Bromsar...ja, kanske en egen tråd. Men kör lite här ändå.
Har haft äldre bilar som Volvo 240, 850, någon Saab etc. Efter att ha bytt bromsskivor på dessa och sett hur mycket snyggare det är med "rena" nav och ventilationshål på ytterdiametern av skivan, så har jag alltid sagt att "denna gång bara måste jag skydda dem". Även på splitter nya bilar vi haft ser man att rosten tär... Men lackningen blev aldrig av...nu måste det bara ske! På en bil en bit över miljonen så funkar det inte att fuska/glömma/vara lat.
Jag har inhandlat värmebeständig klarlack för både ok och skivor. Kan återkomma med märke samt resultat när det är gjort. Tyvärr så kommer jag inte ta av ok och skivor...det är såklart det bästa, men inte på denna bil. I vanliga fall hade jag gjort det, men inte här... :O
Kommer såklart inte lacka bromsytan, utan endast nav samt kylflänsar längst ut. Vill få in det liiite på bromsytan vid nav samt vid utkanten, då bromsbeläggen inte går hela vägen ut. Kommer det för långt in på bromsytan, så försvinner det vid första bromsningen. Det är en balans...vill heller inte ha för mycket klarlack som kleggar igen bromsbeläggen.
Får rosten fäste i dessa områden så är det för sent...då sprider den sig enklare. :O
Apkungen ville ha ett ord om SuC-laddning och förbrukning.
Märkte på vägen till Öland från Malmö att förbrukningen var extremt låg. Var nere på 127 Wh/km...och då var bilen riktigt tung! I vanliga fall ligger det på 180-200 till o från jobbet. Samt att resorna mellan Malmö och Stockholm ligger runt 160 Wh/km. Och då är bilen INTE lastad.
Planerade rutten mellan Malmö och Öland genom evtripplanner.com och såg att höjdskillnaden mellan de två ställena var -39 fot.. ca 12.9 meter. Alltså relativt platt. Det var samma förbrukning hem.
Värt att notera...det var 20-25 grader varmt, vägen har relativt lite 110-120-sträckor. Men ändå...bilen var riktigt tung!
I alla fall. Jag är mäkta imponerad.
Självaste laddandet på superladdare är riktigt skönt. Sån lyx! Det gäller att planera, men det är verkligen värt att få sin sträcka-på-benen paus samt tid att äta ordentligt. Det går fortare än man tror...helt plötsligt säger telefonen att man har tillräckligt med elektroner eller att det är fullt (till den nivå som är satt).
Lite tillbaka till bromsar:
När väl bilen är upphissad så vill man kunna snurra bromsskivan...och klurar lite på hur man får handbromsen att lossa. Är det bara Neutral som gäller...eller är det något mer? Om P är aktiverat så låser det bara bakhjulen antar jag.
Kanske jag redan svarat på min egen fråga...?
Vid fossil-mekande på både 2- och 4-hjulsdrift måste man lägga i N...sen snurrar motsatt hjul etc...genom diffen...så måste det väl vara här med? Lyfter jag bara ett hjul i taget, så kommer motsatt hjul vara fast mot marken o inte snurra...hur blir då det med en elmotor påkopplad på utväxlingslådan? Bara N är i så borde det väl ändå fungera...om än lite trögre? Stämmer detta resonemang tro?
Nu blev det oväntat många frågor... :-/