Allvarligt fel på min (alla?) Model S
Moderator: Redaktion
Re: Allvarligt fel på min (alla?) Model S
Det verkar som att sista ordet inte är sagt i ärendet ännu. Kan det vara detta som hände Helectrics bil?
http://mobile.reuters.com/article/idUSKCN0YV2DL
Wilson skrev:Det verkar som att sista ordet inte är sagt i ärendet ännu. Kan det vara detta som hände Helectrics bil?
Tsla kommenterar det här
https://www.teslamotors.com/no_NO/blog
Jag fick iaf inget dokument att skriva på som nån slags NDA.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Så är det din bil de skriver om alltså?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Teslaälskaren (och aktieägaren) i mig vill så klart att det inte ligger någon substans i farhågorna att det finns något konstruktionsfel i hjulupphängningen. Detta får gärna försvinna in i glömskan så snart det här blåser över. Så jag hoppas verkligen att Tesla har ordentligt på fötterna när man hävdar att man inte sett detta hända på någon annan bil.
Jag tog en iaf snabbtitt på den där bloggen dailykanban som driver drevet hårdast i denna fråga, och det tar inte lång tid att inse att den där Edward Niedermeyer är en riktig haverist. Vad gäller själva NDA-frågeställningen har jag svårt att tro att Tesla skulle få för sig att sätta munkavle på sina kunder och hindra dem från att kontakta NHTSA. Sedan kan det så klart hända att en enskild verkstad hittar på sådana dumheter, och då skall man så klart få skit för detta då det rör sig om potentiellt livsfarliga fel.
Vad gäller hjulupphängningen kollade jag på tråden som inledde det som NHTSA undersöker. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.69204/
Jag tycker att det står ganska klart att det inte är samma sak som drabbade HelectriC.
En bit in i tråden ser man att det inte är något brott på armen som i HelectriCs fall, utan snarare en kulled som fallerat.
Sen vet jag inte om ”A grain of salt” var den bästa rubriken på teslas blogginlägg när det visar sig att det aktuella haveriet berodde på en rostig kulled (Till skillnad från HelectriCs brott i godset). Det känns inte som att jag som kör på saltade stockholmsvägar, ska behöva finna mig i att rost skall kunna resultera i en kollapsad hjulupphängning. Och att Tesla skall antyda att en smutsig bil i kombination med grusvägskörning skall ursäkta det aktuella haveriet. (Och ja, jag fattar att Tesla vill att vi skall ta hela historien med en nypa salt
)
Jag tog en iaf snabbtitt på den där bloggen dailykanban som driver drevet hårdast i denna fråga, och det tar inte lång tid att inse att den där Edward Niedermeyer är en riktig haverist. Vad gäller själva NDA-frågeställningen har jag svårt att tro att Tesla skulle få för sig att sätta munkavle på sina kunder och hindra dem från att kontakta NHTSA. Sedan kan det så klart hända att en enskild verkstad hittar på sådana dumheter, och då skall man så klart få skit för detta då det rör sig om potentiellt livsfarliga fel.
Vad gäller hjulupphängningen kollade jag på tråden som inledde det som NHTSA undersöker. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.69204/
Jag tycker att det står ganska klart att det inte är samma sak som drabbade HelectriC.
En bit in i tråden ser man att det inte är något brott på armen som i HelectriCs fall, utan snarare en kulled som fallerat.
Sen vet jag inte om ”A grain of salt” var den bästa rubriken på teslas blogginlägg när det visar sig att det aktuella haveriet berodde på en rostig kulled (Till skillnad från HelectriCs brott i godset). Det känns inte som att jag som kör på saltade stockholmsvägar, ska behöva finna mig i att rost skall kunna resultera i en kollapsad hjulupphängning. Och att Tesla skall antyda att en smutsig bil i kombination med grusvägskörning skall ursäkta det aktuella haveriet. (Och ja, jag fattar att Tesla vill att vi skall ta hela historien med en nypa salt

Kollar man runt lite på internet så hittar man flera Model S som haft problem med hjulupphängningar. Även där hela hjulet har ramlat av under färd. Det klarade jag mig från, vilket jag är väldigt glad för. Sen vet man ju inte om det är samma utsprungsfel. Det kan ju vara så att kulleden var trasig hos mig också, som i sin tur fick bärarmen att gå av? Jag vet inte, men jag tror oavsett att Tesla tar detta mycket seriöst, kanske mer seriöst än andra producenter eftersom det är en så stor lobbyverksamhet kring att smutskasta elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet av tex Nidermayer. Jag har fått en superbra uppföljning från Tesla och allt har ordnats utan fördröjning, bärgning, transport av mig till Sixt, hyrbil, kvitton, returtransport av min bil till Långtbortistan. Smolk i bägaren att bärgarn sabbade mina fälgar men det ser ut att lösas med bärgarns försäkring. Allt i allt så har Tesla hanterat detta klanderfritt och mitt förtroende har bara stärkts till att Tesla har en affärsidé som skiljer sig mycket positivt jämfört med konventionellt ÅF-nätverk.Kilowatt skrev:Så är det din bil de skriver om alltså?
Model 3-24/Polestar 3-24
Hittade denna tråd på TMC, verkar som att även hjulupphängningen på X kan fallera på liknande sätt.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ure.77534/
Hur vanliga borde sådana här incidenter vara? Svårt att avgöra om det här är isolerade händelser eller om Tesla har lite för många av dessa "unika engångshändelser" som Tesla verkar ha benämnt felet i tråden ovan.
Är förövrigt lång i TSLA och har en X90D-order som låses in ikväll, så menar inget illa med att väcka frågan. Bara genuint nyfiken på vad andra här tänker kring frekvensen av dessa incidenter.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ure.77534/
Hur vanliga borde sådana här incidenter vara? Svårt att avgöra om det här är isolerade händelser eller om Tesla har lite för många av dessa "unika engångshändelser" som Tesla verkar ha benämnt felet i tråden ovan.
Är förövrigt lång i TSLA och har en X90D-order som låses in ikväll, så menar inget illa med att väcka frågan. Bara genuint nyfiken på vad andra här tänker kring frekvensen av dessa incidenter.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Jag upplever att bakdelen på min bil svänger lite åt höger när jag gasar, så att bilen svänger lite vänster. Upprinnelsen var att jag backade, fick syn på ett hinder och stod på bromsen. Det smällde till och N lades i. Jag har tittat men ser inga konstigheter med bilen. Var gas och broms i samtidigt? Det kan ju också vara inbildning.
Om ni kör på en rak väg, gasar men håller ratten rakt, upplever ni att bilen styr åt något håll då?
Om ni kör på en rak väg, gasar men håller ratten rakt, upplever ni att bilen styr åt något håll då?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Låt någon stå ute och titta när DI gasar resp. Bromsar. Det stod tidigare i en tråd att någon råkat ut för att ett stag gått av. Då sundes det när man gasade att ena hjulet kom när mar bakdelen på inberskärmen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Hade du haft en P85 så hade jag sagt att det är normalt att bilen svänger när man gasar. Lite svansviftande hör liksom till. Men med en AWD känns det inte riktigt rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det är i denna tråd det stårToja skrev:Låt någon stå ute och titta när DI gasar resp. Bromsar. Det stod tidigare i en tråd att någon råkat ut för att ett stag gått av. Då sundes det när man gasade att ena hjulet kom när mar bakdelen på inberskärmen

Model 3-24/Polestar 3-24
Be Tesla kolla så det inte händer en olycka. Kör försiktigt så länge
MYP -22 | MIB | svart/svart
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu är den på service center. Väntar med spänning 

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Det var en bult i en länkarm som hade lite spel p.g.a. för klen åtdragning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Räckte det med att dra åt? Ett sånt fel och under så pass lång tid brukar ju leda till slitage lixom...AGCF skrev:Det var en bult i en länkarm som hade lite spel p.g.a. för klen åtdragning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19