Förar- och passagerardörr vid stark vind
Moderator: Redaktion
- peterlauri
- Teslaägare
Förar- och passagerardörr vid stark vind
Idag blåste det granska mycket, och när jag parkerade så öppnade den som vanligt men när den skulle till att stanna så accelererade den och jag tog snabbt tag i handtaget för att undvika att smälla in i bilen bredvid. Är övertygad att det berodde på att det var stark vind bakifrån som forcerade dörren att öppnas mer.
Någon mer som upplevt detta?
Jag tog tag i handtaget och stoppade rörelsen, men ska man förvänta sig att den stannar ändå? Antar att sensorer sätts ur spel om man manuellt trycker upp dörren, och vinden är ju extern/manuell. Den kan ju inte känna skillnad på om jag trycker vid rutan, eller om vinden trycker hela dörren.
Någon mer som upplevt detta?
Jag tog tag i handtaget och stoppade rörelsen, men ska man förvänta sig att den stannar ändå? Antar att sensorer sätts ur spel om man manuellt trycker upp dörren, och vinden är ju extern/manuell. Den kan ju inte känna skillnad på om jag trycker vid rutan, eller om vinden trycker hela dörren.
- lator
- Teslaägare
Re: Förar- och passagerardörr vid stark vind
Precis som mad AP. Föraren är alltid ansvarig... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- peterlauri
- Teslaägare
Självklart är föraren alltid ansvarig, men frågan är mer om sensorerna kommer stoppa dörren eller inte vid extern forcering? Kan ju i och för sig testa där jag har något mjukt och gosigt 

- lator
- Teslaägare
Ursäkta min sarkasm angående automation... Jag har svårt att se hur sensorer som ska upptäcka hinder ska kunna medföra att en hjälpande kraft ska kunna detekteras som ett hot, dock kommer ju sensorerna att upptäcka ett hinder i öppningsbanan men frågan är ju hur snabbt och med vilken kraft dörren bromsas... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- peterlauri
- Teslaägare
Det är inte att den hjälpande kraften ska detekteras som ett hot, men om dörren bromsar upp när sensorerna är säker att det smällerlator skrev:Ursäkta min sarkasm angående automation... Jag har svårt att se hur sensorer som ska upptäcka hinder ska kunna medföra att en hjälpande kraft ska kunna detekteras som ett hot, dock kommer ju sensorerna att upptäcka ett hinder i öppningsbanan men frågan är ju hur snabbt och med vilken kraft dörren bromsas...

När man öppnar normalt, så öppnar den så att dörren stannar med ganska säker marginal mot objectet bredvid. Om man vill öppna mer, så är det ett lätt motstånd, men sedan så släpper det motståndet om man trycker på lite till.
Jag ville inte ha denna funktion, visste inte ens att man fick det om man inte hade Premiumpaket. Men tydligen är det bara self-presenting doors man inte får... dörrarna öppnas och stängs inte manuellt...
Som jag uppfattar det så bromsas inte dörren alls. Motorn som styr dörren slutar arbeta när dörren detekterar hinder men dörren kan med lätthet öppnas vidare för hand eller av vinddraget. Så man måste vara på sin vakt.lator skrev:Ursäkta min sarkasm angående automation... Jag har svårt att se hur sensorer som ska upptäcka hinder ska kunna medföra att en hjälpande kraft ska kunna detekteras som ett hot, dock kommer ju sensorerna att upptäcka ett hinder i öppningsbanan men frågan är ju hur snabbt och med vilken kraft dörren bromsas...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- peterlauri
- Teslaägare
Jag uppfattar ett motstånd när jag öppnar dörren mer, som sedan släpper efter... Någon annan som känt motstånd?mahulkp skrev:Som jag uppfattar det så bromsas inte dörren alls. Motorn som styr dörren slutar arbeta när dörren detekterar hinder men dörren kan med lätthet öppnas vidare för hand eller av vinddraget. Så man måste vara på sin vakt.lator skrev:Ursäkta min sarkasm angående automation... Jag har svårt att se hur sensorer som ska upptäcka hinder ska kunna medföra att en hjälpande kraft ska kunna detekteras som ett hot, dock kommer ju sensorerna att upptäcka ett hinder i öppningsbanan men frågan är ju hur snabbt och med vilken kraft dörren bromsas...

Om jag öppnar dörren i nedförsbacke så stannar dörren, så det måste ju vara någon typ av låsfunktion

Känner också detta men det försvinner ju sedan när man tar tag i dörren. Trögheten kommer inte tillbaka utan finns där enbart vid initiala öppningen. Kan inte tänka mig att dörren kommer kunna känna skillnad på handkraft som öppnar dörren mer eller vind som öppnar dörren mer. Är det blåsigt måste man som på alla andra bilar vara vaksam på sin dörr när man öppnar den.peterlauri skrev:
Jag uppfattar ett motstånd när jag öppnar dörren mer, som sedan släpper efter... Någon annan som känt motstånd?
Om jag öppnar dörren i nedförsbacke så stannar dörren, så det måste ju vara någon typ av låsfunktion
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- peterlauri
- Teslaägare
Jag hade hoppats att den skulle bromsa upp om den känner av ett objektSvenssons skrev:Känner också detta men det försvinner ju sedan när man tar tag i dörren. Trögheten kommer inte tillbaka utan finns där enbart vid initiala öppningen. Kan inte tänka mig att dörren kommer kunna känna skillnad på handkraft som öppnar dörren mer eller vind som öppnar dörren mer. Är det blåsigt måste man som på alla andra bilar vara vaksam på sin dörr när man öppnar den.peterlauri skrev:
Jag uppfattar ett motstånd när jag öppnar dörren mer, som sedan släpper efter... Någon annan som känt motstånd?

Jag är inte ens säker på att det finns sensorer i framdörrarna... Man borde kunna testa just detta med vinden själv på säkert sätt och det är genom att agera vind själv. Öppna dörren och ta sedan tag i dörren och öppna den mer när det finns något som den bör stoppa för. Stoppar den inte när det är en centimeter kvar (ens fingrar mellan dörr och hinder t.ex.) så lär den inte stanna alls, varken för vind eller för "holländsk kund".peterlauri skrev:
Jag hade hoppats att den skulle bromsa upp om den känner av ett objektKanske en SW-update så finns den funktionen där... Kan man jailbreaka Teslan?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- peterlauri
- Teslaägare
Det måste sitta sensorer av något slag, eller använder den FWD-sensorerna menar du? Den öppnar ju olika mycket beroende på utrymmet...Svenssons skrev:Jag är inte ens säker på att det finns sensorer i framdörrarna... Man borde kunna testa just detta med vinden själv på säkert sätt och det är genom att agera vind själv. Öppna dörren och ta sedan tag i dörren och öppna den mer när det finns något som den bör stoppa för. Stoppar den inte när det är en centimeter kvar (ens fingrar mellan dörr och hinder t.ex.) så lär den inte stanna alls, varken för vind eller för "holländsk kund".peterlauri skrev:
Jag hade hoppats att den skulle bromsa upp om den känner av ett objektKanske en SW-update så finns den funktionen där... Kan man jailbreaka Teslan?
Är rädd att de använder sensorerna i FWD. Finns något YouTube-klipp där detta testas genom att det endast finns hinder vid framdörrarna och där är det som att det inte finns några sensorer i framdörrarna. Kan visserligen ha ändrats av Tesla så att senare bilar har sensorer. Jag vill dock inte chansa och låta dörren slå upp på grannbilen eller liknande.peterlauri skrev:
Det måste sitta sensorer av något slag, eller använder den FWD-sensorerna menar du? Den öppnar ju olika mycket beroende på utrymmet...
- peterlauri
- Teslaägare
Värre om dörren slår upp i vår andra egna bil, grannens bil spelar ingen roll. Det är olika regler gällande självrisk om det är egen bil som tar skada eller inte. Bäst är att ha bilarna registrerade på olika personerSvenssons skrev:Är rädd att de använder sensorerna i FWD. Finns något YouTube-klipp där detta testas genom att det endast finns hinder vid framdörrarna och där är det som att det inte finns några sensorer i framdörrarna. Kan visserligen ha ändrats av Tesla så att senare bilar har sensorer. Jag vill dock inte chansa och låta dörren slå upp på grannbilen eller liknande.peterlauri skrev:
Det måste sitta sensorer av något slag, eller använder den FWD-sensorerna menar du? Den öppnar ju olika mycket beroende på utrymmet...