Autopilot hardware 2.0
Moderator: Redaktion
Autopilot hardware 2.0
Är det någon som har bra koll på versionerna av hårdvaran för Teslas datorer/autopilot?
Tydligen så började man med
Tegra 2 in the driver's screen and Tegra 3 in the MCU.
Sedan uppgraderade man till
Tegra 3 in the driver's screen and Tegra 4 in the MCU
När gjordes detta?
Tyvärr slår man i taket nu och ny hårdvara behövs.
Tesla is reaching the limit of Autopilot hardware
https://electrek.co/2016/09/12/tesla-re ... -hardware/
Tydligen vill man lämna Mobileye som leverantör och istället helt gå över till Nvidias Drive PX2,
som lanseras Q4 2016. Detta ligger också helt i linje med att S modellen ska ha nyare/bättre teknik än modell 3, vilken kommer ha “spaceship” användargränssnitt enligt Elon Musk.
Det som känns lite tråkigt är om man köper sin Tesla nu som kanske har den gamla hårdvaran och inte går att uppgradera till nyare hårdvara. Dock har det ryktats om att modell X har kablage draget för att det enkelt ska att uppgradera Autopilot hårdvara.
Tesla Autopilot 2.0: retrofit to next gen sensors likely to be available for some owners
https://electrek.co/2016/08/18/tesla-au ... me-owners/
Availability
The new single-processor DRIVE PX 2 will be available to production partners in the fourth quarter of 2016. - See more at: http://nvidianews.nvidia.com/news/nvidi ... 93Ptc.dpuf
Tydligen så började man med
Tegra 2 in the driver's screen and Tegra 3 in the MCU.
Sedan uppgraderade man till
Tegra 3 in the driver's screen and Tegra 4 in the MCU
När gjordes detta?
Tyvärr slår man i taket nu och ny hårdvara behövs.
Tesla is reaching the limit of Autopilot hardware
https://electrek.co/2016/09/12/tesla-re ... -hardware/
Tydligen vill man lämna Mobileye som leverantör och istället helt gå över till Nvidias Drive PX2,
som lanseras Q4 2016. Detta ligger också helt i linje med att S modellen ska ha nyare/bättre teknik än modell 3, vilken kommer ha “spaceship” användargränssnitt enligt Elon Musk.
Det som känns lite tråkigt är om man köper sin Tesla nu som kanske har den gamla hårdvaran och inte går att uppgradera till nyare hårdvara. Dock har det ryktats om att modell X har kablage draget för att det enkelt ska att uppgradera Autopilot hårdvara.
Tesla Autopilot 2.0: retrofit to next gen sensors likely to be available for some owners
https://electrek.co/2016/08/18/tesla-au ... me-owners/
Availability
The new single-processor DRIVE PX 2 will be available to production partners in the fourth quarter of 2016. - See more at: http://nvidianews.nvidia.com/news/nvidi ... 93Ptc.dpuf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Autopilot hardware 2.0
Det var länge sedan skärmar och cpu uppdaterades det har ryktas om tegra 4 men mig veteligen är det inga bilar som rullar med den idag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 957
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Autopilot hardware 2.0
Det finns ju hårdvaruuppgraderingskit för 3G till 4G... De kanske även släpper dessa uppgraderingsmöjligheter 

Re: Autopilot hardware 2.0
Förarskärmen på autopilotbilar har mycket högre upplösning än classicbilarna, det har iaf jag märkt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Autopilot hardware 2.0
Om man bara designar rätt från början borde det inte vara omöjligt att byta i princip all elektronikhårdvara så man kan få en bil att leva längre och hänga med i teknikutvecklingen. Då är det "bara" en kostnadsfråga.
Re: Autopilot hardware 2.0
Är det inte alltid en kostnadsfråga? Du kan ju få en fossilbil att leva i evigheter, så länge du byter ut motorer, växellåda, karossdelar etc etc. Men nånstans kommer man till en punkt då det inte känns vettigt att byta ut delar och istället köpa en ny bil.Jerker skrev:Om man bara designar rätt från början borde det inte vara omöjligt att byta i princip all elektronikhårdvara så man kan få en bil att leva längre och hänga med i teknikutvecklingen. Då är det "bara" en kostnadsfråga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Autopilot hardware 2.0
Jo, naturligtvis, men det borde vara en mycket enklare sak att byta elektronikkomponenter, och enklare att förbereda för uppgraderingar. Och nyare elektroniska komponenter kommer ju med jämna mellanrum och priset faller hela tiden för prylar med bättre prestanda osv.HelectriC skrev:Är det inte alltid en kostnadsfråga? Du kan ju få en fossilbil att leva i evigheter, så länge du byter ut motorer, växellåda, karossdelar etc etc. Men nånstans kommer man till en punkt då det inte känns vettigt att byta ut delar och istället köpa en ny bil.Jerker skrev:Om man bara designar rätt från början borde det inte vara omöjligt att byta i princip all elektronikhårdvara så man kan få en bil att leva längre och hänga med i teknikutvecklingen. Då är det "bara" en kostnadsfråga.
Det jag egentligen menade var att argumentet "det går inte" borde falla bort, det borde inte vara svårt att designa för enkla uppgraderingar av de flesta hårvarukomponenter i ett elektroniksystem.
Re: Autopilot hardware 2.0
Frågan är dock om tillverkaren vill designa på det viset? Då köper folk färre bilarJerker skrev:Jo, naturligtvis, men det borde vara en mycket enklare sak att byta elektronikkomponenter, och enklare att förbereda för uppgraderingar. Och nyare elektroniska komponenter kommer ju med jämna mellanrum och priset faller hela tiden för prylar med bättre prestanda osv.HelectriC skrev:Är det inte alltid en kostnadsfråga? Du kan ju få en fossilbil att leva i evigheter, så länge du byter ut motorer, växellåda, karossdelar etc etc. Men nånstans kommer man till en punkt då det inte känns vettigt att byta ut delar och istället köpa en ny bil.Jerker skrev:Om man bara designar rätt från början borde det inte vara omöjligt att byta i princip all elektronikhårdvara så man kan få en bil att leva längre och hänga med i teknikutvecklingen. Då är det "bara" en kostnadsfråga.
Det jag egentligen menade var att argumentet "det går inte" borde falla bort, det borde inte vara svårt att designa för enkla uppgraderingar av de flesta hårvarukomponenter i ett elektroniksystem.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Autopilot hardware 2.0
Fast fler väljer kanske en Tesla om de vet att de kan få sin bil "up to date" när det kommer nytt.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: Autopilot hardware 2.0
Det borde ligga i Elons intresse och i linje med hans allmänna miljöintresse att bilar som tillverkas får en så lång livslängd som möjligt.
Re: Autopilot hardware 2.0
En bra poäng där Jerker
Senast redigerad av akeller, redigerad totalt 1 gånger.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: Autopilot hardware 2.0
Jovisst, men framförallt handlar det om bättre möjlgheter till intäkter på eftermarknad.akeller skrev:En bra poäng där Jekrer
Här kan tesla ta rejält betalt för en uppgraderad autopilot funktion, bättre batteri eller bättre säkringar för acc. Det behövs för stt hålla igång produktutveckling som är dyrt men samtidigt är en fundamental hörnsten i varumärket.
Under tiden säljer audi och mercedes nya fälgar till sina kunder för hutlösa priser. Bilbranschen minus tesla är ju galet efterbliven när det gäller det här området.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Re: Autopilot hardware 2.0
Tesla ja, men inte de andra.Jerker skrev:Det borde ligga i Elons intresse och i linje med hans allmänna miljöintresse att bilar som tillverkas får en så lång livslängd som möjligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot hardware 2.0
Outlander har AP 3.0 
Adaptivitet med kvinnlig intelligens och körstil. Klarar filbyten och omkörningar utan att jag behöver röra vid blinkersen. AP klarar att köra från adress till adress. AP'n pratar även med barnen så att jag kan fokusera på tcs!
Kör iof lite ryckigt i kväll men det ska tydligen bli bättre efter ett par mil.

Adaptivitet med kvinnlig intelligens och körstil. Klarar filbyten och omkörningar utan att jag behöver röra vid blinkersen. AP klarar att köra från adress till adress. AP'n pratar även med barnen så att jag kan fokusera på tcs!

Kör iof lite ryckigt i kväll men det ska tydligen bli bättre efter ett par mil.
Tesla Model Y
Re: Autopilot hardware 2.0


Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Re: Autopilot hardware 2.0
Och även..... tjänster....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot hardware 2.0
gellerstam skrev:You wish.... /autopiloten

Vore kul om min "autopilot" också gillade forumet

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot hardware 2.0
Pontus skrev:gellerstam skrev:You wish.... /autopiloten![]()
Vore kul om min "autopilot" också gillade forumet
Låt aldrig Frun låna telefon .....

Tesla Model Y
Re: Autopilot hardware 2.0
FB har jag nästan ändå gett upp, hon får sköta mitt konto bäst hon vill. Tittar bara in lite då och då på vänners inlägg.gellerstam skrev:Pontus skrev:gellerstam skrev:You wish.... /autopiloten![]()
Vore kul om min "autopilot" också gillade forumet
Låt aldrig Frun låna telefon .....Då vet man aldri vad som händer på tcs eller Fb......
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopilot hardware 2.0
NVIDIA AI Car Demonstration
Ser lovande ut
Ser lovande ut
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Autopilot hardware 2.0
Imponerande!Lembritt skrev:NVIDIA AI Car Demonstration
Ser lovande ut
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14