Light Harmonic ljudpaket
Moderator: Redaktion
Light Harmonic ljudpaket
Har ngn uppgraderat sitt standard ljudpaket med Light Harmonic
och hur nöjda var ni med det i så fall ?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Light Harmonic ljudpaket
Vad är det? Nåt man får från Tesla eller tredjepart?Designer skrev:Har ngn uppgraderat sitt standard ljudpaket med Light Harmonic
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Google säger: http://lightharmonic.com/tesla/
Det låter absolut intressant - skulle gärna också höra om erfarenheter ifall någon har det!
Det låter absolut intressant - skulle gärna också höra om erfarenheter ifall någon har det!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har det uppgraderade paketet i min Tesla men saknar faktiskt lite tryck generellt. Det här paketet ser intressant ut men man byter alltså inte ut högtalarna i instrumentbrädan och de längst bak utan bara subben och dörrhögtalarna. Undrar hur de lirar tillsammans?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Tror det var på Teslarati de gjorde en jämförelse för inte så länge sedan mellan std, sound studio package, uhf och light harmonic. Kolla där för mer info.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Audio concept i stockholm säljer detta kit. Verkar som det är lättinstallerat GDS.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Just det, dem verka väldigt professionella och kunniga och dem gör installation också.Niclas skrev:Audio concept i stockholm säljer detta kit. Verkar som det är lättinstallerat GDS.
Dessutom har dem själva en 70D
Jag har beställt en installation och kan rapportera tillbaka hur det blev

Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Mycket dem idagDesigner skrev:Just det, dem verka väldigt professionella och kunniga och dem gör installation också.Niclas skrev:Audio concept i stockholm säljer detta kit. Verkar som det är lättinstallerat GDS.
Dessutom har dem själva en 70D
Jag har beställt en installation och kan rapportera tillbaka hur det blev

Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
De tog dock ett hiskeligt överpris. 12000 kr när den amerikanska shoppen tar $999 och den europeiska återförsäljaren tar €999 (som man säkert kan få dem att lyfta momsen från).Niclas skrev:Audio concept i stockholm säljer detta kit. Verkar som det är lättinstallerat GDS.
- Audio Concept
- Teslaägare
Danni, tack för att du uppmärksammade detta. Kollade nu med leverantören i USA och när vi beställde de första kit'en så var det amerikanska priset inkl vårt inköpspris högre, och 12000 blev korrekt pris i Sverige. Nu har LH sänkt det amerikanske priset beroende på att det även snart finns en "part 2" av 4D uppgraderingen - den som är för Model S - med det "lilla" ljudpaketet.
Även om vi köpt in de första kit'en till det högre priset skall vi givetvis se vad vi kan göra så att det blir konkurrenskraftigt. Hela engagemanget med Light Harmonics produkter för Tesla (vi känner dem sedan tidigare för andra fantastiska produkter i hifi sammanhang) - handlar enbart om att stödja och om möjligt förbättra upplevelsen för alla Teslaägare.
Tesla är en fantastisk produkt, ett häpnadsväckande coolt projekt och vi är precis som alla andra här totalförälskade i bilen och glada för att få vara med om "upplevelsen" Tesla.
De första bilarna kommer att kunna "lyssnas till" senare delen av nästa vecka eller veckan därpå. Vi garanterar att ingen kommer att bli besviken på vare sig ljudförbättringen eller priset för produkterna och installationen.

/Audio Concept
Även om vi köpt in de första kit'en till det högre priset skall vi givetvis se vad vi kan göra så att det blir konkurrenskraftigt. Hela engagemanget med Light Harmonics produkter för Tesla (vi känner dem sedan tidigare för andra fantastiska produkter i hifi sammanhang) - handlar enbart om att stödja och om möjligt förbättra upplevelsen för alla Teslaägare.
Tesla är en fantastisk produkt, ett häpnadsväckande coolt projekt och vi är precis som alla andra här totalförälskade i bilen och glada för att få vara med om "upplevelsen" Tesla.
De första bilarna kommer att kunna "lyssnas till" senare delen av nästa vecka eller veckan därpå. Vi garanterar att ingen kommer att bli besviken på vare sig ljudförbättringen eller priset för produkterna och installationen.

/Audio Concept
Trevligt att ni är med på forumet. Jag är intresserad av att komma och lyssna.
- Audio Concept
- Teslaägare
Kul. Jag skulle gärna prova då det efter min uppgradering är just dörrhögtalarna som är den svaga länken.Audio Concept skrev:Tack för det. Lägger in en post här när det är klart för lyssning....
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Häftigt!Audio Concept skrev:Danni, tack för att du uppmärksammade detta. Kollade nu med leverantören i USA och när vi beställde de första kit'en så var det amerikanska priset inkl vårt inköpspris högre, och 12000 blev korrekt pris i Sverige. Nu har LH sänkt det amerikanske priset beroende på att det även snart finns en "part 2" av 4D uppgraderingen - den som är för Model S - med det "lilla" ljudpaketet.
/Audio Concept
När får ni in Sennheiser HE1 för provlyssning? Tänkte ha ett system i Teslan:-))
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Otroligt intressant!! Vart kommer ni demonstrera systemet? Rådhuset?Audio Concept skrev:Tack för det. Lägger in en post här när det är klart för lyssning....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
De nada! Tillverkaren erbjuder alla som köper S.4D part 1 nu en rejäl rabatt på part 2 när den väl kommer. Har ni möjlighet att lösa samma deal till slutkunder i Sverige, kanske i samarbete med tillverkaren?Audio Concept skrev:Danni, tack för att du uppmärksammade detta. Kollade nu med leverantören i USA och när vi beställde de första kit'en så var det amerikanska priset inkl vårt inköpspris högre, och 12000 blev korrekt pris i Sverige. Nu har LH sänkt det amerikanske priset beroende på att det även snart finns en "part 2" av 4D uppgraderingen - den som är för Model S - med det "lilla" ljudpaketet.
/Audio Concept
Känner ni till någon installatör ni kunde rekommendera i Göteborg?
- Audio Concept
- Teslaägare
Beklagar radiotystnaden. Mässa och installationer har tagit all tid under ett par veckor.
Nu är hursomhelst demobilen klar med 4D paketet. I bilen satt standard hifi-paketet från Tesla. Högtalare i alla fyra dörrarna byttes mot Light Harmonics egna, avsevärt kraftfullare och mer välbyggda element. Resultatet blev en kraftigt förbättrad återgivning, i synnerhet tydlighet i t.ex tal eller sång vid lägre volym. Det hela låter mycket mer dynamiskt och det är definitivt roligare att spela musik i bilen efter uppgraderingen.
Det finns en utmärkt ny review, som beskriver processen och resultatet precis som den är gjort med demobilen. Läs mer här, http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... -harmonic/
Det allra bästa är givetvis att du kommer och lyssnar själv. Demobilen finns på Kungsholmen. Hör av dig till, eller kom gärna inom Audio Concept, Södra Agnegatan 29 - På Kungsholmen i Stockholm. 10-18 vardagar och 11-15 lördagar.
ps. Danni - vet tyvärr inga som gör detta i Göteborg, men du är varmt välkommen till Stockholm så ordnar vi det för dig på några timmar.
/Audio Concept
Nu är hursomhelst demobilen klar med 4D paketet. I bilen satt standard hifi-paketet från Tesla. Högtalare i alla fyra dörrarna byttes mot Light Harmonics egna, avsevärt kraftfullare och mer välbyggda element. Resultatet blev en kraftigt förbättrad återgivning, i synnerhet tydlighet i t.ex tal eller sång vid lägre volym. Det hela låter mycket mer dynamiskt och det är definitivt roligare att spela musik i bilen efter uppgraderingen.
Det finns en utmärkt ny review, som beskriver processen och resultatet precis som den är gjort med demobilen. Läs mer här, http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... -harmonic/
Det allra bästa är givetvis att du kommer och lyssnar själv. Demobilen finns på Kungsholmen. Hör av dig till, eller kom gärna inom Audio Concept, Södra Agnegatan 29 - På Kungsholmen i Stockholm. 10-18 vardagar och 11-15 lördagar.
ps. Danni - vet tyvärr inga som gör detta i Göteborg, men du är varmt välkommen till Stockholm så ordnar vi det för dig på några timmar.
/Audio Concept
- lator
- Teslaägare
Ok, då ska vi se hur mycket mothugg jag får...
Det finns en värld där sekttillhörighet inte är nödvändig då man redan lever i ett upplyst tillstånd. Jag pratar om LINN!
Många anser att LINN är att jämföra med en religion där man vägrar att "ha andra gudar jämte mig". Jag har bara den åsikten att musik ska kunna avnjutas utan illamående eller funderingar på vad det ska bli till middag... Man tas upp i musiken till den nivån att inget annat existerar. Detta har jag aldrig upplevt i en bil och ärligt, det behövs en fullt autonom bil om man ska nå dit för annars kommer olycksstatistiken att gå upp oändligt.
Nåja, efter att ha klargjort detta så pratar vi väl om billjud då. Eller eventuellt, musik i bil... Som alltid så är man helt beroende av den första länken i kedjan som alltså är källan. Du kan bruka de bästa förstärkare och de optimala högtalarna men har du en undermålig källa så är det tyvärr denna signal som du kommer att förstärka. I en Tesla är vi lite begränsade men de flesta lär väl anse att en fil på ett USB-minne är vad vi har att tillgå och det får duga. Därefter ska signalen förstärkas utan att den förstörs totalt. Något som inte är så lätt då det används förstärkare som drivs av bilens 12-volts system. Sen måste vi försöka mata ut denna signal genom några högtalare. Ju fler ju svårare att få det att "lira". Problemet i bilen är ju att vi ska försöka tillgodose alla passagerares önskemål om en optimal ljudupplevelse. Vi har inte en perfekt lyssningspunkt som man lätt skapar sig hemma i vardagsrummet. Därför måste man placera ut ett antal högtalare som gör sitt bästa att tillsammans leverera något njutningsbart. Jag måste tillstå att jag blev en aning chockad när jag tittade på videon om uppgradering och fick se högtalarna som Tesla monterar som original. Ok att de byter ut de främre dörrhögtalarna i UHFS men hur ser då ersättarna ut???
Om jag har förstått rätt så har standardsystemet 7 högtalare. 4 i dörrarna och 3 uppe på panelen. I UHFS utförande så byter man ut de i de främre dörrarna samt lägger till 2 på panelen, 2 i bakluckan (vad nu dessa gör för nytta) och en sub. Dessutom adderas en förstärkare till den ursprungliga så att den totala effekten ökas från 200 till 360w (vilket motsvarar ca 2,5 dB om det nu vore så att man la ihop dessa). Jag antar att den extra effekten leds direkt till bagagets sub och därigenom så har vi egentligen sänkt mängden tillgänglig effekt per element men vad gör väl det, det rockar ju...
Ok. Vad får man då för pengarna? Standard vet vi ju, det är "gratis" men UHFS kostar den nätta summan av 27100 kr. De flesta är egentligen överens om att det inte är värt dessa pengar för att få lite mera bas men har man kostat på sig en bil för en miljon (eller mer) så lär man ju ha råd...och det låter ju bättre. Att uppgradera med LH är lite annorlunda. Det man får för sina 12000 kr + montage (om man inte vill göra det själv) är 4 ersättare till dörrarna, inget mer. Ett sub-paket är tydligen på gång men då blir man ytterligare x kronor fattigare och jag har inte sett någon låda för "andra-stegs basen". Testarna är överens om att man får ett tydligare ljud med speciellt mera mellanregister men att bas-paketet behövs för att kunna konkurrera på lika villkor med UHFS. Alternativet är då att först lägga ut 27100 kr och sen bygga om det med LH´s 12-paket för 18000 + montage (som här rekommenderas) och då ska man väl ändå ha ett system som spelar skjortan av det mesta eller? Jag väntar med spänning på att någon ska montera detta i en Tesla Model S för 20000 extra i en Tesla är väl ingenting...

Det finns en värld där sekttillhörighet inte är nödvändig då man redan lever i ett upplyst tillstånd. Jag pratar om LINN!
Många anser att LINN är att jämföra med en religion där man vägrar att "ha andra gudar jämte mig". Jag har bara den åsikten att musik ska kunna avnjutas utan illamående eller funderingar på vad det ska bli till middag... Man tas upp i musiken till den nivån att inget annat existerar. Detta har jag aldrig upplevt i en bil och ärligt, det behövs en fullt autonom bil om man ska nå dit för annars kommer olycksstatistiken att gå upp oändligt.
Nåja, efter att ha klargjort detta så pratar vi väl om billjud då. Eller eventuellt, musik i bil... Som alltid så är man helt beroende av den första länken i kedjan som alltså är källan. Du kan bruka de bästa förstärkare och de optimala högtalarna men har du en undermålig källa så är det tyvärr denna signal som du kommer att förstärka. I en Tesla är vi lite begränsade men de flesta lär väl anse att en fil på ett USB-minne är vad vi har att tillgå och det får duga. Därefter ska signalen förstärkas utan att den förstörs totalt. Något som inte är så lätt då det används förstärkare som drivs av bilens 12-volts system. Sen måste vi försöka mata ut denna signal genom några högtalare. Ju fler ju svårare att få det att "lira". Problemet i bilen är ju att vi ska försöka tillgodose alla passagerares önskemål om en optimal ljudupplevelse. Vi har inte en perfekt lyssningspunkt som man lätt skapar sig hemma i vardagsrummet. Därför måste man placera ut ett antal högtalare som gör sitt bästa att tillsammans leverera något njutningsbart. Jag måste tillstå att jag blev en aning chockad när jag tittade på videon om uppgradering och fick se högtalarna som Tesla monterar som original. Ok att de byter ut de främre dörrhögtalarna i UHFS men hur ser då ersättarna ut???
Om jag har förstått rätt så har standardsystemet 7 högtalare. 4 i dörrarna och 3 uppe på panelen. I UHFS utförande så byter man ut de i de främre dörrarna samt lägger till 2 på panelen, 2 i bakluckan (vad nu dessa gör för nytta) och en sub. Dessutom adderas en förstärkare till den ursprungliga så att den totala effekten ökas från 200 till 360w (vilket motsvarar ca 2,5 dB om det nu vore så att man la ihop dessa). Jag antar att den extra effekten leds direkt till bagagets sub och därigenom så har vi egentligen sänkt mängden tillgänglig effekt per element men vad gör väl det, det rockar ju...
Ok. Vad får man då för pengarna? Standard vet vi ju, det är "gratis" men UHFS kostar den nätta summan av 27100 kr. De flesta är egentligen överens om att det inte är värt dessa pengar för att få lite mera bas men har man kostat på sig en bil för en miljon (eller mer) så lär man ju ha råd...och det låter ju bättre. Att uppgradera med LH är lite annorlunda. Det man får för sina 12000 kr + montage (om man inte vill göra det själv) är 4 ersättare till dörrarna, inget mer. Ett sub-paket är tydligen på gång men då blir man ytterligare x kronor fattigare och jag har inte sett någon låda för "andra-stegs basen". Testarna är överens om att man får ett tydligare ljud med speciellt mera mellanregister men att bas-paketet behövs för att kunna konkurrera på lika villkor med UHFS. Alternativet är då att först lägga ut 27100 kr och sen bygga om det med LH´s 12-paket för 18000 + montage (som här rekommenderas) och då ska man väl ändå ha ett system som spelar skjortan av det mesta eller? Jag väntar med spänning på att någon ska montera detta i en Tesla Model S för 20000 extra i en Tesla är väl ingenting...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
poängen/frågan är väl om man får tillräckligt med "bang for the buck"?fakerlind skrev:Jag försöker förstå vad din poäng är? Kan liksom kvitta oavsett, eller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Det där med ljud är ju så oerhört individuellt. Det system jag tycker låter fantastiskt tycker en audiofil låter högst mediokert etc.
http://---
http://---
(Såld) M3P - Röd - vita säten
Jag som har uppgraderat med bas och mya förstärkare hos BRL kan väl känna att dessa nya dörrhögtalare skulle göra att jag (som inte är lika petig som andra här är) skulle få ett system som skulle vara väldigt bra i mina öron. För nu känns det som att förstärkarna gör sitt och basen men dörrhögtalarna är den svaga länken. Så det ska bli intressant att lyssna på dessa.
Är det några fler Teslor som har planer på att åka och lyssna i närtid och i så fall när?
Är det några fler Teslor som har planer på att åka och lyssna i närtid och i så fall när?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
För mig är detta lite tvetydigt. Satt standardpaketet eller Ultra Hi-Fi Ljudpaket i? D v s standardstereo eller uppgraderad stereo från början?Audio Concept skrev:I bilen satt standard hifi-paketet från Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har bokat denna uppgradering Okt 4 så efter det vore kul att göra en jämförelse som i videonPontus skrev:Jag som har uppgraderat med bas och mya förstärkare hos BRL kan väl känna att dessa nya dörrhögtalare skulle göra att jag (som inte är lika petig som andra här är) skulle få ett system som skulle vara väldigt bra i mina öron. För nu känns det som att förstärkarna gör sitt och basen men dörrhögtalarna är den svaga länken. Så det ska bli intressant att lyssna på dessa.
Std paket - Std + LH uppgradering - Tesla lyxljudpaketet !
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
De menar standardpaketet.bylund skrev:För mig är detta lite tvetydigt. Satt standardpaketet eller Ultra Hi-Fi Ljudpaket i? D v s standardstereo eller uppgraderad stereo från början?Audio Concept skrev:I bilen satt standard hifi-paketet från Tesla.