Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Moderator: Redaktion
Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Om nedan länk redan avhandlats tidigare så får ni ursäkta. Det är en relativt nyligen (november 2015) gjord jämförelse mellan den miljöpåverkan elbilar har i förhållande till i storlek motsvarande fossilbilar från cradle-to-grave. Det finns flertalet liknande rapporter sedan tidigare som de flesta av er säkert känner till, men denna var som sagt var gjord för mindre än 1 år sedan och inkluderar elbilar (Teslor) med lång räckvidd (stora batterier). Resultatet är, liksom i liknande rapporter, entydigt (se diagrammet på sid 3) och då är det vikigt att komma ihåg att flertalet faktorer som är till elbilens fördel inte är medräknade:
1) Att elproduktionen blir renare för varje år som går vilket minskar den miljöpåverkan både befintliga och framtida elbilar har.
2) Att batterier blir allt effektivare vilket minskar den miljöpåverkan framtida elbilar har.
3) Att en majoritet av elbilar laddas nattetid då det finns ett överflöd av elproduktion.
4) Att elbilar minskar utsläpp i människors närområden vilket minskar sjukvårdskostnader i samhället på sikt.
Inget nytt under solen för de flesta av er och mycket av ovan information har jag snappat upp från Tibor och er andra, men jag känner en djup frustration över att så många människor i min närhet är helt ovetande/felinformerade om de faktiska förhållandena avseende elbilar. Därav denna korta sammanfattning av argument.
http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... ummary.pdf
1) Att elproduktionen blir renare för varje år som går vilket minskar den miljöpåverkan både befintliga och framtida elbilar har.
2) Att batterier blir allt effektivare vilket minskar den miljöpåverkan framtida elbilar har.
3) Att en majoritet av elbilar laddas nattetid då det finns ett överflöd av elproduktion.
4) Att elbilar minskar utsläpp i människors närområden vilket minskar sjukvårdskostnader i samhället på sikt.
Inget nytt under solen för de flesta av er och mycket av ovan information har jag snappat upp från Tibor och er andra, men jag känner en djup frustration över att så många människor i min närhet är helt ovetande/felinformerade om de faktiska förhållandena avseende elbilar. Därav denna korta sammanfattning av argument.
http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... ummary.pdf
Senast redigerad av tias, redigerad totalt 1 gånger.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Tack så mycket för länken!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Jag hänvisar ofta till den rapporten i diskussioner. Här är hela:
http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... report.pdf
De här är också användbara:
http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... alysis.pdf
http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... report.pdf
De här är också användbara:
http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... alysis.pdf
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Som du skriver så blir batterierna effektivare och med mindre miljöbelastning.
T.ex idag så extraheras Lithium i Chile, skeppas till Kina för upparbetning, skeppas till Japan för att bygga batterier, skeppas till USA för att monteras i bil. Mycket skeppande där. Nu är ju Lithiumet inte det mesta i ett Teslabatteri men ändå.
Intressanta bullets från denna artikel om Gigafactory: http://cleantechnica.com/2016/09/18/tes ... ceed-fail/
Key manufacturing examples:
T.ex idag så extraheras Lithium i Chile, skeppas till Kina för upparbetning, skeppas till Japan för att bygga batterier, skeppas till USA för att monteras i bil. Mycket skeppande där. Nu är ju Lithiumet inte det mesta i ett Teslabatteri men ändå.
Intressanta bullets från denna artikel om Gigafactory: http://cleantechnica.com/2016/09/18/tes ... ceed-fail/
Key manufacturing examples:
- Tesla made a concerted effort to collapse supply chain logistics into a single facility. This minimizes trans-national shipping of precursor parts. It is designed so that, wherever possible, raw materials come in and finished Powerwalls, Powerpacks, and vehicle battery modules come out.
- The layout of the factory ensures minimal movement of materials. The output of one section is the input of the adjoining one.
- Battery manufacturing incorporates heat recovery systems to reduce power loads.
- Solvents used to manufacture batteries are recovered and reused in a closed-loop system. This reduces both materials costs and environmental externalities.
- On-site recycling will facilitate the reuse of excess materials used in manufacturing, minimizing recycling logistics and related environmental impact.
- The Gigafactory will receive, render, and reuse end-of-life batteries as raw material inputs for new batteries.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Angående att saker verkar skeppas flera varv runt jorden innan det blir en färdig produkt rekommenderar jag dokumentären "Fraktad'
http://www.svt.se/dokument-utifran/fraktad
http://www.svt.se/dokument-utifran/fraktad
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Kan rekommendera morgondagens DN (lördag). Där slår Lasse Swärd fast att det bara är en tidsfråga innan fossilmotorn stannar!
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
http://www.dn.se/arkiv/motor/lasse-swar ... n-stannar/+46 skrev:Kan rekommendera morgondagens DN (lördag). Där slår Lasse Swärd fast att det bara är en tidsfråga innan fossilmotorn stannar!
Model 3 LR AWD 19"
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Det problematiska är vad som sker igruvområden som exploateras ex i öknen i Chile där litium framställs och på andra ställen där nödvändiga metaller tas fram. Där behövs det insatser för att säkerställa att det inte sker miljöföroreningar lokalt. Så att den negativa inverkan blir minimal.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Det där har vi ju vetat länge, men bra att det skrivs i en stor dagstidning som läses av människor som annars inte är så insatta i elbilar!+46 skrev:Kan rekommendera morgondagens DN (lördag). Där slår Lasse Swärd fast att det bara är en tidsfråga innan fossilmotorn stannar!
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Helt klart så behövs brytning av metaller göras på ett bättre sätt. Dock är dessa sk. punktkällor, där man förhållandevis enkelt hittar en ansvarig och kan reglera detta. (Därmed inte sagt att det är lätt.)Mickep skrev:Det problematiska är vad som sker igruvområden som exploateras ex i öknen i Chile där litium framställs och på andra ställen där nödvändiga metaller tas fram. Där behövs det insatser för att säkerställa att det inte sker miljöföroreningar lokalt. Så att den negativa inverkan blir minimal.
Men det måste vara bättre än detta (Delhi, Red Fort)

Kombinerat med detta (San Ardo, California)

Och detta (oljetankers parkerade utanför Singapore)

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Litium problemet är bara FUD https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FUD det är de övriga metallerna som är problematiska i så fall, tex Cobolt. Litium finns nästan över allt där salt finns, gammal havsbotten alltså. Det finns tex fyndigheter vid Vättern i Sverige. Tesla planerar att utvinna sitt litium ur en gruva i Nevada, om jag mins rätt. Så hör du någon som klagar på litium tillgången så vet du att de antingen har blivit lurade av någon eller försöker luras, de har inte fakta i alla fall.Mickep skrev:Det problematiska är vad som sker igruvområden som exploateras ex i öknen i Chile där litium framställs och på andra ställen där nödvändiga metaller tas fram. Där behövs det insatser för att säkerställa att det inte sker miljöföroreningar lokalt. Så att den negativa inverkan blir minimal.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Givetvis är et ett stort problem att de övriga metallerna finns i områden som är fattiga och präglade av konflikter. och Att de är ändliga (hur man än räknar så räcker det inte till om alla bilar skall bli litiumbatteribilar, inte på långa vägar. De räcker i hundra år till, men fram tills dess har man nog hittat alternativ sätt att framställa baterier. Dock så får man inte blunda för att man kan orsaka miljökatastrofer om man inte sköter det på ett hållbart sätt. Självklart så är elbilar även om man räknar den totala miljöpåverkan mycket bättre än bensin och dielselbilar men för den delen behöver man inte stoppa huvudet i sanden. Vad man kan göra som konsument är att ställa krav på tillverkarna att de har koll på hela processen.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Metallerna i ett batteri förbrukas inte! Det går utmärkt att återvinna tex litium ur ett batteri som har nått sin fulla livslängd. Och det kommer också göras eftersom ett så stort batteri som det i en elbil faktiskt har ett riktigt värde, inte som de i telefoner osv.Mickep skrev:Givetvis är et ett stort problem att de övriga metallerna finns i områden som är fattiga och präglade av konflikter. och Att de är ändliga (hur man än räknar så räcker det inte till om alla bilar skall bli litiumbatteribilar, inte på långa vägar. De räcker i hundra år till, men fram tills dess har man nog hittat alternativ sätt att framställa baterier. Dock så får man inte blunda för att man kan orsaka miljökatastrofer om man inte sköter det på ett hållbart sätt. Självklart så är elbilar även om man räknar den totala miljöpåverkan mycket bättre än bensin och dielselbilar men för den delen behöver man inte stoppa huvudet i sanden. Vad man kan göra som konsument är att ställa krav på tillverkarna att de har koll på hela processen.
Dagens kända fyndigheter skulle räcka till batterier i Tesla storlek åt alla världens bilar. Men det mesta av litiumet finns i havet, kom ihåg saltet, fast då svårare att utvinna.
Allt snack du hört om problem med litium är alltså skitsnack/FUD.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Än så länge är det dock dyrare att återvinna än att bryta nytt har jag läst. Fast det kan ju ha gällt småbatterier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Skönt att höra för andra uppgifter man läser om pratar om ändliga resurser, det beräknas till 39 miljoner ton vilket skulle räcka till 2 miljarder bilar. skulle vara bra med en källhänvisning.LarsL skrev:Metallerna i ett batteri förbrukas inte! Det går utmärkt att återvinna tex litium ur ett batteri som har nått sin fulla livslängd. Och det kommer också göras eftersom ett så stort batteri som det i en elbil faktiskt har ett riktigt värde, inte som de i telefoner osv.Mickep skrev:Givetvis är et ett stort problem att de övriga metallerna finns i områden som är fattiga och präglade av konflikter. och Att de är ändliga (hur man än räknar så räcker det inte till om alla bilar skall bli litiumbatteribilar, inte på långa vägar. De räcker i hundra år till, men fram tills dess har man nog hittat alternativ sätt att framställa baterier. Dock så får man inte blunda för att man kan orsaka miljökatastrofer om man inte sköter det på ett hållbart sätt. Självklart så är elbilar även om man räknar den totala miljöpåverkan mycket bättre än bensin och dielselbilar men för den delen behöver man inte stoppa huvudet i sanden. Vad man kan göra som konsument är att ställa krav på tillverkarna att de har koll på hela processen.
Dagens kända fyndigheter skulle räcka till batterier i Tesla storlek åt alla världens bilar. Men det mesta av litiumet finns i havet, kom ihåg saltet, fast då svårare att utvinna.
Allt snack du hört om problem med litium är alltså skitsnack/FUD.
Förhoppningsvis kan de fattiga länderna ta del av vinsterna från brytningen så det inte utnyttjas och missbrukas som historien har visat tidigare.
http://mattiashandley.se/hur-miljovanli ... jobilarna/
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Litiummyter i alla trådar nu...?
Artikel från senaste numret av tidningen Sveriges Natur (utgiven av Naturskyddsföreningen)
Med spänning öppnar jag tidningen och förväntar mig en kritisk artikel om Litiumutvinning... Istället läser jag en balanserad artikel som du kan hänvisa till när nästa Troll visar sig.
Artikel finns tillgänglig här:
http://m.naturskyddsforeningen.se/sveri ... litiumland
Artikel från senaste numret av tidningen Sveriges Natur (utgiven av Naturskyddsföreningen)
Med spänning öppnar jag tidningen och förväntar mig en kritisk artikel om Litiumutvinning... Istället läser jag en balanserad artikel som du kan hänvisa till när nästa Troll visar sig.
Artikel finns tillgänglig här:
http://m.naturskyddsforeningen.se/sveri ... litiumland
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Det är ju iofs positivt. Så länge det finns så mycket material tillgängligt att det är meningslöst att återvinna så är krisen hyfsat långt borta.bylund skrev:Än så länge är det dock dyrare att återvinna än att bryta nytt har jag läst. Fast det kan ju ha gällt småbatterier.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Har hört rykten om att även klassisk olja kommer från oroliga områden/länder där man inte är snälla med varandra...men det måste väl bara vara en skröna som elbilslobbyn vill sprida eller? 

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Dessutom stödjer man statschefer som Harald V när man tankar bensin.Leo skrev:Har hört rykten om att även klassisk olja kommer från oroliga områden/länder där man inte är snälla med varandra...men det måste väl bara vara en skröna som elbilslobbyn vill sprida eller?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Mycket mer stöd och dessutom ökande skickas dock till Vladimir Vladimirovich. Harald skickar bara hälften så mycket olja till oss som toppnoteringen för bara 15 år sedan och det minskar för varje år. Harald V kommer snart gå samma väg som Margrethe II som troligen inte längre har någon nettoexport till oss.bylund skrev:Dessutom stödjer man statschefer som Harald V när man tankar bensin.Leo skrev:Har hört rykten om att även klassisk olja kommer från oroliga områden/länder där man inte är snälla med varandra...men det måste väl bara vara en skröna som elbilslobbyn vill sprida eller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Kapar i stället för att skapa ny tråd.
Tyckte denna lilla video var rätt bra och kontentan är att för en fossilbil som drar 0,5 l/mil så går det åt 0,5 kWh/mil bara för att tillverka bränslet (i England)
Då behöver vi bara sluta tillverka fossilbränsle så har vi 25% - 50% av elförbrukningen till elbilarna "gratis" utan ökning av dagens tillverkning.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =AAQHcpTHP
Tyckte denna lilla video var rätt bra och kontentan är att för en fossilbil som drar 0,5 l/mil så går det åt 0,5 kWh/mil bara för att tillverka bränslet (i England)

Då behöver vi bara sluta tillverka fossilbränsle så har vi 25% - 50% av elförbrukningen till elbilarna "gratis" utan ökning av dagens tillverkning.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =AAQHcpTHP
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Är inte helt säker på det, många kommentarer påstår att han har helt fel siffror så skulle ta det med en nypa salt.Pontus skrev:Kapar i stället för att skapa ny tråd.
Tyckte denna lilla video var rätt bra och kontentan är att för en fossilbil som drar 0,5 l/mil så går det åt 0,5 kWh/mil bara för att tillverka bränslet (i England)![]()
Då behöver vi bara sluta tillverka fossilbränsle så har vi 25% - 50% av elförbrukningen till elbilarna "gratis" utan ökning av dagens tillverkning.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =AAQHcpTHP
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Kul och informativ video. Han är duktig på att rita saker. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Lite som när man har med sig vissa på ID-avdelningen är för att presentera idéer. Dom ritar och skissar så snyggt att häpnar och säger ja till vilken idé som helstmati skrev:Kul och informativ video. Han är duktig på att rita saker.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar
Här är tidigare tråd från mig där jag lagt till staplar för svensk elmix...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 41&p=65075
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 41&p=65075