2.8 sekunder?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

2.8 sekunder?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av pegs »

Helt galet :-)

Väntar bara på nästa rykte. "Tillbehöret Flight Mode med komponenter från SpaceX."
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av Daoops »

Antar att ni sett Elons tweet vid det här laget, rör sig mer om 0,1 sek.
...så här långt :)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av Wahll »

Finns det någon som kan förklara hur en "algoritm i invertern" kan öka acc?

Betyder det att strömmen är strypt vid full acc. eller är koden dåligt skriven? eller vad?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av Delta »

Wahll skrev:
Finns det någon som kan förklara hur en "algoritm i invertern" kan öka acc?

Betyder det att strömmen är strypt vid full acc. eller är koden dåligt skriven? eller vad?
Det är inte så lätt som det låter. Kolla här på an "vanlig" frekvensomriktare till 3-fasmotor i industrimiljö. I fordonsmiljö är det säkert betydligt mera komplicerad än en autotuning. http://www.palatek.com/manuals/f7_progr ... manual.pdf
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har själv hållit på och skrivit mjukvara som styrde elmotorer (på 90-talet).
Motorn skulle matas med sinusvågor som genererades av en PLA som styrde effekttransistorer som matade motorn med ström.
Man kunde laborera med vågornas amplitud, form och frekvens.
För stor amplitud och effekttransistorerna blev överhettade och brann till slut upp.
Sinusvågen kunde göras "klenare" och "tjockare" (tänk spetsiga eller runda tjocka toppar på sinusvågen) för att klämma ur mer effekt från samma amplitud.
Frekvensen fick inte skena iväg för snabbt för då kunde det inträffa att motorn inte hängde med utan började "slira".

Så man kunde laborera en hel del i mjukvaran utan att behöva ändra i drivkretsarna och motorn.
Utan riktiga testriggar blev det en hel del try-and-error innan vi fick till det med motorn till skrivaren vi höll på att utveckla. Den skulle snabbt och precist röra skrivhuvudet över pappret, med högsta möjliga acceleration och fart, utan att slira eller skada drivkretsarna. (I stort sett EXAKT det Tesla håller på med nu :D ) Vi var nöjda när vi fick till "tillräckligt" bra - men med ordentliga mät- och analysmetoder skulle vi kunnat plocka ut ännu bättre accelerationsvärden ur den där motorn. (Fast då skulle inte skrivhuvudets nålar ha hängt med i farten, med det är en annan historia.)

Det Tesla har gjort är att ha fiddlat med parametrarna. Enligt Elons mejl att dömma har de justerat sinuskurvan så den blev lite "tjockare". De har säkert tillgång till alla tänkbara hjälpmedel (mmm höghastighetskamera kunde vi bara drömma om) så de kan klämma ut absoluta toppeffekten ur motorn utan att drivkretsarna tar skada.

Elmotorer är relativt okänsliga för överbelastning, de luktar bara lite ozon men blir bra igen bara de kan kyla ner sig. Det är drivkretsarna man ska vara rädd om. De kan snabbt bli överhettade och ta skada av det.

Ni såg väl dagens http://teslaclubsweden.se/annu-snabbare-tesla/
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av Kalle »

Pluss att de måste ta hänsyn till vad antispinnen säger ochså
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

2.8 sekunder?

Inlägg av micha »

Sen får vi inte glömma drivaxlar och knutar som inte tål hur mycket belastning som helst från start.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: 2.8 sekunder?

Inlägg av SpaceAce »

Inte bar P85D får grädje av snabbare acceleration - det gäller även oss med gamla slöa P85:or, men inte lika mycket :D (
It's better to burn out, than to fade away!
Skriv svar