Ljudisolering
Moderator: Redaktion
- peterlauri
- Teslaägare
Ljudisolering
Någon annan som upplever att ljudisoleringen inte är på topp i Xen eran? Jag har iofs några lister som släppt på vissa ställen innan leverans / vid produktion, så det kanske är det som gör att den inte är så isolerad. Om jag jämför med min fd Audi Q7 så är det jättestor skillnad, kan nästan prata ostört med någon som står utanför i Xen :/
Re: Ljudisolering
Har noterat att lite högre musik låter ganska bra utanför. Det kanske är ok om man vet om det men hade gärna haft lite lägre vägljud i motorvägsfart.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- peterlauri
- Teslaägare
Med min Q7 så kan man höra när någon pratar, men ljudet blir rätt dovt. I Xen så hörs ljudet rätt så klart.
Samma i model S. Telefonsamtal texhörs lika bra på utsidan som på insidan.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Har märkt att fönstret på förardörren inte alltid kommer rätt. När det inte gör det så går det att trycka ut övre bakre hörnet lite och vägbrus hörs mycket mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ja instämmer, det är högre buller i X. Lister och Bakdörrarnas inpassning är värda att kolla upp. Teslabjörn har testat tidiga X och var då supernöjd med ljudnivån, så uppenbarligen går det att fixa.
Anmäl till servicecenter, det gjorde jag idag. Ju fler som anmäler ju snabbare kommer övriga och efterkommande bilar kunna åtgärdas. Varje region behöver bygga upp sin egen lokala felkälladatabas för varje ny teslamodell som kommer.
Åtgärderna och lösningarna är lyckligtvis samlade i en internationell databas så om en felkälla har lösts framgångsrikt i USA så slipper svenska tesla "uppfinna hjulet" på nytt lokalt.
Anmäl till servicecenter, det gjorde jag idag. Ju fler som anmäler ju snabbare kommer övriga och efterkommande bilar kunna åtgärdas. Varje region behöver bygga upp sin egen lokala felkälladatabas för varje ny teslamodell som kommer.
Åtgärderna och lösningarna är lyckligtvis samlade i en internationell databas så om en felkälla har lösts framgångsrikt i USA så slipper svenska tesla "uppfinna hjulet" på nytt lokalt.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Ja varför inte.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Framtiden: Tips emottages
Absolut. Har samma problem och det går att justera så det försvinner. Problemet är att Tesla har karmlösa dörrar vilket är snyggt men svårare att få tätt.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Jag tar för givet att det är med blåtand inkopplat så samtalet går via bilens högtalare då?Challe76a skrev:Samma i model S. Telefonsamtal texhörs lika bra på utsidan som på insidan.
Model S P85D,
- peterlauri
- Teslaägare
Audi A5 har lyckats bra med ljudet i karmlösa dörrar...mahulkp skrev:Absolut. Har samma problem och det går att justera så det försvinner. Problemet är att Tesla har karmlösa dörrar vilket är snyggt men svårare att få tätt.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?

Känn efter om fönstret har stängts korrekt eller om det går att trycka ut lite i övre hörnet. Jag testade att rulla ner och upp rutan när det blev fel för mig på förardörren men detta hjälpte inte. Jag var tvungen att öppna och stänga dörren så blev det bra. Blir det fel ibland så skall SC kolla på det tycker jag.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
Jag antar att man inte drar till SC bara för att fråga när det ligger ca 80 mil bort...Svenssons skrev:Känn efter om fönstret har stängts korrekt eller om det går att trycka ut lite i övre hörnet. Jag testade att rulla ner och upp rutan när det blev fel för mig på förardörren men detta hjälpte inte. Jag var tvungen att öppna och stänga dörren så blev det bra. Blir det fel ibland så skall SC kolla på det tycker jag.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Smidigast tar man det när man ändå har vägen förbi eller vid första servicen.lator skrev:Jag antar att man inte drar till SC bara för att fråga när det ligger ca 80 mil bort...Svenssons skrev:Känn efter om fönstret har stängts korrekt eller om det går att trycka ut lite i övre hörnet. Jag testade att rulla ner och upp rutan när det blev fel för mig på förardörren men detta hjälpte inte. Jag var tvungen att öppna och stänga dörren så blev det bra. Blir det fel ibland så skall SC kolla på det tycker jag.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Min laddlucka öppnas tex inte alls vid knapptryckning på laddkontskten (Wall connector, SuC och Chademoadapter). Inget jag kommer bry mig om förrän vid service.
Det gör inte min laddlucka heller. Funderar på om det ska vara så eftersom man öppnar genom att trycka på luckan på den självstängande luckan.Svenssons skrev:Smidigast tar man det när man ändå har vägen förbi eller vid första servicen.lator skrev:Jag antar att man inte drar till SC bara för att fråga när det ligger ca 80 mil bort...Svenssons skrev:Känn efter om fönstret har stängts korrekt eller om det går att trycka ut lite i övre hörnet. Jag testade att rulla ner och upp rutan när det blev fel för mig på förardörren men detta hjälpte inte. Jag var tvungen att öppna och stänga dörren så blev det bra. Blir det fel ibland så skall SC kolla på det tycker jag.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Min laddlucka öppnas tex inte alls vid knapptryckning på laddkontskten (Wall connector, SuC och Chademoadapter). Inget jag kommer bry mig om förrän vid service.
Model YP 2024
Samma för mig, men kommer redan kring 70.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Bara att göra en lista som man allt eftersom fyller på. Kan vara bra att be SC lägga in dessa punkter på kommande serviceorder, så att dom ser hur mycket extraarbete utöver de vanliga servicepunkterna de behöver planera för. Har hört om folk som kommer med sin "lista" veckan innan och då inte fått det fixat eftersom det inte passar i SCs tidsplan. Halvkul att behöva boka ytterligare en tid.lator skrev:Jag antar att man inte drar till SC bara för att fråga när det ligger ca 80 mil bort...Svenssons skrev:Känn efter om fönstret har stängts korrekt eller om det går att trycka ut lite i övre hörnet. Jag testade att rulla ner och upp rutan när det blev fel för mig på förardörren men detta hjälpte inte. Jag var tvungen att öppna och stänga dörren så blev det bra. Blir det fel ibland så skall SC kolla på det tycker jag.6884 skrev:För mig brusar det kring höger framdörr när jag kör snabbare än 100. Ska man anmäla en sån sak?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Inte så kul, men kanske inte så konstigt heller. De kan ju inte ha jättemycket luft i sina bokningar bara för att någon som bara har bokat service dessutom kommer med en massa ytterligare jobb när de kommer in med bilen. Jag mailade servicecentret med ytterligare saker att göra när jag kom på något mer, och de lade då till det på bokningen. Inga konstigheter. Men ju tidigare man berättar desto bättre såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja är det något jag är besviken på i min för övrigt LJUVLIGA Tesla , så är det vägljudet över 100 km/tim. Det
där med att rulla ljudlöst finns nog inte.

X100 lev.14/8-18.