Frankrike följer Tyskland, Tesla får ej incitament
Moderator: Redaktion
Frankrike följer Tyskland, Tesla får ej incitament
Nu har det lagts fram ett nytt förslag för incitament för elbilar på 6000€ och 1000€ för plug-in hybrider. Om du lämnar in en diesel som är minst 10 år gammal får du ytterligare €4000. Dessa incitament gäller dock endast bilar som kostar mindre än 40 000€ vilket gör att Teslas bilar inte får några incitament.
https://electrek.co/2016/09/30/tesla-li ... in-france/
https://electrek.co/2016/09/30/tesla-li ... in-france/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Frankrike följer Tyskland, Tesla får ej incitament
Politiskt rävspel. Båda länderna har flera inhemska biltillverkare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jo fast "bara" model 3 då förstås 
Det blir en fin rabatt, hoppas vi oxo följer efter (det pratas mkt men händer lixom inte lika mkt)

Det blir en fin rabatt, hoppas vi oxo följer efter (det pratas mkt men händer lixom inte lika mkt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
när Model 3 kommer så sänker dom väl gränsen så den hamnar precis under M3 prisBjelke skrev:Jo fast "bara" model 3 då förstås
)

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
Skulle inte bli förvånad faktiskt...HelectriC skrev:när Model 3 kommer så sänker dom väl gränsen så den hamnar precis under M3 prisBjelke skrev:Jo fast "bara" model 3 då förstås
)vid det laget har väl kanske redan de mindre elbilarna fått lägre priser och man kan fortsätta stänga ute Tesla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Oj, skrev visst fel. Gränsen är visst vid 40 000€ vilket gör att det är inte helt säkert hur det blir med Model lll heller. Billigaste varianten borde komma under men det är inte säkert.
Ju men idag kan du köpa till både uppgradering av batteri, stolar i bakluckan och AP efter leverans. Vissa saker måste man givetvis beställa i samband med leverans. Men kanske kan man beställa en bil för 40 keuro och sedan köpa till det man vill för det bidrag man fått?vigge50 skrev:Oj, skrev visst fel. Gränsen är visst vid 40 000€ vilket gör att det är inte helt säkert hur det blir med Model lll heller. Billigaste varianten borde komma under men det är inte säkert.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Gustafsson
- Teslaägare
Manegen är nog krattad för Bolt/Ampera-E ändå ...så det blir nog en elektrisk vår 

Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tycker det är helt rimligt att premium bilar inte ska gynnas av skattebetalarna, har man råd med en premium bil så har man, annars kan man gått köpa en annan. Märkligt hur man idag kan köpa en bil för en miljon i Sverige och få bidrag för det, är man fattig i huvudet eller plånboken
Inte för att jag hade tackat nej till supermiljöbilspremien men märkligt tycker jag det är.

nöjd med min Ampera tillsvidare
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Jag misstänker att Renault zoe inte behöver räkna med batterihyran i 40 000 EUR.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Man skulle även kunna hävda att ingen som har råd att köpa en ny bil behöver ha ett bidrag för detLimbster skrev:Tycker det är helt rimligt att premium bilar inte ska gynnas av skattebetalarna, har man råd med en premium bil så har man, annars kan man gått köpa en annan. Märkligt hur man idag kan köpa en bil för en miljon i Sverige och få bidrag för det, är man fattig i huvudet eller plånbokenInte för att jag hade tackat nej till supermiljöbilspremien men märkligt tycker jag det är.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Du betalar fortfarande 160000kr i moms så de där 40 000kr är inte mycket till bidrag.
Högst rimligt med incitament för teslainköp. Extremt rimligt. Effekten av Tesla Model S framgångar är ju helt och totalt brutal på bilindustrin. Det kommer förändra den för evigt.Limbster skrev:Tycker det är helt rimligt att premium bilar inte ska gynnas av skattebetalarna, har man råd med en premium bil så har man, annars kan man gått köpa en annan. Märkligt hur man idag kan köpa en bil för en miljon i Sverige och få bidrag för det, är man fattig i huvudet eller plånbokenInte för att jag hade tackat nej till supermiljöbilspremien men märkligt tycker jag det är.
Kan knappt komma på nåt som varit vettigare att subventionera.
Vi som egentligen inte har råd, men som kör Tesla ändå håller upp försäljningen. Och försäljningen är det som driver "revolutionen". För oss är det ekonomiska stödet helt avgörande. Med orabatterat förmånsvärde och utan premien - Ingen Tesla för mig.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Det beror ju helt på om man tycker det är viktigast med fördelningspolitik eller miljöpolitik. Sänker man priset på något når man fler köpare, så enkelt är det (se norge). Sedan slår subventioner ganska trubbigt vare sig det är räntebidrag, mjölk eller miljöbilspremie och det är nog alltid sunt att nöta och stöta dess existens och storlek.Limbster skrev:Tycker det är helt rimligt att premium bilar inte ska gynnas av skattebetalarna, har man råd med en premium bil så har man, annars kan man gått köpa en annan. Märkligt hur man idag kan köpa en bil för en miljon i Sverige och få bidrag för det, är man fattig i huvudet eller plånbokenInte för att jag hade tackat nej till supermiljöbilspremien men märkligt tycker jag det är.
håller med om att bidrag på bilar över 1 miljon varken gör till eller från, det kommer inte ha någon större effekt. Tänk om man istället kunde få 100 000 i avdrag om man köpte modell 3.
Där kan jag se en enorm effekt. (Gärna i kombination med skrotning av gammal bil)(fast ärligt talat så kommer det också vara stötande speciellt för de som just köpt en fossilbil, så det kommer man nog aldrig ifrån)
Om man dessutom minskade momsen för elbilar (till en passande nivå som motsvarar den kostnad som en vanlig bil orsakar)
Dock är det en betydande skatteintäkt som försvinner när folk slutar tanka så den måste tas igen någonstans. Där är en km skatt att ta till (vägarna måste betalas + annat skit) kostnaden för att äga en bil kommer nog vara detsamma även i framtiden.
Där kan jag se en enorm effekt. (Gärna i kombination med skrotning av gammal bil)(fast ärligt talat så kommer det också vara stötande speciellt för de som just köpt en fossilbil, så det kommer man nog aldrig ifrån)
Om man dessutom minskade momsen för elbilar (till en passande nivå som motsvarar den kostnad som en vanlig bil orsakar)
Dock är det en betydande skatteintäkt som försvinner när folk slutar tanka så den måste tas igen någonstans. Där är en km skatt att ta till (vägarna måste betalas + annat skit) kostnaden för att äga en bil kommer nog vara detsamma även i framtiden.
Kostnaden för vägar är en försvinnande liten del av den skatt som dras in från dagens bilar. Om dagens bensinskatt ska ersättas med något annat så bör det bli skatter på onyttiga verksamheter, inte på nyttiga som att folk kan förflytta sig enkelt.
Det bästa hade varit att ta bort eller sänka momssatsen på elbilar. Det hade gynnat försäljningen mer än att få tillbaka 40 000kr några månader senare. En elbil kommer under några år framöver vara dyrare än fossilbilarna i inköp, varför beskatta den prisskillnaden?
Jag tror att Tyskland och Frankrike biter sig själva i svansen om de försöker straffa ut Tesla. Om de tex lurar in sina egna tillverkare att fortsätta med små fjuttiga "billiga" elbilar typ e-Golf och Zoe, så kommer Tesla ännu mer framstå som det enda alternativet till fossilbilen. Vad de borde göra är att få deras egen industri att producera en stor bekväm sedan och SUV med eldrift, då skulle de hjälpa sin industri at bli konkurrenskraftig. Det är bara så de kommer överleva på lång sikt.
Det bästa hade varit att ta bort eller sänka momssatsen på elbilar. Det hade gynnat försäljningen mer än att få tillbaka 40 000kr några månader senare. En elbil kommer under några år framöver vara dyrare än fossilbilarna i inköp, varför beskatta den prisskillnaden?
Jag tror att Tyskland och Frankrike biter sig själva i svansen om de försöker straffa ut Tesla. Om de tex lurar in sina egna tillverkare att fortsätta med små fjuttiga "billiga" elbilar typ e-Golf och Zoe, så kommer Tesla ännu mer framstå som det enda alternativet till fossilbilen. Vad de borde göra är att få deras egen industri att producera en stor bekväm sedan och SUV med eldrift, då skulle de hjälpa sin industri at bli konkurrenskraftig. Det är bara så de kommer överleva på lång sikt.
- PoloPrinsen
OM svenska staten hade varit intresserad av att förbättra miljön I första hand samt I andra hand gynna så många som möjligt så hade man kunna gjort en specialdeal med herr Musk;
Vi (Svenska staten) köper alla Tesla model S som ni kan tillverka men INTE har kund till. Vi köper med endast dessa tillval som skall inkluderas; D, Vinterpaket, luftfjädring och autopilot.
Inget annat betalas för och rabatten vi vill ha är 30%
Kontantpris blir då Ca 872400-175500(moms) - 30% =487830 kr. Om jag räknat rätt.
Detta pris skulle alla som gör skatteavdrag för lång arbetspendling I dagsläget erbjudas att ta ställning till. De som köper dessa I sammanhanget tokbilliga Teslor skall såklart inte sälja vidare utan pendla med dessa bilar. De som väljer att avstå drabbas av att staten frånomed nu succesivt avskaffar avdraget helt. De med nyköpt Tesla kan inte längre göra pendlaravdrag.
Resultatet blir att massa pendlarmil I ice:er ersätts med elbilsmil och att staten kan slå sig på bröstet för det. många som inte har råd med miljonbil kan nu köpa en för ca halva priset. Tesla å sin sida har förmodligen lite halvdålig avanc på dessa bilar, men dels reklamvärdet och möjligheten att kunna "trycka på" i fabriken borde vara bra för Tesla. Tesla kan dessutom om det ger vinst tillverka så mycket bilar de kan I fabriken då Sverige tar emot allt överskott.
///PP
Vi (Svenska staten) köper alla Tesla model S som ni kan tillverka men INTE har kund till. Vi köper med endast dessa tillval som skall inkluderas; D, Vinterpaket, luftfjädring och autopilot.
Inget annat betalas för och rabatten vi vill ha är 30%
Kontantpris blir då Ca 872400-175500(moms) - 30% =487830 kr. Om jag räknat rätt.

Detta pris skulle alla som gör skatteavdrag för lång arbetspendling I dagsläget erbjudas att ta ställning till. De som köper dessa I sammanhanget tokbilliga Teslor skall såklart inte sälja vidare utan pendla med dessa bilar. De som väljer att avstå drabbas av att staten frånomed nu succesivt avskaffar avdraget helt. De med nyköpt Tesla kan inte längre göra pendlaravdrag.
Resultatet blir att massa pendlarmil I ice:er ersätts med elbilsmil och att staten kan slå sig på bröstet för det. många som inte har råd med miljonbil kan nu köpa en för ca halva priset. Tesla å sin sida har förmodligen lite halvdålig avanc på dessa bilar, men dels reklamvärdet och möjligheten att kunna "trycka på" i fabriken borde vara bra för Tesla. Tesla kan dessutom om det ger vinst tillverka så mycket bilar de kan I fabriken då Sverige tar emot allt överskott.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Nu såg jag ett toppen förslag till bonus-malussystem! Slopa eller sänk reseavdragen! För de pengarna sänks eller slopas momsen på elbilar. Hepp!PoloPrinsen skrev:...De som väljer att avstå drabbas av att staten frånomed nu succesivt avskaffar avdraget helt. De med nyköpt Tesla kan inte längre göra pendlaravdrag.
...
///PP
Om svenska staten verkligen ville se en snabb omställning till elbilar skulle man göre det tokbilligt att köpa elbil och fruktansvärt dyrt att köra och köpa fossilt. När sedan alla ställt om till elbilar förbjuder man i praktiken all användning av fossila fordon och sen kan man beskatta elfordonsanvändande som man vill igen.
Här håller jag inte alls med. Målet med supermiljöbilspremien är att ge ett incitament till att köpa en bil som bidrar till lägre utsläpp. Bidraget är en fast summa och det är således inte gynnsammare att köpa en flådig elbil över en e-UP!. Sen är det dessutom så att det bara är Teslor som på riktigt kan ersätta en ICE för de allra flesta. Fler försöker då "trixa till det" för att ha råd med en Tesla även om man tidigare bara ägt bilar som kostat en tredjedel.Limbster skrev:Tycker det är helt rimligt att premium bilar inte ska gynnas av skattebetalarna, har man råd med en premium bil så har man, annars kan man gått köpa en annan. Märkligt hur man idag kan köpa en bil för en miljon i Sverige och få bidrag för det, är man fattig i huvudet eller plånbokenInte för att jag hade tackat nej till supermiljöbilspremien men märkligt tycker jag det är.
Alla sålda elbilar oavsett pris är en framgång och varför skall vi då bara gynna dem som köper Leaf, Zoe etc.
Sen tycker jag dessutom att det är ett evigt tjat om att de som har råd kan gott betala. Det är ju dessa personer som bidrar med störst skatteintäkter och då skall de inte få tillbaka när de fortsätter bidra, konstigt

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Så är det väl allmänt i alla fall i det här landet: "Vi" har rättigheter och "Dom" har skyldigheter! "Rättvisa" definieras av denna inställning.chpaulin skrev:Limbster skrev:...
.....Sen tycker jag dessutom att det är ett evigt tjat om att de som har råd kan gott betala. Det är ju dessa personer som bidrar med störst skatteintäkter och då skall de inte få tillbaka när de fortsätter bidra, konstigt
Model S P85D,
Jag vet inte om jag skrev fel när jag gjorde denna tråden men tydligen går gränsen vid €60000 och inte €40000 som jag har skrivit.
Nu har Tesla även valt att i Tyskland skapa ett paket med flera vanliga funktioner bara för att få ner priset före moms under €60000 för att på så sätt kunna ta del av incitamenten.
https://electrek.co/2016/11/09/tesla-un ... n-germany/
Nu har Tesla även valt att i Tyskland skapa ett paket med flera vanliga funktioner bara för att få ner priset före moms under €60000 för att på så sätt kunna ta del av incitamenten.
- Bjelke
- Teslaägare
Ja då blir det ju lite annat lixomvigge50 skrev:Jag vet inte om jag skrev fel när jag gjorde denna tråden men tydligen går gränsen vid €60000 och inte €40000 som jag har skrivit.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ahh, så man kan lura systemet genom att öppna efteråt? Undrar om det är ok eller om man kan bli återbetalningsskyldig efteråt om man öppnar funktioner?vigge50 skrev:Jag vet inte om jag skrev fel när jag gjorde denna tråden men tydligen går gränsen vid €60000 och inte €40000 som jag har skrivit.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det står att startpriset måste vara under €60000 så du kan nog köpa till det och andra tillbehör direkt. Uppdateringen till 75 får du nog göra i efterhand men den andra extrautrustningen kan du nog köpa till utan problem.HelectriC skrev:Ahh, så man kan lura systemet genom att öppna efteråt? Undrar om det är ok eller om man kan bli återbetalningsskyldig efteråt om man öppnar funktioner?vigge50 skrev:Jag vet inte om jag skrev fel när jag gjorde denna tråden men tydligen går gränsen vid €60000 och inte €40000 som jag har skrivit.