Stänga av varningsoljud

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Stänga av varningsoljud

Inlägg av P_EL »

Njuter av första veckan med bilen. Galet nöjd och funderar som bäst på om jag inte har ett lunchärende idag trots allt ;)

Skulle behöva hjälp med två "oljud" om någon vet om de går att justera:
1. Öppen dörr, när jag skjutsar fru/barn och de kliver ut så börjar bilen signalera för öppen dörr direkt. Lösningen är att ha bilen i "P" men det är ju löjligt bara för att man stannar till. Finns det någon inställning eller något tips?
2. Säkerhetsbältet, så fort en passagerare lossar säkerhetsbältet för att kliva ur signalerar bilen för detta. Det är ju praktiskt omöjligt att resa sig ur stolen exakt samtidigt som man lossar bältet och undvika ljudet. Finns det någon inställning eller något tips?

I en så pass tyst bil som glider fram känns det som det borde finnas en visuell indikator först för dessa två situationer som sedan övergår i ett diskret ljud efter några sekunder, eller ok att ljuda direkt om hastigheten överstiger x km/h.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Stänga av varningsoljud

Inlägg av HelectriC »

P_EL skrev:
Njuter av första veckan med bilen. Galet nöjd och funderar som bäst på om jag inte har ett lunchärende idag trots allt ;)

1. Öppen dörr, när jag skjutsar fru/barn och de kliver ut så börjar bilen signalera för öppen dörr direkt. Lösningen är att ha bilen i "P" men det är ju löjligt bara för att man stannar till. Finns det någon inställning eller något tips?
2. Säkerhetsbältet, så fort en passagerare lossar säkerhetsbältet för att kliva ur signalerar bilen för detta. Det är ju praktiskt omöjligt att resa sig ur stolen exakt samtidigt som man lossar bältet och undvika ljudet. Finns det någon inställning eller något tips?

I en så pass tyst bil som glider fram känns det som det borde finnas en visuell indikator först för dessa två situationer som sedan övergår i ett diskret ljud efter några sekunder, eller ok att ljuda direkt om hastigheten överstiger x km/h.
tyvärr är det bara att acceptera, kan inte deaktiveras. Ändå jobbigare är det om du sätter i fel bälte bak och under färd lossar för att sätt i rätt, då kommer den fortsätta indikera att du inte har bältet på tills du stannat. Eller om man har en barnstol, som tynger ner lite, så måste man sätta i bältet även när barnen inte sitter där. Ganska jobbigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

HelectriC skrev:
P_EL skrev:

tyvärr är det bara att acceptera, kan inte deaktiveras. Ändå jobbigare är det om du sätter i fel bälte bak och under färd lossar för att sätt i rätt, då kommer den fortsätta indikera att du inte har bältet på tills du stannat. Eller om man har en barnstol, som tynger ner lite, så måste man sätta i bältet även när barnen inte sitter där. Ganska jobbigt.
Tack, för snabbat svar. Bara att släppa det alltså...

Då får vi hoppas att någon utvecklare på Tesla kör Tesla själv, inte är ensamstående och aldrig skjutsar någon i bilen utan av ren självbevarelsedrift kodar ihop en snygg lösning framöver. Hoppas även att samma utvecklare inte alltid parkerar i 20 grader med oregelbundna arbetstider, utan tycker det skulle vara praktiskt med en timer på förvärmningen också :roll:
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Tror det är krav för att få högsta betyg i euroNCAP
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det enklaste borde vara att hitta högtalaren som genererar ljudet och sedan ersätta den med ett motstånd.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Det är bara en fråga om vana eller ovana... en knapp i stället för handbromsspaken. :)

Det är super enkelt att trycka på växelknappen för att bilen skall tystna och säkert stå still när fru & barn går i/ur bilen.
Alla bilar har idag pipande om ej använt säkerhetsbälte. Säkert hade du det även i förra bilen.

P.S. Grattis till nya bilen. Själv letar jag ideligen småärenden för att få köra in till stan.. :D
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Ändå jobbigare är det om du sätter i fel bälte bak och under färd lossar för att sätt i rätt, då kommer den fortsätta indikera att du inte har bältet på tills du stannat.
Just detta har jag lyckats störa mig rejält på. Om en person sitter på det högra sätet bak, råkar de ofta sätta sitt bälte i det bältesfäste som hör till mittenplatsen. Då dyker inte bara plingljudet upp, utan en stor overlay lägger sig över skärmen och varnar för att bältet inte är fastspänt.
Hade en sådan episod för några veckor sedan där en ordentligt överviktig person satt på den platsen och givetvis satte bältet fel. Det tog 5 minuter för individen ifråga att stånkande koppla loss bältet och peta in i rätt bältesfäste. Under tiden skulle jag försöka navigera på en plats där jag inte hittade, och bältesoverlayen la sig över kartan hela tiden samtidigt som det plingade högt i bilen. Löjligt stressande.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Waxinator skrev:
Det är bara en fråga om vana eller ovana... en knapp i stället för handbromsspaken. :)

Det är super enkelt att trycka på växelknappen för att bilen skall tystna och säkert stå still när fru & barn går i/ur bilen.
Alla bilar har idag pipande om ej använt säkerhetsbälte. Säkert hade du det även i förra bilen.

P.S. Grattis till nya bilen. Själv letar jag ideligen småärenden för att få köra in till stan.. :D
Tack!

Du har en poäng men det borde gå att göra bättre. Körde BMW tidigare, pipandet startade dock efter ett tag om man kopplade ur bältet. Man kom ca 50-100m hemifrån innan det började, perfekt för alla passagerare att hinna "fippla" klart med bältet. Öppnade man dörren var det inget ljud alls.

Lägger aldrig i handbroms när jag stannar för att släppa av någon, är väl lite overkill. Men det får bli ändring på det :?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Ändå jobbigare är det om du sätter i fel bälte bak och under färd lossar för att sätt i rätt, då kommer den fortsätta indikera att du inte har bältet på tills du stannat.
Just detta har jag lyckats störa mig rejält på. Om en person sitter på det högra sätet bak, råkar de ofta sätta sitt bälte i det bältesfäste som hör till mittenplatsen. Då dyker inte bara plingljudet upp, utan en stor overlay lägger sig över skärmen och varnar för att bältet inte är fastspänt.
Hade en sådan episod för några veckor sedan där en ordentligt överviktig person satt på den platsen och givetvis satte bältet fel. Det tog 5 minuter för individen ifråga att stånkande koppla loss bältet och peta in i rätt bältesfäste. Under tiden skulle jag försöka navigera på en plats där jag inte hittade, och bältesoverlayen la sig över kartan hela tiden samtidigt som det plingade högt i bilen. Löjligt stressande.
jag trodde i min enfald att bilen till slut ska ge upp med att täcka skärmen med diverse varningsmeddelanden, men nej då, den fortsätter i evighet. Till slut orkar man inte och stannar, i med P eller rätta till bältet eller var problemet nu är och så startar man körningen på nytt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Den där overlayen är också väldigt störande när man ska backa in någonstans och passagerarna börjar knäppa loss sina bälten, en i taget.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Det är ju också så att någon i baksätet sätter ned handen i sätet bredvid sig, med viss tyngd, så larmar tesslan om att någon sitter på ett säte och saknar säkerhetsbälte.
D.v.s. Tesslan tänker "Hoppsan, där hoppade någon plötsligt in i bilen genom fönstret när vi är ute och kör i 110 km/h och satte sig i baksätet utan att sätta på sig bältet".... ;)

Det borde vara möjligt att mjukvarumässigt stoppa detta pip kan man ju tycka.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Nu när jag var ute och laddade bilen med tre ungar i baksätet så märkte jag den första riktiga nackdelen med bältes alarmet. Alla hade spänt fast sig så jag började backa ut från platsen och använde mig av backkameran nertill på skärmen... Plötsligt skall en rätta till bältet och hela backdisplayen ersätts av en STOR heltäckande skylt varvid jag får tvärstoppa då jag inget ser bakåt (bakåtsikten genom i Model S är ju kass!). Där står bilen mitt på stations infarten under tiden bältet sätts tillbaka. Detta måste ju vara en farlig bug !? :twisted:
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jans skrev:
Det är ju också så att någon i baksätet sätter ned handen i sätet bredvid sig, med viss tyngd, så larmar tesslan om att någon sitter på ett säte och saknar säkerhetsbälte.
D.v.s. Tesslan tänker "Hoppsan, där hoppade någon plötsligt in i bilen genom fönstret när vi är ute och kör i 110 km/h och satte sig i baksätet utan att sätta på sig bältet".... ;)

Det borde vara möjligt att mjukvarumässigt stoppa detta pip kan man ju tycka.
Exakt. Det händer i varje kurva när man har passagerare i baksätet. Idiotiskt. Jag vågar inte att hoppas på en lösning med v.8.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Inlägg av Perry »

Angående mittsätet så har jag "löst" det genom att alltid ha det säkerhetsbältet fastspänt. Det löser både problemet med att folk ständigt knäpper fast det högra säkerhetsbältet i fel fäste samt att bilen varnar så fort folk råkar lägga handen på mittsätet.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Perry skrev:
Angående mittsätet så har jag "löst" det genom att alltid ha det säkerhetsbältet fastspänt. Det löser både problemet med att folk ständigt knäpper fast det högra säkerhetsbältet i fel fäste samt att bilen varnar så fort folk råkar lägga handen på mittsätet.
Tack för bra tips!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Skriv svar