AP i v8

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP i v8

Inlägg av LarsL »

ovelundkvist skrev:
Ombyggnad på vilket sätt?
Om jag kommer ihåg rätt så försvinner ytterfilen? Istället borde så klart innerfilen försvinna.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Någon som jämfört AP på väg utan mittlinje?

Jag upplever att V8 kör längre från den målade väglinjen och jag får ingripa för att inte krocka med mötande bilar.
AP8 safar och kör mer i mitten av vägen.
Jämför samma väg där jag tidigare kunde köra med AP och mötande trafik.

Kommer den lära sig om jag ofta får greppa ratten för att inte krocka?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Men hur är detta egentligen? Det finns väl ingen regel i Sverige som säger att man inte får ligga i mittfilen eller i vänsterfilen, eller?
I Tyskland (där jag tog körkort för lääänge sedan) är det förbjudet att ligga i mitt- eller vänsterfilen längre än vad som krävs för en omkörning. Detta gäller motorväg. Det är inte många som vet det, och ännu fler skiter i det, men det är faktiskt ett trafikbrott att ligga i vänsterfilen hela tiden, även om man kör fortare än alla andra.
Fast hur funkar det i praktiken, om man nu skulle följa den regeln? Att alla skulle dyka in mellan varje lastbil och alltså pendla mellan 110-120 och 80-90km/h hela tiden kan ju inte vara trafiksäkert. Problemet i Sverige är ju att går du in till höger så är det ett elände att komma ut till vänster igen, ingen håller ju korrekt avstånd. Gillar nog den amerikanska varianten mer där man lägger sig i en fil och följer tempot i den filen.
Regeln inte vid tät trafik, då du har bilar framför dig och kör om bilar hela tiden.
Alltså skulle den aldrig gälla när det är ett problem?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Vad händer om man ökar hastigheten själv? När AP ex begränsar hastigheten på något område så går det ju fint att justera just hastigheten manuellt själv och autosteer fortsätter funka ändå (ivf i 7.1) - man kanske kan hjälpa den på traven att köra om på samma sätt med lite uppmuntrande tryck på pedalen? Någon som provat?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Remuz skrev:
Det var bättre. Nu återstår bara mittfilsåkarna. Körde om två på höger sida idag på 73an. Varför ligger man i mittfilen när man kör 80km/h på 110-väg?
Jag tycker också mittenåkarna är irriterande. Men jag förstår dem, ibland försöker jag ligga i högra körfältet men vad händer då? Jo:
1. Man måste hela tiden ta hänsyn till bilar som kommer från påfarten och som förväntar sig att jag ska släppa in dem
2. Ibland övergår högra körfältet i en högeravfart och man måste ha koll hela tiden på att man inte hamnar helt fel/påtvingad avfart.

Att ligga i mittenfilen löser dessa problem, man kan lugnt slappna av och bara köra rakt fram.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Regeln inte vid tät trafik, då du har bilar framför dig och kör om bilar hela tiden.
Det är ju ganska logiskt. Det måste såklart vara möjligt att köra i höger körfält. Om det är blockerat av en massa lastbilar t.ex. så kan man ju inte köra där.
Men man får inte ligga i vänster körfält när det är möjligt att ligga till höger. Skulle man dessutom ligga i vänster körfält och blockera för någon annan som vill köra om (även om denne kör mycket fortare än tillåtet) så är det ett trafikbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kanske skulle problemet lösas om det fanns en min fart i varje fil? Vänster filen fart enligt begränsning, mitten filen 100-90(?) och höger 90-80... Men vi kanske bara får onödiga fart skillnader och risker med det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Kanske skulle problemet lösas om det fanns en min fart i varje fil? Vänster filen fart enligt begränsning, mitten filen 100-90(?) och höger 90-80... Men vi kanske bara får onödiga fart skillnader och risker med det.
Spelar ingen roll. Det är så få som följer trafikreglerna ändå :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Herr X skrev:
Det är ju ganska logiskt. Det måste såklart vara möjligt att köra i höger körfält. Om det är blockerat av en massa lastbilar t.ex. så kan man ju inte köra där.
Men man får inte ligga i vänster körfält när det är möjligt att ligga till höger. Skulle man dessutom ligga i vänster körfält och blockera för någon annan som vill köra om (även om denne kör mycket fortare än tillåtet) så är det ett trafikbrott.
Det där blir jätte svårt att avgöra i praktiken. Så sent som i fredags låg jag i vänsterfilen med Leffe (i 110) med bilar alldeles för tätt framför mig och långsammare bilar i högerfilen. Då kommer en Taxi som förmodligen hade brottsmål till flyget och kastar sig ut i högerfilen för att häva sig om och skära in framför min nos (hade jag haft MB:n hade han inte vågat. Naturligtvis fastnar hen bakom bilen framför ändå... :roll: Funderade ett tag på om jag kunde låsa hen i ytterfilen mellan en lastbil så att hen missade flygplats avfarten, men beslöt mig för att köra trafiksäkert.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Spelar ingen roll. Det är så få som följer trafikreglerna ändå :mrgreen:
Jo, precis. Ett gäng målade polisbilar hade löst mycket problem i trafiken.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
mati skrev:
Men hur är detta egentligen? Det finns väl ingen regel i Sverige som säger att man inte får ligga i mittfilen eller i vänsterfilen, eller?
I Tyskland (där jag tog körkort för lääänge sedan) är det förbjudet att ligga i mitt- eller vänsterfilen längre än vad som krävs för en omkörning. Detta gäller motorväg. Det är inte många som vet det, och ännu fler skiter i det, men det är faktiskt ett trafikbrott att ligga i vänsterfilen hela tiden, även om man kör fortare än alla andra.
Fast hur funkar det i praktiken, om man nu skulle följa den regeln? Att alla skulle dyka in mellan varje lastbil och alltså pendla mellan 110-120 och 80-90km/h hela tiden kan ju inte vara trafiksäkert. Problemet i Sverige är ju att går du in till höger så är det ett elände att komma ut till vänster igen, ingen håller ju korrekt avstånd. Gillar nog den amerikanska varianten mer där man lägger sig i en fil och följer tempot i den filen.
På 70-väg och lägre ska du ligga och följa tempo i din fil. Vill någon om är det tillåtet att köra om på insidan. På 80+ ska du hålla höger så fort du inte kör om. Ifall du ska ligga och “följa tempot” i vänsterfil på motorväg är risken i själva verket stor att du sätter tempot...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
På 70-väg och lägre ska du ligga och följa tempo i din fil. Vill någon om är det tillåtet att köra om på insidan. På 80+ ska du hålla höger så fort du inte kör om. Ifall du ska ligga och “följa tempot” i vänsterfil på motorväg är risken i själva verket stor att du sätter tempot...
I mitt fall var det så klart så att någon framför satte tempot. Nu var det tempot inte särskilt lågt iofs eftersom hastighetsgränsen var 100 och alla i vänsterfilen låg över det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag forsätter att citera Trafikförordningen
Trafikförordningen skrev:
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Så det kan uttryckas som att man inte måste slänga sig i varje lucka till höger, såvida det inte är folk som försöker komma förbi bakifrån. Är det däremot glest i högerfil ska man in där oavsett.

Jag tror dessutom att tvingas köra 110 km/h på en väg där det är tillåtet att köra max 110 km/h knappast räknas som "påtaglig olägenhet", d v s så länge man ligger nära hastighetsgränsen så måste man inte gå in till höger och lägga sig bakom en lastbil i 80 km/h för att släppa förbi någon som vill köra i 130 km/h. Men man måste som sagt göra det i större luckor oavsett trafik bakom eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Ni verkar inte skilja mellan filkörning och flerfiliga vägar. :geek:
Där överhängande skyltar anger vart varje fil går ska man hålla sin avsedda målfil.
På andra flerfiliga vägar skall man ligga enligt högerfil regeln.
Anslutningsvägar (på & av) har en lång extra sträcka/fil avsedd för detta.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Waxinator skrev:
Där överhängande skyltar anger vart varje fil går ska man hålla sin avsedda målfil.
Just det fallet har inte diskuterats explicit, även om det nämnts
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Waxinator skrev:
Inte riktigt. På andra flerfiliga vägar ska man hålla till höger om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre, men ligga kvar i sin fil om hastigheten är 70 eller lägre. På de sistnämnda vägarna får man byta fil för att köra om eller för att det behövs för att ta sig dit man ska.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Waxinator skrev:
Inte riktigt. På andra flerfiliga vägar ska man hålla till höger om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre, men ligga kvar i sin fil om hastigheten är 70 eller lägre. På de sistnämnda vägarna får man byta fil för att köra om eller för att det behövs för att ta sig dit man ska.
Nja, även om det är 80 km/h eller högre får man gå ut i vänsterfil om det krävs för att man ska komma dit man ska, t ex när en motorväg delar sig.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Och AP v8 är orsaken till alla regelbrott och paragrafryttares blodtillströmning här i denna tråd? :D ;)

Jag ska själv ut och prova om min kör om till vänster med APn på. Regelbrott eller inte. Eller dett var något annat OPn syftade på med denna tråd?

(Markant hög urspårningsfrekvens i trådarna på detta form. Men jag gillar't.)
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
Waxinator skrev:
Nja, även om det är 80 km/h eller högre får man gå ut i vänsterfil om det krävs för att man ska komma dit man ska, t ex när en motorväg delar sig.
Jag skrev inte heller något annat. Läs igen. Jag skrev om fallet om "andra vägar", och då är det hastigheten som avgör.
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

AP i v8 som rubriken lyder:

Jag märker inget av att den utlovade placeringen i filen med hänsyn till bilar som ligger i filen bredvid. Min bil ligger kvar i mitten.

Lyckades på ap i 5-10 km/tim följa framförvarande bil i zickzack förbi ett vägbygge!
Även anat att den, i stadstrafik med låg hastighet, följer framförvarande bil när sidomarkeringar är dåliga eller saknas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Körde en runda nu på ca 5mil och jag kan inte säga att det är någon direkt skillnad. Allt funkar bra och den ber mig ta i ratten ungefär lika ofta som tidigare. Lite mjukare filbyten med V8 möjligtvis. Och att den ser bilen framför bilen naturligtvis, men det har jag inte märkt mer än att jag ser det i lilla displayen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag körde en över skurubron i Nacka som är rätt smal.
Då höll den till vänster i filen, då det är ett räcke på högersidan som är rätt nära bilen.
Sen kom en bil på utsidan och där körde bilen närmare mitten. Ungefär mitt emellan bilen till vänster om mig och räcket.
Det funkar riktigt bra.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

En gång har bilen hållit lite mer till vänster när jag körde om en buss dock la den sig närmare höger igen innan jag hunnit om bussen helt men den hade försvunnit ifrån displayen. Så kanske finns det en bra tanke men tror den måste jobbas på lite mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Nu har jag fått 2.50.114, och bilen är som den ska vara igen:

• Always connected funkar som den ska, tappade kontakten varje natt förut
• Data sharing stängs inte längre av efter laddning, yes!!
• AP:n är stabilare än någonsin! Inga problem vid filbyte bredvid lastbil, knappt något vinglande alls och återigen det pålitliga hjälpmedel den var i V7! Skillnaden mellan min resa från Stockholm till Kungälv (före uppdateringen) och hemresan (efter) är verkligen natt och dag.
• En kartuppdatering kom ungefär samtidigt och äntligen har navigatorn koll på R40:s "nya" sträckning kring Borås. (Måste påminna mig själv att inte dra av 20 minuter på den uppskattade tiden på den sträckan i fortsättningen).
• AP:n deaktiveras helt (tills man stannat) om man kör över 150 när den är på. Kan ha kommit i en tidigare uppdatering. Jag misstänker att man kan komma runt det med olika driver profiles (AP inställningarna är profilspecifika), men jag har inte testat. Självfallet har jag inte upptäckt detta själv på E4an idag kring Motala, utan bara läst om det på ett forum på internet.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

boreno skrev:
• En kartuppdatering kom ungefär samtidigt och äntligen har navigatorn koll på R40:s "nya" sträckning kring Borås. (Måste påminna mig själv att inte dra av 20 minuter på den uppskattade tiden på den sträckan i fortsättningen).
De kartor som kom nu ska tydligen vara daterade Q4 2015. Stämmer det med R40 sträckningen; är den från pre-2016?
boreno skrev:
• AP:n deaktiveras helt (tills man stannat) om man kör över 150 när den är på. Kan ha kommit i en tidigare uppdatering. Jag misstänker att man kan komma runt det med olika driver profiles (AP inställningarna är profilspecifika), men jag har inte testat. Självfallet har jag inte upptäckt detta själv på E4an idag kring Motala, utan bara läst om det på ett forum på internet.
Det verkar finnas någon bug (?) som stänger av AP hastighetsbegräsningar om man ställer om enheterna till mph/kmh till det som inte gäller i ens egna land. Ingen aning om det stämmer eller bara forum-rykten.
Skriv svar