Paris motormässa 2016

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist

Re: Paris motormässa 2016

Inlägg av FredrikR »

TiborBlomhall skrev:
Alla dessa koncept-elbilar som kommer om en massa år... :roll:

Jag har myntat uttrycket YAFFEC - Yet Another Fantastic Future Electric Car

Mercedes EQ = YAFFEC
Volkswagen ID = YAFFEC
Volvo 40.2 = YAFFEC
Porsche Mission E = YAFFEC
listan kan göras lång
Precis, känner mig mer upphetsad över de större batterierna i Leaf, Zoe, Golf mfl. Än konceptbilar. De vet jag i alla fall blir verklighet.
Det tillverkarna behöver göra nu är att presentera bilar som är klara att sättas i produktion.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Håller med, konceptbilar är helt värdelöst och hjälper ingen. :roll:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Franz skrev:
lator skrev:
Bod skrev:
Det verkar hända massor av spännande saker på årets motormässa. Är det någon från forumet som kommer att vara där. Elbilen i Sverige kommer säkert att vara där, men då måsta jag vänte på reportage och tålamod är inte min bästa gren. Jag vill ha bilder och rapporterinig direkt. :D

Teknikens Värld och Auto Motor och de andra kommer ju bara att skriva om fossilbilar och dem har jag tappat intresset för.
Franz lär ju vara där och fylla ett antal minneskort åt oss... ;)
Klart jag är här! Skall försöka fixa lite bra länkar till alla elbilar som vi fotat men det kanske tar någon dag innan allt är uppladdat och matchat.
Enligt en kommentar till denna artikeln så är en av nyheterna med nya Renault Zoe att de ska erbjuda att sälja batteriet tillsammans men bilen i alla länder till skillnad från nu men utan någon källa. Tror du att du har möjlighet att kolla upp detta om du nu är i Paris och går förbi Renault?

http://www.greencarreports.com/news/110 ... qus_thread
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Jag ska lansera min egna konceptbil. Namnet är inte helt officiellt ännu men ska nog vara nåt med e eller i. Kanske kort och gott ei (som betyder ägg på tyska). Det leder oss osökt in på formen... Den ska vara lite äggformad men lite som en sportig jeep - låt oss säga crossover. Självklart mer blåljus än polisen och 24 tums fälgar.

Prestanda är inte (heller) helt klart, men 0 - 100 kommer att gå på mindre än fyra - fem sekunder eller liknande och räckvidden kommer att bli jättelång. Minst 4000 kilopeter enligt SNED-skalan. Det kommer att vara autonom och ska som första bil kunna backa och tuta samtidigt helt utan förare!

Produktionen är planerad till någon inte allt för avlägsen framtid. Om inget oförutsett inträffar...
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

+1 :D
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

icreate skrev:
Jag ska lansera min egna konceptbil. Namnet är inte helt officiellt ännu men ska nog vara nåt med e eller i. Kanske kort och gott ei (som betyder ägg på tyska). Det leder oss osökt in på formen... Den ska vara lite äggformad men lite som en sportig jeep - låt oss säga crossover. Självklart mer blåljus än polisen och 24 tums fälgar.

Prestanda är inte (heller) helt klart, men 0 - 100 kommer att gå på mindre än fyra - fem sekunder eller liknande och räckvidden kommer att bli jättelång. Minst 4000 kilopeter enligt SNED-skalan. Det kommer att vara autonom och ska som första bil kunna backa och tuta samtidigt helt utan förare!

Produktionen är planerad till någon inte allt för avlägsen framtid. Om inget oförutsett inträffar...
Oh wow, vilken bil! :shock:
Du, när du ändå är igång, du råkar inte ha någon revolutionerande idé om hur du skulle kunna regenerera energi eller nåt? (Typ kanske när du bromsar eller nåt, vet,låter helt knasigt)
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Underskatta inte de stora drakarna med sina finansiella muskler! Mycket hinner hända innan Tesla får ut sin model 3 på marknaden...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om de vill att det ska hände så kan de få saker att hända. Risken är de kanske skadar nämnda muskler om de bygger en bra elbil. Då dör deras övriga försäljning.

Ett superladdarnätverk är ju t ex kaffepengar för VW-koncernen. Men de väljer att inte lägga de pengarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Visar man bara konceptbilar har man långt kör och många problem att övervinna.
Detta kommer ta manga år, längre än dom skriver
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Skriv svar