Min 85D vs Låne P90D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Min 85D vs Låne P90D

Inlägg av Pontus »

Vet att det finns trådar i närheten av detta men en till har väl aldrig skadat på detta forum.
Jag hade en P90D i fem dagar som lånebil och tänkte bara dela med mig av skillnaderna mot min 85D.
- Hjulen är 20" vs 21" och lite mer vägljud men inte mycket. Jag kör på Dunlop däck ska väl sägas. För snygghetsfaktorn så kan gott välja 21" tycker jag nu.
- Fjädringen är då luft vs icke luft. Ser inte riktigt meningen med det om man inte har behov av att åka hiss med bilen. Givetvis värt några tusen att kunna få upp Bondbilen på skärmen :)
- Chassit, jag gissar att det är lite annorlunda på P eller i varje fall den jag hade (var med 265 bakhjul) och det kändes i varje fall mycket fastare än min, klart plus om man vill ta kurvorna hårt tror jag, fick aldrig tillfälle att prova själv. Komfortmässigt ingen skillnad.
- Ljudet var sämre på låga frekvenser och mitthögtalaren fram tog över lite väl mycket. Främre dörrhögtalarna är dock märkbart bättre på Ultra systemet. Men skulle jag välja idag skulle jag behålla det jag har, dvs det som BRL installerat.
- Stolarna är jag lite tvetydig till, next gen eller inte är nog en väldigt individuell sak. Själv lutar jag nog faktiskt åt de jag har med ficka i framkant. Next gen hade bättre svankstöd om man ska tänka på en sak som är mätbar.
- Motorn, ja det är märkbart mycket mer drag i den. Ingen tvekan bara att välja om ekonomin tillåter det.

Det var vad jag noterade och kommer ihåg så här några veckor senare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Surfaren
elbilist

Re: Min 85D vs Låne P90D

Inlägg av Surfaren »

Så hur kändes det att lämna tillbaka P90D och sätta sig i din 85D igen?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

Pontus skrev:
Vet att det finns trådar i närheten av detta men en till har väl aldrig skadat på detta forum.
Jag hade en P90D i fem dagar som lånebil och tänkte bara dela med mig av skillnaderna mot min 85D.
- Hjulen är 20" vs 21" och lite mer vägljud men inte mycket. Jag kör på Dunlop däck ska väl sägas. För snygghetsfaktorn så kan gott välja 21" tycker jag nu.
- Fjädringen är då luft vs icke luft. Ser inte riktigt meningen med det om man inte har behov av att åka hiss med bilen. Givetvis värt några tusen att kunna få upp Bondbilen på skärmen :)
- Chassit, jag gissar att det är lite annorlunda på P eller i varje fall den jag hade (var med 265 bakhjul) och det kändes i varje fall mycket fastare än min, klart plus om man vill ta kurvorna hårt tror jag, fick aldrig tillfälle att prova själv. Komfortmässigt ingen skillnad.
- Ljudet var sämre på låga frekvenser och mitthögtalaren fram tog över lite väl mycket. Främre dörrhögtalarna är dock märkbart bättre på Ultra systemet. Men skulle jag välja idag skulle jag behålla det jag har, dvs det som BRL installerat.
- Stolarna är jag lite tvetydig till, next gen eller inte är nog en väldigt individuell sak. Själv lutar jag nog faktiskt åt de jag har med ficka i framkant. Next gen hade bättre svankstöd om man ska tänka på en sak som är mätbar.
- Motorn, ja det är märkbart mycket mer drag i den. Ingen tvekan bara att välja om ekonomin tillåter det.

Det var vad jag noterade och kommer ihåg så här några veckor senare.
Något jag funderat på mycket är räckvidden på 19" vs 21" hjul.
Har svagt minne att en 90D med 21" hjul får ungefär samma räckvidd som en 85D med 19". Dvs att de 2 extra "tummen" äter upp de 5 Kwh man har extra.
Kanske inte så lätt för dig att få uppfattning om när det samtidigt var Performance vs. "vanlig" ?
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag hade ca 10% högre förbrukning i lånebilen och då är det 20" vs 21" och inte alls för tung höger fot utan ytterst lite tyngre. Just 265 bak på lånebilen också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Surfaren skrev:
Så hur kändes det att lämna tillbaka P90D och sätta sig i din 85D igen?
Inte så farligt alls. På ett sätt skönt att få tillbaka sin egen bil men givetvis hade gärna behållt P90D. Men hade frågan kommit upp hade jag inte svarat utan några tummars betänke tid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar