Varför är elbilar dyrare?
Moderator: Redaktion
Varför är elbilar dyrare?
Den frågan brukar väl besvaras med att batterierna är dyra och att de tillverkas i så små serier. I den här artikeln studerar man Renault Zoe och jämför den med Renault Clio vilka bygger på samma bottenplatta och tydligen t.o.m. tillverkas i samma lina i fabriken. (Då bör väl det låga antalet tillverkade ha samma inverkan på priset.) De jämförde priserna på de billigaste versionerna som båda heter Life. För att kunna jämföra lyfte de ur batteriets kostnad ur Zoe. Då har man kvar drivlinorna i båda. Ändå var Zoe mer än dubbelt så dyr som Clio, trots att drivlinan i Zoe bör vara mycket billigare än den i Clio.
Zoe Life € 24.625
Clio Life € 11.436
Ett svar i artiklen är att tillverkarna i själva verket gör bra vinst på elbilarna, iaf så länge som elbilar subventioneras...
http://cleantechnica.com/2016/10/13/ren ... -332140881
Zoe Life € 24.625
Clio Life € 11.436
Ett svar i artiklen är att tillverkarna i själva verket gör bra vinst på elbilarna, iaf så länge som elbilar subventioneras...
http://cleantechnica.com/2016/10/13/ren ... -332140881
Re: Varför är elbilar dyrare?
Fossilbilar säljs med små marginaler och inkomster efter försäljning, en elbil kommer ha mycket mindre service så marginalerna vid själva försäljningen ökar nog.
Men priset kommer att gå ner, det känns självklart.
Men priset kommer att gå ner, det känns självklart.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Ja, ju fler som börjar tillverka elbilar så kommer priserna att pressas. När det verkligen är många som vill ha del av kakan kommer den verkliga konkurrensen igång.
Är det inte så att Renault har satt hyran för batteriet till en summa som ska motsvara bränslekostnaderna och inte vad batteriet kostar? Renualt tar mer betalt för modellen med större batteri vilket tyder på att en del av kostnaden för bilen är direkt relaterat till batteriet även om du inte får det utan att betala hyran.
Jag tror det är ett hönan och ägget problem på sätt och vis.
Batterier idag är nog så billiga att man i princip kan göra en billigare elbil än motsvarande fossilbil.
Problemet är nog att man kan inte göra en rimligt prissatt elbil med anständig räckvidd (mycket batteri) i den volym som behövs för att få ner priset/st
För att det finns inte så mycket batterier att tillgå till att producera tex en bil som toyota corolla som såldes mer än 1,3 miljoner av 2015 (mest sålda bilmodellen det året).
Tesla kör nog på den enda möjliga strategin med tanke på tillgång av batterier och tillverkningskapacitet dvs gör en så dyr bil som möjligt och få ut så mycket värde som möjligt utifrån varje tillgängligt batteri, även fast själva batteriet i sig inte är dyrt.
Men samtidigt göra den bilen så attraktiv att den för köparen inte upplevs som dyr, utan bara mycket pengar.
Andra biltillverkare har nog inte riktigt varit villiga att köra på den strategin, nu kanske dom måste.
Vi vet ju alla (med eller utan foliehatt) eventuella för och nackdelar med elbilar för etablerade fordonsindustrin.
Batterier idag är nog så billiga att man i princip kan göra en billigare elbil än motsvarande fossilbil.
Problemet är nog att man kan inte göra en rimligt prissatt elbil med anständig räckvidd (mycket batteri) i den volym som behövs för att få ner priset/st
För att det finns inte så mycket batterier att tillgå till att producera tex en bil som toyota corolla som såldes mer än 1,3 miljoner av 2015 (mest sålda bilmodellen det året).
Tesla kör nog på den enda möjliga strategin med tanke på tillgång av batterier och tillverkningskapacitet dvs gör en så dyr bil som möjligt och få ut så mycket värde som möjligt utifrån varje tillgängligt batteri, även fast själva batteriet i sig inte är dyrt.
Men samtidigt göra den bilen så attraktiv att den för köparen inte upplevs som dyr, utan bara mycket pengar.
Andra biltillverkare har nog inte riktigt varit villiga att köra på den strategin, nu kanske dom måste.
Vi vet ju alla (med eller utan foliehatt) eventuella för och nackdelar med elbilar för etablerade fordonsindustrin.
+1mickeisol skrev:Jag tror det är ett hönan och ägget problem på sätt och vis.
Ja, jag tror också på tillgänglighetsspåret. Har man en tillverkningskapacitet på bara 10 000 bilar per år så kan man inte prissätta för lågt, för då skulle man inte klara leveranserna. Dessutom skulle bensinbilarna bli mindre attraktiva och det är man inte redo för än.
Utan att bli alltför konspiratorisk så finns det goda skäl för billtillverkarna att försöka fördröja elbilsrevolutionen tills de har hunnit ställa om sin produktion i alla led, inklusive R&D. Inte kul att ha lagt miljarder på att utveckla en ny bilmodell så blir den osäljbar efter ett år eller två. Vid det här laget fattar nog de flesta biltillverkare vartåt det barkar men om det bara kunde gå på 10 år istället för 3 så vore det väldigt, väldigt skönt. Tyvärr (för dem) tror jag inte de kan unna sig den lyxen.
Utan att bli alltför konspiratorisk så finns det goda skäl för billtillverkarna att försöka fördröja elbilsrevolutionen tills de har hunnit ställa om sin produktion i alla led, inklusive R&D. Inte kul att ha lagt miljarder på att utveckla en ny bilmodell så blir den osäljbar efter ett år eller två. Vid det här laget fattar nog de flesta biltillverkare vartåt det barkar men om det bara kunde gå på 10 år istället för 3 så vore det väldigt, väldigt skönt. Tyvärr (för dem) tror jag inte de kan unna sig den lyxen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tror det ligger väldigt mycket i det ni skriver. Så länge biltillverkarna inte har tillgång till stora mängder batterier är det mer lönsamt för dem att sätta en hög prislapp på elbilar, för att krama ur mesta möjliga intäkt ur en liten försäljning. Lite konstigt dock att de inte försöker lägga sig i ett högre prissegment (likt Tesla), men det kan bero på att deras egna fossilbilar då skulle möta intern konkurrens.
Den bristande tillgången på batterier kan också vara en delförklaring till att så många bilar med väldigt små batterier, typ laddhybrider och FCV, lanseras. Då kan man sälja fler bilar givet X antal kWh batterier som man kan skaffa fram för närvarande.
Den bristande tillgången på batterier kan också vara en delförklaring till att så många bilar med väldigt små batterier, typ laddhybrider och FCV, lanseras. Då kan man sälja fler bilar givet X antal kWh batterier som man kan skaffa fram för närvarande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Enligt http://pushevs.com/2016/10/05/volkswage ... illogical/ har hybridbilarna en lite annan typ av batterier som är gjorda för att leverera mycket effekt men har en lägre energidensitet. Kan nog stämma med tanke på Teslas konfigurationer (ju större batteri desto högre effekt har bilen).
Om man satsat hårt på hybrider är det alltså inte säkert att batterierna passar så bra till rena elbilar.
Om man satsat hårt på hybrider är det alltså inte säkert att batterierna passar så bra till rena elbilar.
Efterfrågan på elbilar är större än utbudet, och det kommer ta många år att möta upp detta.
Men det innebär tyvärr fortsatt höga priser en tid och många står på sidlinjen som betraktare (inkl. mig själv). Även om jag skulle ha råd att köpa en Tesla privat är det nära nog galet dyrt fortfarade, och dollarn gör kalkylen ännu sämre.
Har tyvärr ingen möjlighet till förmånsbil vilket hade varit en helt annan kostnadsberäkning förstås. Får väl ta och flytta till Norge då.
Skulle härmed vilja skicka en eloge till er alla elbils-pionjärer som är med och driver på utvecklingen!
Men det innebär tyvärr fortsatt höga priser en tid och många står på sidlinjen som betraktare (inkl. mig själv). Även om jag skulle ha råd att köpa en Tesla privat är det nära nog galet dyrt fortfarade, och dollarn gör kalkylen ännu sämre.
Har tyvärr ingen möjlighet till förmånsbil vilket hade varit en helt annan kostnadsberäkning förstås. Får väl ta och flytta till Norge då.

Skulle härmed vilja skicka en eloge till er alla elbils-pionjärer som är med och driver på utvecklingen!
Tror också mycket på brist på batterier gör att man måste hålla uppe priset då man inte kan leverera för stora mängder bilar. Men även att man passar på att tjäna så mycket man kan nu när det subventioneras och det finns de som är villiga att betala lite extra just för att det är miljövänligt.
Läste precis följande;
http://pushevs.com/2016/10/17/rumor-ren ... next-year/
Är väldigt intressant ifall det ligger något i ryktet. Och Jerker lär väl inte klaga om det är sant? För vist äger du din Zoe?
Läste precis följande;
Är väldigt intressant ifall det ligger något i ryktet. Och Jerker lär väl inte klaga om det är sant? För vist äger du din Zoe?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Mycket vettiga synpunkter. Hade jag varit 40-50-årig familjefar hade jag inte heller haft någon Tesla inom möjligheternas gräns. Nu är jag lycklig gammal gubbe som gör vad jag vill med mitt livs avkastning och en juste pension. Thats why!Mysman skrev:Efterfrågan på elbilar är större än utbudet, och det kommer ta många år att möta upp detta.
Har tyvärr ingen möjlighet till förmånsbil vilket hade varit en helt annan kostnadsberäkning förstås. Får väl ta och flytta till Norge då.![]()

X100 lev.14/8-18.
Jag leasar en Zoe och tänker inte fortsätta med det efter januari 2019.FredrikR skrev:Tror också mycket på brist på batterier gör att man måste hålla uppe priset då man inte kan leverera för stora mängder bilar. Men även att man passar på att tjäna så mycket man kan nu när det subventioneras och det finns de som är villiga att betala lite extra just för att det är miljövänligt.
Läste precis följande;
Men visst! Det är bra om de kommer igång med massproduktion och sänker priset!
Som jag skrev tidigare så tror jag inte månadskostnaden täcker hela batteriet utan en del av bilens pris är för batteriet och sen så har de satt månadskostnaden efter ungefärlig privmedelskostnad. Om vi tänker oss att Tesla har en kostnad på $190/kWh så tror jag inte Renault kommer i närheten av det så låt oss säga $250/kWh. Renault Zoe har ett batteri på 44 kWh så det blir en kostnad på $11000 eller 96700 kr. Med en månadskostnad på 599 kr så tar det över 13 år innan de skulle få tillbaka kostnaden. Om vi antar att Renault vill göra någon vinst på bilen så är det väll en bra gissning att ett antal 10 tusen av bilens pris är ren batterikostnad.
MB påstår att batterierna kostar dem $200/kWh nu i senaste Elbilen tidningen. Så jag tror absolut inte att Renault betalar mer än det, förmodligen mindre.
Det är skillnad på batteri och batteripacketet med allt. GM säger ju att deras celler kostar mindre än $145/kWh och Tesla säger att hela deras batteripacket kostar under $190/kWh. Vilken man bör räkna med kan ju såklart diskuteras men kylning mm kostar en hel del.LarsL skrev:MB påstår att batterierna kostar dem $200/kWh nu i senaste Elbilen tidningen. Så jag tror absolut inte att Renault betalar mer än det, förmodligen mindre.