V.8 på gång:-)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Re: V.8 på gång:-)

Inlägg av jpetters »

Enligt SC i Schweiz var det tidigare, fram till början av 2015, Telefonica SIM kort i samtliga Europeiska bilar. De har efter det bytt till lokala operatörer för nyare bilar och bytt ut befintliga SIM kort i de äldre bilarna.
Jag fick bytt till Swisscom SIM med klart bättre funktion på hemmaplan. Roaming i Tyskland funkar däremot inget vidare, speciellt inte längs autobahn.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Herr X skrev:
fakerlind skrev:
Nej. I de norska bilarna är det Telenor. Jag arbetar för Telenor. Telia i resten av Norden och Baltikum.
Tack - jag hade hört ett rykte om att det var Connexion (Telenor) som stod för abonnemangen i de norska bilarna, men källorna på internets sa Telefonica.
Det är faktiskt Connexion som jag jobbar för, men i de norska bilarna sitter det Telenor Norge sim.
Våra sim sitter i många andra bilar, såsom Volvo Oncall (förutom USA) och Leaf i EU.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Nicklas skrev:
Mickeren skrev:
Är 2.36.31 buggfixar ingen 8
Precis... Fick också den nu :)
- jag installerade ny uppdatering i fredags också Bild
Fick min nu, verkar ligga långt ner i uppdaterings kön

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Nu vet vi varför en 7.1 uppgradering kom idag...
Kinesiska säkerhetsforskare från Tencent Keen Security Lab har lyckats att ännu en gång hacka en Tesla Model S.

Detta var något som skedde för första gången för lite mer än ett år sedan men nu har forskarna hittat ett nytt säkerhetshål i bilen. Dataintrånget i Model S:en kräver att bilen är uppkopplad mot ett wifi-nät som hackarna redan kontrollerar. Därefter kan hackarna ta över vissa delar av bilens funktioner via bilens inbyggda webbläsare.

Man ska bland annat ha kunnat låsa upp dörrar och bagageluckan, bromsa med bilen, öpppna soltaket och ta över bilens infotainmentsystem. Tesla var dock snabba på att fixa säkerhetsluckan och skickade ut en firmware-uppdatering (v7.1, 2.36.31) som tätade säkerhetshålet bara 10 dagar efter det att det hade upptäckts.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Waxinator skrev:
Nu vet vi varför en 7.1 uppgradering kom idag...
Kinesiska säkerhetsforskare från Tencent Keen Security Lab har lyckats att ännu en gång hacka en Tesla Model S.

Detta var något som skedde för första gången för lite mer än ett år sedan men nu har forskarna hittat ett nytt säkerhetshål i bilen. Dataintrånget i Model S:en kräver att bilen är uppkopplad mot ett wifi-nät som hackarna redan kontrollerar. Därefter kan hackarna ta över vissa delar av bilens funktioner via bilens inbyggda webbläsare.

Man ska bland annat ha kunnat låsa upp dörrar och bagageluckan, bromsa med bilen, öpppna soltaket och ta över bilens infotainmentsystem. Tesla var dock snabba på att fixa säkerhetsluckan och skickade ut en firmware-uppdatering (v7.1, 2.36.31) som tätade säkerhetshålet bara 10 dagar efter det att det hade upptäckts.
Finns såklart en tråd om det: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=5839
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Nu plingade det till i mobilen! Är det 8.0 tro?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
vigge50

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
Nu plingade det till i mobilen! Är det 8.0 tro?
Har du fått uppdateringen i helgen för att täppa hålet som hackarna upptäckte?
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Fick också nyss meddelande om uppdatering. Just nu har jag v7.1 2.32.100 så jag tvivlar på att det är 8.0 som ramlar in i natt.. :roll:
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Jag fick också pling igår kväll, men det var såklart bara senaste säkerhetsfixen. Varför står det att uppgraderingen tar 1 timme och 40 minuter när det snarare tar 40-50 minuter? Om den redan är nerladdad, varför kan man inte skriva mer exakt tid?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

akeller skrev:
Jag fick också pling igår kväll, men det var såklart bara senaste säkerhetsfixen. Varför står det att uppgraderingen tar 1 timme och 40 minuter när det snarare tar 40-50 minuter? Om den redan är nerladdad, varför kan man inte skriva mer exakt tid?
1h40min tror jag är en standardtid som står på de flesta nedladdningar. Kan inte minnas att jag har sett nåt annat även om det ofta går fortare. Det kanske är för att vara säker på att ägaren inte får problem om tex en omstart på uppdateringen behöver göras eller liknande. Har man då räknat med 40min och det tar dubbelt så lång tid, så kanske det passar mindre bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag fick v2.36.31 i morse. Det stod att det skulle ta 45 minuter. Minor bugfixes and improvements. Som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Nu har min bil fått 4G/LTE så förhoppningsvis hjälper detta den dåliga täckningen något. Kan återkomma med rapport när jag testat ordentligt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Någon som vet hur man kan se vad för software version man har i teslan?

Jag har sökt på nätet men hittar inget..
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

jos32 skrev:

Trycker väl på Tesla T:et
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

BigDaddyT skrev:
jos32 skrev:

Trycker väl på Tesla T:et
Japp, så enkelt är det.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Haglund skrev:
Nu har min bil fått 4G/LTE så förhoppningsvis hjälper detta den dåliga täckningen något. Kan återkomma med rapport när jag testat ordentligt.
Har de äntligen släppt uppgraderingspaketet? Jag har frågat ett par gånger men gett upp efter nekande svar och "inga planer" - finns det nu? €€€ för att uppgradera?

:?: :?: :?:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

thebishop skrev:
Haglund skrev:
Har de äntligen släppt uppgraderingspaketet? Jag har frågat ett par gånger men gett upp efter nekande svar och "inga planer" - finns det nu? €€€ för att uppgradera?

:?: :?: :?:
Till mig sa Göteborg 5434 kr inklusive allt... Då blir det samma hårdvara som i nya bilar :)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

V8.0 starts downloading tonight. Release will be gradual to make sure there aren't small regressions. Many car configs, many environments.

This is a major overhaul on almost every level compared to V7.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Elon skrev:
V8.0 starts downloading tonight. Release will be gradual to make sure there aren't small regressions. Many car configs, many environments.

This is a major overhaul on almost every level compared to V7.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Haglund skrev:
HelectriC skrev:
Haglund skrev:

att alla internettjänster börjar fungera ute i Europa (där Teslas roamingavtal verkar vara katastrofalt)
jag har aldrig haft nåt problem med roamingen i min bil med 3G, den kopplar över så fort jag passerar gränsen och fungerar lika bra i utland som hemland. Eller kanske du menade nåt annat? snabbheten på webläsaren har knappast nåt med uppkopplingen att göra utan hårdvaran i bilen vad jag förstår?
Då har vi olika erfarenhet av detta. Internetuppkopplingen i bilen fungerade ungefär 50% av tiden för vår europasemester i somras. Övriga tiden fick jag internetdela från telefonen för att kunna navigera.
Jag står och laddar på SuC gent i Belgien just nu. Jag kan hålla med om att 3G är riktigt kass här nere. :evil: I synnerhet här i Belgien... jag har övergått till att Internetdela från min telefon. Då blir det fart på grejerna...! :D

En fråga: Stämmer ryktet att Servicecenter kan byta ut 3G-modemet till ett 4G för 5500kr?? :shock:
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Det händer mycket på twitter nu...
Screenshot_2016-09-21-16-34-10.jpg
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Ja, han twittrar som en tok nu. Lätt att följa här: https://twitter.com/elonmusk
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Det jobbiga är ju att han berättar så mycket om uppdatering efter detta (8.1) att jag redan nu är sugen på den (med) :shock: :? :lol:

Sååå spännande kommande timmar... :D
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Andreasson skrev:
Haglund skrev:
HelectriC skrev:
Haglund skrev:

att alla internettjänster börjar fungera ute i Europa (där Teslas roamingavtal verkar vara katastrofalt)
jag har aldrig haft nåt problem med roamingen i min bil med 3G, den kopplar över så fort jag passerar gränsen och fungerar lika bra i utland som hemland. Eller kanske du menade nåt annat? snabbheten på webläsaren har knappast nåt med uppkopplingen att göra utan hårdvaran i bilen vad jag förstår?
Då har vi olika erfarenhet av detta. Internetuppkopplingen i bilen fungerade ungefär 50% av tiden för vår europasemester i somras. Övriga tiden fick jag internetdela från telefonen för att kunna navigera.
Jag står och laddar på SuC gent i Belgien just nu. Jag kan hålla med om att 3G är riktigt kass här nere. :evil: I synnerhet här i Belgien... jag har övergått till att Internetdela från min telefon. Då blir det fart på grejerna...! :D

En fråga: Stämmer ryktet att Servicecenter kan byta ut 3G-modemet till ett 4G för 5500kr?? :shock:
Stämmer! Gick på någon timma att göra jobbet. Men avhjälper Spotifyproblemet gör det inte. Men det förväntade jag mig inte heller. :)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Haglund skrev:
Men avhjälper Spotifyproblemet gör det inte. Men det förväntade jag mig inte heller. :)
Jaså inte!? Det trodde jag berodde just på kass täckning. Då är det ju nåt annat som man kan hoppas att det löser sig med v.8.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar