Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Moderator: Redaktion
Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Fler liknande trådar finns, men är ute efter hur ni hade resonerat, för att genom detta kunna se hur mitt eget resonemang står sig.
Here goes nothing:
Har en P85, 2014 års modell, utplockad i Maj 2014, dvs innan autopilot. Nypris just söder om 1MSEK vid tidpunkten. Därefter har ju mycket hänt på teslafronten...
...så efter att ha fått en maxutrustad P90D som lånebil under ett par dagar har jag börjat titta lite på demobilarna som finns inne...Ingen av dem är faceliftade vilket såklart är lite tråkigt, men gör mig inte jättemycket för att vara ärlig. I övrigt blev jag småkär i autopiloten, automatiska parkeringen, skillnaden i ljudnivå i kupén, next gen stolarna, ultra-hifi-ljudet (som jag inte har), etc....
Nu till frågan: Jag får ca 700k för min bil vid försäljning. Demobilarna ligger runt 1.1 MEK.
Hade ni bytt upp er till en 2016 års P90D nu på en gång, eller väntat på Model 3 och bytt då, med en mellanskillnad som förmodligen är betydligt mindre än 400k (räknar med att de första maxutrustade model 3 kommer gå på runt 600-650k och hoppas kunna få runt 500k för bilen om två år, något som självklart är helt ovetenskapliga antaganden från min sida på såväl model 3-priset som vad jag kan få för bilen om två år).
Alltså: Byta nu eller vänta? Langa upp ytterligare 400k idag eller marginellt mindre fattig om två år. Vad hade ni gjort?
Here goes nothing:
Har en P85, 2014 års modell, utplockad i Maj 2014, dvs innan autopilot. Nypris just söder om 1MSEK vid tidpunkten. Därefter har ju mycket hänt på teslafronten...
...så efter att ha fått en maxutrustad P90D som lånebil under ett par dagar har jag börjat titta lite på demobilarna som finns inne...Ingen av dem är faceliftade vilket såklart är lite tråkigt, men gör mig inte jättemycket för att vara ärlig. I övrigt blev jag småkär i autopiloten, automatiska parkeringen, skillnaden i ljudnivå i kupén, next gen stolarna, ultra-hifi-ljudet (som jag inte har), etc....
Nu till frågan: Jag får ca 700k för min bil vid försäljning. Demobilarna ligger runt 1.1 MEK.
Hade ni bytt upp er till en 2016 års P90D nu på en gång, eller väntat på Model 3 och bytt då, med en mellanskillnad som förmodligen är betydligt mindre än 400k (räknar med att de första maxutrustade model 3 kommer gå på runt 600-650k och hoppas kunna få runt 500k för bilen om två år, något som självklart är helt ovetenskapliga antaganden från min sida på såväl model 3-priset som vad jag kan få för bilen om två år).
Alltså: Byta nu eller vänta? Langa upp ytterligare 400k idag eller marginellt mindre fattig om två år. Vad hade ni gjort?
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Vänta på Model 3. Det gör jag. Dessutom hoppas jag att det kommer finnas lite fler valmöjligheter bland elbilarna snart. Inte helt säkert att man vill ha en Model 3 om två år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Jag väntar inte! 

Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Jag skulle ha bytt. Du har ju fortfarande ett mycket bra andrahandsvärde i din gamla bil. Det skulle jag ha utnyttjat. Skillnaden gammalt vs nytt kommer nog snart att öka ordentligt när fler bra elbilar kommer ut inom de närmaste åren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Din P85 är ingen dålig bil, även om de nyare har mer leksaker ombord. 400k är stora pengar och värdeminskningen börjar så for Du har Din nya bil. Som är ny just då...
Jag skulle förmodligen nöja mig med det jag har och vänta på Model 3. Men andra mår ha andra prioriteringar, såklart.
Jag skulle förmodligen nöja mig med det jag har och vänta på Model 3. Men andra mår ha andra prioriteringar, såklart.
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Sen har du också något extra med en bakhjulsdriven P-version som inte längre går att få tag på.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
+1Gustafsson skrev:Jag skulle ha bytt. Du har ju fortfarande ett mycket bra andrahandsvärde i din gamla bil. Det skulle jag ha utnyttjat. Skillnaden gammalt vs nytt kommer nog snart att öka ordentligt när fler bra elbilar kommer ut inom de närmaste åren.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Har en P85 (med AP). Funderade på X, provkörde X, funderade mer på X, funderade på sälja min S, provkörde X igen, funderade ännu mer, beställde X, hade köpare som skulle köpa/hämta min S, köpare får tillfälligt förhinder, jag avbokar X, jag får ångest, åker i min P85 till Göteborg, beslutar mig för att behålla min S, ångest slut, lycka inträder. Gott slut till sist!
Har förresten haft mycket provkörningar idag med min RWD på regnvåt asfalt. Lite piggt lagom försiktigt svansviftande vid fullgasaccelerationer från 0-30 förtroendeingivande tyglat via antispinn. Hur trevligt och tryggt som helst OCH kul!
Så med andra ord. Behåll din bil ett tag till. Kör och njut. Invänta nytt/mer godis på bilarna och byt då istället så att det verkligen blir ett steg uppåt.
Har förresten haft mycket provkörningar idag med min RWD på regnvåt asfalt. Lite piggt lagom försiktigt svansviftande vid fullgasaccelerationer från 0-30 förtroendeingivande tyglat via antispinn. Hur trevligt och tryggt som helst OCH kul!
Så med andra ord. Behåll din bil ett tag till. Kör och njut. Invänta nytt/mer godis på bilarna och byt då istället så att det verkligen blir ett steg uppåt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Har också en P85+ pre AP. Jag väntar tills det kommer nåt ännu roligare om ett år eller så. För liten skillnad jft med icke facelift P90D.
Jag vill ha 100 batteri med vita premiumsäten. Kanske AP2.0 kommer i vår eller heads up display eller annat roligt
Dessutom gillar jag RWD och stora frunken behövs fortfarande för barnvagnen
Jag vill ha 100 batteri med vita premiumsäten. Kanske AP2.0 kommer i vår eller heads up display eller annat roligt
Dessutom gillar jag RWD och stora frunken behövs fortfarande för barnvagnen
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Det tänkte jag inte på, men jag instämmer. Visst är RWD sketakul på regnvåt asfalt eller hur? En tämligen häftig känsla när bakhjulen plötsligt utvecklar ett eget liv i 80km/tim, bara för att man körde om med lite för mycket högerfot. Tråkigt med AWD
behåll din bil.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Har alltid tyckt att drivningen skall sitta bak, det blir så himla mycket roligare. Och jag har förstått varför en framhjulsdriven bil skulle vara 'säkrare' än en bakhjulsdriven. Visst, med dagens gasrespons på lite mer hästkraftstinna maskiner så måste man ha lite elektronisk passning oavsett hur duktig och känslig fot man har, men det är förbålt kul. Jag kommer ihåg mången snöig vinterdag i min bmw norr, med leende från öra till öra...mati skrev:Det tänkte jag inte på, men jag instämmer. Visst är RWD sketakul på regnvåt asfalt eller hur? En tämligen häftig känsla när bakhjulen plötsligt utvecklar ett eget liv i 80km/tim, bara för att man körde om med lite för mycket högerfot. Tråkigt med AWDbehåll din bil.
Re: Rådvill P85 -> P90D eller ej?
Har glömt att avrapportera. Nya faceliftade känns mycket mer välbyggd en den innan. Vi köpte en P90DL och har en P85D. Med tanke på att Tesla är en rätt ung biltillverkare så skulle jag nog ta en faceliftad, den är mycket tightare. Rätt stor skillnade i känsla. Dom ser i princip likadana ut överallt men allt känns som det är bättre fastskruvat men det kanske å andra sidan beror på att någon missat skriva dit något i P85Dn vi har....blir ju svårt att sälja den efter detta... 

Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D