om några år) ställa kostnaden att pendla med elbil, som har minimala driftkostnader, med månadskort/periodkort på kollektivtrafiken och finna att elbilen är billigare och samtidigt miljövänlig!
Ja, och? Om det nu är så. Vad är problemet? Det är väl jättebra om folk kan spara pengar och samtidigt har möjlighet att göra en insats för miljön. En jävla dieselbuss är väl ingen höjdare (om nu Västtrafik tror att de kommer att ha dieselbussar i framtiden).
Samtidigt har jag svårt att se att bilägande någonsin kan bli billigare än ett busskort. Men han är vice ordförande i Västtrafik. Han kanske vet mer om framtida biljettpriser än vad han vill berätta för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Han bommar helt och totalt den viktigaste poängen. Om några år är elbilarna helt autonoma. I det läget kommer det att bli så billigt att ta en elbilstaxi med en Uber-liknande tjänst att traditionell kollektivtrafik inte kommer ha en chans att konkurrera. Faktum är att autonoma elbilar ÄR framtidens kollektivtrafik för kort- och medeldistans. Priserna kan fås ner ännu lägre genom en kombination av mindre bilar (poddar) och genom en möjlighet att dela resa med andra resenärer. Kompakta, autonoma elbussar med plats för 10 resenärer som automatiskt koordinerar sina rutter baserat på vad folk bokat för upphämtning och avlämning genom sin app kommer vara snabbare, smidigare, bekvämare och mycket billigare än dagens bussar. Förändringen kommer vara så omvälvande att för gemene man kommer det vara en ekonomiskt sett fullkomligt idiotisk affär att överhuvudtaget äga en egen bil. De som har god ekonomi kommer istället kunna prioritera att färdas ensamma och med högre komfort, men fortfarande till en mycket lägre kostnad än dagens bilism.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

danni skrev:
Han bommar helt och totalt den viktigaste poängen. Om några år är elbilarna helt autonoma. I det läget kommer det att bli så billigt att ta en elbilstaxi med en Uber-liknande tjänst att traditionell kollektivtrafik inte kommer ha en chans att konkurrera. Faktum är att autonoma elbilar ÄR framtidens kollektivtrafik för kort- och medeldistans. Priserna kan fås ner ännu lägre genom en kombination av mindre bilar (poddar) och genom en möjlighet att dela resa med andra resenärer. Kompakta, autonoma elbussar med plats för 10 resenärer som automatiskt koordinerar sina rutter baserat på vad folk bokat för upphämtning och avlämning genom sin app kommer vara snabbare, smidigare, bekvämare och mycket billigare än dagens bussar. Förändringen kommer vara så omvälvande att för gemene man kommer det vara en ekonomiskt sett fullkomligt idiotisk affär att överhuvudtaget äga en egen bil. De som har god ekonomi kommer istället kunna prioritera att färdas ensamma och med högre komfort, men fortfarande till en mycket lägre kostnad än dagens bilism.
Jag tror du har rätt. Jag tror också att trängsel kommer fortfarande att göra det vettigt med kollektivtrafik i många omständigheter. Att sitta i kö in mot Norrtull i Stockholm på morgonen suger, till och med med Autopliot. Då tar jag hellre pendeltåget.

Jag tror att möjligheten att hyra en autonom taxi/bilpoolsbil/danni's Tesla som han inte använder just nu, kommer att öppna upp många möjligheter. Inklusive göra det mycket enklare att inte ha någon bil alls.

Jag tror det blir riktigt bra med de olika möjligheterna. Staden, med 1/5 eller 1/10 så många bilar parkerade överallt kommer att vara en mycket trevligare stad.
image.jpeg
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Betänk också att enmanspoddar kan göras rätt små ihop med att autonoma bilar kan köra tätare så får du in minst tre i bredd på det utrymme som en fil tar upp idag och de kan köra med nästan inget mellanrum i längd. Dvs du kommer kunna packa vägarna supertätt med folk. Det lär inte heller behövas filindelning av vägarna på det vis vi har nu - bilarna borde kunna kommunicera för att organisera upp sig på ett platsoptimalt sätt baserat på sina storlekar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Kostnaden för bil kommer nog förbli hög men marginalkostnaden för extra mil är ju väsentligt lägre på en elbil. Tyvärr riskerar jag nog köra mer bil med en Tesla än jag gjort tidigare och förstått att ni är många som kör mer än tidigare. Försvinner mycket av det dåliga miljösamvetet, det blir bekvämare att åka bil och marginalkostnaden är försumbar så sjunker tröskeln för att ta bilen. Säger tyvärr för att jag tror välfungerande kollektivtrafik inom överskådlig tid förblir viktig för både miljö och framkomlighet.

Jag tror också autonoma bilar och bussar i olika storlekar kommer förändra hur vi äger bilar och reser kollektivt men det är svårt att uppskatta tidslinjen. Är man kollektivtrafikplanerare så finns all anledning att vara på tårna och inte luta sig tillbaka tro att ens jobb kommer bli överflödigt och frågan lösa sig självt.

Att göra förändringar i kollektivtrafik är en mycket trögare process än beslutet för var och en att gå över till elbil. Vad jag kan se på bussarna här så rullar de 8-10år och det tar ett bra tag från tanke till att en ny buss är ute på gatan. Bussar som upphandlas nu budgeteras antagligen för att fortfarande vara i drift 2025 så desto större anledning att tänkta till ordentligt. Hög tid att se sig om efter något utan avgasrör.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jag hade lite svårt att tolka artikeln först, gillade han elbilar eller inte. Men så ser jag sist i artikeln att han jobbar på västtrafik och då måste jag ge honom cred för att vara så förvånansvärt positiv till elbilar ändå.

Min take på det hela är att enda fördelen med helt kollektiv trafik är att du kan planskilja det (under jord eller på stolpar) och göra poddarna anpassade för att forsla folk i max 30 minuter (med komfort där efter). Och med planskilnaden så kan dom ju lätt vara autonoma redan idag. Och med olika poddar för 2-20 pers kan man haula folk rätt effektivt.

Annars är ju vägnätet så bra utbyggt att det är riktigt svårt att slå dörr till dörr. Och slutar vi bara försöka göra det krångligt att åka bil gå det nog att lösa trängseln också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kollektivtrafik fungerar ju bara där hög befolkningsdensitet finns. På alla andra ställen kommer elbilar vara överlägset bäst.
Skriv svar