Uppgradering av bas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Re: Uppgradering av bas

Inlägg av FrederikC »

Der er billed af diskant også, ellers er det her;
http://www.teslafied.eu/wp-content/uplo ... .55.32.jpg

Faktisk er det for mig ikke nødvendigt med sub da mine 8" i dørene kan spille meget dybt.
Så det er kun for at tage det sidste.

Hvis du ik har lydpakken ligger der i trunk kabel til sub, ved dog ik om det er forbundet til HU.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

FrederikC skrev:
Tak for link til min side.
Det er korrekt at jeg har opgraderet mit standard anlæg.

Jeg har købt en JL Audio 10TW1-4 som jeg skal have monteret i et af siderummene i Trunk.

Regner med at der kommer opdatering på teslafied.eu når den er kommet i.

Har også købt en JL Audio DSP som kommer i senere.
Hej Fredrik!
Imponerande vad du hunnit med att göra med din bil! Som tvåbarnsfar (1 & 3 år) blir man tårögd. :D
Förhoppningsvis får jag konfirmerat datum för installation nästa vecka.
Jag visste inte att det fanns plats för 3" x 3 i instrumentbrädan. Det ger ju helt klart lite mer möjligheter när det gäller uppdatering av framsystemet.
En fråga, man kommer inte åt kablar för höger/vänster bakdörrar på samma ställe som Främre dörrarna?

Med vänlig hälsning
Mattias
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Hej Matthias,
Jeg er selv far til en på 3 og nu også en på 1 mdr. Så jeg ved selv hvordan det er. Det meste har jeg lavet om aftenen i garagen når resten af huset sov.
Det er også derfor det tager lidt tid at komme igang med sub, men venter også på nogle dele, og skal lige tænkte design færdig. Tænker at lave rummet i vestre side hvor jeg også har en AMP om til et stort kabinet.

Det er korrekt at der i dash er plads til 3 stk 3". Jeg har valgt at fjerne den i midten for at få et pænt stereo billede.

Jeg har trukket nye højt kabler til alle højt; for, bag og dash. Har brugt 40m højt.kabel.
Det som du ik behøver er signal kabel fra hu til bagdørene, der har jeg kun brugt front signal.

Kommer nok ik lige til Norge, men det kan da være en dag. Det er jo en gratis tur :)
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Tackar för bra info, Fredrik.
Anledningen till att jag funderer på bakre hgtkablar är att jag vill köra alla fyra par som input till Mosconi D2 DSP. Då fungerar fortsatt std inställningar (Fader). Gott när man har barn som vill lyssna på Bamse.... ;)

Vänstra sidan blir det troligtvis för mig med till basen.

Med vänlig hälsning
Mattias
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Jeg har også trukket bagsignal, men sætter jeg det til forstærkeren sammen med front signal begynder alle højt at hyle. Ved ikke hvorfor.

Jeg ville nemlig også gerne kunne bruge fader for børnenes skyld.
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Så kom jeg igang med subben.

https://www.dropbox.com/s/0iytlsgz16xpx ... 0.jpg?dl=0

Hvad foretrækker i - vented eller sealed box?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Är det en 10" som sitter där på bilden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Pontus skrev:
Är det en 10" som sitter där på bilden?
Ja, JL Audio 10TW1-4
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

FrederikC skrev:
Så kom jeg igang med subben.

https://www.dropbox.com/s/0iytlsgz16xpx ... 0.jpg?dl=0

Hvad foretrækker i - vented eller sealed box?
Nice!
Nu har jag inte någon data på just denna basen, men överlag så gillar jag ljudet från en väl avstämd sluten låda. Enligt tillverkaren så fungerar den ner till 10 liter, men jag hade nog försökt få till iaf minst 15 liter som start, och sedan minska volymen mha utfyllnad till ljudet lirar efter dina preferenser. Jag byggde med en Kicker 10" L7 för ett tag sedan, rekommenderad volym 18 liter. Jag byggde 30 liter och lyssnade mig fram. Lådan blev större än rekommendationen och jag upplevde att den levererade väldigt verklighetstrogen bas.

Bra jobb, Fredrik! Suget efter att uppgradera blir inte mindre direkt när man ser dina bilder....
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Jeg laver nok også kassen lukket i bunden. Den bliver ikke helt tæt, men tæt på.
Om der lige bliver 12 liter, som der kræves, ved jeg ikke men jeg må prøve at måle lidt og se hvordan lyden bliver.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Väntar med spänning på mer uppdateringar Fredrik.

Nu har jag bokat tid iaf. Vecka 6 ser det ut att bli uppdatering av ljudet... :)
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Så er subben færdig!

Se flere billeder på www.teslafied.eu hvor der også er en lille guide.

Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ghia64 skrev:

Nu har jag bokat tid iaf. Vecka 6 ser det ut att bli uppdatering av ljudet... :)
Hur många dagar vill de ha på sig för uppgraderingen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ghia64 skrev:

Hur många dagar vill de ha på sig för uppgraderingen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

De får ha bilen från Måndag tills på fredag, då jag skall till fjällen en sväng. Det kommer nog ta lite längre för den första bilen.
Nästa bil tippar jag på två dagar max...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det blir steg 2 för dig som du beskrev tidigare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Det blir steg 2 för dig som du beskrev tidigare?
Japp! Till att börja med....
Användarvisningsbild
FrederikC
Teslaägare

Inlägg av FrederikC »

Hej,
Her er en lille opdatering på mit projekt.

Har nu fået sat DSP på, samt fået fin tunet systemet hos Carsound.
Dog må jeg nu kigge på min sub igen, som har brug for et mere lukket kabinet.

Her er seneste update;
http://www.teslafied.eu/audio-tuning-dsp/

Update følger vedr. sub kabinet.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Härligt Fredrik!
Ser riktigt bra ut. Tror du kommer bli ännu mer nöjd när du byggt en riktig låda till basen. Det är den värd. :D

Idag har jag lämnat in bilen till BRL, så nu blir det att vänta tills på Fredag för att få höra resultatet. Har redan börjat fundera på nästa steg..... :twisted:

Uppdatering med bilder kommer nästa helg!
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Ser fram emot att höra (!) om era resultat. Jag har prioriterat bort ultra hifi för att mäkta med p85d men tänker att kanske uppgraderar jag senare...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Japp, då var bilen upphämtad efter uppgradering a'la steg 2.

Mosconis D2 DSP/slutsteg passar som handen i handsken på ordinarie slutstegsplats (för Ultra Hifi). Jag lade till en BT modul för att kunna koppla upp min dator trådlöst vid eventuella korrigeringar av inställningarna. Tanken var även att använda Appen som finns tillgänglig för lite enklare justeringar såsom presets (1-4 möjligt) samt basnivå. Nu i efterhand inser jag att man troligtvis inte kommer använda sig av detta då man redan är uppkopplad till bilen. Så min rekommendation är att köpa till en "RUX", dvs en liten volymratt som kan monteras dolt för dessa inställningar.

Baslådans volym blev på ca 16 liter. Till detta rekommenderades två element, Dayton Titanic (satt i Patriks EM-vinnare 2014) eller Hertz HX 250.5. Valet för mig blev Dayton elementet, men lådan fungerar som sagt för båda. Slutsteg till basen blev ett DLS CC2 (tror jag det hette). Ett kompakt Class-D steg.

Så, hur blev ljudet då? Med mina preferenser så är detta bättre än Ultra Hifi. I alla fall det som satt i den lånebilen jag hade. DSP gör underverk (i rätta händer, det är ett tveeggat verktyg). Basen är fast och tight, inte avgrundsdjup men hänger med bra mycket längre där orginalsubben bottnar.

Vad händer nu? Jo, nu går vi vidare med steg 3. Detta innebär Byta ut frontsystemet. 6,5" midbasarna (de som sitter i dörrarna) är akilleshälen i systemet. För att hänga med måste de delas rätt högt (ca75Hz) vilket gör att detta området blir lidande. Nya 6.5", nya 3.5" samt nya diskanter. Systemet skall bli helt aktivt, så jag kommer byta ut det fyrkanaliga Mosconislutsteget till ett likadant sexkanaligt (skall förhoppningsvis passa lika bra). Även steget som driver subben blir ett monoblock från Mosconi.
Anledningen till dessa uppdateringar är för att jag med största sannolikhet skall prova bilen på några ljudtävlingar i år, i klassen OEM.

Jag är mycket nöjd med hur BRL har skött det hela, väldigt proffsigt och de kan sina saker. De är väldigt flexibla och anpassar sig till kunden. Jag har inga problem med att rekommendera dem till andra Teslaägare. Nästa kundbil var en viss kamouflage wrappad Lamborghini som skulle in och få sig en "make over", dock med lite annan budget.... :D

Är ni sugna på en provlyssning så är det bara att höra av er. Jag bor i närheten av Göteborg.
Jag väntar också på att få lite bilder skickat till mig från installationen. Så fort jag fått dessa så postar jag dem här. BRL kommer även lägga upp dem på sin FB sida tror jag.

Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kul att höra resultatet och att du är nöjd. Det låter som det här steg 2 ligger högt på min lista när jag fått bilen. Har de någon gissning på hur lång tid det skulle ta att göra likadant till nästa bil? Prisbilden ligger den kvar som tidigare gissningar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Jag skall stämma av med dem i veckan som kommer, så att jag inte ger fel information. Men det går som sagt att avvika både uppåt och neråt pga personliga preferenser...
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Steg 1: ~10 000:-
Steg 2: ~20 000:-
Steg 3: ~30 000:-

Räkna med 2-3 dagar, mest pga härdning av låda skulle jag tro. Jag sätter ungefärligt pris eftersom det finns utrymme att skräddarsy hårdvaran efter tycke och smak.

Mvh
Mattias
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kan de inte göra lådan innan man kommer dit nu när de har gjort din?
Jag tror, innan jag pratat med BRL, att jag gärna tar samma steg två som du fast utan BT.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar