Förmånsvärdet
Moderator: Redaktion
Förmånsvärdet
Jag träffade min ekonomichef i går och han berättade att på ett utbildning med Skatteverket så informerade de om att förmånsbilsvärdering av elbilar kommer att bli lika med övriga bilar från och med 1 januari 2016. Det innebär alltså att om man köper en stor Volvo för 900 000 kr eller en Tesla för samma pris som blir det samma förmånsvärde på bilarna efter den 1 januari 2016.
Än en gång blir man förvånad över att den svenska staten är totalt, innerligt ointresserad av förbättra miljön. När man förändrade förra gången så störtdök miljöbilsförsäljningen i Sverige (plockade bort trängselavgifts befrielsen och friparkering i Stockholm). Att det skall vara ett miljöparti som sitter i regeringen är en källa till förvåning från min sida, totalt ointresserad av att förbättra miljön.
Det verkar som nu måste vi agera för att och börja påverka våra politiker. Om det finns någon som är politisk aktiv på forumet börja prata med era partikollegor så som jag gör.
Än en gång blir man förvånad över att den svenska staten är totalt, innerligt ointresserad av förbättra miljön. När man förändrade förra gången så störtdök miljöbilsförsäljningen i Sverige (plockade bort trängselavgifts befrielsen och friparkering i Stockholm). Att det skall vara ett miljöparti som sitter i regeringen är en källa till förvåning från min sida, totalt ointresserad av att förbättra miljön.
Det verkar som nu måste vi agera för att och börja påverka våra politiker. Om det finns någon som är politisk aktiv på forumet börja prata med era partikollegor så som jag gör.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Förmånsvärdet
Detta låter ju fruktansvärt för oss som valt att ta bilen som tjänstebil. Går det upp ifrån 5200 till 13700. Dvs 5.000 - 6.000 kr mer ur plånboken varje månad.
Eller gäller detta bara bilar som registreras 2016 och framåt?
Är det bara nya bilar som kommer väl försäljningen kanske gå upp snart för att få in bilen 2015.
Eller gäller detta bara bilar som registreras 2016 och framåt?
Är det bara nya bilar som kommer väl försäljningen kanske gå upp snart för att få in bilen 2015.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärdet
Ojdå !
Där försvann mitt intresse att skaffa en elbil, för det är lite omständigare och mer risk att byta till el ( i o med att jag kör så pass mycket i jobbet)Det som gör att jag har övertalat så väl revisor som sambo om hur förträffligt det är med MS går upp i rök mer o mer. om staten ändrar spelreglerna gång på gång sänker dom marknaden helt för elbil. Tesla är ju så pass dyr och har bra prestanda så det drabbar väl inte försäljningen såmycket, men vem i jössenamn köper en Leaf som kommer ha förmånsvärde somm en Xc-70? Hoppas din ekonomichef hörde fel eller att skatteverket ändrar sig.
Där försvann mitt intresse att skaffa en elbil, för det är lite omständigare och mer risk att byta till el ( i o med att jag kör så pass mycket i jobbet)Det som gör att jag har övertalat så väl revisor som sambo om hur förträffligt det är med MS går upp i rök mer o mer. om staten ändrar spelreglerna gång på gång sänker dom marknaden helt för elbil. Tesla är ju så pass dyr och har bra prestanda så det drabbar väl inte försäljningen såmycket, men vem i jössenamn köper en Leaf som kommer ha förmånsvärde somm en Xc-70? Hoppas din ekonomichef hörde fel eller att skatteverket ändrar sig.
Re: Förmånsvärdet
Enligt Skatteverk så gäller det alla bilar utan undantag. De säger också att bilförsäljarna vet om det men informerar inte kunderna om det för att inte sänka försäljningen.
Jag kan bara hålla med dig om tag det är förfärligt, har själv tagit ut en Tesla som tjänstebil som jag får i April.
Det blir ju helt absurt att Tesla skall vara dyrare än min BMW fossil idag.
Jag kan bara hålla med dig om tag det är förfärligt, har själv tagit ut en Tesla som tjänstebil som jag får i April.
Det blir ju helt absurt att Tesla skall vara dyrare än min BMW fossil idag.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Förmånsvärdet
Om du kör mycket i tjänsten så kanske det blir bättre med milersättning istället. Borde inte den gå med plus för en elbil?
Re: Förmånsvärdet
Undrar om det inte är dags att knyta an till andra elbilsforum och försöka påverka ihop för annars dör elbilen ut. Det är en väldigt liten del av nybilar och framför allt elbilar som köps privat. Detta är en katastrof
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7423
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Olof Borjesson
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
- Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten
Re: Förmånsvärdet
Jag har en Tesla S85 sedan i somras och jag är också engagerad i Centerpartiet som ombud på förbundsstämmor och med 13,5% som arvoderad kommunalpolitiker. Centerpartiet tycker att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta är viktig och Alliansen har ställt upp på detta, även om engagemanget från övriga Allianspartier inte alltid varit jättestort. Den nuvarande regeringen består av ett stort parti som tycker att höjda skatter är det viktigaste och ett mindre parti som hatar bilism. Tyvärr är det nog bara ca 15% av sveriges väljare som anser att koldioxidutsläpp är ett stort problem, så jag är inte förvånad om den nuvarande regeringen givit nya direktiv till skatteverket.
Re: Förmånsvärdet
Jag är själv aktiv i Folkpartiet och nu måste det bli en ändring. Vi måste få partierna till att lägga lite mer energi på detta. Det skulle definitivt vara en stridsfråga nu efter den berömda Decemberöverenskommelsen.Olof Borjesson skrev:Jag har en Tesla S85 sedan i somras och jag är också engagerad i Centerpartiet som ombud på förbundsstämmor och med 13,5% som arvoderad kommunalpolitiker. Centerpartiet tycker att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta är viktig och Alliansen har ställt upp på detta, även om engagemanget från övriga Allianspartier inte alltid varit jättestort. Den nuvarande regeringen består av ett stort parti som tycker att höjda skatter är det viktigaste och ett mindre parti som hatar bilism. Tyvärr är det nog bara ca 15% av sveriges väljare som anser att koldioxidutsläpp är ett stort problem, så jag är inte förvånad om den nuvarande regeringen givit nya direktiv till skatteverket.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Förmånsvärdet
Well, koldioxidutsläpp är ju bara ett argument för elbilar, ett mycket starkare argument som intresserar hela befolkningen är ekonomi. Sverige skickar idag ut stora mängder pengar ur landet (i storleksordningen ~100 miljarder kronor) för att köpa utländsk olja som vi eldar i våra fordon. Samtidigt har vi ett överskott av elektrisk energi som vi producerar i landet, och inkomsterna från denna energi cirkulerar inom landet och kommer tillbaka till det allmänna genom arbetsgivaravgifter, moms och andra skatter.Olof Borjesson skrev:Tyvärr är det nog bara ca 15% av sveriges väljare som anser att koldioxidutsläpp är ett stort problem, så jag är inte förvånad om den nuvarande regeringen givit nya direktiv till skatteverket.
De svenska pengarna som vi skickar ut hamnar huvudsakligen i ryska och norska fickor - skattebetalarna betalar för att de folkvalda representanterna ska tillgodose svenska intressen i stället för att finansiera vapen som tar död på ukrainare i Donetsk. Regeringen gör inte sitt jobb om man inte agerar för att få stopp på slöseri av svenskarnas pengar, och denna frågan är för stor för enskilda svenskar att själva bära - det är exakt frågor av denna typen som är anledningen till att vi har ett parlament som vi väljer representanter till.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förmånsvärdet
Verkar vara lite oklart om slutdatum. TS anger nya regler från 1/1 2016, i Tibors länk står det tom inkomståret 2016.
?
?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Förmånsvärdet
Förra regeringen satte slutåret till 2016, så att antyda att det är nuvarande regering som gett nya direktiv är att tänja lite på sanningen, när det snarare är så att de inte har ändrat förra regeringens beslut.Olof Borjesson skrev:Jag har en Tesla S85 sedan i somras och jag är också engagerad i Centerpartiet som ombud på förbundsstämmor och med 13,5% som arvoderad kommunalpolitiker. Centerpartiet tycker att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta är viktig och Alliansen har ställt upp på detta, även om engagemanget från övriga Allianspartier inte alltid varit jättestort. Den nuvarande regeringen består av ett stort parti som tycker att höjda skatter är det viktigaste och ett mindre parti som hatar bilism. Tyvärr är det nog bara ca 15% av sveriges väljare som anser att koldioxidutsläpp är ett stort problem, så jag är inte förvånad om den nuvarande regeringen givit nya direktiv till skatteverket.
Regeringens pressmeddelande från 2013 om miljöbilsregler
Värt att notera är att detta pressmeddelande är från våren 2013, och annonserade att det nedsatta förmånsvärdet för elbilar, gasbilar och laddhybridbilar förlängs med ytterligare tre år. Min tolkning är att eftersom nuvarande regler gäller till och med 2016 (jag väljer att tro på informationen på Skatteverkets sida som Tibor länkade till), så kan man nog vänta sig att det kommer förslag på nya regler nästa år, då det ser ut att vara så att man tar sådana beslut för några år i taget.
Vettigt med så kort framförhållning som förra och nuvarande regeringen har? Knappast, detta är ju beslut man tar på flera års sikt, och vid tveksamhet är ju risken väldigt stor att man struntar i att köpa elbil. Men det är alltför tidigt att dra slutsatsen att reglerna kommer att bara försvinna helt, det skulle inte vara första gången de förlängs med kort varsel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förmånsvärdet
Inkomstår är det år då inkomsten förvärvats. (jmf. taxeringsår)
Vilket borde betyda att förmånsvärdet borde vara nedsatt även år 2016, dvs att det tas bort 2017-01-01. Om vi inte lyckas få dem att ändra sig.
Hur länge har länken som Tibor visa funnits?
Tycker det verkar konstigt om de kan ändra reglerna efter hand. När man väljer en tjänstebil så tecknar man ju vanligtvis ett avtal på 2 eller 3 år och då vill man ju kunna förutse hur mycket det avtalet kommer att kosta mig. Det borde väl till och med skatteverket inse?
Vilket borde betyda att förmånsvärdet borde vara nedsatt även år 2016, dvs att det tas bort 2017-01-01. Om vi inte lyckas få dem att ändra sig.
Hur länge har länken som Tibor visa funnits?
Tycker det verkar konstigt om de kan ändra reglerna efter hand. När man väljer en tjänstebil så tecknar man ju vanligtvis ett avtal på 2 eller 3 år och då vill man ju kunna förutse hur mycket det avtalet kommer att kosta mig. Det borde väl till och med skatteverket inse?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärdet
5000 mil a 18.50 = 92500 :- i bästa fall men varför skulle skv låta det vara så? Att betala eget bränsle på tjänstebil är ett annat alternativ,bensin 9.50 och diesel 6.50 per mil men elbil är 1.2 gånger (eller något liknande) dom kWh som bilen drar ca 0.225 kWh/km men Hybis bil har gjort åt ca 0.400 kWh/km när ladd o värmeförluster räknas så ca 4-5kr / milen för vanliga Teslor i ström hemma, då blir det inte mycket kvar. Nu kan jag ladda gratis hos kunder o SC mm men eftersom det är omvändbevisbörda hos Skv så behövs nog någon typ av mätare som bevisar att jag laddat hemma.LarsL skrev:Om du kör mycket i tjänsten så kanske det blir bättre med milersättning istället. Borde inte den gå med plus för en elbil?
Förlåt men jag blir bara så trött när dom ändrar hela tiden, ska köpa en Unimog åttahjuling o ställa mig utanför Rosenbad och köra varvstoppet så det blir dieselsot i Romsons gardiner.
Senast redigerad av jjmaskin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förmånsvärdet
Go, jag kan vara med och sponsra den hemska dieseln...jjmaskin skrev:Förlåt men jag blir bara så trött när dom ändrar hela tiden, ska köpa en Unimog åttahjuling o ställa mig utanför Rosenbad och köra varvstoppet så det blir dieselsot i Romsons gardiner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärdet
Hoppas att du har rätt, det borde rimligtvis vara så. Missade ditt inlägg jag blev sådär upprörd när jag läste tråden. Får åka förbi Reinfelt med Unimogen först en sväng eller vänta och sebylund skrev:Förra regeringen satte slutåret till 2016, så att antyda att det är nuvarande regering som gett nya direktiv är att tänja lite på sanningen, när det snarare är så att de inte har ändrat förra regeringens beslut.Olof Borjesson skrev:Jag har en Tesla S85 sedan i somras och jag är också engagerad i Centerpartiet som ombud på förbundsstämmor och med 13,5% som arvoderad kommunalpolitiker. Centerpartiet tycker att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta är viktig och Alliansen har ställt upp på detta, även om engagemanget från övriga Allianspartier inte alltid varit jättestort. Den nuvarande regeringen består av ett stort parti som tycker att höjda skatter är det viktigaste och ett mindre parti som hatar bilism. Tyvärr är det nog bara ca 15% av sveriges väljare som anser att koldioxidutsläpp är ett stort problem, så jag är inte förvånad om den nuvarande regeringen givit nya direktiv till skatteverket.
Regeringens pressmeddelande från 2013 om miljöbilsregler
Värt att notera är att detta pressmeddelande är från våren 2013, och annonserade att det nedsatta förmånsvärdet för elbilar, gasbilar och laddhybridbilar förlängs med ytterligare tre år. Min tolkning är att eftersom nuvarande regler gäller till och med 2016 (jag väljer att tro på informationen på Skatteverkets sida som Tibor länkade till), så kan man nog vänta sig att det kommer förslag på nya regler nästa år, då det ser ut att vara så att man tar sådana beslut för några år i taget.
Vettigt med så kort framförhållning som förra och nuvarande regeringen har? Knappast, detta är ju beslut man tar på flera års sikt, och vid tveksamhet är ju risken väldigt stor att man struntar i att köpa elbil. Men det är alltför tidigt att dra slutsatsen att reglerna kommer att bara försvinna helt, det skulle inte vara första gången de förlängs med kort varsel.
Re: Förmånsvärdet
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förmånsvärdet
Det känns lite floskligt att säga att det var bättre förr, men det var inte bara nackdelar när Per Albin Hansson och tidigare statsministrar valde att bygga svensk infrastruktur genom ett aktivt samarbete med svenskt näringsliv. ASEA, Ericsson, Saab och en mängd andra företag har skapat hundratusentals arbetstillfällen när staten samarbetat med dessa kring utveckling av tåg, militärmateriel, flygplan och annat. Dessutom har Sverige haft möjlighet att bygga upp en stabil kompetensbas som idag är mycket värdefull.Svenssons skrev:Politiker idag har inga visioner, ingen prestige, tänker mer på sig själv och på hur de kan bli omvalda än på Sveriges ekonomi. Som de ser Sveriges ekonomi så är det begränsat till hur mycket staten kan ta ut i skatter och avgifter samt minska på bidrag, inte hur vi tillsammans skulle kunna bygga något som ger mervärde och ökat välstånd. Politiker är alltså bra på att flytta runt pengar mellan olika grupper för att se till att själva bli omvalda. Att öka mängden inom Sverige som kan flyttas runt motarbetas istället vilket leder till att allt mindre medel kan flyttas runt.
De stora infrastrukturprojekten måste göras i samarbete mellan stat och näringsliv, eftersom de förutsätter långsiktiga spelregler och gigantiska investeringar. Dagens politiker tror att staten ska agera som vilket företag som helst och låta total konkurrens råda när man gör upphandlingar, men så gör man inte ens i USA - där är det alltid viktigt att amerikanska företag får de olika offentliga uppdragen och att arbetstillfällen skapas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.