Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2 år
Moderator: Redaktion
Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2 år
Om drygt en vecka så är det två år sen "D and something else" lanserades. Eftersom diskussionerna lätt nästlar sig in i många andra trådar så kan vi ha en egen tråd för dessa (samt summera för nykomlingar)
Laddluckan
I pressreleasen dagen efter eventet så framgick det att alla D-modeller skulle få självstängande laddlucka. Lagom till att jag skulle bekräfta min beställning så var den texten även översatt till svenska. Men när jag hämtade ut bilen så hade den ingen självstängande laddlucka. Först visste man inget, sen skulle det komma en mjukvaruuppdatering och till sist lät det bara "nej, eu-bilarna får det inte".
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
701hk
Det märktes rätt snart, speciellt i farter över 100km/h. Nu har Tesla pudlat och prutat bort nästan 250hk. Norrmännen har inlett en rättsprocess där dom kräver 50.000 i kompensation.
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
0-100 tiden
Lika snabb som Mclaren F1 sades det. Sen kom den officiella siffran 3,4 - men den kändes inte heller helt rätt. När den började ifrågasättas så kom Tesla med efterkonstruktionen att det var med rullande start (1 foot roll-out som 402m tider mäts med). (Mclaren F1 har aldrig mätts med rullande start på 0-100). Rullande start som mätmetod gällde dock enbart P85D - alla andra Teslamodeller mättes med stående start. När detta fortsatte ifrågasättas så kom förklaringen att tiden enbart gäller vid fullt batteri.
Kompensation: en mjukvaruuppgradering som sänkte tiden från 3,4 till 3,3 - fortfarande med rullande start. (i samma uppgradering så sänktes 85D från 4,9 till 4,2(?) - stående start)
Autopiloten
Bilen visades med fungerande autopilot som följde linjer, såg bilen framför och anpassade farten efter vägskyltarna. Övriga funktioner skulle komma om "några månader". Nu har det snart gått två år och bilen anpassar fortfarande inte fortfarande inte farten efter skyltarna. När vi hämtade ut bilarna så hade dom inte ens adaptiv farthållare - rätt långt ifrån det som visades upp.
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
Summon the car
Man skulle kunna kalla till sig bilen och den skulle hitta till dig, "private property only". Bilen skulle även själv kunna åka iväg och parkera i garaget. Denna funktion beskrevs dock som att vara "månader bort". Den halvmessyr idag som kräver meck med appen, nyckel nära bilen och att man bara kan köra bilen ngn bilängd rakt fram eller bak är rätt långt från det som beskrevs.
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
Ludicrous
3-4 månader efter att vi Européer hämtat ut våra Insane P85D så släpps Ludicrous-nyheten. När det utlovades att vi skulle kunna uppgraderas så sänktes pulsen. Vi skulle få byta till samma huvudsäkring för att få Ludicrous-prestandan. Sen visade det sig att uppgraderade P85D-bilar inte alls är i närheten av 10.9 på strippen som P90D kört.
Kompensation för de som beställde uppgraderingen i tron att få samma prestanda: 0:- En brasklapp här - Tesla smög in informationen på amerikanska hemsidan i efterhand, att uppgraderingen inte skulle ge samma prestanda. Jag försökte dock förgäves få raka besked här i Sverige, men det var bara svävande att 0-100 tiden skulle ökas med 2 tiondelar. Egentliga skillnaden var 3 tiondelar på pappret.
Nu när Tesla kommer med ett erbjudande för P90DL att uppgradera till P100DL så blir man ju rätt nyfiken.
Laddluckan
I pressreleasen dagen efter eventet så framgick det att alla D-modeller skulle få självstängande laddlucka. Lagom till att jag skulle bekräfta min beställning så var den texten även översatt till svenska. Men när jag hämtade ut bilen så hade den ingen självstängande laddlucka. Först visste man inget, sen skulle det komma en mjukvaruuppdatering och till sist lät det bara "nej, eu-bilarna får det inte".
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
701hk
Det märktes rätt snart, speciellt i farter över 100km/h. Nu har Tesla pudlat och prutat bort nästan 250hk. Norrmännen har inlett en rättsprocess där dom kräver 50.000 i kompensation.
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
0-100 tiden
Lika snabb som Mclaren F1 sades det. Sen kom den officiella siffran 3,4 - men den kändes inte heller helt rätt. När den började ifrågasättas så kom Tesla med efterkonstruktionen att det var med rullande start (1 foot roll-out som 402m tider mäts med). (Mclaren F1 har aldrig mätts med rullande start på 0-100). Rullande start som mätmetod gällde dock enbart P85D - alla andra Teslamodeller mättes med stående start. När detta fortsatte ifrågasättas så kom förklaringen att tiden enbart gäller vid fullt batteri.
Kompensation: en mjukvaruuppgradering som sänkte tiden från 3,4 till 3,3 - fortfarande med rullande start. (i samma uppgradering så sänktes 85D från 4,9 till 4,2(?) - stående start)
Autopiloten
Bilen visades med fungerande autopilot som följde linjer, såg bilen framför och anpassade farten efter vägskyltarna. Övriga funktioner skulle komma om "några månader". Nu har det snart gått två år och bilen anpassar fortfarande inte fortfarande inte farten efter skyltarna. När vi hämtade ut bilarna så hade dom inte ens adaptiv farthållare - rätt långt ifrån det som visades upp.
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
Summon the car
Man skulle kunna kalla till sig bilen och den skulle hitta till dig, "private property only". Bilen skulle även själv kunna åka iväg och parkera i garaget. Denna funktion beskrevs dock som att vara "månader bort". Den halvmessyr idag som kräver meck med appen, nyckel nära bilen och att man bara kan köra bilen ngn bilängd rakt fram eller bak är rätt långt från det som beskrevs.
Kompensation för oss som beställde bilen i tron att få det: 0:-
Ludicrous
3-4 månader efter att vi Européer hämtat ut våra Insane P85D så släpps Ludicrous-nyheten. När det utlovades att vi skulle kunna uppgraderas så sänktes pulsen. Vi skulle få byta till samma huvudsäkring för att få Ludicrous-prestandan. Sen visade det sig att uppgraderade P85D-bilar inte alls är i närheten av 10.9 på strippen som P90D kört.
Kompensation för de som beställde uppgraderingen i tron att få samma prestanda: 0:- En brasklapp här - Tesla smög in informationen på amerikanska hemsidan i efterhand, att uppgraderingen inte skulle ge samma prestanda. Jag försökte dock förgäves få raka besked här i Sverige, men det var bara svävande att 0-100 tiden skulle ökas med 2 tiondelar. Egentliga skillnaden var 3 tiondelar på pappret.
Nu när Tesla kommer med ett erbjudande för P90DL att uppgradera till P100DL så blir man ju rätt nyfiken.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Sorry, men hur många gånger ska du älta detta? Nån gång så är det dags att acceptera situationen. Jag vet inte riktigt vad du vill uppnå med att i var och varannan tråd nämna hur missnöjd du är för att du inte har en laddlucka !!! som inte stänger så självt. De andra sakerna har ju också diskuterats i oändlighet, det är dags att gå vidare nu!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Kan inte annat än att hålla med om det tröttsamma ältandet. Jag kan inte hjälpa dstr i alla fall och personligen kunde jag inte bry mig mindre om luckan stängs med motor eller för hand...
Det finns ju några alternativ:
-Prata med Tesla istället för forumet
-Sälj bilen
-Samla folk och driv en grupptalan.
-Anmälan till ARN?
Det finns ju några alternativ:
-Prata med Tesla istället för forumet
-Sälj bilen
-Samla folk och driv en grupptalan.
-Anmälan till ARN?
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Håller med, sluta älta och gå vidare.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Lyssna på samma tjat i över 1 års tid... Kompensation för det? 0 kr!
Driver sajten Car.info
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Visst är det ält. Men jag sympatiserar m dstr. Man ska inte bara släppa detta att Tesla lämnar felaktig info.
Det intressanta blir ju om de gör samma misstag igen med uppgraderingen till P100D dvs att de inte får samma prestanda som fabriksbeställda.
Det intressanta blir ju om de gör samma misstag igen med uppgraderingen till P100D dvs att de inte får samma prestanda som fabriksbeställda.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Ersättning för att jag råkade läsa detta gnäll 0kr
Samt 45 sekunder jag aldrig får igen. Nästa tråd
Samt 45 sekunder jag aldrig får igen. Nästa tråd
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Tycker dstr har rätt i sak.
Jag köpte också P85D mycket för de 701 hästarna, som visade sig vara runt 469 när det kom till kritan - lite mer än avrundningsfel..
Även uppgraderat till Ludicrous. Nöjd med uppgraderingen trots att det inte ger fullt ut samma drag på P90DL. Ger i alla fall rejält mer användbart drag mot originalet.
De andra punkterna har jag inte känt mig så besviken över, speciellt då AP kom förra året och är så pass bra som den är.
Tror att uppdatering 90 till 100 går bättre, är ju hela batteriet som byts.
Jag köpte också P85D mycket för de 701 hästarna, som visade sig vara runt 469 när det kom till kritan - lite mer än avrundningsfel..
Även uppgraderat till Ludicrous. Nöjd med uppgraderingen trots att det inte ger fullt ut samma drag på P90DL. Ger i alla fall rejält mer användbart drag mot originalet.
De andra punkterna har jag inte känt mig så besviken över, speciellt då AP kom förra året och är så pass bra som den är.
Tror att uppdatering 90 till 100 går bättre, är ju hela batteriet som byts.
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Tills Tesla levererar.HelectriC skrev:Sorry, men hur många gånger ska du älta detta?
Nu var det Beigler som inspirerade mig till att skapa tråden, eftersom han verkade vara ovetande om Teslas historik
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Jag är relativt ny här och har inte hört gnället, men vad jag upplevt hittills så verkar Tesla köra ett eget race på hur man kör bolaget och bemöter sina kunder.
Kan ge ett exempel på min erfarenhet när jag köpte till 21" fälgar efter beställning, men med leverans tillsammans med bilen.
- Vid prisförfrågan, de kostar 71'
- Efter beställning, bekräftelse mail, de kostar 71'
- Två dagar efter beställning dimper ett mail ned, de kostar 76057 kr (bara så du vet ...). Jag vill hävda att de bekräftade priset efter beställning till 71' och det är det som skall gälla. Får till svar att jag kan ju avboka dem om jag inte vill ha dem. Priset är 76057 kr.
- När fakturan dimper ner efter leverans kostar dem 78209,55 kr
Inget av de tillbehör jag beställde hade samma pris på fakturan som det pris jag fick i bekräftelsen efter jag lade beställningen. Ett annat exempel är gummimattor inne i bilen gick från 2393 kr till 2931 kr. (sen är de så plastiga så jag har frågat om jag kan skicka tillbaka dem)
Jag tror Tesla hade haft väldigt svårt att agera på detta viset om de inte var just Tesla och vi är "sektmedlemmar", dvs förlåtande. Jag sväljer detta efter lite bortförklaringar - men det blir nog jobbigt för dem med model 3, helt andra volymer och andra kundgrupper (inte bara sekten).
Kan ge ett exempel på min erfarenhet när jag köpte till 21" fälgar efter beställning, men med leverans tillsammans med bilen.
- Vid prisförfrågan, de kostar 71'
- Efter beställning, bekräftelse mail, de kostar 71'
- Två dagar efter beställning dimper ett mail ned, de kostar 76057 kr (bara så du vet ...). Jag vill hävda att de bekräftade priset efter beställning till 71' och det är det som skall gälla. Får till svar att jag kan ju avboka dem om jag inte vill ha dem. Priset är 76057 kr.
- När fakturan dimper ner efter leverans kostar dem 78209,55 kr
Inget av de tillbehör jag beställde hade samma pris på fakturan som det pris jag fick i bekräftelsen efter jag lade beställningen. Ett annat exempel är gummimattor inne i bilen gick från 2393 kr till 2931 kr. (sen är de så plastiga så jag har frågat om jag kan skicka tillbaka dem)
Jag tror Tesla hade haft väldigt svårt att agera på detta viset om de inte var just Tesla och vi är "sektmedlemmar", dvs förlåtande. Jag sväljer detta efter lite bortförklaringar - men det blir nog jobbigt för dem med model 3, helt andra volymer och andra kundgrupper (inte bara sekten).
Model Y Performance beställd maj 2024
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Det där känns igen. Jag har råkat ut för samma grej när Tesla precis varit i övergången vid en prishöjning. Första gången när jag beställde mittkonsoll och andra gången när jag beställde Next gen stolar. Båda gångerna när det väl kom till betalning, så ville dom ha mer betalt. Men jag vägrade betala mer och visade till e-post där de bekräftat priset och då backade dom.riba skrev:Jag är relativt ny här och har inte hört gnället, men vad jag upplevt hittills så verkar Tesla köra ett eget race på hur man kör bolaget och bemöter sina kunder.
Kan ge ett exempel på min erfarenhet när jag köpte till 21" fälgar efter beställning, men med leverans tillsammans med bilen.
- Vid prisförfrågan, de kostar 71'
- Efter beställning, bekräftelse mail, de kostar 71'
- Två dagar efter beställning dimper ett mail ned, de kostar 76057 kr (bara så du vet ...). Jag vill hävda att de bekräftade priset efter beställning till 71' och det är det som skall gälla. Får till svar att jag kan ju avboka dem om jag inte vill ha dem. Priset är 76057 kr.
- När fakturan dimper ner efter leverans kostar dem 78209,55 kr
Inget av de tillbehör jag beställde hade samma pris på fakturan som det pris jag fick i bekräftelsen efter jag lade beställningen. Ett annat exempel är gummimattor inne i bilen gick från 2393 kr till 2931 kr. (sen är de så plastiga så jag har frågat om jag kan skicka tillbaka dem)
Jag tror Tesla hade haft väldigt svårt att agera på detta viset om de inte var just Tesla och vi är "sektmedlemmar", dvs förlåtande. Jag sväljer detta efter lite bortförklaringar - men det blir nog jobbigt för dem med model 3, helt andra volymer och andra kundgrupper (inte bara sekten).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Så du straffar oss med massa spam för att Tesla inte levererar?dstr skrev:Tills Tesla levererar.HelectriC skrev:Sorry, men hur många gånger ska du älta detta?
Nu var det Beigler som inspirerade mig till att skapa tråden, eftersom han verkade vara ovetande om Teslas historik

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Det är ju valfritt om man vill läsa tråden.HelectriC skrev:Så du straffar oss med massa spam för att Tesla inte levererar?dstr skrev:Tills Tesla levererar.HelectriC skrev:Sorry, men hur många gånger ska du älta detta?
Nu var det Beigler som inspirerade mig till att skapa tråden, eftersom han verkade vara ovetande om Teslas historik
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Jag provkörde en P85D, blev stormförtjust och beställde bil nästan direkt. I princip samma bil som dstr har. Skillnaden är att jag struntade i att läsa specifikationer.HelectriC skrev:Sorry, men hur många gånger ska du älta detta? Nån gång så är det dags att acceptera situationen. Jag vet inte riktigt vad du vill uppnå med att i var och varannan tråd nämna hur missnöjd du är för att du inte har en laddlucka !!! som inte stänger så självt. De andra sakerna har ju också diskuterats i oändlighet, det är dags att gå vidare nu!
Jag fick samma bil som jag tänt till på förutom att jag beställde med 19" hjul. Jag var ovetande om laddlucka, summon, hkr mm och följaktligen visste jag inte om att jag är "lurad". Jag är bara så osannolikt nöjd med min bil. Vi har nog likvärdiga bilar, dstr och jag. Jag väljer att vara storbelåten med den jag har!
Model S P85D,
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
^
Ignorance is bliss!
Ignorance is bliss!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Jag tror att all beställning och prisförfrågan avser aktuell dollarkurs omräknat i kronor.riba skrev:... - Vid prisförfrågan, de kostar 71'
- Efter beställning, bekräftelse mail, de kostar 71'
- Två dagar efter beställning dimper ett mail ned, de kostar 76057 kr (bara så du vet ...). Jag vill hävda att de bekräftade priset efter beställning till 71' och det är det som skall gälla. Får till svar att jag kan ju avboka dem om jag inte vill ha dem. Priset är 76057 kr.
- När fakturan dimper ner efter leverans kostar dem 78209,55 kr ...
Vid senare leverans så gäller samma dollarpris men kronan har då fallit i värde. Därav det högre kronpriset.

Om du kunnat betala direkt vid första förfrågan så hade det priset gällt även vid senare leverans.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Dstr,
I sak har du rätt i det du skriver. Jag skulle dock vilja föreslå att du istället skickar klagomålen direkt till Tesla Motor - de är ansvariga och kan göra någonting åt problemen. Jag tycker dessutom att de faktiskt har förtjänat att få lite extra tjat då servicenivån på SC har lämnat extremt mycket att önska de senaste tre veckorna.
I sak har du rätt i det du skriver. Jag skulle dock vilja föreslå att du istället skickar klagomålen direkt till Tesla Motor - de är ansvariga och kan göra någonting åt problemen. Jag tycker dessutom att de faktiskt har förtjänat att få lite extra tjat då servicenivån på SC har lämnat extremt mycket att önska de senaste tre veckorna.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Perfekt, då har du sysselsättningen efter pension löst (om du inte redan gått i pension)!dstr skrev:Tills Tesla levererar.HelectriC skrev:Sorry, men hur många gånger ska du älta detta?

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Jag brukar lyfta det regelbundet. Dom är dock ointresserade. Dom tycker att dom har levererat...mjwahl skrev:Dstr,
I sak har du rätt i det du skriver. Jag skulle dock vilja föreslå att du istället skickar klagomålen direkt till Tesla Motor - de är ansvariga och kan göra någonting åt problemen. Jag tycker dessutom att de faktiskt har förtjänat att få lite extra tjat då servicenivån på SC har lämnat extremt mycket att önska de senaste tre veckorna.
Glidande priser och specifikationer fungerar när man har monopol...
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Tesla är ett USA-företag som fakturerar i dollar som sedan varje land får räkna om i lokal valuta.dstr skrev:... Glidande priser och specifikationer fungerar när man har monopol...
Tesla har inga återförsäljare som sockrar eller rabatterar priser efter eget tycke.
Elon Musk är STENHÅRD om att ALLA skall betala listpriset oavsett.
Läs här hans uppläxning av försäljare som erbjudit rabatt på en försenad Tesla. Detta är ord och inga visor ska ni veta !

https://twitter.com/elonmusk/status/781 ... wsrc%5Etfw
Senast redigerad av Waxinator, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Vad har det med något här att göra? Listpris vid orderbekräftelse är det som gäller.Waxinator skrev:Tesla är ett USA-företag som fakturerar i dollar som sedan varje land får räkna om i lokal valuta.dstr skrev:... Glidande priser och specifikationer fungerar när man har monopol...
Tesla har inga återförsäljare som sockrar eller rabatterar priser efter eget tycke.
Elon Musk är STENHÅRD om att ALLA skall betala listpriset oavsett.
Läs här hans uppläxning av försäljare som erbjudit rabatt på en försenad Tesla. Detta är ord och inga visor ska ni veta !![]()
https://twitter.com/elonmusk/status/781 ... wsrc%5Etfw
P.S. Använd Google Översätt om ni inte är duktiga i engelska.
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Jaja... Jag försökte i alla fall att förklara varför svenska priser kan variera tills dess handpenning är betald eller importen är gjord. Vill man inte förstå så handla inte med Tesla och sluta att tjura.dstr skrev:... Vad har det med något här att göra? Listpris vid orderbekräftelse är det som gäller.

Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Läste du inlägget om 21" däcken?Waxinator skrev:Jaja... Jag försökte i alla fall att förklara varför svenska priser kan variera tills dess handpenning är betald eller importen är gjord. Vill man inte förstå så handla inte med Tesla och sluta att tjura.dstr skrev:... Vad har det med något här att göra? Listpris vid orderbekräftelse är det som gäller.
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Men det där är vansinne
Har man få en påskriven orderbekräftelse där totalsumman som ska betalas vid leverans är specificerad är det den som gäller, enligt lag.
Det finns inte en leverantör som kan backa från ett givet avtal, Elon Musk eller inte.
Möjligen så skriver de in en finstilt klausul om att priset följer dollarkursen, eller index men mer kan de inte göra.
Utifrån en offert kan man normalt höja priset med max 15% om man kan rättsligt bevisa att det är rimligt, dvs man ska inte ens kunna anta att priset ska gå upp. Då ska det vara inräknat.
Har man få en påskriven orderbekräftelse där totalsumman som ska betalas vid leverans är specificerad är det den som gäller, enligt lag.
Det finns inte en leverantör som kan backa från ett givet avtal, Elon Musk eller inte.
Möjligen så skriver de in en finstilt klausul om att priset följer dollarkursen, eller index men mer kan de inte göra.
Utifrån en offert kan man normalt höja priset med max 15% om man kan rättsligt bevisa att det är rimligt, dvs man ska inte ens kunna anta att priset ska gå upp. Då ska det vara inräknat.
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Är ju en sak om man "frågar" om priset och en annan om man "beställer".
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.