Dunk?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Dunk?

Inlägg av Jocke73 »

Sitter i min bil och väntar utanför sonens träning. Bilen i Park och HVAC på. Plötsligt: "Dunk" framifrån. Typ vid vänster framhjul eller rätt framför fötterna på mig...

Nån som har en förklaring?

/Jocke
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Dunk?

Inlägg av HelectriC »

Jocke73 skrev:
Sitter i min bil och väntar utanför sonens träning. Bilen i Park och HVAC på. Plötsligt: "Dunk" framifrån. Typ vid vänster framhjul eller rätt framför fötterna på mig...

Nån som har en förklaring?

/Jocke
Kanske spjällen som stängdes/öppnades? Sitter innanför dimljusen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Jag hörde nåt liknande igår när jag testade summon - jag blev förskräckt och trodde jag hade kört på nåt, men icke...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hade liknande när jag hade lagt i växel men sedan satt kvar i bilen ett bra tag. Parkeringen gick då i igen vilket jag uppfattade som att något stött på bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag har haft sånt dunk nere vid fötterna många gånger. Försökte få SC att göra något åt det men dom envisas med att dom inte kan återskapa problemet. Jag förde logg ett tag över när det hände: i P eller D, efter hur lång tid stillastående, utomhustemperatur... Hittade inget direkt mönster.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Är inte det ganska normalt med dunkandet? Min bil dunkar regelbundet när den står stilla med värme/kyla på. Det låter ungefär som i ICE-bilar när magnetkopplingen till AC-kompressorn slår till och från. Fast, det finns väl ingen sådan i en elbil, så det måste vara nåt annat. Troligtvis ett spjäll.
Men som sagt, jag tror att det är normalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Har också hört detta när jag sitter och väntar i bilen. Efter några gånger har jag landat i att det är ngt som slår till/från för att tex temperera batteriet/bilen...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Alltid trott att det kommit från bromsarna (elektromekaniska).
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dunkandet i min bil kommer mest från stereon :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jag har upplevt ett "dunk-liknande" ljud när man står i P eller i D och håller bromsen, om bilen samtidigt justerar höjden (antingen pga lastning eller pga att man ställer in annat läge på fjädringen).

Jag har kopplat det till att man ändrar "geometrin" i bilen och den "drar" lite i kaross vs hjul/bromsar/upphängning.

Kan det vara något sådant?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jocce skrev:
Jag har upplevt ett "dunk-liknande" ljud när man står i P eller i D och håller bromsen, om bilen samtidigt justerar höjden (antingen pga lastning eller pga att man ställer in annat läge på fjädringen).

Jag har kopplat det till att man ändrar "geometrin" i bilen och den "drar" lite i kaross vs hjul/bromsar/upphängning.

Detta passar inte för mig iaf, jag har aldrig lastat eller ändrat läge på luftfjädringen i dessa situationer.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Jocce skrev:

/Jocce
Inte applicerbart på min bil, den har inte luftfjädring. Stod helt still. Kändes ungefär som ett medelhårt slag med gummiklubba på en länkarm om du kan relatera så...

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jocke73 skrev:
Inte applicerbart på min bil, den har inte luftfjädring. Stod helt still. Kändes ungefär som ett medelhårt slag med gummiklubba på en länkarm om du kan relatera så...

/Jocke

Kännbart också eller bara ljudmässigt?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Känner också igen det här. Har uppkommit när jag stått i park en stund och inte lyckats koppla den till något annat. HVAC varit på och hört det både med laddaren i och urkopplad. Har ingen luftfjärding.
Upplever det ungefär som när något smäller igen bakluckan på mina tidigare bilar förutom att det verkar komma framifrån.
Skriv svar