Fyll på listan: Tips på småfel att fixa vid första service

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Fyll på listan: Tips på småfel att fixa vid första service

Inlägg av P_EL »

Då var första veckan med bilen avklarad! En fantastisk upplevelse där jag är grymt imponerad av drivlina (inte en vibration), chassit (har stålfjädring men mycket bättre än luftfjädringen på min BMW över gupp mm) och mjukvaran som styr hela bilen (måste ju vara ett wake-up call för hela bilbranschen!). Känns verkligen som man färdas i en "framtidsmaskin". 8-)

Till saken; Det enda riktiga felet jag har upptäkt är en framruta som inte sluter helt tätt utan ligger ordentligt (ca 1cm) utanför linjen för övriga rutor. Trots ösregn har det inte läckt in men det hörs tydligt i form av ökat vindbrus på förarsidan. Tänkte därför lämna in bilen vid tillfälle för att få det fixat och vill undvika att missa något och riskera onödigt återbesök. Är det något mer man ska dubbelkolla innan service så man får med alla kända fel? Några tips?

Säkert fler som sitter i samma sits så låt oss göra en lista:
- Kontrollera inställningen på de karmlösa dörrarna (symtom: läckage alt vindbrus)
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Re: Fyll på listan: Tips på småfel att fixa vid första servi

Inlägg av tofriis »

Hämtade min S60D igår em och inte kört långt, men har ett susande/vinande någonstans ifrån när jag kör i över ca 100 km/h. Misstänker takluckan, fått för mig att det varierar lite när jag öppnat och stängt några gånger. Ska undersöka detta närmare...
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare

Inlägg av Blixten »

Jag har en söm i sätet som var dåligt fäst i ena änden. Efter drygt en vecka har tråden börjat krypa upp några sömhål. Ingen fara ännu, men om man låter det vara så kan det nog bli svårare att fixa.

Har även en knapp för svankstödet till förarstolen som inte är helt bra. Man märker att brytaren i en av riktningarna inte fungerar lika distinkt (ibland inte alls). Knappen är också lite sladdrig, vilket får mig att misstänka att den bara är dåligt ditsatt eller har dålig passform.

Tänkte kolla om det är flera saker innan jag kontaktar dem, så att alla blir fixade samtidigt.

-I övrigt, en helt underbar bil!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

P_EL skrev:
Till saken; Det enda riktiga felet jag har upptäkt är en framruta som inte sluter helt tätt utan ligger ordentligt (ca 1cm) utanför linjen för övriga rutor. Trots ösregn har det inte läckt in men det hörs tydligt i form av ökat vindbrus på förarsidan.
Har samma problem på min! Panelen på B-stolpen är inte rätt monterad och ger vindbrus. Lite läck vid den lilla rutan längst fram på förardörren också.

Ska fixas den 24 november!

/Jocke
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Var får ni sånt här fixat? Om jag råkar ut för nåt sånt, Gud förbjude, så vill jag helst inte behöva köra till Göteborg för att få det fixat... Kan de göra det i Köpenhamn?

Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Nyren skrev:
Var får ni sånt här fixat? Om jag råkar ut för nåt sånt, Gud förbjude, så vill jag helst inte behöva köra till Göteborg för att få det fixat... Kan de göra det i Köpenhamn?

Jag beställde tid för vanlig service och att de fixar listen vid Service Center i Upplands-Väsby.

/Jocke
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Jag hämtade min 60D i fredags i Göteborg, och vilken underbar bil! Men tyvärr inte helt perfekt för mig heller:

Navigatorn fungerar inte - dvs kartorna syns men det går inte att sätta en adress. Bilen klagar på att kartorna inte är korrekt laddade. Enligt Tesla beror det troligen på ett felaktigt minneskort och måste bytas på Servicecenter... :( Det har lovat höra av sig imorgon, och det här får de se till att fixa omgående.

Höger framdörr är inte i linje med bakdörren utan ligger ca 1 cm lägre i bakkant.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Sensorn som håller koll på om man håller i ratten är sämre kalibrerad än på förra bilen, har vinande ljud vid höga farter.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Skriv svar