Tesla har fått rejält snurr på tillverkningen av modell X, leveranserna har mer än fördubblats de 3 senaste kvartalen.
https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly ... 1_rId8.png
Och Q4 kan hamna på ca 12.500 bilar.
"TSLA’s Model X deliveries can surge between 40% and 50% sequentially in the fourth quarter to at least 12,000 to 12,500 units, allowing it to meet strong demand."
http://seekingalpha.com/article/4011025 ... del-x#alt2
Eftersom modell X är dyrast i Teslas produktprogram, så borde vinsten öka rejält.
I Sverige börjar numera priset på 1.006.000kr, vilket innebär riktigt bra TB.
Detta är nog en del av förklaringen till att Tesla inte just nu behöver mera pengar.
Leveranserna av X ökar rejält
Moderator: Redaktion
Leveranserna av X ökar rejält
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Leveranserna av X ökar rejält
Bara för att den är dyrare behöver det inte betyda att den ökar vinsten mer, Tesla närmar sig nog en vinstmarginal på 30% för Model S och jag tror inte Model X har kommit så högt än så det skulle inte förvåna mig om Model S ger högre vinst.
Re: Leveranserna av X ökar rejält
Startpriser:vigge50 skrev:Bara för att den är dyrare behöver det inte betyda att den ökar vinsten mer, Tesla närmar sig nog en vinstmarginal på 30% för Model S och jag tror inte Model X har kommit så högt än så det skulle inte förvåna mig om Model S ger högre vinst.
S, 783.000kr
X, 1.006.000kr
Allmänt gäller, dyrare bil=större vinst.
https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly ... origin.png
http://static.cdn-seekingalpha.com/uplo ... origin.jpg
Dock har modell S snart tillverkats i 5 år så man har haft tid att fila på tillverkningen.
Dock har Elon sagt att modell S är en "beast" att tillverka, onödigt krånglig jämfört med modell 3.
Dessutom hade Tesla lärt sig lite av tillverkningen av S när man drog igång tillverkningen av X.
Tyvärr tog man i så man nästan sprack, när det gäller finesser för modell X, ställde till mycket bekymmer.
Falcon wings har gett Elon gråa hår...
Men nu verkar Tesla fått ordning på tillverkningen av X och därmed bidrar den starkt till Q3s rekord,
vad gäller antal sålda bilar, omsättning och vinst.
Gissar att 24.500 bilar gav Tesla en omsättning nära 1 miljon per bil, vilket ger runt 24 miljarder kr i omsättning Q3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Leveranserna av X ökar rejält
Utan tvekan är båda modellerna riktiga kassakor för Tesla. Hade de nöjt sig där och inte plöjt ner enorma pengar i Model 3-utvecklingen och Gigafabriken hade de garanterat gjort jättevinster för länge sen.
Som tur är för oss så är det inte målet för företaget.
Som tur är för oss så är det inte målet för företaget.
Re: Leveranserna av X ökar rejält
jag gjorde Factory Tour den 30:e. Varannan bil under produktion var en model x. Imponerande tur runt fabriken, imponerad över hur mycket var automatiserad men också hur mycket manuellt det var...
Och att dom fick fabriken värd 1.6 miljarder för 42 miljoner.... och den där aluminium press.... tänk är vilken youtube kanal man skulle kunna ha med denna!
Sent from my iPad using Tapatalk
Och att dom fick fabriken värd 1.6 miljarder för 42 miljoner.... och den där aluminium press.... tänk är vilken youtube kanal man skulle kunna ha med denna!

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: Leveranserna av X ökar rejält
Men kom igen, du vet att de endast gäller de senaste dagarna och inte förra kvartalet vilket vi pratar om. Förra kvartalet var det väldigt lite skillnade.Zalman3 skrev:Startpriser:vigge50 skrev:Bara för att den är dyrare behöver det inte betyda att den ökar vinsten mer, Tesla närmar sig nog en vinstmarginal på 30% för Model S och jag tror inte Model X har kommit så högt än så det skulle inte förvåna mig om Model S ger högre vinst.
S, 783.000kr
X, 1.006.000kr
Allmänt gäller, dyrare bil=större vinst.
https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly ... origin.png
http://static.cdn-seekingalpha.com/uplo ... origin.jpg
Dock har modell S snart tillverkats i 5 år så man har haft tid att fila på tillverkningen.
Dock har Elon sagt att modell S är en "beast" att tillverka, onödigt krånglig jämfört med modell 3.
Visst gäller det allmänt att dyrare bil ger mer vinst OM vinstmarginalerna är samma i procent.
Vi skulle kolla på deras vinstmarginaler de senaste kvartalen och se om vi får ut något av det.Dessutom hade Tesla lärt sig lite av tillverkningen av S när man drog igång tillverkningen av X.
Tyvärr tog man i så man nästan sprack, när det gäller finesser för modell X, ställde till mycket bekymmer.
Falcon wings har gett Elon gråa hår...
Men nu verkar Tesla fått ordning på tillverkningen av X och därmed bidrar den starkt till Q3s rekord,
vad gäller antal sålda bilar, omsättning och vinst.
Gissar att 24.500 bilar gav Tesla en omsättning nära 1 miljon per bil, vilket ger runt 24 miljarder kr i omsättning Q3.
Vinst non-GAP q3 2015: 25,1%
Vinst non-GAP q4 2015: 20,0%
Vinst non-GAP q1 2016: 21,7%
Vinst non-GAP q2 2016: 20,8%
Vet du vad som hände det fjärde kvartalet 2015? Vad jag minns så började de sälja Model X då och efter det verkar deras totala vinstmarginaler minskat trots att priset har varit i princip det samma. Visst, det kan vara så att Model S plötsligt har blivit dyrare att producera uran att de har höjt priset men jag är ganska säker på att Model S har allt högre marginal nu än för ett år sedan. Vad jag minns så har Elon sagt att Model S närmar sig en vinstmarginal på 30% och att Model X antagligen kommer närma sig 30% också men om den total vinstmarginalen har gått ner en hel del så tror jag att det är Model X som dragit ner det. Detta säger inte att Model X inte har dragit in pengar men jag tror de hade gjort större vinst om all leverans under tredjekvartalet hade varit Model S.