Michelin X-Ice

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Michelin X-Ice

Inlägg av TiborBlomhall »

Några av oss har fått tillfälle att testa Michelins dubbfria X-Ice vinterdäck den här vintern.
I går fick jag däcken monterade på min Nissan Leaf.

Jag har i hela mitt liv alltid kört med dubbade vinterdäck, det kommer att bli intressant hur jag klarar mig med odubbade nu. Förra vintern insåg jag dock att dubbdäck och elbilar går inte riktigt ihop, smattret från dubbarna blir extra störande i en knäpptyst elbil.

Mest slående intrycket från i går var dock när jag körde iväg från däckfirman och efter ett tag kände en konstig lukt. Kunde inte riktigt placera vad det luktade som. Asfalt? Bränt gummi? När jag kom fram till jobbet och steg ur bilen insåg jag vad det var: nydäcksdoft! Med stinkande fossilbilar har jag aldrig lagt märke till att nya däck har en speciell doft. Först när bilen själv inte spyr ut dofter kan man lägga märke till sådana små doftnyanser.

Lukten är borta idag men minnet av att man får supernäsa i elbilar kommer bestå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Michelin X-Ice

Inlägg av mati »

Det blir spännande vad du tycker om däcken. Jag har haft dubbfria X-ice på en V70. Jag tyckte att de var fenomenalt bra. Det var vintern 2011/12. Sedan köpte jag nya likadana däck till vintern 2013. Men de var av någon anledning totalt värdelösa. Michelin måste vid detta tillfälle ha ändrat gummiblandningen eller nånting. Sedan dess har jag kört Hakka R2, de bästa dubbfria däcken jag någonsin haft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Har du fått någon känsla för förbrukningen ännu? Jag ska ner till Prag i slutet av månaden och är kluven kring om jag ska byta innan eller åka på sommardäcken.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Nej inte än. Jag hade lättrullande energidäck förut så jag förväntar mig något högre förbrukning. Men enligt min erfarenhet har däcktrycket högre påverkan än däcktypen på förbrukningen.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:
Nej inte än. Jag hade lättrullande energidäck förut så jag förväntar mig något högre förbrukning. Men enligt min erfarenhet har däcktrycket högre påverkan än däcktypen på förbrukningen.
Lättrullande dubbdäck? eller syftar du till sommardäcken? Känns som en omöjlig kombination att ha dubbdäck som är lättrullande om man inte menar relativt andra dubbdäck och inte friktionsdäck.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Menar sommardäcken förstås.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:
Menar sommardäcken förstås.
Gissade det :D men tillverkarna kör med skum marknadsföring ibland. "här är vårt nya friktionsfria sandpapper, glider lätt på materialet" :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar