Närmast jämförbara bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Närmast jämförbara bil

Inlägg av bylund »

Hur Skatteverket beräknar förmånsvärdet för Tesla har varit något av ett mysterium för mig i alla fall, men så läste jag att svaret skulle finnas i SKV A 2014:26. Till sist skulle jag få veta vilken bil som är jämförbar. Till exempel är Toyota Prius 1.8 HSD Active jämförbar med Toyota Avensis 1.8 Kombi Active enligt tabellen.

Det visar sig dock att även Skatteverket anser att Tesla är enastående. Tesla Model S Standard 85 kWh visar sig vara jämförbar med "Samma, med avdrag 380 000 kr = 337 000 kr".

https://www.skatteverket.se/download/18 ... t-2015.pdf

Dock hittar jag detta i SKV M 2014:18:
I det första steget gäller följande. Om sådan bils nybilspris är högre än nybilspriset för närmast jämförbara bil utan sådan teknik, ska förmånsvärdet sättas ned till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för den jämförbara bilen (61 kap. 8 a § första stycket IL). Jämförelse bör i första hand göras med bilar av samma märke och bilmodell. De flesta bilar som drivs med andra drivmedel än bensin och dieselolja bygger på modifikationer av redan framtagna originalmodeller. I andra hand kan jämförelsen göras med nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller med ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen, prop. 1999/2000:6, s.46–47.
Kan det vara så att det ovanligt låga förmånsvärdet jämfört med inköpspriset helt enkelt baseras på snittpris för bilar som är i samma storleksklass? Det skulle förklara den generösa rabatten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Närmast jämförbara bil

Inlägg av Leo »

Skrev lite om det efter att varit på en föreläsning hos Tesla

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=5117
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag upplever att många retar sig på att Tesla har en gräddfil vad gäller förmånsbeskattning. En av de första frågorna jag får är hur mycket jag betalar i leasing och förmånsvärde. När jag förklarar att jag köpt min bil privat med egna medel och inte har fått någon annan förmån än miljöbilspremie och fordonsskattebefrielse i fem år så tror de inte på mig...
Det verkar som gemene man tror att jag bara kör en Tesla för att det är förmånligt och att det är någon annan som får står för notan...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skulle nog säga att de FÖRUT hade riktigt låga förmånsvärden. Idag springer det ganska lätt uppemot 8000-10000kr/månad för en bil med lite längre räckvidd och hyfsat utrustad.

Hade en X90D bokad men hoppade av häromdagen. Låg på närmare 10000kr/mån med i princip bara metallic, 6-sits, AP, dragkrok, vinterpaket. Där min nuvarande P85 med AP och mer utrustning idag ligger på 5900kr/mån även om den har ovanligt lågt förmånsvärde. Hade jag fått tag i en S85 istället när jag köpte min så hade den legat på 4200kr/mån med samma utrustning. (Metallic, Pano, läder, luftfjädring, Teknikpaket med AP, säkerhetspaket)

Kommande prishöjningen lär ju antagligen skruva upp förmånsvärdet ännu mer på bilar som byggs efter årsskiftet också.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
Skrev lite om det efter att varit på en föreläsning hos Tesla

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=5117
Aha, och jag som trodde jag hade ett scoop :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Känns skönt att inte betala mer än 4400 i förmånsvärde för min S85D som levererades i mars.. :mrgreen: Hade förmånsvärdet varit 8k eller mer vette fasen om jag hoppat på en Tesla nu. Eller, med facit i hand hade jag det, men det är inte säkert att jag nappat innan jag blev så såld på Tesla som jag blev efter de första veckorna med bilen.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Byggd 2015 och med utrustning för 39000kr i så fall. Enda sättet att hamna på 4408kr/mån enligt Skatteverkets lista ;)

Är den byggd 2016 hamnar den på 5483kr/mån helt utan utrustning, inte ens lösa vinterdäck.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Byggd 2015 lär den vara i alla fall - det har väl inte byggts några 85D i år, eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Osäker men den finns i alla fall i Skatteverkets lista även för 2016.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

danni skrev:
Byggd 2015 lär den vara i alla fall - det har väl inte byggts några 85D i år, eller?
Har har 85D och den är byggd början av Januari i år.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Skriv svar