Mina första 200 mil…
Moderator: Redaktion
Mina första 200 mil…
Det är nu tre veckor sedan jag hämtade ut min nya Model S 70 i Mölndal. Jag har hittills hunnit avverka 200 mil i bilen och jag måste erkänna att den är över all förväntan. Och då var mina förväntningar höga…
Bilen hämtades med 19”. Efter någon vecka bytte jag till 21”. Skulle egentligen haft ett par Vossen, men efter lite strul blev det turbinfälgarna istället. Många har klagat på att det blir stötigt, men jag tycker bara det blev till det bättre. Mindre gung och mer körglädje. Upplever absolut inte bilen som stötig (har ej luftfjädring).
Gjorde en längre tur i bilen i torsdags då jag körde Borås - Stockholm - Borås. Det blev ca: 85 mil och mina första besök på superchargers. Ganska snabbt insåg jag att man får köra lugnare. Snarare 120 km/h än 138 km/h… Det blev två korta stopp upp och samma på väg hem. Men det tar längre tid än vad man är van vid. Ungefär 40 min i laddtid och 15 min längre körtid. Men jag antar att det är en vanesak.
Autopiloten är fantastisk och jag använde den mer eller mindre hela vägen. De enda bristerna jag märkte var exempelvis när det är ett krön (eller upp och ner), då den blir lite osäker. Samma sak när en fil blir två. Men inga stora problem.
Jag kommer från BMW-världen. Van vid körglädje och aktiv körning. Det roliga med Teslan är att även här imponerar den! Trots sin storlek och tyngd så är den extremt rolig att ”ladda med”… Den upplevs väldigt neutral och balanserad. Man tänker inte att det är 2,1 ton som kommer genom kurvorna…
Som sagt - hittills över all förväntan och jag letar tillfällen att kunna ta bilen!
Bifogar några bilder från de första veckorna…
Bilen hämtades med 19”. Efter någon vecka bytte jag till 21”. Skulle egentligen haft ett par Vossen, men efter lite strul blev det turbinfälgarna istället. Många har klagat på att det blir stötigt, men jag tycker bara det blev till det bättre. Mindre gung och mer körglädje. Upplever absolut inte bilen som stötig (har ej luftfjädring).
Gjorde en längre tur i bilen i torsdags då jag körde Borås - Stockholm - Borås. Det blev ca: 85 mil och mina första besök på superchargers. Ganska snabbt insåg jag att man får köra lugnare. Snarare 120 km/h än 138 km/h… Det blev två korta stopp upp och samma på väg hem. Men det tar längre tid än vad man är van vid. Ungefär 40 min i laddtid och 15 min längre körtid. Men jag antar att det är en vanesak.
Autopiloten är fantastisk och jag använde den mer eller mindre hela vägen. De enda bristerna jag märkte var exempelvis när det är ett krön (eller upp och ner), då den blir lite osäker. Samma sak när en fil blir två. Men inga stora problem.
Jag kommer från BMW-världen. Van vid körglädje och aktiv körning. Det roliga med Teslan är att även här imponerar den! Trots sin storlek och tyngd så är den extremt rolig att ”ladda med”… Den upplevs väldigt neutral och balanserad. Man tänker inte att det är 2,1 ton som kommer genom kurvorna…
Som sagt - hittills över all förväntan och jag letar tillfällen att kunna ta bilen!
Bifogar några bilder från de första veckorna…
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Mina första 200 mil…
Grattis till en snygg bil!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Snygg bil!
Kommer också från BMW-världen (fortfarande aktiv crew-medlem i Bimmers of Sweden). Känner samma sak. Model S är väldigt fin i kurvorna och då har jag "bara" 19"-fälgarna.
Angående tempot på motorväg, har redan efter två veckor vant mig vid lägre tempo. Är bara skönt att komma fram utvilad!
Hopas vi ses!
/Jocke
Kommer också från BMW-världen (fortfarande aktiv crew-medlem i Bimmers of Sweden). Känner samma sak. Model S är väldigt fin i kurvorna och då har jag "bara" 19"-fälgarna.
Angående tempot på motorväg, har redan efter två veckor vant mig vid lägre tempo. Är bara skönt att komma fram utvilad!
Hopas vi ses!
/Jocke
Grymt snygg kombo! Även strategiskt att ta en bild bredvid den Ladan
) Fasen nu blir jag ju sugen på att uppgradera fälgarna också...

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Kul att bilen leverar efter förväntningarna 
Har du hunnit få nån känsla för hur mycket förbrukningen gick upp när du bytte 19"=>21"?

Har du hunnit få nån känsla för hur mycket förbrukningen gick upp när du bytte 19"=>21"?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Alltså, det är väl bara max 120 på våra motorvägar här i landet, så vari är problemet ...Robin R skrev:Ganska snabbt insåg jag att man får köra lugnare. Snarare 120 km/h än 138 km/h… …

Grattis till ett bra val av bil!
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

- lator
- Teslaägare
Sen får man komma ihåg att Tesla´s hastighetsmätare visar den faktiska hastigheten så det funkar inte att försöka förklara för farbror polisen att hastighetsmätare visar ju alltid för mycket... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Skitsnygg! Grattis! Har själv haft min i ganska exakt 7 månader. snurrat 1400 mil. 19 tums, stålfjädring, ingen AP. Någonting skönare och roligare att köra finns inte. Har haft 24 olika bilar!Ingen stötighet. 1,6 kw/mil i snitt. Ja jag fisåker mycket numera. skönt!Visst är bilen dyr, men so far-värd vartenda öre. Särskilt när man piskat upp ett antal Porschar, Mustanger och Corvetter. Barnsligt?! Ja. Man är ju bara 81 bast ju!
X100 lev.14/8-18.
+1lator skrev:Sen får man komma ihåg att Tesla´s hastighetsmätare visar den faktiska hastigheten så det funkar inte att försöka förklara för farbror polisen att hastighetsmätare visar ju alltid för mycket...
D v s som i att den verkar visa hastigheten + 1 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
Det har ju förekommit uppgifter om att hastighetsmätaren i Model S ska vara synkroniserad till GPS´n men inget bekräftat vad jag vet. Givetvis påverkar isåfall däcksstorlek (slitage) en aning men om det verkligen synkas så ska det ju alltid vara rätt. Svårt iofs att kollmäta på +-1km/h...bylund skrev:+1lator skrev:Sen får man komma ihåg att Tesla´s hastighetsmätare visar den faktiska hastigheten så det funkar inte att försöka förklara för farbror polisen att hastighetsmätare visar ju alltid för mycket...
D v s som i att den verkar visa hastigheten + 1 km/h.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Här kan du se jämförbar förbrukning Chpaulin trip B första 2700mil med original 19"chpaulin skrev:Kul att bilen leverar efter förväntningarna
Trip À nollad vid byte till 21" 245 fram 265 bak rullat 370 mil nu tycker ökningen är hanterbar samma förare och kör mönster
Inga moralpredikningar nu om att jag kör oekonomiskt ! Det ska va kul o köra bil

Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
[quote="Robin R"]Det är nu tre veckor sedan jag hämtade ut min nya Model S 70 i Mölndal. Jag har hittills hunnit avverka 200 mil i bilen och jag måste erkänna att den är över all förväntan. Och då var mina förväntningar höga…
Kul att du är nöjd men det visste vi ju redan innan att du skulle bli
Träffa en bekant till dig häromdagen när jag va in på Hedin och beställde transportbil Nicklas o hans kollega glömde nästan sälja bil till mig dom prata bara Tesla
Kul att du är nöjd men det visste vi ju redan innan att du skulle bli

Träffa en bekant till dig häromdagen när jag va in på Hedin och beställde transportbil Nicklas o hans kollega glömde nästan sälja bil till mig dom prata bara Tesla

Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Som man brukar säga om dieslar, precis inkörd Mao!far1far2 skrev:Skitsnygg! Grattis! Har själv haft min i ganska exakt 7 månader. snurrat 1400 mil. 19 tums, stålfjädring, ingen AP. Någonting skönare och roligare att köra finns inte. Har haft 24 olika bilar!Ingen stötighet. 1,6 kw/mil i snitt. Ja jag fisåker mycket numera. skönt!Visst är bilen dyr, men so far-värd vartenda öre. Särskilt när man piskat upp ett antal Porschar, Mustanger och Corvetter. Barnsligt?! Ja. Man är ju bara 81 bast ju!

Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Kul att höra dina intryck och att du är nöjd, särskilt med tanke på din bakgrund som tävlingsförare! Du om någon borde ju veta vad du pratar om. Också kul att höra att du inte tycker att kombinationen 21" och stålfjädring är stötig. Jag ska ju gå upp från 19" till 21" Arachnid nån gång snart och har oroat mig lite för det. Samtidigt, om du kommer från tyska bilar med sportfjädring så är du väl härdad. Jag tyckte faktiskt min A6 med sportfjädring (vanlig, ej S-linefjädring) och 18" var lite för stötig, så jag är kanske prinsessan på ärten (men Teslan med 19" och stålfjädring är helt fine, riktigt fint avstämd)...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Spontant tycker jag skillnaden i förbrukningen känns förvånansvärt liten. Dock har jag inga siffror. Men viktigt att notera är att jag har 245 runt om och inte staggered...chpaulin skrev:Kul att bilen leverar efter förväntningarna
Kul med Arachnidfälgarna! Kommer säkert se riktigt fint ut. Jag hade inte oroat mig för stötigheten. Tycker faktiskt min förra bil (320d GT Xdrive) med M-Sport och 19" upplevdes stötigare...danni skrev:Kul att höra dina intryck och att du är nöjd, särskilt med tanke på din bakgrund som tävlingsförare! Du om någon borde ju veta vad du pratar om. Också kul att höra att du inte tycker att kombinationen 21" och stålfjädring är stötig. Jag ska ju gå upp från 19" till 21" Arachnid nån gång snart och har oroat mig lite för det. Samtidigt, om du kommer från tyska bilar med sportfjädring så är du väl härdad. Jag tyckte faktiskt min A6 med sportfjädring (vanlig, ej S-linefjädring) och 18" var lite för stötig, så jag är kanske prinsessan på ärten (men Teslan med 19" och stålfjädring är helt fine, riktigt fint avstämd)...
Hahaha... Ja min farbror jobbar där... Han kanske var delaktig. Mycket intresse kring Tesla när man träffar folkinCup1 skrev:Robin R skrev:Det är nu tre veckor sedan jag hämtade ut min nya Model S 70 i Mölndal. Jag har hittills hunnit avverka 200 mil i bilen och jag måste erkänna att den är över all förväntan. Och då var mina förväntningar höga…
Kul att du är nöjd men det visste vi ju redan innan att du skulle bli![]()

Inser att jag fortfarande är skyldig din farbror en provkörning av min Tesla, men du kanske tar hand om det nu? Köpte min förra E-klass av honom och tyvärr hade han inga bra elbilar på lager när jag behövde byta.Robin R skrev:Hahaha... Ja min farbror jobbar där... Han kanske var delaktig. Mycket intresse kring Tesla när man träffar folkinCup1 skrev:Robin R skrev:Det är nu tre veckor sedan jag hämtade ut min nya Model S 70 i Mölndal. Jag har hittills hunnit avverka 200 mil i bilen och jag måste erkänna att den är över all förväntan. Och då var mina förväntningar höga…
Kul att du är nöjd men det visste vi ju redan innan att du skulle bli![]()

Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Fin Lada 

Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Kul att du gillar bilen, du har verkligen hittat en elegant kombo med silver och grå turbinfäljar. Fler mil lär det väl bli, att åka ned till Autobahn kostar ju bara föda och broavgifter
Det blir några spontantesor över helgen ibland, du får hålla utkik efter min Dementor!

Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Det tar lite längre tid på långresor men alla andra dagar när du kör mindre än 30 mil så spar du tid på att inte åka o tanka.
Om det inte är så långt mellan SuC och du hela tiden ser till att köra ned till låg laddnivå så tror jag att du tjänar tid på att åka i 138. Däremot är det farligare och omiljövänligare så kanske bäst med 120 ändå?
Om det inte är så långt mellan SuC och du hela tiden ser till att köra ned till låg laddnivå så tror jag att du tjänar tid på att åka i 138. Däremot är det farligare och omiljövänligare så kanske bäst med 120 ändå?