Barnstolar

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare

Barnstolar

Inlägg av otjernberg »

Behöver få in sex pers i den annalkande sjusitsiga MX:n varav två bakåtvända barnstolar. Någon som klurat på liknande problem och har tips om lämpliga stolar och placering?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Barnstolar

Inlägg av Johnalm »

Funderar på samma sak, fast behöver få in 4-6 personer varav 2 bakåtvända barnstolar (en Isofix och en bältesvariant) i en 6-sitsig...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag satte vår bakåtvända i mittensätet andra raden när jag testkörde och det är där vi kommer att ha den när vi hämtar bilen. Den har inte ISO-fix vilket inte heller mittensätet har. Mitten har ju också lite mindre utrymme vad gäller bredd och höjd så det förloras inte något bra säte på detta sätt. Man måste vara medveten om att även mitten kan röra sig lite när man flyttar fram någon av de andra stolarna för att komma bak. Ska man ha två bakåtvända hade jag tagit mitten och en av de andra stolarna i mittenraden. Längst bak lär bara barn vilja sitta om det är 7-sitsig. Med två bakåtvända lär då max tre vuxna kunna sitta bekvämt inklusive föraren.

Har man istället 6 säten kan man testa att sätta en av de bakåtvända längst bak. Kan vara lite bökigt att komma bak med barnstol även ifall det är fritt i mitten så smidigast hade nog varit att sätta även bägge dessa i mittenraden. I och med att det är tomt i mitten behöver man inte flytta stolarna utan kan kliva runt dessa och i alla fall en vuxen skulle kunna sitta längst bak. Jag har dock inte sett någon 6-sitsig live ännu så jag är lite mer osäker hur det fungerar än 7-sitsiga.

En sak att tänka på är att sätena i mittenraden är rätt höga jämfört med vanliga säten. Stödbenet nådde precis ned när vi testade i Mölndal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Svenssons skrev:
Jag satte vår bakåtvända i mittensätet andra raden när jag testkörde och det är där vi kommer att ha den när vi hämtar bilen. Den har inte ISO-fix vilket inte heller mittensätet har. Mitten har ju också lite mindre utrymme vad gäller bredd och höjd så det förloras inte något bra säte på detta sätt. Man måste vara medveten om att även mitten kan röra sig lite när man flyttar fram någon av de andra stolarna för att komma bak. Ska man ha två bakåtvända hade jag tagit mitten och en av de andra stolarna i mittenraden. Längst bak lär bara barn vilja sitta om det är 7-sitsig. Med två bakåtvända lär då max tre vuxna kunna sitta bekvämt inklusive föraren.

Har man istället 6 säten kan man testa att sätta en av de bakåtvända längst bak. Kan vara lite bökigt att komma bak med barnstol även ifall det är fritt i mitten så smidigast hade nog varit att sätta även bägge dessa i mittenraden. I och med att det är tomt i mitten behöver man inte flytta stolarna utan kan kliva runt dessa och i alla fall en vuxen skulle kunna sitta längst bak. Jag har dock inte sett någon 6-sitsig live ännu så jag är lite mer osäker hur det fungerar än 7-sitsiga.

En sak att tänka på är att sätena i mittenraden är rätt höga jämfört med vanliga säten. Stödbenet nådde precis ned när vi testade i Mölndal.
Tack för din input, det blir som det blir helt enkelt :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag provade en 6-sitsig med en barnstol på mittenraden.
bild 2.JPG
Provade eller tänkte inte på hur lätt eller svårt det skulle vara att ha en längst bak. Men i en 6-sitsig skulle jag nästan prova att ha en fram och en på andra raden bakom föraren. Frun eller jag själv på andra raden. Gäster längst bak.
Men det är väl bäst att prova sig fram, jag är övertygad om att det går att hitta en lösning som passar bra.
Stödbenet märkte vi inget av att det skulle vara nära till för hög stol.
Hon var inte så sur annat än på kortet. ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Pontus skrev:
bild 2.JPG
Provade eller tänkte inte på hur lätt eller svårt det skulle vara att ha en längst bak. Men i en 6-sitsig skulle jag nästan prova att ha en fram och en på andra raden bakom föraren. Frun eller jag själv på andra raden. Gäster längst bak.
Men det är väl bäst att prova sig fram, jag är övertygad om att det går att hitta en lösning som passar bra.
Tycker du inte den stolen, Max-Way, tar ganska mycket plats i din Model S? Jag tycker det.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Isofix enbart i mittenradens sidosäten samt på båda sätena i tredje raden va?

Jag skulle helst vilja ha Isofix även i passagerarsätet fram, men det finns väl inget fäste där va?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Johnalm skrev:

Jag skulle helst vilja ha Isofix även i passagerarsätet fram, men det finns väl inget fäste där va?
Stämmer. Det är upp till 4 ISOFOX-fästen och det är som du skriver på sidosätena i mittenraden och de bägge i tredje raden (om man har dessa säten). Finns nämnt på specifikationerna för Model X på tesla.com även ifall det inte uttryckligen står vilka säten som har ISOFIX-fästen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Fattar inte varför det är så ont om isofix i framsätet på bilar. Någon som vet? Kommer sakna det på min A6.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Svenssons skrev:
Johnalm skrev:

Stämmer. Det är upp till 4 ISOFOX-fästen och det är som du skriver på sidosätena i mittenraden och de bägge i tredje raden (om man har dessa säten). Finns nämnt på specifikationerna för Model X på tesla.com även ifall det inte uttryckligen står vilka säten som har ISOFIX-fästen.
Däremot såg jag på Youtube att de förenklat infästningen på iallafall mittenraden, med en "läpp" som kan fällas upp och därmed nå infästningsöglan på ett enklare sätt.

På min S är det med fara för min skinnklädsel varje gång jag ska montera barnstolen :shock:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

grenhall skrev:
Pontus skrev:
bild 2.JPG
Tycker du inte den stolen, Max-Way, tar ganska mycket plats i din Model S? Jag tycker det.
Jo, men som vi använder bilen har det gått bra att ha stolen fram (hon kan ju köra men AP :) ) så då har det gått bra. Även bakom mig när jag kör går hjälpligt bra. Men visst har vi funderat på att byta stol.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Pontus skrev:
grenhall skrev:
Pontus skrev:
bild 2.JPG
Jo, men som vi använder bilen har det gått bra att ha stolen fram (hon kan ju köra men AP :) ) så då har det gått bra. Även bakom mig när jag kör går hjälpligt bra. Men visst har vi funderat på att byta stol.
Det är inte lönt. Alla stolar tar mycket plats. Nu är både jag och min fru pygméer så det är lugnt för vår del. Men ja jag tycker den tar mkt plats. Framför allt eftersom den inte får luta sig mot en annan stol.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
kallekula

Inlägg av kallekula »

Någon som kommit fram till en bra bakåtvänd stol? Jag ska köpa och ha på andra raden och vill gärna kunna använda sätet framför. Har en Besafe i andra bilen idag som jag tycker tar för mycket plats.

Helst ISOFix.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Cybex Sirona ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

e5m1r skrev:
Cybex Sirona ?
Jag köpte en Cybex Sirona på Babyland.se, dessvärre fick jag först en bekräftelse och efter ett par dagar en restnotering med förväntad leverans i januari 2017... tror den finns i rosa/lila om du kan tänka dig en sådan :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tänk nu på att sirona finns i två modeller där enligt min mening den m2 i size är sämre då den inte går att rotera för lättare in och urstigning och har sämre klassning på krocksäkerhet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

e5m1r skrev:
Tänk nu på att sirona finns i två modeller där enligt min mening den m2 i size är sämre då den inte går att rotera för lättare in och urstigning och har sämre klassning på krocksäkerhet
Fasen, det hade jag helt missat :lol:
Nu ska jag avboka m2:an och försöka hitta en "äldre" variant med snurr på.

Tack!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Johnalm skrev:
e5m1r skrev:
Fasen, det hade jag helt missat :lol:
Nu ska jag avboka m2:an och försöka hitta en "äldre" variant med snurr på.

Tack!
Den andra med snurret tillverkas fortfarande och är Cybex säkraste stol
Man kan undra varför M2 i size släptes
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

otjernberg skrev:
Behöver få in sex pers i den annalkande sjusitsiga MX:n varav två bakåtvända barnstolar. Någon som klurat på liknande problem och har tips om lämpliga stolar och placering?
Jag kommer att använda mina Besafe izi kid x3 på ena sidan av bilen.
Mao ena sätet längst bak och ett framför. Jag har best 6-sits varianten.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Tars skrev:
otjernberg skrev:
Jag kommer att använda mina Besafe izi kid x3 på ena sidan av bilen.
Mao ena sätet längst bak och ett framför. Jag har best 6-sits varianten.
Jag har en Besafe izi kid x3 idag och ett litet babyskydd idag, funderar på samma "layout", den stora i mellanraden och minstingen längst bak med mamma 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar