Kalle skrev:De intressnta blir om då teslas bilar kommer att få bra täkning överalt på radio å navigation

Va tror ni?
Jag tänkte lite kring detta när jag läste om det första gången och fantiserade kring om en sådan mottagare skulle byggas in i Model X som en av de överraskningar som insinueras. Jag antar att det kommer vara förhållandevis svaga signaler, så Elon behöver nog i så fall en liten parabolantenn i ett gyro, dolt på något lämpligt ställe i bilen där signalerna lätt penetrerar "skalet". Anledningen till att detta skulle "mejka sense" i just Model X är förstås att det kommer vara en riktig terräng-beast som går utmärkt att köra på platser långt ifrån basstationer (landsbygden i Texas, Alaska, Stillahavs-atoller, Svenska urskogen, öknen och Mars!).
Elon har fattat att stabil uppkoppling i bilarna är viktigt redan nu, men kommer bli extremt viktigt i framtiden, och om han säkrar stadigt stabil uppkoppling tillsammans med snabbladdarnätverket så ökar han avståndet till konkurrenterna. När poletten trillar ner för de andra biltillverkarna så sitter han i en fantastisk situation med ett världsomspännande nätverk av internetuppkoppling och snabbladdare för fordon som är väldigt dyrt och tidskrävande att replikera.