Dålig kvalitet bluetooth?
Moderator: Redaktion
- peterlauri
- Teslaägare
Dålig kvalitet bluetooth?
Är det bara jag som upplever extrem dålig samtalskvalitet (hackigt) när ni samtalar över bluetooth? Jag blev rekommenderad att starta om systemen, men problemet finns fortfarande där. Streaming verkar vara ok, men inte telefonsamtal.
Re: Dålig kvalitet bluetooth?
Jag har dubbla SIM i min telefon med olika operatörer på de olika SIM-korten. Jag vet normalt vilken operatör som fungerar bra på vilka platser men när jag ringer upp via bilen så tar den nog alltid SIM 1 (Telenor) som inte fungerar OK överallt här. Ringer jag via telefonen kan jag välja operatör och det kommer ändå ut via bilen. Dålig Bluetooth har jag inte märkt av. Dålig WiFi har jag dock märkt i och med att det knappt blir en plutt på WiFi för den trådlösa WiFi-modemet i bilen...
EDIT: Själv använder jag Sony Z5 Premium Dual
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vilken telefon använder du?peterlauri skrev:Är det bara jag som upplever extrem dålig samtalskvalitet (hackigt) när ni samtalar över bluetooth? Jag blev rekommenderad att starta om systemen, men problemet finns fortfarande där. Streaming verkar vara ok, men inte telefonsamtal.
- peterlauri
- Teslaägare
iPhone 6, som funkar kanon i min Audi A5 och den sålda Q7an...kangru skrev:Vilken telefon använder du?peterlauri skrev:Är det bara jag som upplever extrem dålig samtalskvalitet (hackigt) när ni samtalar över bluetooth? Jag blev rekommenderad att starta om systemen, men problemet finns fortfarande där. Streaming verkar vara ok, men inte telefonsamtal.
- peterlauri
- Teslaägare
Jag har kontrollerat att det är bra samtal om jag kopplar över till iPhone istället för Model X...Svenssons skrev:Jag har dubbla SIM i min telefon med olika operatörer på de olika SIM-korten. Jag vet normalt vilken operatör som fungerar bra på vilka platser men när jag ringer upp via bilen så tar den nog alltid SIM 1 (Telenor) som inte fungerar OK överallt här. Ringer jag via telefonen kan jag välja operatör och det kommer ändå ut via bilen. Dålig Bluetooth har jag inte märkt av. Dålig WiFi har jag dock märkt i och med att det knappt blir en plutt på WiFi för den trådlösa WiFi-modemet i bilen...
Jag har haft liknande problem med mitt BT headset (Sony SBH80) med en iPhone6 men det funkade bättre med samma BT headset med andra telefoner (Nexus 5 och OnePlus3).peterlauri skrev:iPhone 6, som funkar kanon i min Audi A5 och den sålda Q7an...kangru skrev:Vilken telefon använder du?peterlauri skrev:Är det bara jag som upplever extrem dålig samtalskvalitet (hackigt) när ni samtalar över bluetooth? Jag blev rekommenderad att starta om systemen, men problemet finns fortfarande där. Streaming verkar vara ok, men inte telefonsamtal.
Vet inte om Model X använder samma chip för blåtand som Model S. Har hört lite liknande saker för Model S dock.
Från Tesla Tap hittar jag följande uppgifter om blåtand:
Bluetooth – 3.0 + HS; Audio streaming with A2DP sink, A2DP source, AVRCP 1.4; Audio Profile A2DP includes support for standard SBC codec (highly compressed low-bit rate audio); Uses the Parrot FC6050 W chip.
Sedan hittar jag följande info som dock gäller annat chip som kanske kan hjälpa:
Alternativ lösning här:
http://www.iphonetopics.com/fix-iphone- ... ity-issue/
Och en forumtråd om det för Model S:
https://forums.tesla.com/forum/forums/i ... oth-issues
Från Tesla Tap hittar jag följande uppgifter om blåtand:
Bluetooth – 3.0 + HS; Audio streaming with A2DP sink, A2DP source, AVRCP 1.4; Audio Profile A2DP includes support for standard SBC codec (highly compressed low-bit rate audio); Uses the Parrot FC6050 W chip.
Sedan hittar jag följande info som dock gäller annat chip som kanske kan hjälpa:
https://discussions.apple.com/thread/6542309?tstart=0This solved my problem with Parrot MKi9200 and now it's work as it have to
Firstly can you delete the old pairing out of the MKi9200/9100 memory - SETTINGS>BLUETOOTH>PAIRED DEVICES> select phone and delete.
On the iPhone go to the Bluetooth list select next the Parrot device, now forget device and turn Bluetooth off then back on.
Now on the iPhone go to SETTINGS > GENERAL > RESET > REST ALL SETTINGS (top of the list).
To re-pair your phone – SETTINGS>BLUETOOTH>PAIR WITH>OTHER PHONES> screen will display ‘PAIR YOUR PHONE’.
Now from your phone search for the MKi9200/MKi9100 and pair your phone using the pin code ‘0000’
Alternativ lösning här:
http://www.iphonetopics.com/fix-iphone- ... ity-issue/
Och en forumtråd om det för Model S:
https://forums.tesla.com/forum/forums/i ... oth-issues
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Kan säga med står erfarenhet att iPhone över lag har dålig mottagning på bluetooth. Bästa bt mottagningen jag haft, är på en oneplus3
Skickat från min dumphone
Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

¨peterlauri skrev:Är det bara jag som upplever extrem dålig samtalskvalitet (hackigt) när ni samtalar över bluetooth? Jag blev rekommenderad att starta om systemen, men problemet finns fortfarande där. Streaming verkar vara ok, men inte telefonsamtal.
Jag har en Samsung och det är nu en fullständig katastrof att använda Bluetooth och fungerar oftast bara sporadiskt och kopplar flera ggr/dag bort Bluetooth för att höra någonting och får då sitta med telefon i handen (90-talet).
Tog upp detta vid senaste servicen i maj att jag upplevde dåligt ljud (ej så dåligt som idag) men de hittade inget fel, men nu är det som sagt ganska ofta helt omöjligt att använda denna teknik.
Och min garanti (8000 mil) har gått ut

Har ni någon annan bluetooth enhet ansluten till telefonen samtidigt? I mitt fall gjorde det att uppkopplingen till Teslan fungerade klart sämre.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Inte samtidigt i mitt falljpetters skrev:Har ni någon annan bluetooth enhet ansluten till telefonen samtidigt? I mitt fall gjorde det att uppkopplingen till Teslan fungerade klart sämre.