Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Moderator: Redaktion
Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 2 gång.
TESLA Model S | P85+
Re: Toyota..
Hej Lasse!
Med anledning av dagens stolpskott i DN:
Du skriver: "En elbil med batterier tar flera timmar att ladda med sladd."
Verkligheten: En Tesla modell S laddar 20 mil på en 20 minuter.
Du skriver: "En batteridriven elbil kommer bara 10-15 mil."
Verkligheten: En Tesla modell S har en räckvidd på upp till 50 mil.
Du skriver: "De [vätgasmackarna] är mycket dyra att anlägga."
Verkligheten: Sant! Du skriver dock inte hur dyra, eller vem som förväntas betala för dessa. Knappast Toyota.
Du skriver: "... sportbilen Tesla model S."
Verkligheten: Tesla modell S är en 5+2-sitsig 4-dörrars sedan med sportbilsprestanda.
Du skriver: "De [elbilar] är mycket trögsålda".
Verkligheten: Tesla säljer allt de orkar producera. Modell X, som lanseras i sommar, är redan slutsåld för i år!
Välkommen till framtiden Lasse, den är redan här!
Föreslår ett besök på dessa sidor:
http://www.teslamotors.com (missa inte SUPERCHARGER, längst upp, i mitten)
http://teslaclubsweden.se
Diskussioner om din artikel och detta mejl: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=987
Hälsningar från ett mulet Karlstad med förhoppning om seriös motorjournalistik i framtiden,
Olof Zachrisson
Med anledning av dagens stolpskott i DN:
Du skriver: "En elbil med batterier tar flera timmar att ladda med sladd."
Verkligheten: En Tesla modell S laddar 20 mil på en 20 minuter.
Du skriver: "En batteridriven elbil kommer bara 10-15 mil."
Verkligheten: En Tesla modell S har en räckvidd på upp till 50 mil.
Du skriver: "De [vätgasmackarna] är mycket dyra att anlägga."
Verkligheten: Sant! Du skriver dock inte hur dyra, eller vem som förväntas betala för dessa. Knappast Toyota.
Du skriver: "... sportbilen Tesla model S."
Verkligheten: Tesla modell S är en 5+2-sitsig 4-dörrars sedan med sportbilsprestanda.
Du skriver: "De [elbilar] är mycket trögsålda".
Verkligheten: Tesla säljer allt de orkar producera. Modell X, som lanseras i sommar, är redan slutsåld för i år!
Välkommen till framtiden Lasse, den är redan här!
Föreslår ett besök på dessa sidor:
http://www.teslamotors.com (missa inte SUPERCHARGER, längst upp, i mitten)
http://teslaclubsweden.se
Diskussioner om din artikel och detta mejl: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=987
Hälsningar från ett mulet Karlstad med förhoppning om seriös motorjournalistik i framtiden,
Olof Zachrisson
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Toyota..
Varför skriver du rena felaktigheter om batteridrivna bilar?
1. Räckvidden för en batteridriven bil, tex Model S, är 30-50mil beroende på körstil och väglag.
2. Det går att återladda nedre halvan av energin på mindre än 30min, gratis, på Superchargers.
3. Vem ska betala för infrastrukturen för vätgas, inte vi skattebetalare, va? Batteribilens tankställen finns redan i varje hem, industri, kontor och affärscentrum. Dessutom då Superchargers som tillverkaren står för själv, utan subventioner.
4. Kostnaden för vätgas är nu motsvarande 50kr/liter, elen motsvarar 2-3kr/liter.
Slutligen batteribilen finns här, fungerar och har färdig infrastruktur. Inget av detta gäller för bränslecellsbilen.
1. Räckvidden för en batteridriven bil, tex Model S, är 30-50mil beroende på körstil och väglag.
2. Det går att återladda nedre halvan av energin på mindre än 30min, gratis, på Superchargers.
3. Vem ska betala för infrastrukturen för vätgas, inte vi skattebetalare, va? Batteribilens tankställen finns redan i varje hem, industri, kontor och affärscentrum. Dessutom då Superchargers som tillverkaren står för själv, utan subventioner.
4. Kostnaden för vätgas är nu motsvarande 50kr/liter, elen motsvarar 2-3kr/liter.
Slutligen batteribilen finns här, fungerar och har färdig infrastruktur. Inget av detta gäller för bränslecellsbilen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Toyota..
Han menade ju tom " De [Teslor] är mycket trögsålda", vilket ju är så löjligt så man baxnar.olza skrev:Du skriver: "De [elbilar] är mycket trögsålda".
Re: Toyota..
Oops! Jag skrev "Tesla modell S är en 5+2-sitsig 4-dörrars sedan..."
Vad är den korrekta benämningen?
Vad är den korrekta benämningen?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Toyota..
Jävligt pissigt reportage måste jag säga. Självklart vinklad. Varifrån fick de att MS är trögsåld?
P85D med leverans i mitten på mars!!
Re: Toyota..
Håller med er - Det är dock inte första gången. Finns många artiklar som denna skriven av.. ja, Lasse.
Jag skulle tro att han är väldigt, alltså väldigt skeptisk till elbilar - Varför.. Det vet jag inte.
Jag skulle tro att han är väldigt, alltså väldigt skeptisk till elbilar - Varför.. Det vet jag inte.
TESLA Model S | P85+
Re: Toyota..
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyota..
Tror han är köpt/påverkad av biltillverkaren på ett eller annat sätt.
Egentligen ska man väl anta Elons attityd av att det kommer bli "super obvious" att bränslecellen är korkad.
Problemet är väl bara att när det händer så har vi redan slängt ut miljarder av våra gemensamma tillgångar på vätgasstationer. På samma sätt som vi försatte mackar i konkurs för att vi tvingade dem att installera etanolpumpar ( också "dumb" som Elon skulle sagt).
Egentligen ska man väl anta Elons attityd av att det kommer bli "super obvious" att bränslecellen är korkad.
Problemet är väl bara att när det händer så har vi redan slängt ut miljarder av våra gemensamma tillgångar på vätgasstationer. På samma sätt som vi försatte mackar i konkurs för att vi tvingade dem att installera etanolpumpar ( också "dumb" som Elon skulle sagt).
Re: Toyota..
Aja, kan liva upp stämningen lite med denna:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/frob ... 100563.svd
SVD - Fröberg gillar jag!
Haha, kan säkert se om den 1000 gånger om..
http://www.svd.se/naringsliv/motor/frob ... 100563.svd
SVD - Fröberg gillar jag!
Haha, kan säkert se om den 1000 gånger om..
TESLA Model S | P85+
Re: Toyota..
Det lät lite annorlunda när Jonas Fröberg på SVD kollade på Toyota Mirai:
Vid tiden: 2:10 ungefär
http://www.svd.se/naringsliv/motor/jona ... d?sidan=19
Vid tiden: 2:10 ungefär
http://www.svd.se/naringsliv/motor/jona ... d?sidan=19
TESLA Model S | P85+
Re: Toyota..
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Toyota..
Lasse Swärd är uppenbarligen religiöst indoktrinerad eller betald av Toyota, eller någon lobbyorganisation.
I sin hyllningskör till bränsleceller så nämner han inte att:
I sin hyllningskör till bränsleceller så nämner han inte att:
- Problemen med korrosion i membranen är inte lösta och bränslecellerna har kraftigt begränsad livslängd.
- Till skillnad från drivlinan hos en vanlig förbränningsmotordriven bil eller en batteribil, så blir bränslecellen, rör, trycktank och andra delar av drivlinan förstörd efter ett antal år - hela bilen MÅSTE alltså kasseras efter 10-12 år eftersom drivlinan inte längre är användbar. Andra typer av drivlina kan servas/underhållas och leva länge efter att bilens garantier gått ut och den ansetts nått sin tekniska livslängd.
- Väteatomerna är mycket små (minsta atomerna i periodiska systemet) och det är därför svårt för andra material att hålla vätet instängt. Detta skapar korrosion, och packningar torkar ut. En bränslecellsdriven bil kräver därför omfattande service och regelbundna inspektioner.
- Det innebär en stor förlust att konvertera elektrisk energi till vätgas, och det är därför billigare för vätgasproducenterna att konvertera råolja eller naturgas - idag produceras den absoluta majoriteten av världens vätgas från fossila bränslen. En övergång till vätgas idag innebär alltså bara att byta från ett fossilt bränsle till ett annat, även i Sverige och andra länder där vi har tillgång till ren energi.
- De enda som vinner på en övergång till bränslecellsdrivna bilar är bilproducenterna som säkrar upp att också nästa generations fordon kräver mycket service och garanterat måste skrotas efter ett antal år - konsumenterna kommer behöva lägga ännu mer pengar på sina bilar samtidigt som miljöproblemen inte löses och bilflottan fortfarande konsumerar mycket mer energi än vad som behövs.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Toyota..
Som mack ägare hade jag helt klart satsat på laddstationer när kravet om ytterligare bränsle kom. Först och främst hade det kostat 10 000-tals kronor att installera istället för miljoner. Men framförallt kunderna hade stått utanför ditt ställe i 20-30minuter. Kan nästan garantera att den genomsnittlige kunden köper varor som ger mer vinst mer än det de nu tjänar på en besintank.Svenssons skrev:Instämmer men om mackarna inte inser faktum så kommer fler gå i konkurs i och med att elbilar vinner terräng. De mackar som överlever kommer nog vara de som inser att det inte är bensin/diesel som de levererar till bilägare utan service vid vägen. Tidigare var mackar nästan identiskt med bilverkstad som levererade bensin också. Nu har det gått över allt mer till dagligvarubutiker som levererar bensin/diesel/etanol. Dock konkurrerar dessa med obemannade stationer som bara levererar bensin/diesel/etanol. De bemannade stationerna måste nog öka service och upplevelse om de inte ska stängas. Fossilmackar tvingas redan idag ut från stadskärnorna på grund av säkerhetsriskerna med dessa och vätgastankar lär inte vara mindre farliga så dessa lär nog inte heller sättas upp i tätbebyggda områden.
I framtiden lär vi inte få se några Toyota Mirai (detta tror ju inte heller Toyota på enligt deras egna beräkningar hur många bilar som ska säljas) utan obemannade fossilmackar utanför tätbebyggda platser för fossilbilar och bemannade moderna mackar nära bebyggelse som inte säljer brandfarliga vätskor eller gaser utan levererar ström till de bilar som behöver det samt och service och upplevelse till samtliga.
Re: Toyota..
Jag har faktiskt lyckats få på god väg en mackägare att sätta upp mode 3 typ 2 inom kort. Dvs inom 1-2 år.LarsL skrev:Som mack ägare hade jag helt klart satsat på laddstationer när kravet om ytterligare bränsle kom. Först och främst hade det kostat 10 000-tals kronor att installera istället för miljoner. Men framförallt kunderna hade stått utanför ditt ställe i 20-30minuter. Kan nästan garantera att den genomsnittlige kunden köper varor som ger mer vinst mer än det de nu tjänar på en besintank.Svenssons skrev:Instämmer men om mackarna inte inser faktum så kommer fler gå i konkurs i och med att elbilar vinner terräng. De mackar som överlever kommer nog vara de som inser att det inte är bensin/diesel som de levererar till bilägare utan service vid vägen. Tidigare var mackar nästan identiskt med bilverkstad som levererade bensin också. Nu har det gått över allt mer till dagligvarubutiker som levererar bensin/diesel/etanol. Dock konkurrerar dessa med obemannade stationer som bara levererar bensin/diesel/etanol. De bemannade stationerna måste nog öka service och upplevelse om de inte ska stängas. Fossilmackar tvingas redan idag ut från stadskärnorna på grund av säkerhetsriskerna med dessa och vätgastankar lär inte vara mindre farliga så dessa lär nog inte heller sättas upp i tätbebyggda områden.
I framtiden lär vi inte få se några Toyota Mirai (detta tror ju inte heller Toyota på enligt deras egna beräkningar hur många bilar som ska säljas) utan obemannade fossilmackar utanför tätbebyggda platser för fossilbilar och bemannade moderna mackar nära bebyggelse som inte säljer brandfarliga vätskor eller gaser utan levererar ström till de bilar som behöver det samt och service och upplevelse till samtliga.
Han behöver bara lite mer kaffebesök av mig.

P85D med leverans i mitten på mars!!
Re: Toyota..
Till och med i hans vinklade artikel så kan man ju börja tveka.
Infrastrukturen: Elbilen/vätgasbilen = elbilens är billigare och finns till stor del redan (hemmet)
Pris: El/vätgas = säger han inte, men andra här talar ju om hur verkligheten är nu. Vätgasen 10-20 gånger dyrare
Finns det någon fördel? Jag kan inte hitta dessa?
Jag skulle gärna vilja prata med han som skrivit denna artikel, kan inte någon lyckas bjuda in honom till nästa träff?
Infrastrukturen: Elbilen/vätgasbilen = elbilens är billigare och finns till stor del redan (hemmet)
Pris: El/vätgas = säger han inte, men andra här talar ju om hur verkligheten är nu. Vätgasen 10-20 gånger dyrare
Finns det någon fördel? Jag kan inte hitta dessa?
Jag skulle gärna vilja prata med han som skrivit denna artikel, kan inte någon lyckas bjuda in honom till nästa träff?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Toyota..
Eller det kanske är en dum ide i fall han skulle förstöra stämningen...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Toyota..
Det som artikelskrivaren, Top Gear (som ju också förspråkar vätgas) och en del andra är väl den snabba tankningen. Något som ju endast är relevant på långfärder och som Tesla också adresserat genom Superchargers och även nu batteribyten. Det senare tror jag inte på eftersom folk hellre får något gratis/billigt än dyrt.Pontus skrev:...
Finns det någon fördel? Jag kan inte hitta dessa??
...
Om det blir så vanligt med Superchargers att man kan ladda när man tar en paus istället för att ta paus när man laddar så försvinner resonemanget helt. Och som sagt infrastrukturen finns där redan bara att skruva dit "kontakterna".
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Toyota..
Det värsta är att tankningen inte ens går snabbt!
Det är inte som bensin direkt, utan gas som av en kompressor under högt tryck ska pumpas in i en trycktank.
De som HAR tankat vätgasbilar berättar att det tar en minut bara att få upp trycket så man kan börja tanka, sedan 10-20 minuter (!!!) att fylla tanken med gas.
Nej vätgasens enda fördel är SKALBARHET. Det skulle behövas hundratals gigafabriker för att tillverka tillräckligt med batterier så det räcker till alla bilar (omöjligt). Men det går att tillverka tillräckligt med vätgas till alla bilar.
Det är inte som bensin direkt, utan gas som av en kompressor under högt tryck ska pumpas in i en trycktank.
De som HAR tankat vätgasbilar berättar att det tar en minut bara att få upp trycket så man kan börja tanka, sedan 10-20 minuter (!!!) att fylla tanken med gas.
Nej vätgasens enda fördel är SKALBARHET. Det skulle behövas hundratals gigafabriker för att tillverka tillräckligt med batterier så det räcker till alla bilar (omöjligt). Men det går att tillverka tillräckligt med vätgas till alla bilar.
Re: Toyota..
Lite OT men vad krävs det av en mackägare för att få/köpa en SC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Toyota..
Oj 10-20minuter det var dåligt. Då försvinner ju alla konsument fördelar.
Hur är det med bränsleceller då är inte det också svårt/nytt att tillverka?
Hur är det med bränsleceller då är inte det också svårt/nytt att tillverka?
Re: Toyota..
En Superchargers består ju av ett antal laddare som också sitter i bilen 6 eller 7 st? En extra till bilen kostar 15kkr, alltså kostar den delen mellan 90 och 110 kkr. Till det kommer så klart andra grejer sladdar, lådor , schackt och gräv mm och slutligen elanslutningen kanske en 200kkr till?Pontus skrev:Lite OT men vad krävs det av en mackägare för att få/köpa en SC?
Sen kan man räkna åt andra hållet också, varje bil ska bidra med Xkr och det har totalt sålds Y st bilar vilket har gett oss Z Superchargers....
Sen kanske Tesla bjuder på allt om du har ett intressant läge.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Toyota..
Tesla säljer inte Superchargers (än?), men de sägs kosta dem kring $35 000:- per Supercharger (inkl 2 laddstolpar kopplad till den).
En Supercharger består av 12st likadana laddmoduler som det finns i bilen. Till det tillkommer en transformatorstation (som dock kan betjäna flera Superchargers).
http://teslaclubsweden.se/teslamack
En Supercharger består av 12st likadana laddmoduler som det finns i bilen. Till det tillkommer en transformatorstation (som dock kan betjäna flera Superchargers).
http://teslaclubsweden.se/teslamack
Re: Toyota..
Lite OT men vad krävs det av en mackägare för att få/köpa en SC?
De bygger en supercharger efter var ~100:e sålda bil efter den infon jag har fått.Sen kan man räkna åt andra hållet också, varje bil ska bidra med Xkr och det har totalt sålds Y st bilar vilket har gett oss Z Superchargers
De tar ungefär ( ja det står på hemsidan men ändå) ~19.000 SEK från varje bil så räkna med:
19 000 * ~97 = 1,8 miljoner SEK.
Men det jag vet sedan är att ~38 procent av det priset går åt till att bygga superchargern - Sedan är resten till att betala av strömmen och lägga till solceller för de som kan ha det.
Så ungefär: 684 000 SEK
Men det är för 8 stolpar och arbetet för att bygga den.
Eftersom Norge har så pass många sålda bilar så har de råd att göra många här i Europa.
Håller på med att försöka få igång min by att köpa in "små" supercharger-anläggningar till Hotellen. Men det tar nog lite tid.. Får köpa in nån själv och testa, kollade med dem (Tesla) att köpa in en sådan liten station förut - Det gick då iaf. (när jag var i USA)
En liten station med 2 eller (4) uttag kostar betydlgt mindre. Kollade också med det lokala energiförtaget här gällande att plugga in en sådan och det skulle gå väldigt enkelt till att koppla in en sådan på elnätet för hotellen (och ev hemma)
Man får titta efter dessa längs vägen:

Har en sådan precis utanför huset och då är det tydligen bara att koppla in den (med hjälp av de som har hand om strömmen) . Ska definitivt göra det någon gång!
TESLA Model S | P85+