Gör min första långresa nu till helgen och när jag ska hem så är sträckan 32 mil om jag åker över jönköping. Jag kan också åka över Linköping och stanna i ödeshög och ladda, det blir ca 7 mil längre.
Jag har nya 60 batteriet och en motor.
Hur ska jag resonera? Jag har endast standardkabeln som följer med bilen.
Bättre att hålla ner farten och åka direkt eller ladda i ödeshög?
Finns det någon reservladdning i boråstrakten om det krisar?
I Borås måste du ha Chademoadapter eller typ 2 kabel men i Jönköping finns flera laddare 3x32 A med fast kabel och typ 2 kontakt. Du får ca 5 mil/t om du har enklaste laddaren, ca 7,5 mil/t med den dyrare enkelladdaren och 10 mil/ t om du ( mot förmodan) skulle ha en dubbelladdare. Kolla på uppladdning.nu var laddplatserna finns.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Med standarkabeln enbart så är du hänvisad till trefasuttag eller laddare med inbyggd typ2kabel. Jag skulle kolla om det går att kombinera en matbit i Jönköping med att ladda.
Enligt uppladdning.nu finns det t.ex. en typ 2 med kabel å duktigt med ström (22kW max) på östra torget. Det går nog också att åka direkt till Göteborg, men första resan kanske man vill undvika att tänja på gränserna....
Köp till typ 2 å CHAdeMO. De går alltid att sälja om man inte behöver dem sen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
32 mil kommer du så långt med 60?
Temperaturen har gått ner lite också
Jag hade tagit det riktigt lugnt och haft backup plan typ nån laddlösning i jönköping för då har du lite bättre koll
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag hade försökt att undvika en 32-mils resa utan laddstopp nu på hösten. Och då har jag ändå en 85.:a. Om du har möjlighet att förvärma bilen och batteriet innan avfärd skulle jag rekommendera att du gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du kan ju försöka ta dig hela vägen, men ser det pyrt ut:
Toppa på Preem Hagaleden i Jkpg (Fortum), Borås (Fortum och Clever) eller ta dig till Landvetter och toppa upp det sista där (Vattenfall och OKQ8:as Garo)
Kör ofta den vägen i min 85:a. Senast hade jag faktiskt runt 74% SOC när jag lämnade nordvästra Göteborg. Dvs typ som en 60:a Då valde jag att toppa ca 15 min Chademo i Jönköping. Var tung motvind hela vägen och bitvis regn.
Samma här med Fortum, fick ge upp första gången och ta annan där jag fick hjälp av en trevlig Teslataxiförare.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Jag har en ChaDeMo-adapter du kan låna om du vill. Jag finns i Mölndal på dagarna och Brämhult (Borås) övrig tid.
Tack gärna Haglund.
Provade att skicka ett PM till dig, men om det inte kommer fram så finns jag på 031-3884401 Rikard, eller pm ditt nr så ringer jag dig
32 mil kommer du så långt med 60?
Temperaturen har gått ner lite också
Jag hade tagit det riktigt lugnt och haft backup plan typ nån laddlösning i jönköping för då har du lite bättre koll
Min sista sträcka I Spanien var 39 mil i Andalusiska bergen (startade och stannade i stort sett på samma höjd över havet med högsta toppen 2000 möh). Jag har också nya S60 rwd. Det gick med 8 km tillgodo. Det var 30 grader, fick köra i ca 70-80 km/h och utan AC. Höjdmetrarna suger en del extra energi. Jag fick det till 10% extra förbrukning i den farten .
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024