Tesla drar ifrån

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Tesla drar ifrån

Inlägg av Remuz »

http://www.di.se/nyheter/tesla-drar-ifr ... yxmarknad/

Kanske har den redan postats, då ber jag om ursäkt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Tesla drar ifrån

Inlägg av bjelkeman »

Under tredje kvartalet sålde Tesla 9.156 exemplar av sin Model S i USA, en ökning med 59 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det ger Tesla en andel av det marknadssegment som bolaget kallar "stora lyxiga sedaner" på 32 procent.

De närmaste konkurrenterna är Mercedes-Benz S-klass, med en marknadsandel på 17 procent, och BMW 7-serien med 13 procent av marknaden, enligt Tesla.
Inte dåligt!

Men då köper människor, som jag, en Tesla, som aldrig skulle ha köpt en "lyxig sedan" annars. Och det är en bra sak.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

bjelkeman skrev:
Under tredje kvartalet sålde Tesla 9.156 exemplar av sin Model S i USA, en ökning med 59 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det ger Tesla en andel av det marknadssegment som bolaget kallar "stora lyxiga sedaner" på 32 procent.

De närmaste konkurrenterna är Mercedes-Benz S-klass, med en marknadsandel på 17 procent, och BMW 7-serien med 13 procent av marknaden, enligt Tesla.
Inte dåligt!

Men då köper människor, som jag, en Tesla, som aldrig skulle ha köpt en "lyxig sedan" annars. Och det är en bra sak.
För att ytterligare ställa till det är Model S inte heller en sedan utan en så kallad hatchback (halvkombi).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Helt rätt! Undras hur många vanlig Svensson, som skulle ha köpt en Merca, BMW eller dyl i samma prisklass som mod S? I min värld finns det inte ens i fantasin!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
I min värld finns det inte ens i fantasin!
Inte i min heller. Jag hade hellre behållit pengarna på bankkontot och dött ifrån dem utan att spendera en enda krona innan jag ens hade tänkt tanken att köpa en Merca eller nåt annat idiotiskt. Teslan var ett undantag och jag behöver väl knappast förklara varför (utanför sekten måste jag förklara det rätt ofta).
Samtidigt betyder ju detta också att Model S/X-försäljningen förmodligen får sig en rejäl smäll när billigare elbilar kommer ut på marknaden. Jag har varken råd eller lust att köpa en lika dyr bil som Model S en gång till. Jag antar att jag är långt ifrån ensam om detta. Undrar hur Tesla kommer att hantera det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Samma resonemang för mig. Jag räknar med att aldrig köpa en så dyr bil någonsin igen. När det är dags att uppdatera min model S om ett antal år räknar jag med att det finns ett mycket större urval av elbilar för en tre-barns familj än det finns idag. Har baserat på mina erfarenheter hittills inga problem att köpa en Tesla igen men finns det en praktisk eldriven Skoda med laddningsinfrastruktur så går det lika bra det.
Skriv svar