Mycket elbilsmyter i kommentarer på insändare(norran)
Moderator: Redaktion
Re: Mycket elbilsmyter i kommentarer på insändare(norran)
Märkliga åsikter hos dessa fossilkramare...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dom kommer få det tufft om några år när större delen av nybilsförsäljningen består av dessa miljöhemska elbilar.
Sedan förstår jag inte hur dom kan få en fossilbil att låta så miljövänlig

Sedan förstår jag inte hur dom kan få en fossilbil att låta så miljövänlig
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Man blir bara ledsen av att läsa det
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Intressant är typen av myter. De riktar in sig på miljöaspekten och inte användarvänligheten, vilket ju annars är vanligt. "Elbilar funkar inte till vardags, tar 14 timmar att ladda, skulle ta en vecka att åka till Göteborg" och så vidare. Kan det vara så att alla teslor där ute har börjat påverka folks syn på elbilar, eller är jag bara optimistisk i överkant?
Det tror jag helt säkert. Renault Zoe, Nissan Leaf och BMW i3 hjälper säkert till en del också.Jerka skrev:Kan det vara så att alla teslor där ute har börjat påverka folks syn på elbilar, eller är jag bara optimistisk i överkant?
Jag tror att utvecklingen i de dåliga argumenten kommer att passera miljöaspekten så småningom också, för att ersättas av andra dåliga argument. "Bilarna är dyra", "De är farliga för att de är tysta", "El ger dig cancer", "Elbilarnas chemtrails är osynliga" osv.
Gruppen som envisas med dåliga argument blir långsamt mindre, men försvinner gör den nog aldrig. Det är antagligen bättre spenderad analystid att granska tillväxten i den positiva gruppen, och hitta svar på frågor som rör varför de "konverterat".
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 1 gånger.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Fiat??! 

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nu förstår jag inte vad du syftar på. Ingen har någonsin sagt någonting om Fiat i denna tråd. Någonsin!!joel80 skrev:Fiat??!
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
Hahahaha.. Märkligt att det står att ditt inlägg är redigerat.. Alldeles nyss också. 
Jag undrade lite hur lång räckvidd en Fiat Leaf har..

Jag undrade lite hur lång räckvidd en Fiat Leaf har..
Någon har någon information vad som hänvisas till undersökningen från det norska universitetet?
"Men enligt en ny studie från Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet (NTNU) kan elbilarna i själva verket smutsa ned miljön mer än en bensin- eller dieseldriven bil."
det enda som jag kan hittat var från 2012 (http://www.underhallsnyheter.se/2012/10 ... lj-v-nliga). Det handlar tydligen om livscirkelanalys, när man jämfört bil och elbil på samma sätt. MEN mycket kan ha hänt på 4 år.
Det var en svensk forskare som som "kanske kanske kanske" sa samma sak. Vi har hävdat att även om man kör med värdens smutsigaste el så är det fortfarande bättre för miljön, så det är två sanningar som står mot varandra. Behöver inte betyda att någon är falsk bara att man räknat olika. (Därmed kan man bevisa vad som helst) Vet någon vilka ingångsvärden forskarna haft? (som kan förklara dessas slutsatser)
"Men enligt en ny studie från Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet (NTNU) kan elbilarna i själva verket smutsa ned miljön mer än en bensin- eller dieseldriven bil."
det enda som jag kan hittat var från 2012 (http://www.underhallsnyheter.se/2012/10 ... lj-v-nliga). Det handlar tydligen om livscirkelanalys, när man jämfört bil och elbil på samma sätt. MEN mycket kan ha hänt på 4 år.
Det var en svensk forskare som som "kanske kanske kanske" sa samma sak. Vi har hävdat att även om man kör med värdens smutsigaste el så är det fortfarande bättre för miljön, så det är två sanningar som står mot varandra. Behöver inte betyda att någon är falsk bara att man räknat olika. (Därmed kan man bevisa vad som helst) Vet någon vilka ingångsvärden forskarna haft? (som kan förklara dessas slutsatser)
Jo, jag var ju tvungen att ta bort det helt orimliga exemplet "Elbilar är inte roliga att köra".joel80 skrev:Hahahaha.. Märkligt att det står att ditt inlägg är redigerat.. Alldeles nyss också.Jag undrade lite hur lång räckvidd en Fiat Leaf har..

Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
Mycket beror på okunskap om hur elbilar funkar. Tänk om några år när försäljningen går ner och det säljs mindre fossil bränsle. Då stänger bolagen alla olönsamma mackar. Kommunerna tvingar stationerna redan idag att ligga så långt ut från de central delarna. Hur kul bli det för de som måste slösa på drivmedel bara för att fulla upp den.
Men vist det finns skillnader och jag tror det för man är inkörd på gammalt handlings sätt, så här har jag alltid gjort och ingen skall få ändra på det!
Men vist det finns skillnader och jag tror det för man är inkörd på gammalt handlings sätt, så här har jag alltid gjort och ingen skall få ändra på det!
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Att elbilar är dyra är ingen myt och inte heller ett dåligt argument utan fakta, åtminstone för oss som betalar med egna skattade pengar. När priserna ligger som de gör just nu för en Tesla så går det absolut inte att räkna hem en bil ekonomiskt. Jag skulle i princip kunna köpa en ny E-klass MB och slänga den efter 3år för samma pengar, då faller resonemang om service och annat helt bort.boreno skrev:Jag tror att utvecklingen i de dåliga argumenten kommer att passera miljöaspekten så småningom också, för att ersättas av andra dåliga argument. "Bilarna är dyra", "De är farliga för att de är tysta", "El ger dig cancer", "Elbilarnas chemtrails är osynliga" osv.
För småbilar som tex Leaf går det att räkna ekonomiskt om du har lagom pendlingsavstånd däremot.
Du, jag har hört den myten alldeles nyligen. Lätt att motbevisa när man har en Tesla parkerad precis utanför, men myten existerar fortfarande.boreno skrev:Jo, jag var ju tvungen att ta bort det helt orimliga exemplet "Elbilar är inte roliga att köra".joel80 skrev:Hahahaha.. Märkligt att det står att ditt inlägg är redigerat.. Alldeles nyss också.Jag undrade lite hur lång räckvidd en Fiat Leaf har..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag kopplade ihop Fiat med miljöaspekten. De har ju bilar som stänger av avgasreningen en minut efter att avgasmätcykeln är avslutad.
MYLR-24
Det som konverterar flest människor är att provköra, tror jag. Jag tar alltid chansen att låta folk åka och tom köra (om vi har tid och jag litar på dem).
Samma här, alla som vill får köra. Fast jag frågar bara dem som jag kan lita på.LarsL skrev:Det som konverterar flest människor är att provköra, tror jag. Jag tar alltid chansen att låta folk åka och tom köra (om vi har tid och jag litar på dem).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Poängen var hur de dåliga argumenten kommer att ersätta varandra över tid, inte vilka argument som kommer att användas.LarsL skrev:Att elbilar är dyra är ingen myt och inte heller ett dåligt argument utan faktaboreno skrev:...för att ersättas av andra dåliga argument. "Bilarna är dyra", "De är farliga för att de är tysta", "El ger dig cancer", "Elbilarnas chemtrails är osynliga" osv.
Med det sagt: Om det så småningom blir prisargumentet som är förhärskande ett tag, kan man ändå anta att priserna redan gått ned, och kommer att fortsätta göra det. Att använda Tesla som utgångspunkt för prisjämförelser är (för tillfället) inte speciellt bra. Men det finns ju redan andra (mindre dyra) elbilar.
Jag känner mig fortfarande övertygad om att det är mer intressant att analysera tillväxten i den positiva gruppen.
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Kalle | Model S 85D 2016
Min far va en utav skeptikerna till elbilar och hade svårt inse fördelarna, tills att jag tvingade med honom på en provkörning av en MS i Täby. Direkt efter körningen tackade han mig för att jag tog med honom och sa uttryckligen "Såhär borde alla bilar vara" och syftade då mest på drivlinan och komforten den medför. Efter det började han själv sälja in fördelarna för elbilar till nära vänner, bekanta och sin fru. Den sistnämnda anser han är den svåraste att övertyga, men han vågar heller inte ta med henne på en provkörning ännu, för den kommer bli för kostsam anser han.boreno skrev:Det är antagligen bättre spenderad analystid att granska tillväxten i den positiva gruppen, och hitta svar på frågor som rör varför de "konverterat".

Tror han siktar in sig på Model 3 istället
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
De flesta kör ju sunkiga bilar med manuell växellåda och i många fall är de också under motoriserade för att vara "miljövänliga" på pappret. Sätter man en sådan person i en elbil så blir det ju så klart en total chock, ganska lätt vunna poäng helt enkelt.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Hjälp, finns dessa människor på riktigt? 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag vet inte hur många jag erbjudit att provköra/åka med, men det blir lixom aldrig av... synd... Inte ens när man står på en parkering och har chansen för då har dom inte tid osv...mati skrev:Samma här, alla som vill får köra. Fast jag frågar bara dem som jag kan lita på.LarsL skrev:Det som konverterar flest människor är att provköra, tror jag. Jag tar alltid chansen att låta folk åka och tom köra (om vi har tid och jag litar på dem).
Men dom som faktiskt tagit chansen har alltid reagerat som för er övriga

Dom flesta som åkt med har varit på jobbet på typ luncher osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19