Gigantisk vätgasfyndighet hittad!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

olza

Gigantisk vätgasfyndighet hittad!

Inlägg av olza »

I dagens DN Motor citerar Jens Littorin Göteborgsbaserade Powercells vd Per Wassén:
Wassén hoppas att bilen är murbräckan i utvecklingen och att världens politiker ska inse fördelarna med vätgastekniken.

– Då kan vi avveckla kärnkraften, ta bort de fossila bränslena och låta kolet vara kvar i marken, säger han.
http://www.dn.se/arkiv/motor/batteribil ... -parentes/

Jag har uppenbarligen missat nåt! Var finns denna gigantiska vätgasfyndighet som ska hjälpa oss att producera el för att ersätta kärnkraften samt även driva alla våra framtida (vätgas)fordon?

:evil:
Senast redigerad av olza, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Re: Gigantisk vätgasfyndighet hittad!

Inlägg av flaco »

+1

Inlägg av Daoops »

olza skrev:

Jag har uppenbarligen missat nåt! Var finns denna gigantiska vätgasfyndighet som ska hjälpa oss att producera el för att ersätta kärnkraften samt även driva alla våra framtida (vätgas)fordon?

Det är det som är så smidigt, det ligger i marken med bunden koldioxid precis som olja. Så allt kan fortsätta som vanligt och vi kan låtsas att vi inte förstör planeten. Du förstår, laddar man en batteribil med el så kommer nämligen all el alltid från ett polskt kolkraftverk (det är som en medial naturlag). Vätgas har vi möjligheten att framställa med vindkraft för endast 2-3 gånger så mycket pengar mot att suga upp det ur marken så miljöpartister kan jättelätt tuttas i att det är så det kommer att gå till. Alla vinner!

Coal: 997,748 million short tonnes (905 billion metric tonnes),[16] 4,416 billion barrels (702.1 km3) of oil equivalent

Oil: 1,119 billion barrels (177.9 km3) to 1,317 billion barrels (209.4 km3)[17]

Natural gas: 6,183–6,381 trillion cubic feet (175–181 trillion cubic metres),[17] 1,161 billion barrels (184.6×109 m3) of oil equivalent

Flows (daily production) during 2006

(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fossil_fuel)

Edit: i ärlighetens namn skall nog ned här länken läggas till: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
Mysman

Inlägg av Mysman »

Laddningsstationerna kommer aldrig att räcka till, säger Wassén
Ladda kan man ju göra hemma från ett vanligt vägguttag! Och under natten då elen är som billigast. Detta är helt oslagbart!

Från faktarutan:
Ser man på total verkningsgrad är eldrift med batteri betydligt bättre än eldrift med bränsleceller och vätgas. Bränslecellen tar dock poäng på räckvidd, tid att tanka och bredare användningsområden, att tekniken även lämpar sig för tunga fordon – till och med för sjöfart.
Tunga fordon och båtar - absolut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Matematiken är samma för tunga fordon som för lätta. Bra exempel är de snart batteridrivna färjorna som snart går mellan Helsingborg och Hälsingör. Jag har inte hört om Vätgasdrivna färjor än.

Men det är ju lyssande att det nu finns ett börsnoterat företag som bränslecellsförespråkarna kan satsa pengar på. Det blir det bäst tipset som alla de som tjatar om bränsleceller kan få "Men satsa dina pengar på Powercell då" (inte ens Volvo ville ha kvar dem).
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

När jag såg din rubrik trodde jag direkt att du syftade på att Toyota vill göra vätgas av mänsklig avföring. Det är onekligen en stor resurs.
http://qz.com/785654/toyota-is-using-se ... ctric-car/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har en slant i powercell och en stor slant i cortus, men jag är inte naiv nog för att tro på bilar som bästa tillämpning av tekniken.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

olza skrev:

Solen? :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
När jag såg din rubrik trodde jag direkt att du syftade på att Toyota vill göra vätgas av mänsklig avföring. Det är onekligen en stor resurs.
http://qz.com/785654/toyota-is-using-se ... ctric-car/
För att inte tala om all vätgas som borde gå att utvinna ur skitsnacket om bränsleceller. :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Per Wassén har bevisligen noll koll på vätgasproduktion, möjligtvis har han koll på vätgaskonsumtion men jag är tveksam...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka

Inlägg av Jerka »

chpaulin skrev:
olza skrev:

Klockrent! :D

Och sant. Fattar inte hur vissa tänker. Vi har en stor glödande boll däruppe som skickar gratis energi från himlen varje sekund. Men neeeej, vi ska gräva upp vår energi ur jorden istället, för det har vi alltid gjort. Släpp sargen, titta upp och inse varifrån framtidens energi kommer!
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Det är ju bra att de även vill anställa arbetslösa invandrare. (Har själv varit det i två olika länder.) Lite konstigt att framhålla batterier som problem när man själv behöver dem som buffert i vätgasbilen. Precis som fossilbilen behöver ett startbatteri. Tror Per Wassén att utbyggnaden av laddställen har stoppats och det nu kommer att byggas enbart tankställen för vätgas? Men det har kanske varit så mycket problem på jobbet att lösa så han inte har haft tid att hänga med i nyhetsflödet. När det gäller räckvidd är den väl bättre med Teslas största batteri än en fulltankad Mirai. Som tankas med bränsle som är lika dyrt som bensin och diesel. Jag hoppas det kan bli fler anställningar. Men bränsleceller i personbilar verkar inte få någon större marknadsandel. Så arbetslösa göteborgare bör nog fortsätta söka jobb även på andra företag.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
chpaulin skrev:
olza skrev:

Klockrent! :D

Och sant. Fattar inte hur vissa tänker. Vi har en stor glödande boll däruppe som skickar gratis energi från himlen varje sekund. Men neeeej, vi ska gräva upp vår energi ur jorden istället, för det har vi alltid gjort. Släpp sargen, titta upp och inse varifrån framtidens energi kommer!
Tror att med solen syftade chpaulin på vätgasfyndigheten. Frågan är hur vi ska transportera vätgasen från solen till vätgasbilarna...

Visst, det går att ha solceller för att få el, från så mycket el som tar en batterielbil 240 mil skulle man få vätgas som tar en bränslecellsbil 100 mil. Då har man ändå inte räknat på hur stora förluster det blir på kylning, komprimering och transport av vätgasen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag vet en jättestor vätgasfyndighet som är bättre än solen. Planeten Jupiter. Den är inte så varm. Det är bara flyga dit och hämta lite vätgas. Lätt som en plätt och man slipper spjälka vatten. Vilken genial idé. Lika genial som nästan allt annat som rör vätgasbilar. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

mati skrev:
Jag vet en jättestor vätgasfyndighet som är bättre än solen. Planeten Jupiter. Den är inte så varm. Det är bara flyga dit och hämta lite vätgas. Lätt som en plätt och man slipper spjälka vatten. Vilken genial idé. Lika genial som nästan allt annat som rör vätgasbilar. :twisted:
Det är väl bara bygga en pipeline

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Men då ökar ju havsnivåerna på sikt. Efter som vi tillför vatten till jordens kretslopp .... Vilket är ett av problemen med CO2..... Same same but different.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

En annan sak som jag reagerade på i artikeln var: "Så medan Elon Musk, Teslas grundare, ställt sig tvekande till vätgasbilen och sjunger batteriets lov menar Wassén tvärtom." Jag skulle väl istället säga att han totalsågat tekniken, i alla fall för vanliga bilar. :)
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Svenssons skrev:
Tror att med solen syftade chpaulin på vätgasfyndigheten. Frågan är hur vi ska transportera vätgasen från solen till vätgasbilarna...
Syftade faktiskt på båda :P Stor vätgasfyndighet är det men samtidigt behöver vi inte hämta hit det för att nyttja det som Jerka nämnde ovan :) Det tredje var väl att de är så sega att de upptäckte solen först nu :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Ja snart behövs den dära enorma vätgasfyndigheten.. :lol:

Klippt från annan artikel, från ett helt annat håll...
"Och apropå trendbrott: lite i skymundan ökade andelen vätgasbilar i Sverige med hela 57,1 % i september.
Med två Toyota Mirai och två Hyundai ix35 FCEV inregistrerade under samma månad finns det nu totalt 11 vätgasbilar i Sverige."

57 % ;) Vätgasen tar över nu.. haha
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Med den tillväxten är det ju bars en tidsfråga...
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare

Inlägg av Teslalink »

Enligt MIT så är en Toyota Mirai snäppet värre miljömässigt än en gammal Toyota Prius.

http://carboncounter.com/
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Bra graf. Jag hittar dock inte vad de olika punkterna representerar. Det är en blå punkt som symboliserar vätgas, ok.

Det är sen 10 gula för elbilar. Det kanske är olika elbilarna olika påverkan, men jag hittar inte vilka det i så fall skulle vara.

För plugin är det dessutom olika nyanser av samma färg vad åskådliggör det? Förmodligen är jag urusel på att läsa grafen, så jag behöver hjälp.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bod skrev:
Bra graf. Jag hittar dock inte vad de olika punkterna representerar. Det är en blå punkt som symboliserar vätgas, ok.

Det är sen 10 gula för elbilar. Det kanske är olika elbilarna olika påverkan, men jag hittar inte vilka det i så fall skulle vara.

För plugin är det dessutom olika nyanser av samma färg vad åskådliggör det? Förmodligen är jag urusel på att läsa grafen, så jag behöver hjälp.
Klicka eller sätt markören över prickarna så står det vilken bil det är.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Tack! :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar