Jag gillar det. Vi behöver utmanare som gör det som de flesta skulle förkasta som omöjligt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fel fel fel, korsning mellan mopedbil och stadsbil. Nej, där skulle jag inte investera "I'm out" som de skulle sagt på Dragons Den.
Miljöbelastning, det är ju redan bevisat att en elbil kör in sin högre tillverknings belastning under de första åren. Varför då tjafsa med litet värdelöst batteri och dåliga alternativt dyra materialval, gick inte så bra för Fiskars. Om jag ska vara lite edgy så skulle jag säga att det är miljöförstöring att ta fram dåliga bilar.
Om ni vill göra succé i Sverige tänk Volvo V70 och om ni vill gör succé i världen så tänk åt XC60 eller XC90 med 30 mils räckvidd. Jag hade direkt köpt en crossover med 20 mils räckvidd (EPA) om den hade erbjudits till bra pris (Nissan Leaf).
Det växer fram nya generationer med helt annan syn på transporter, särskilt i urbana miljöer. Jag tror visst att detta kan vara ett slagkraftigt alternativ för en stor målgrupp. Men det är bara ett av många. På samma sätt som det alltid funnits massor av olika fossilbiltyper.
Fast en mopedbil? Kostar en sådan över 50000kr så anser jag att det är dyrt. Sånt kan säkert kineserna skruva ihop men i Sverige, nä.
Enda sättet något sånt skulle kunna locka mig vore om den var självkörande och kunde ta ungarna till deras aktiviteter. Men som sagt någonstanns 50-60 000kr kanske.
Har man kunskapen så gör något riktigt i så fall inte smäck. Men vist om någon vill investera så varsego men jag vilk inte hänga med.
Coolt projekt. Gillar idén med små, billiga stadsbilar. Passar perfekt i mindre städer (dvs alla svenska städer utanför topp-tre). Jag bor i Västerås och här vore det grymt med en liten elbil för alla småärenden inom stan - handla, skjutsa, lämna, åka till jobbet. I storstäder från Stockholms storlek och uppåt är det bara tunnelbana som ger tillräcklig kapacitet, då räcker det inte med bara bilar.
Tror absolut inte på små elbilar med kort räckvidd. Det konceptet har liksom prövats några gånger genom historien och inte gett något vidare resultat. Anledningen är att en bil är dyr även om den är liten och då vill man ha något bekvämt och praktiskt.
Det de borde satsa på är en attraktiv bil i kombi eller SUV utförande med dragkrok och en hygglig räckvidd.
Jag skulle inte investera i företaget eller i en bil från dem. (Möjligen till ungarna som alternativ till en moped).
Tror absolut inte på små elbilar med kort räckvidd. Det konceptet har liksom prövats några gånger genom historien och inte gett något vidare resultat. Anledningen är att en bil är dyr även om den är liten och då vill man ha något bekvämt och praktiskt.
Det de borde satsa på är en attraktiv bil i kombi eller SUV utförande med dragkrok och en hygglig räckvidd.
Jag skulle inte investera i företaget eller i en bil från dem. (Möjligen till ungarna som alternativ till en moped).
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Bilen ska kosta 200k enligt hemsidan och åka max 90km/h med en klen motor. Död redan innan den släpps. Finns ingen som kommer köpa den när man kan köpa en femsitsig bil med bagage och grejer för halva priset, fossilt javisst men ändå.
Jag tycker att vw polo med 20kWh batteri skulle kunna vara en bra bil om den skulle kosta från 160kkr typ. Den borde med 20kWh bara kosta typ 25k för batteriet med dagens låga priser så 160, som är 25k mer än instegsmodellen av polo tycker jag är rimligt. Den kanske kan få en nedc räckvidd på 170km.
Att göra en liten bil kommer inte bli så mycket billigare, titta bara på smart fortwo och smart forfour, nästan ingen skillnad i pris. Så ska man göra en ännu mindre bil då måste personen som köper den tjäna på det på något vis. En mindre bil kan bli lättare och i kombination med en bil där man sitter bakom varandra för att skapa lågt luftmotstånd så skulle den kunna dra nästan hälften så mycket el. 20kWh kan då ta bilen 340km men problemet är att ingen vill åka långresor i en sån vill så det mervärdet är inte så högt tror jag. Då kan man istället minska batteriet till 10kWh men det sparar bara 10-15kkr vilket inte är tillräckligt.
Jag tror inte på en minimini bil om det inte är så att någon verkligen kan få ned priset på den. Om man först kan köpa den som en mopedbil och sen mj ut kvaruppgradera den till att göra 130km/h, med ett 15kWh batteri som tar den 15 riktiga mil, krocksäker, tyst och varm eller sval med radio osv för 100kkr, då så javisst, men tror inte det går.
Problemet är att det är exakt lika mycket arbete att göra den här skrutt bilen som att göra en riktig bil. En riktigt crossover SUV kan de ta 500-600 000kr utan problem, en skrutt bil ger jag kanske 20-30 000kr för.
Jag tror du har lite skev prisbild om du tycker att en sprillans ny 2 sitsig bil ska kosta 20 000kr. En enkel, billig bil som tar dig från a till b är en annan marknad än en suv för halvmiljonen. Med det sagt så tror jag inte på en 2 sitsig bil för ett par hundra tusen som inte är typ roadster. Runt priset för en UP finns en marknad!
Jag tror du har lite skev prisbild om du tycker att en sprillans ny 2 sitsig bil ska kosta 20 000kr. En enkel, billig bil som tar dig från a till b är en annan marknad än en suv för halvmiljonen. Med det sagt så tror jag inte på en 2 sitsig bil för ett par hundra tusen som inte är typ roadster. Runt priset för en UP finns en marknad!
Nä, det är inget fel på min prisbild. Jag förstår att det inte ens går att sälja en skrutt bil för 20 000kr, självklart inte det är ju lika mycket jobb med en sådan som men en ordentlig bil. Men 20 000kr är vad jag är redo att betala om den är EU-moppe registrerad så att ungarna kan ha den. Det här är vad jag är beredd att betala.
Jag är också lika mycket beredd att betala 5-600 000kr för en riktigt bil med dragkrok och gått om utrymme. Det kostar nästan lika mycket att tillverka och utveckla med ni får 3x så mycket betalt för den jämnfört med skrutt bilen. Och det gäller inte bara er utan även Nissan, VW och alla andra som inte fattat att den här principen även gäller elbilar. Det finns ett lysande undantag och det är Tesla.
Oj... såg inte att den skulle kosta 200 000. Det är mycket för en så liten bil. Tanken med att bygga en minibil är väl just att den ska vara billig - några andra fördelar har den ju knappt. Den är inte liten nog att smita förbi köerna som en MC, så då kan man lika gärna köpa en i-MiEV eller liknande. Att inte kunna köra på motorväg är ett jättehinder i många städer (tänker framförallt på Västerås och Stockholm) där motorvägen är integrerad i stan och man kör på den ofta.
Jag har en annan idé: en täckt, tvåhjulig MC i stil med BMW C1, kanske tvåsitsig (bakom varandra). Man kan göra hela sidodörrar för att skydda mot regn, rusk och olyckor, och med hjälp av glidande vikter i sidled under farkosten som justeras automatiskt á la Segway håller den balansen när man står still utan att man behöver sätta ner fötterna. På så vis får man smidigheten hos en MC men bekvämligheten och säkerheten hos en liten bil.
Jag har en annan idé: en täckt, tvåhjulig MC i stil med BMW C1, kanske tvåsitsig (bakom varandra). Man kan göra hela sidodörrar för att skydda mot regn, rusk och olyckor, och med hjälp av glidande vikter i sidled under farkosten som justeras automatiskt á la Segway håller den balansen när man står still utan att man behöver sätta ner fötterna. På så vis får man smidigheten hos en MC men bekvämligheten och säkerheten hos en liten bil.
Fast då börjar den bli riktigt komplicerad...
Den där finns väl också redan Twizy typ? Inte någon super succés det heller.
Vill ni bli rika och göra skillnad i världen så använder ni era förmågor och er tid till att bygga en riktig bil.
Detta har prövats tidigare många gånger och har failat varje gång. Folk vill inte köra en så liten bil eftersom den är opraktisk och har en mängd andra nackdelar, utan att egentligen ge några fördelar.
I Norge började elbilstillverkaren Think producera sådana här små mikrobilar redan i början av 90-talet, men efterfrågan uteblev. För att rädda Think, lobbade man fram en mängd politiska stödpaket, såsom momsundantag för elbilar, att få köra i bussfilen och annat, men trots alla dessa perks klarade inte Think att överleva och avvecklades för gott 2012 - då hade man fyra konkurser bakom sig.
Man ser ibland folk komma körande i en Think - det är då uteslutande folk som ser ut som Per Gahrton, och när de öppnar bildörren rasar det ut grankottar.
Hur motiverar de priset på 200 000 kr? En Renault Twisy kostar 62 900 plus batterihyra förvisso men ändå helt annan prisklass. Som skrivits tidigare så borde man kunna få en betydligt bättre bil för 200 000, det är nästa tillräckligt för att köpa en Renault Zoe utan batteri och jag skulle gladeligen betala månadshyran om valet stod mellan dessa bilar. Tyckte det lät intressant ända fram tills dess att jag såg priset.
Visst vill man käka grankottar så är det en drömbil, det syns ju riktigt hur man lider. Nä, bygg en riktig bil för tusan. En bil som är åtråvärd och som vi vill pantsätta våra barn för.
Den 2/9 så har Uniti öppet hus i sina lokaler i Lund, där man tydligen ska visa den slutgiltiga designen på bilen. Mer info om bilen utlovas, och man bjuder på fika (grankottar??)
Man skryter med att man ska ha världens största och mest avancerade interaktiva HUD, någon typ av autonomi, och elektronisk styrning. Vidare så siktar de på 5 stjärnor i NCAP krocktest. Så deras ambitioner är det inget fel på
Följande spec är vad man strävar efter:
Pris: 20.000 euro för premium modellen (4 sitsig?)
Upp till 120 km/h
0-80 på 3,5 sek
11 eller 20 kWH batteri
150 - 300 km räckvidd
Induktions- eller vanlig sladd-laddning