Köra till Kiruna

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Köra till Kiruna

Inlägg av EnTraktor »

Jag ska upp till Kiruna om 3 veckor. Hade egentligen tänkt flyga upp men med alla nya superchargers på plats funderar jag på att ta min Tesla istället.
Jag ska köra från Stockholm så det är inga problem att ta sig till Luleå. Där ska det finnas en Chademo på OKQ8 macken. Nån som har testat denna nyligen? Fungerar med Tesla-adapter? Krävs det nått kort?
Frågan är vad som händer sedan. Enligt Google maps är sträckan från Luleå till Kiruna ca 34 mil.
Det är tveksamt om man klarar 34 mil Luleå - Kiruna med temperatur runt 0 i lätt uppförsbacke (Kiruna ligger på ca 460m ö.h.) med en 85D på 19". Nån som testat?
Så jag tänkte åka förbi Kalix och ladda fullt vid en av de 4 22kW stolparna som ska finnas där. Nån som testat nyligen? Fungerar dom? Betalning?
Från Kalix till Kiruna är det 31 mil så det borde gå bra om man kör försiktigt.
Hittar ingenting mellan Luleå/Kalix och Kiruna på uppladdning.nu eller plugshare.com förutom ett 230V uttag mitt ute i ingenstans.
Nån som känner till om man kan hitta 3-fas nånstans på sträckan om det skulle krisa? Kanske finns nått hotel som erbjuder el där man skulle kunna övernatta på vägen upp?
Och slutligen framme i Kiruna ska det finnas 3-fas uttag på Camp Ripan, nån som varit där och laddat? Funkar det bra?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: Köra till Kiruna

Inlägg av Feddan »

Du måste älska att köra bil :D . 13 timmar enkel väg, utan laddning. Så det kommer ta en hel dag inkl. laddning.

Helt klart ett äventyr! Jag hade tagit flyget.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

Det vore väl märkligt om det inte skulle gå att låna ett 3-fasuttag på Dundrets fjällhotell (i Gällivare) om man ringer och frågar. Det blir ju en liten omväg förstås, men det finns restaurang.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om juni är tillräckligt nyligen så har jag testat båda.
Chademon i Luleå fungerar fint med Tesla och adapter. Man lånar ett kort inne på macken, så det är mackens öppettider som gäller. De hade inga planer på att börja ta betalt när jag frågade.
Om det är kö/fullt där så finns även 22 kW i parkeringshus inne i Luleå (som jag inte testat).
Jag använde även 22 kW i Kalix i juni. Fungerar fint, bara att koppla in och ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Feddan skrev:
Du måste älska att köra bil :D
Nej, att köra mer än 10 mil med en bensinbil har alltid vara en pina.
Men i sommras körde ner Teslan till Kroatien och det har aldrig varit så kul att köra bil förut.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

EnTraktor skrev:
Feddan skrev:
Du måste älska att köra bil :D
Nej, att köra mer än 10 mil med en bensinbil har alltid vara en pina.
Men i sommras körde ner Teslan till Kroatien och det har aldrig varit så kul att köra bil förut.
Jag kan instämma med detta påstående, dock inte på sådana extrema avstånd som till Kroatien och inte med en så fin bil som Model S. Även fast jag drömmer om att köra dit själv en dag med något som det står Tesla bak på. :) Och det kommer från en som avskytt bilåkande i hela sin uppväxt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kört Umeå-Tärnaby med P85 i påsktider. Inga problem, dock är det mest 70-90 väg. Så frågan är hur fort du planerar att köra? Och om det kommer att snöa/regna...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
JFAH

Inlägg av JFAH »

för en tid sedan inventerade jag olika laddningsmöjligheter i norrland (jag skrev ett höligt brev och frågade om det fanns sådant) och jag hittade laddningspunkter som jag fick lägg aut på uppladdning nu. KAn tänka mig att du får ta det mycket lungt mellan luleå och kiruna, men det borde vara hyffsat rimligt. Merparten av de ställen som jag fick tag i längs med vägen du åker har också tre fas uttag, men ring i förväg och var hövlig). Det bör finnas en laddpunkt i överkalix och en mellan kiruna och gällivare (se uppladdning.nu).

lycka till! Och hittar du fler uttag, lägg upp dem på uppladdning.nu! Andra tackar dig!
Skriv svar