Hur snabbt kommer det gå för elbilarna att ta över?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Hur snabbt kommer det gå för elbilarna att ta över?

Inlägg av Herr X »

Jag snackade med en bekant i förrgår som inte visste något om elbilar alls. Jag berättade entusiastiskt om Tesla och hur tydligt det har blivit för mig att elbilar kommer ta över och ersätta bilar med förbränningsmotorer. Som vanligt när man talar med folk som inte är så insatta så hade han frågor om räckvidd och de där andra typiska frågorna som dyker upp, men tack vare elbilsmyter-sidan så var det enkelt att avfärda alla hans invändningar.
Sedan såg han den nya virala videon där folk åker P85D och (https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8) och tyckte att det verkade skitroligt med en Model S.
Hursomhelst, jag talade med honom idag igen och han berättade att han suttit och läst om Tesla sedan vi snackade sist, och nu bestämt sig för att köpa en Model S :)

Detta är inte första gången jag möter liknande reaktioner, och då har jag ännu inte ens någon Tesla själv. Det känns som att det kommer gå explosionsartat fort för elbilarna att bli dominerande om Tesla fortsätter att leverera på samma sätt som man gjort nu, fast i ett lägre prissegment som fler har råd med. Jag har känslan att det kommer bli som smarttelefonerna, där Nokia och Motorola satt kvar med Svarte-Petter. Men hur fort kommer det gå? Det kommer ju ta tid för biltillverkarna att designa elbilar, bygga batterifabriker, snabbladdarnätverk och annat.

En konkret frågeställning är: vilket år tror ni att det kommer säljas fler elbilar än fossilbilar i Sverige?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Hur snabbt kommer det gå för elbilarna att ta över?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag skulle nog vilja chansa på år 2025-2030 och efter att ha fått bilen vid nyår pratar 80% på jobbet om elbilar och vi kör mycket i tjänsten så bilen är ett samtalsämne runt fikabordet men vi har tyvärr bara 8 basbelopp.

Och nu många koll på att det kommer en X samt modell 3 osv samt skickar filmer om "Insane" så nu tror jag det går snabbt och därför tror jag på en kortare tid men skönt så länge det är ledigt vid laddstolpen :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag gissade innan att luften gick ur oljepriset att elbilen skulle dominera pendlingstrafiken om 10år. Nu blir ju den ekonomiska vinsten mindre och det kan säkert försena det hela rejält. Men ju fler som kör ju fler kommer upptäcka fördelarna med eldrift.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Strakts efter att volvo konkat tror jag.
2025-2030
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kalle skrev:
2025-2030
Jag tror Volvo är så litet att det fattar galoppen om att ställa om snabbt till vettig produktion annars blir det nog ingen framtid, eller varför inte bygga modell 3 där....
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

leiflodde skrev:
Kalle skrev:
2025-2030
Jag tror Volvo är så litet att det fattar galoppen om att ställa om snabbt till vettig produktion annars blir det nog ingen framtid, eller varför inte bygga modell 3 där....
Volvo uttalade ju alldeles nyligen igen att de inte kommer satsa på elbilar för att det är en dålig idé. De har inget chassi för att kunna bygga en ren elbil, och Volvo är så litet att de inte snabbt kan få fram ett sådant om utvecklingen blir explosiv.
Om det blir som några tror här, att elbilar inte slår stort förrän 2030-2035, så kommer Volvo att hinna anpassa sig, men jag tror att statliga elbils-subventioner, framgång för Model 3 och andra sammanfallande faktorer har potential att skapa en elbilsexplosion redan kring 2025. Isåfall är inte en Volvokonkurs otänkbar om de inte ändrar sig och inser att de har fel.

http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Premiumsegmentet leder teknikutvecklingen
- Skiftet har redan startat. 5år max.

Massmarknad
- 5-10år. När väl premiumsegmentet är vunnet kommer pendeln att svänga fort.

Prisutvecklingen på batterier tror jag kommer vara helt avgörande.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
Premiumsegmentet leder teknikutvecklingen
- Skiftet har redan startat. 5år max.

Massmarknad
- 5-10år. När väl premiumsegmentet är vunnet kommer pendeln att svänga fort.

Prisutvecklingen på batterier tror jag kommer vara helt avgörande.
Ok, håller med dig om att premiumsegmentet snart är elektrifierat - nu med P85D så kommer det betraktas som ett dåligt köp om man skaffar sig en ny Porsche Panamera eller liknande med gammal oljepanna. BMW har sagt att de helt ska gå över till elbilar, och Audi gör detsamma. Om Volvo fortsätter att försöka positionera sig i premiumsegmentet så kommer de få stora problem (det har gått väldigt bra för Volvo de senaste åren, men om de inte har något svar på en snabb övergång till elbilar i premiumsegmentet så är det ute med dem).

Men för massmarknadssegmentet är det klurigare - det kommer nog finnas ett "vill-ha"-begär som gör att det inte blir brist på efterfrågan, men tillgång till batterier och priset på dessa (som du också är inne på) kommer få betydelse. Gigafabriken skulle klara 500 000 batteripack per år om jag minns rätt, och det är ungefär Volvos samlade årsproduktion av bilar. Det kommer alltså inte finnas i närheten av tillräckligt med battericeller på marknaden för bilar i massmarknadssegmentet när efterfrågan på elbilar skjuter i höjden kring år 2020. Nya batterifabriker kommer finnas kring 2025 och jag tror därför att den stora explosionen sker mellan 2025 och 2030.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Nu är ju inte Teslas batteri fabrik den enda i världen eller som håller på att byggas även om många gärna vill få det att framstå så.
Man ska inte underskatta massmarknadens "dumhet" eller snarare förnuft. De flesta som handlar på massmarknaden ligger kanske runt 200 000 och får väldigt mycket bil för de pengarna och relativt problemfritt bilägande. Innan det kommer ut elbilar med tillräcklig räckvidd till det priset och med avsevärda fördelar (service, ekonomi, laddinfrastruktur på gatan osv.) kommer övergången gå väldigt trögt. Precis så som bilbranschen vill ha det.
Vad kan då göras för att påskynda övergången?
* Göra som HerrX och sälja in Tesla till vänner och grannar
* Fler bilpooler så att man kan hyra stor bil till semestern
* Byta bort 2:a bilen mot eldito (eller helt)
* Pusha på företaget man jobbar på att fixa laddstolpar (inte kupévärmaruttag) till parkeringen
* Pusha på hyresvärden där man bor att fixa laddstolpar (inte kupévärmaruttag) till parkeringen

Någon som har fler förslag?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Bonus malus system skulle jälpa, men de satte ju volvo stopp för..
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Wahll skrev:
Nu är ju inte Teslas batteri fabrik den enda i världen eller som håller på att byggas även om många gärna vill få det att framstå så.
Mig veterligen finns det inga andra som kommer fördubbla batteriproduktionen. Du kan inte riktigt jämföra gigafabriken (som blir ett av de största BYGGNADERNA i världen!) med din average-battery-factory.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Personligen tror jag inte :o att batteribilar, så som vi känner till dem idag iaf, någonsin kommer att dominera.

Det går inte att tillverka tillräckligt många batterier för det. En gigafabrik räcker till för 500 000 bilar. Det tillverkas i världen 60 miljoner bilar årligen. Om hälften av dem ska bli elektriska behövs det 60 gigafabriker, som tillverkar 60 gånger fler batterier än idag. Råmaterialet till batterierna finns, men gruvnäringen av dem måste också explodera nån tiopotens. Svårt att se hur allt det där skulle kunna hända med dagens världsordning.

Kommer det någon ny batteriteknik som fyrdubblar kapaciteten, så färre antal batterier behöver tillverkas så är det möjligt däremot. Men mannen som alla världens batteriutvecklare har försökt sälja in sina idéer till (japp, Elon Musk) är luttrad och skeptisk till nya batteritekniker.

Det jag tror kommer hända är att alla premiumbilar blir elektriska inom 10 år. De flesta "sportiga" bilar, och alla stadsbilar likaså.
Vätgasbilar kommer att hitta sitt segment också, bland lite dyrare långfärdsbilar, inom sådär 15 år.
Massmarknaden av billiga bilar däremot kommer bli laddhybrider med syntetiska bränslen, inom också säg 10-15 år.

Snart kommer vi höra från biltillverkare hur de skulle vilja tillverka elbilar men kan inte pga batteribrist.

Vi kommer att ha flera parallella teknologier utan någon självklar "vinnare". Typ som idag bensin och diesel (ingen av dem "vinner").
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Wahll skrev:
Nu är ju inte Teslas batteri fabrik den enda i världen eller som håller på att byggas...
Håller med... Jämför man med infrastrukturen för olje-ekonomin så framstår satsningen på giga-factory som ganska liten.
(Tänk raffinaderier, oljetankers, pipe-lines, oljeplattformar och borr-riggar till havs etc..)
Om bara en liten del av investeringarna i det skiftas över till batteri-produktion...

Ofta sker skiften i en bransch genom att befintliga leverantörer äts upp både ovan- och underifrån.
Tesla äter sig in i high-end. Tror befintliga premiumleverantörer ser på exempel som Norge och Holland med fasa.

Leta efter tecken på att lågprisleverantörer börjar ge sig på low-end och jobba sig uppåt.
Tror att kanske kinesiska och indiska leverantörer kan vara mycket mer agila än den traditionella bilindustrin.
Enkla biliga bilar med kort räckvidd. Här har dom ett öppet fönster som dom kan utnyttja.

Bara lite lösa spekulationer. (Se vad Apple och Xiaomi gör med Samsung just nu...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror som sagt på dominans för pendling. Om vi nu köper bilar för 200 så kan vi lägga på 150-200 för den lägre bränsleförbrukningen. Många pendlare jag känner inkl mig själv har dessutom två bilar, så en kan ha begränsad räckvidd.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Det blir ju bara en massa leenden och skratt från alla som får åka med verkar det som.
En hypotes som kanske inte är alltför "far fetched" är att de klippt bort ett par accelerationer i videon där den medåkande inte reagerade på ett önskat sätt.
Ibland klipper man numera i videosnuttar, har jag hört.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar