V.8 på gång:-)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

V.8 på gång:-)

Inlägg av Surfaren »

Min bil meddelade just via telegram till min ifån att den egenhändigt tankat ner en uppdatering över 3G. Detta helt utan bananer eller potatis i frunken.

Men jag vet inte om jag vill installera, så mycket klagomål på v. 8 här...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Re: V.8 på gång:-)

Inlägg av Machris »

Testat V.8 på väg hem från SC Mölndal till Kalmar, första intrycken:
Snyggt o modernt men läsbarheten på "inforutan" på kartan är försämrad med ganska blek text på en grönaktig bakgrund. Funkar bättre i nightmode.
Bilden av bottenplattan m batteri vid laddning är ju lite coolare än innan, men det är betydligt svårare att se skalan på batteriet
AP beter sig varken bättre eller sämre än förut. Möjligen något mjukare inbromsningar. Visar ibland långtradare som 2 bilar i rad istället :o
Mediaspelaren mer överskådlig när man väl greppat den.

Summa summarum: Helt ok o kul med något nytt men inget som jag slår frivolter av.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Fick notis om uppdatering idag. 3G och lokaliserad i södra Spanien. Scemalagd till kl 9 i morgon. Får se om jag hinner testa i morron.

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Min bil meddelade just via telegram till min ifån att den egenhändigt tankat ner en uppdatering över 3G. Detta helt utan bananer eller potatis i frunken.

Samma här, fick den i går kväll men kan inte riktigt se ngn anledning till att skynda sig att lägga in den.
Som Machris säger "Summa summarum: Helt ok o kul med något nytt men inget som jag slår frivolter av."

Det är ju inte riktigt som när AP kom lixom, DÅ var det verkligen ngt nytt som infördes, men nu är det mesta intrycken typ:
Vissa saker sämre, några "OK" och några ytterst få "bra" och inga stora nyheter alls.
AP:n har jag hittills inte ens tyckt vara värd några få tusenlappar (den har tom skrämt både mig och sambon något så fruktansvärt så numera sitter man ju på helspänn hela tiden även om
jag bara använder den sporadiskt på stora vägar) och har den inte ens blivit markant bättre så är det ganska pruttigt...

Jag vill se att grejerna funkar och inte laggar/startar om sig osv, en navigator som funkar, kartor som syns hela tiden isf grå skärm, en webläsare som kan användas osv osv.
Inte en massa trams med några nya grafiska ändringar.

Näe jag väntar nog lite till, känns som en del buggar som behöver fixas först iaf, undrar om det tom redan skiljer mellan en V8 idag och dom första i Sverige? Ngn som har koll på numren?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

V8 fick Spotify att hitta alla mina spellistor och album jag har på mitt Spotifykonto.

Inte jättedåligt.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
Surfaren skrev:

Samma här, fick den i går kväll men kan inte riktigt se ngn anledning till att skynda sig att lägga in den.
Som Machris säger "Summa summarum: Helt ok o kul med något nytt men inget som jag slår frivolter av."

Det är ju inte riktigt som när AP kom lixom, DÅ var det verkligen ngt nytt som infördes, men nu är det mesta intrycken typ:
Vissa saker sämre, några "OK" och några ytterst få "bra" och inga stora nyheter alls.
AP:n har jag hittills inte ens tyckt vara värd några få tusenlappar (den har tom skrämt både mig och sambon något så fruktansvärt så numera sitter man ju på helspänn hela tiden även om
jag bara använder den sporadiskt på stora vägar) och har den inte ens blivit markant bättre så är det ganska pruttigt...

Jag vill se att grejerna funkar och inte laggar/startar om sig osv, en navigator som funkar, kartor som syns hela tiden isf grå skärm, en webläsare som kan användas osv osv.
Inte en massa trams med några nya grafiska ändringar.

Näe jag väntar nog lite till, känns som en del buggar som behöver fixas först iaf, undrar om det tom redan skiljer mellan en V8 idag och dom första i Sverige? Ngn som har koll på numren?
2.40.21 fick jag igår på SC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Såhär är mina erfarenheter efter en dag med V8.
Mediaspelaren är lite blaffig med alla sina stora ikoner men den fungerar ganska bra när man har vant sig. Utseendet är modernare liksom. Den hänger sig inte heller längre, en klar förbättring. Däremot så tycker jag att ljudkvaliten i Spotify är sämre. Antagligen anpassas ljudkvaliten numera efter tillgängliga bandbredden. Men det är okej, sämre ljud är helt klart bättre än inget ljud alls, vilket jag fick stå ut med hittills när täckningen blev sämre.

Kartan och navigatorn känns modernare och det är rätt snyggt med auto-zoom och effekterna som har lagts till. Kompassen är lite gullig. Ingen aning vad man ska ha den till, men rolig är den. Tyvärr laggar effekterna ganska kraftigt, vilket i princip förstör hela upplevelsen. Laggandet är förresten inte begränsat till stora skärmen, även lilla skärmen kan visa detta beteende. Det känns som att hastighetsmätaren och regen-stapeln mikrolaggar till och från.
Jag har gammal bil utan AP. Är det sämre hårdvara i den som kanske inte riktigt orkar med? Det känns som en gammal surfplatta. Precis tvärtemot vad Nicklas skrev i ett tidigare inlägg.

Det känns dessutom som att det krävs mycket mera bandbredd än tidigare. Så fort täckningen blir lite sämre (alltså i princip överallt här på landsbygden) så hänger inte kartan med längre och visar bara vita rutor. Det hände någon enstaka gång tidigare också, men nu är det så nästan hela tiden. Men så fort jag står inom WiFi-räckvidd så pluppar det till och kartan blir hel och fin igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Nu har jag kört v8.0 i 7-8 mil och jag är jättenöjd. Har visserligen bara provat nattläge.

1. Spotify fungerar för första gången sedan början av maj! YEY!
2. Mjukare och följsammare i autopiloten och jag tror mig kunna skönja radarfunktionaliteten (när bilen framför bilen framför byter från vänster- till högerfil börjar min bil accelerera samtidigt som bilen direkt framför mig).
3. Snyggare GUI både i kombiinstrumentet men framför allt på huvudskärmen. Nya mediaspelaren är överlägsen den gamla. Överlägsen!
4. Kvickare respons i huvudskärmen. Nästan iPad-känsla.

Whohokänsla! :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Igår så slängde jag in en 4G Dongle i bilen, för att få Wifi..och vips, ca 1.5 timme senare fick jag notifieringen..sprang direkt ner och uppdaterade och spenderade en del av kvällen med att leka med nya gränssnittet igår ;)

Efter att idag också kört till jobbet så tycker jag att AP har blivit...vill säga bättre faktiskt, annorlunda, men nog också lite bättre.
Automatiskt filbyte går bättre, den ser bilar framför, se nedan.
DSC_3604.JPG
Den varnar också annorlunda när man inte håller i ratten, hela skärmen blinkar med en ram runt (fult men mer effektivt än en liten textruta = man slipper troligen Varning no.2 oftare)...

Finns säkert mer ;)

Generellt, det mesta bättre (Mediaspelaren kräver viss tillvänjning, men sökfunktion m.m. fungerar betydligt bättre, favoriter likaså.

Viss grafik lite fulare i mina ögon (AP-Aktiverad-ratten..den som va så minimalistiskt snygg innan har blivit en "blaffa"...men generellt bättre.

Även Navin och att den döljer menyer osv kräver viss tillvänjning. (En närhetssensor hade varit trevligare än att man måste ta på skärmen för att få fram menyn ;) )
Störande att den slutar navigera när man trycker för att visa laddplatser...

Såg också att om man skall ha den automatiska Temperaturregleringen igång, så måste larmet avaktiveras. Så klart logiskt om det är ett barn eller djur i bilen.
Men har tidigare haft hund i bakluckan utan problem med larmet (aktiverat AC manuellt när jag gått från bilen), så hade ju varit skönt att kunna ha larmet igång trots att denna funktion är aktiverad...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Inlägg av Perry »

Jag fattar inte hur de tänkte med den automatiska temperaturregleringen. Om larmet är aktiverat i inställningarna så deaktiveras också temeperaturregleringen av någon ogrundlig anledning, men ännu värre är att om man stänger av larmet så sätts inte regleringen igång automatiskt. Detta måste man manuellt aktivera i inställningarna varje gång.

Vad är då syftet med funktionen? Detta är ju tusen gånger mer invecklat än att bara sätta igång luftkonditioneringen med appen.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag har hängt på Wifi både på jobbet och hemma i en veckas tid. Jag fick uppdateringen klar att installera efter ett par timmars körning genom småländska skogarna, efter ett kort stopp. Den har alltså laddats ner medan jag körde, åtminstone till viss del.

Jag tror inte längre på att Wifi skulle ge fördel.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Perry skrev:
Jag fattar inte hur de tänkte med den automatiska temperaturregleringen. Om larmet är aktiverat i inställningarna så deaktiveras också temeperaturregleringen av någon ogrundlig anledning, men ännu värre är att om man stänger av larmet så sätts inte regleringen igång automatiskt. Detta måste man manuellt aktivera i inställningarna varje gång.

Vad är då syftet med funktionen? Detta är ju tusen gånger mer invecklat än att bara sätta igång luftkonditioneringen med appen.
Från 8.1 skulle den vara på hela tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Hur lång tid tar uppdateringen? Vi har ätit klart och vill åka tillbaka och jobba nu...
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

1,5 timmar för mig ungefär.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det tog ca en timme och fem minuter för mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Var ute och kollade ett par gånger i dag också - ingen uppdatering under eller efter helgen. Kikade lite närmare: inga 3G-staplar. Bootade om bägge skärmarna. Tog ut en mobil wifi men anslöt till husets, båda dök upp. Någon timme senare fick jag notis i appen och startade uppdateringen. Klart! :D

Så jag tror i alla fall att wifi kan provocera uppdateringar. Kanske hade bilen tappat 3G och behövde en liten spark. :?
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

Kört några mil med V8 nu och på det stora hela är den ett lyft. Men testade navigatorn på vägen hem och så snart jag sätter en destination så blir kartan på stora skärmen blank (Rutnät bara). Så fort jag avslutar navigeringen så kommer grafiken tillbaka. Någon mer som haft det här problemet? Någon Work around? Testade att zooma och hålla på men inget verkade hjälpa. Väldigt irriterande faktiskt.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

HBrosenius skrev:
Kört några mil med V8 nu och på det stora hela är den ett lyft. Men testade navigatorn på vägen hem och så snart jag sätter en destination så blir kartan på stora skärmen blank (Rutnät bara). Så fort jag avslutar navigeringen så kommer grafiken tillbaka. Någon mer som haft det här problemet? Någon Work around? Testade att zooma och hålla på men inget verkade hjälpa. Väldigt irriterande faktiskt.
boota om konsolen brukar lösa det
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HBrosenius skrev:
Vi var många som hade stora problem med att ladda Google-kartorna igår. Prova idag igen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

danni skrev:
Vi var många som hade stora problem med att ladda Google-kartorna igår. Prova idag igen.
Fungerade bra på väg till jobbet idag så det var kanske bara något tillfälligt knas igår.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Inlägg av aikalex »

Är det bara min AP som kräver var 400m att jag ska sätta handen på ratten (motorväg)? Även fast jag har handen där så kräver den det tills jag börjar röra den ganska hårt. När den krävt så några gånger stängs Ap av för resten av resan. Tyckte AP var bra men nu är den ganska värdelös för den kräver att jag måste röra handen när den är på ratten men det borde väl max kräva att jag håller i den om jag nu åker rakt fram och inte behöver korrigera så mycket.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Samma här kartorna laddades inte, men navigeringen funkade. Likaså funkade webbläsaren bra, verkar ha varit nåt fel på andra sidan internet sett från min bil ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Likaså funkade webbläsaren bra...
"Bra" är väl inget ord jag skulle använda i samband med webbläsaren. Eller har du en annan webbläsare i din bil än alla vi andra? ;)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Likaså funkade webbläsaren bra...
"Bra" är väl inget ord jag skulle använda i samband med webbläsaren. Eller har du en annan webbläsare i din bil än alla vi andra? ;)

Betydligt bättre än tidigare upplever jag den som iallafall! :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
Betydligt bättre än tidigare upplever jag den som iallafall! :)
Tycker du att webbläsaren har blivit bättre med V.8? Inte att jag har surfat jättemycket (den tiden har jag inte), men jag har testat lite i alla fall. Jag tyckte inte att det var någon som helst skillnad mot tidigare.
Skriv svar