Model X 60D borttagen från designstudion
Moderator: Redaktion
Model X 60D borttagen från designstudion
Nu har Tesla tagit bort 60D från designstudion för Model X och 75D är instegsmodellen. Då luftfjädring numera även är standard så är instegspriset 1 006 000 kr 

Re: Model X 60D borttagen från designstudion
Japp det var spiken i kistan för att köpa en X 60. Hade en på gång men nu är priset alldeles för dyrt. 

Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Kanske ska ringa en Tesla-säljare? Borde finnas goda möjligheter att hitta x60 som lagerbil ett tag framöver innan den är helt utfasad ur supply chain.Lophornis skrev:Japp det var spiken i kistan för att köpa en X 60. Hade en på gång men nu är priset alldeles för dyrt.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Skönt då slipper man fundera på en Tesla fram tills Model 3 och Model Y kommer. Enda alternativet är om de kommer med en dragkrok till S, men det lär ju inte hända.
Det är inte fel att ta bort X 60D då dess räckvidd blir lite väl kompromissad. Fast då tycker jag nog även att 75kWh är för lite, särskilt i praktiken. Rimligaste packet för X är 90kWh eller mer särskilt om man ska ha dragkrok.
Det är inte fel att ta bort X 60D då dess räckvidd blir lite väl kompromissad. Fast då tycker jag nog även att 75kWh är för lite, särskilt i praktiken. Rimligaste packet för X är 90kWh eller mer särskilt om man ska ha dragkrok.
Håller med. Jag har nu kört drygt 300 mil på 10 dagar. Allt längre än 25 mil kräver lätt fot och ger räckviddsångest. E4:an funkar bra. Jag har X 90D, 20 tum. Kommer det ett batteri som ger 10-15 verkliga mil till så slår jag till direkt.
Inte helt omöjligt att X60D kommer tillbaks, typiskt Telsa att ta bort och lägga till varianter i designstudion när dom gör ändringar likt med färgvalen. Vänta tills svallet har lagt sig, så får vi se hur det blir 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
What? kommer du inte ens 10-15 mil med ett 90-batteri???6884 skrev:Håller med. Jag har nu kört drygt 300 mil på 10 dagar. Allt längre än 25 mil kräver lätt fot och ger räckviddsångest. E4:an funkar bra. Jag har X 90D, 20 tum. Kommer det ett batteri som ger 10-15 verkliga mil till så slår jag till direkt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Till ovan ska nog läsas som ytterligare 10-15 mil, d v s totalt 35-40 mil utan lätt fot.Bjelke skrev:What? kommer du inte ens 10-15 mil med ett 90-batteri???6884 skrev:Håller med. Jag har nu kört drygt 300 mil på 10 dagar. Allt längre än 25 mil kräver lätt fot och ger räckviddsångest. E4:an funkar bra. Jag har X 90D, 20 tum. Kommer det ett batteri som ger 10-15 verkliga mil till så slår jag till direkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja så hoppades jag han menade oxobylund skrev:Till ovan ska nog läsas som ytterligare 10-15 mil, d v s totalt 35-40 mil utan lätt fot.Bjelke skrev:What? kommer du inte ens 10-15 mil med ett 90-batteri???6884 skrev:Håller med. Jag har nu kört drygt 300 mil på 10 dagar. Allt längre än 25 mil kräver lätt fot och ger räckviddsångest. E4:an funkar bra. Jag har X 90D, 20 tum. Kommer det ett batteri som ger 10-15 verkliga mil till så slår jag till direkt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad ligger du på för förbrukning på motorvägen i 120? I wh/km?
Kan bara som jämförelse säga att min 85D låg på 245 i 120km/h med 20" och v8. Känns som den drar mer idag. 8-9 grader ute.apkungen skrev:Vad ligger du på för förbrukning på motorvägen i 120? I wh/km?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
En teori varför X60 överhuvudtaget kom på marknaden kan vara för att boosta försäljningen. Nu har dom passerat cut off och går tillbaka till 75 som ju är det som sitter i bilen ändå. S60 kan tänkas försvinna om inte så länge också.
Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Den strypta 60:an är ju tänkt som ett budgetalternativ, en form av market skimming. Det kanske räcker med ett budgetalternativ på den billigare versionen? Sen kan jag tänka mig att det har att göra med att räckvidden på X60 kanske blev i kortare laget, särskilt på platser där det inte är jättetätt mellan SuC.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Detta kanske har nämnts i någon annan tråd men Model X 75D har numera ett 90kwh batteri som är strypt.. Nu blev det åter igen lockande med en beställning
(Ser i vart fall ut så i designstudion...)

Senast redigerad av nahoj56, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D -15.
Var hittar du den informationen?nahoj56 skrev:Detta kanske har nämnts i någon annan tråd men Model X 75D har numera ett 90kwh batteri som är strypt.. Nu blev det åter igen lockande med en beställning
Om du menar det där det står "Kör längre och fortare" så är det bara tips på att välja 90D för längre räckvidd och har inget med att bilen levereras med ett 90 kWh batteri. Eller du kanske har annan information?
vigge50 skrev:Var hittar du den informationen?nahoj56 skrev:Detta kanske har nämnts i någon annan tråd men Model X 75D har numera ett 90kwh batteri som är strypt.. Nu blev det åter igen lockande med en beställning
Om du menar det där det står "Kör längre och fortare" så är det bara tips på att välja 90D för längre räckvidd och har inget med att bilen levereras med ett 90 kWh batteri. Eller du kanske har annan information?
Du har rätt, det kanske bara är ett tips. Det har dock inte stått så förut.. Den formulering finns inte för Model S.
Model S 85D -15.
Nä, Model S har inte haft det eftersom du där kan välja mellan 60 och 60D och samma för 75 men det har varit så ganska länge för Model X om inte ända sen design studion öppnade.nahoj56 skrev:vigge50 skrev:Var hittar du den informationen?nahoj56 skrev:Detta kanske har nämnts i någon annan tråd men Model X 75D har numera ett 90kwh batteri som är strypt.. Nu blev det åter igen lockande med en beställning
Du har rätt, det kanske bara är ett tips. Det har dock inte stått så förut.. Den formulering finns inte för Model S.
Det här jag inte hört något om. Trycket man på den knappen så hoppar den bara till en 90D. Det säger inget om att 75 skulle vara ett 90.
Jag har varit lite skeptisk till x60 hela tiden. Den kan nog lätt använda 260Wh/km. Men 58kwh tillgängligt blir det cirka 22mil vilket kan vara kort mellan SuC. Men för de som knappt åker på långresor kan det ju vara najs.
Jag har varit lite skeptisk till x60 hela tiden. Den kan nog lätt använda 260Wh/km. Men 58kwh tillgängligt blir det cirka 22mil vilket kan vara kort mellan SuC. Men för de som knappt åker på långresor kan det ju vara najs.
- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Jag har beställt en X 60D med krok. Men jag fattar inte riktigt era inlägg. Är 60 bra eller dåligt?
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder
: midori64001 resp. hampus29576
---

Det beror på dina behov, många tror att räckvidden kan bli väldigt begränsad i hög hastighet om det dessutom är kallt ute men du har alltid möjlighet att uppdatera i efterhand.okjhum skrev:Jag har beställt en X 60D med krok. Men jag fattar inte riktigt era inlägg. Är 60 bra eller dåligt?
Jag var bra sugen på en X60D. För oss hade den fungerat utmärkt även med förbrukning påt 300wh/km. Vi blev nyss familj och har dessutom behov av en stadig dragkrok då och då. En X hade inte varit fel!
Men någonstans fick vi dra gränsen för vad en bil får kosta. Vi får hålla avstånd till miljonen...
Men någonstans fick vi dra gränsen för vad en bil får kosta. Vi får hålla avstånd till miljonen...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Jag tänkte också köpa en Model X 60D men jag fick lite räckviddsångest kombinerat med priset. För mig blev det en oro över visa resor vi måste göra, det blev på gränsen. Sen blev ju resorna med släp väldigt kompromissade eftersom man får räkna med dubbla förbrukningen.
Men största problemet för mig var priset då jag klarat i princip alla våra resor med Leaf 30kWh (utom de med drag). Hade bilen inte kostat mer som en Model S så hade vi nog slagit till. Nu blev det lite för mycket all-in och pengar till Model 3 skulle varit svårt att skramla ihop. Nu hoppas jag på en Model 3 och en Model Y, istället.
Kort sagt du måste analysera din körning och dina behov. Klarar du dig med körningar på 25 mil i sträckutan släp och med 12 mil med så är det helt ok. Att ta en paus efter 25 mil är för de flesta helt ok, faktiskt. Jobbigast blir det faktiskt när man ska åka runt och inte har tid för stopp.
Men största problemet för mig var priset då jag klarat i princip alla våra resor med Leaf 30kWh (utom de med drag). Hade bilen inte kostat mer som en Model S så hade vi nog slagit till. Nu blev det lite för mycket all-in och pengar till Model 3 skulle varit svårt att skramla ihop. Nu hoppas jag på en Model 3 och en Model Y, istället.
Kort sagt du måste analysera din körning och dina behov. Klarar du dig med körningar på 25 mil i sträckutan släp och med 12 mil med så är det helt ok. Att ta en paus efter 25 mil är för de flesta helt ok, faktiskt. Jobbigast blir det faktiskt när man ska åka runt och inte har tid för stopp.
- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Tack för svaret! Enligt en artikel i tidningen Elbilen häromnumret, så var (som jag uppfattade det) den största skillnaden mellan S60 och S75 att S60 kunde laddas helt fullt, eftersom 75:an fanns inuti, så att säga. Så jag tänkte att det borde vara samma sak med X60 resp X75. Dvs. 75:an kan ändå inte superladdas till mer än 85% eller så. Men jag kan inte mycket om sånt där. Vill bara köra fossilfritt.vigge50 skrev:Det beror på dina behov, många tror att räckvidden kan bli väldigt begränsad i hög hastighet om det dessutom är kallt ute men du har alltid möjlighet att uppdatera i efterhand.okjhum skrev:Jag har beställt en X 60D med krok. Men jag fattar inte riktigt era inlägg. Är 60 bra eller dåligt?
När jag kör hemifrån (Alvestatrakten) till Uppsala, som jag ofta gör, så ligger första och närmaste SuCken först i Ödeshög, ca 16 mil bort. Inte ska jag väl behöva krypköra dit?
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
---
: midori64001 resp. hampus29576
---

Det torde inte vara ett problem, ens på vintern, åtminstone inte utan husvagn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
En 75a kan snabbladdas fullt bara att ju närmre 100% du kommer desto långsammare går det. Du borde klara 16 mil utan problem med 60 kWh men om du ska köra med släp t ex kan det däremot bli svårare att nå den sträckan.okjhum skrev:Tack för svaret! Enligt en artikel i tidningen Elbilen häromnumret, så var (som jag uppfattade det) den största skillnaden mellan S60 och S75 att S60 kunde laddas helt fullt, eftersom 75:an fanns inuti, så att säga. Så jag tänkte att det borde vara samma sak med X60 resp X75. Dvs. 75:an kan ändå inte superladdas till mer än 85% eller så. Men jag kan inte mycket om sånt där. Vill bara köra fossilfritt.vigge50 skrev:Det beror på dina behov, många tror att räckvidden kan bli väldigt begränsad i hög hastighet om det dessutom är kallt ute men du har alltid möjlighet att uppdatera i efterhand.okjhum skrev:Jag har beställt en X 60D med krok. Men jag fattar inte riktigt era inlägg. Är 60 bra eller dåligt?
När jag kör hemifrån (Alvestatrakten) till Uppsala, som jag ofta gör, så ligger första och närmaste SuCken först i Ödeshög, ca 16 mil bort. Inte ska jag väl behöva krypköra dit?