Laddkabel adapter typ 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Laddkabel adapter typ 2

Inlägg av Zalman3 »

Har ju beställt en S60D som jag får i februari.
Den laddkabel man får med är ju för 16A 3-fas och vanlig 220V.

Om man vill ladda från typ 2, är den billigaste adaptern följande, för 630kr?
http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=1848 ... o=1&regnr=

Om jag vill ha en fast installation till huset, kan man köpa en typ2 kontakt som man monterar på
en fast 380V 16A anslutning?
Var köper man en lös typ 2 kontakt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Laddkabel adapter typ 2

Inlägg av bylund »

Den länkade adaptern är en blå 32 A enfasadatpter, som man kopplar till Teslas UMC, alltså inte typ 2. Jag köpte en sådan när jag köpte bilen och har hittills inte använt den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Enklast är att antingen använda trefasanslutningen på UMC:n och vanligt trefasuttag, eller skaffa en Tesla wallbox, så har du fast monterad typ-2-kabel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Type2 Mode3 är en egen kabel. Istället för att man har en dosa på sladden som sköter övervakningen av anslutningen så sitter den logiken inne i dosan på väggen. Billigaste kabeln är den du köper på Tesla. Jag gav 2393 för den.

För fast laddning hemma kan du installera ett trefasuttag och använda adaptern för det till den UMC som följer med bilen.

Adaptern du länkar till är INTE en Type2 Mode3!

/Jocke
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Typ 2-kontakt är det som är på bilen. En del Typ 2 Mode 3-laddare kommer med fast kabel och då behövs inget extra. Billigaste Typ 2-kabeln för de laddare som saknar fast kabel köper man hos Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Den länkade adaptern är en blå 32 A enfasadatpter, som man kopplar till Teslas UMC, alltså inte typ 2. Jag köpte en sådan när jag köpte bilen och har hittills inte använt den.
Tack för infon!

Ikea tex har mode 3 typ 2, 7,4kW
Är det 230V 32A?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Typ 2-kontakt är det som är på bilen. En del Typ 2 Mode 3-laddare kommer med fast kabel och då behövs inget extra. Billigaste Typ 2-kabeln för de laddare som saknar fast kabel köper man hos Tesla.
Hittar ingen svensk onlineshop, bara holland.
http://shop.eu.teslamotors.com/collecti ... ase-32a-8m
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Tack för infon!

Är det 230V 32A?
Ja enfas 32 A
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Tack för infon!

Är det 230V 32A?
Högst troligt ja. Tror att många IKEA-varuhus har just 230V 32A ur Mennekes/Typ 2-kontakt Mode 3. En del äldre Model S kan ha problem att ladda 32A enfas och kan få detta åtgärdat på Service Center i så fall tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Tack för infon!

Är det 230V 32A?
Ja, men du behöver inte den länkade adaptern för det utan en typ-2-kabel. Den länkade adaptern passar till 32 A enfas CEE-kontakter som är mycket ovanliga i Sverige. Något vanligare i Norge, men där fungerar inte svensk UMC.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Tack för infon!

Är det 230V 32A?
Ja, men du behöver inte den länkade adaptern för det utan en typ-2-kabel. Den länkade adaptern passar till 32 A enfas CEE-kontakter som är mycket ovanliga i Sverige. Något vanligare i Norge, men där fungerar inte svensk UMC.
Vad är det som finns på alla campingar och marinor då?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Blå CEE 16A enfas är vad jag träffat på, dvs storleken mindre än den Tesla säljer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag har sett 32 A CEE enfas på några marinor, men då har det suttit röd 16 A trefas i samma stolpe, så inte ens då hade den varit intressant då man såklart hellre laddar 16 A trefas.
Skriv svar