Smart preconditioning?!
Moderator: Redaktion
Smart preconditioning?!
Upptäckte att det finns en climate-setting som heter Smart Preconditioning. Någon som vet om den fungerar? Och i så fall hur?
Behövs ju inte precis en superdator för att räkna ut att jag lämnar uppfarten 07.30 i princip varje vardag och även kartlägga när värmen brukar brassas på i samband med det, så det borde kunna fungera...
Behövs ju inte precis en superdator för att räkna ut att jag lämnar uppfarten 07.30 i princip varje vardag och även kartlägga när värmen brukar brassas på i samband med det, så det borde kunna fungera...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Smart preconditioning?!
I tidigare versioner har den , av någon anledning, inte funkat tip-top.P_EL skrev:Upptäckte att det finns en climate-setting som heter Smart Preconditioning. Någon som vet om den fungerar? Och i så fall hur?
Elon Twittrade väl att den skulle vara "Less dumb" i V.8.?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Tanken var att den skulle fungera precis så. Med tiden skulle den lära sig ditt mönster och börja värma/kyla bilen automatiskt åt dig så du till slut inte behövde använda appen.P_EL skrev:Upptäckte att det finns en climate-setting som heter Smart Preconditioning. Någon som vet om den fungerar? Och i så fall hur?
Jag testade den en del i version 6 och 7 men den fungerade inte alls. Jag har inte testat den än i version 8.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag skulle nöja mig med en inställning i bilen. I appen kan man slå på och av värmen när man vill.P_EL skrev:Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
T.o.m. säljarna på Tesla som jag stött på rekomenderar att man inte använder den funktionen. Snacka om meningslös om den inte ens kan användas som säljargument. Får hoppas på att de uppdaterar appen snart.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
På min MS lyckades den pricka rätt tid att värma 1 gång på 18 månader trots at jag åker ungefär samma tid varje dag. Igår fick jag se att min MX stod och värmde bilen kl 23 en söndagskväll. Hur smart är det?

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Jag hade smart preconditioning alltid avstängd, eftersom jag inte tyckte att den gjorde någon nytta. Efter V.8-uppdateringen var den på igen. Det känns lite som att Tesla visste att funktionen var värdelös, och därför har folk stängt av den. Nu ska den vara bättre och då sätts den på igen med uppdateringen. Tills man stänger av den igen. Det gjorde jag iaf omgående.Jocce skrev:Elon Twittrade väl att den skulle vara "Less dumb" i V.8.?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag hade den avstängd på 7.x. Aktiverade den nu på 8.0.
Jag åker alltid 07:50, men den har inte aktiverats den tiden än.
Sätter alltid på värmen kl 07:40 via appen. Får se om den börjar lära sig snart.
Jag åker alltid 07:50, men den har inte aktiverats den tiden än.
Sätter alltid på värmen kl 07:40 via appen. Får se om den börjar lära sig snart.
Förstår inte varför det ska vara så svårt att kunna ange en avfärdstid (via såväl app som bil) och den ser till att ha den mysigt varm i lagom tid. Jag har inga fasta tider den kan lära sig. Om den scannar den min kalender, kollar mailen efter konkurrerande tågbiljetter och samkör med möjliga kollektivtrafiklösningar och väderleksprognoser så kommer den fortfarande inte kunna träffa rätt mer än 1 gång av 10 om den är riktigt smart.
Till Och med BMW har den finessen.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Håller med. Det finns liksom ingen vits med att automatisera nånting som jag kan göra mycket bättre själv, utan någon som helst tidsuppoffring dessutom.
Tänk om man hade haft en väckarklocka bredvid sängen som fungerade som smart preconditioning. För att den ska fungera måste jag börja med att gå upp vid exakt samma tidpunkt i flera veckor. Detta kan jag bara åstadkomma med en ... just det, väckarklocka. Efter ett tag har sp-klockan lärt sig ungefär när jag ska vakna. Jag skrotar min vanliga väckarklocka. Sp-klockan fungerar dock inte lika bra. Ibland låter den mig sova. Eftersom jag inte får komma för sent till jobbet plockar jag alltså fram min vanliga väckarklocka som backup. Ähm.... just det. Hallå? Vad är vitsen...?
Tänk om man hade haft en väckarklocka bredvid sängen som fungerade som smart preconditioning. För att den ska fungera måste jag börja med att gå upp vid exakt samma tidpunkt i flera veckor. Detta kan jag bara åstadkomma med en ... just det, väckarklocka. Efter ett tag har sp-klockan lärt sig ungefär när jag ska vakna. Jag skrotar min vanliga väckarklocka. Sp-klockan fungerar dock inte lika bra. Ibland låter den mig sova. Eftersom jag inte får komma för sent till jobbet plockar jag alltså fram min vanliga väckarklocka som backup. Ähm.... just det. Hallå? Vad är vitsen...?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det finns en app som heter Tesla CTRLS som gör att man kan ställa in en specifik tid för att tex sätta på värme osv. Har testat den ok den fungerar klockrent.
Kollegans VW Passat GTE har det. Han har även möjlighet att sätta på defrostern på bakrutan från appen.Kilowatt skrev:Till Och med BMW har den finessen.
Känns som väldigt enkelt för Tesla att lägga till i appen. Finns ju en scheduler i bilen också redan iom man kan schemalägga uppdateringar.
Model Y Performance beställd maj 2024
Den testar jag! Tack för tipset!tonyP90D skrev:Det finns en app som heter Tesla CTRLS som gör att man kan ställa in en specifik tid för att tex sätta på värme osv. Har testat den ok den fungerar klockrent.
Betyder detta att jag nu lämnat mina login-uppgifter till killarna bakom Tesla CTRL

Hoppas de lever efter Google devisen - don't be evil...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- Gustafsson
- Teslaägare
Japp, hädanefter är det rattkrycka som gällerP_EL skrev:Den testar jag! Tack för tipset!tonyP90D skrev:Det finns en app som heter Tesla CTRLS som gör att man kan ställa in en specifik tid för att tex sätta på värme osv. Har testat den ok den fungerar klockrent.
Betyder detta att jag nu lämnat mina login-uppgifter till killarna bakom Tesla CTRL![]()
Hoppas de lever efter Google devisen - don't be evil...

Edit lite senare: Just jokin...men det finns väl all anledning att hålla inlogget någorlunda hemligt.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 2 gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag ser inte problem med att appen lokalt lagrar användarnamn och lösen och skickar till teslas server vid kommunikation det är precis så teslas egna app fungerar så länge telefonen inte kompromissas så är det lugnt.
Nån som vet om de tyska ägarna använde android ?
Nån som vet om de tyska ägarna använde android ?

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag har testat att schemalägga med Tesla CTRLS och även med VisibleTesla och det funkar ju fint att starta värmen till exempel klockan 7.45. Jag brukar köra vid 8.15 så då blir bilen varm och skön.tonyP90D skrev:Det finns en app som heter Tesla CTRLS som gör att man kan ställa in en specifik tid för att tex sätta på värme osv. Har testat den ok den fungerar klockrent.
Men om jag inte kör vid den tiden utan kanske är ledig nån dag, så står värmen på hela tiden vad jag förstår. Därför lade jag när jag in att den skulle stänga av igen vid 8.30. Det funkade också bra, men den stängde av även när jag körde och det blev kallt i bilen mitt under färd...

Nån som har fått det att funka på ett bra sätt - så den bara stänger av om bilen inte används?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
HVAC stänger automatiskt av 30 min efter att du startat den från appen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Aha! Skulle kanske testat det innan jag gjorde mina egna antaganden... 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Zoe har det...Kilowatt skrev:Till Och med BMW har den finessen.
Tycker det låter oväntat stenålders av Tesla att inte ha en fungerande uppvärmningsfunktion!
Kanske är det detta Elon ska presentera på torsdag?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller verkligen med! Min LEAF har det oxo lixom...Jerker skrev:Zoe har det...Kilowatt skrev:Till Och med BMW har den finessen.
Tycker det låter oväntat stenålders av Tesla att inte ha en fungerande uppvärmningsfunktion!
Kanske är det detta Elon ska presentera på torsdag?
Jag skulle ha superstor nytta av det i Teslan eftersom jag kliver upp typ en kvart före jag åker och det hinner den INTE bli tillräckligt varm på när det är kallt

Jag försökte få till värme i ratten på min eftersom det är det jag saknar allra mest i bilen, men det gick helt enkelt inte sa dom på SC

Jag vet många som skrivit här att det är megaonödigt med rattvärme osv, men jag har saknat det sjukt många gånger kan jag säga.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Smart preconditioning?!
Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL