Tyskland varnar för Teslas autopilot

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Tyskland varnar för Teslas autopilot

Inlägg av Bjelke »

http://www.va.se/nyheter/2016/10/17/tys ... ignId=1918

"Under fredagen skickade transportmyndigheten även ett brev till Teslaägare som varnade för Autopilot-funktion, eftersom den kan ge en falsk känsla av säkerhet."

Det här är ju inte direkt en nyhet i sig kanske, men i Tyskland vill dom kanske visa hur duktiga dom är i att slå näven i bordet :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Tyskland varnar för Teslas autopilot

Inlägg av mati »

Jag läste den där "varningen". Man uppmanar Tesla-förare att hålla i ratten medan AP är påslagen, eftersom man har konstaterat att bilen inte alls är autonom, även om namnet autopilot får en att tro det. Dessutom varnar man för autopilotens brister och påpekar att det är jättefarligt att använda den. T.ex. menar man på att det går att aktivera AP i stadstrafik och på andra ställen där AP inte kommer att fungera, och därför är det det farligt att aktivera den. Bror duktig har uttalat sig nu. Nåja...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Jag läste den där "varningen". Man uppmanar Tesla-förare att hålla i ratten medan AP är påslagen, eftersom man har konstaterat att bilen inte alls är autonom, även om namnet autopilot får en att tro det. Dessutom varnar man för autopilotens brister och påpekar att det är jättefarligt att använda den. T.ex. menar man på att det går att aktivera AP i stadstrafik och på andra ställen där AP inte kommer att fungera, och därför är det det farligt att aktivera den. Bror duktig har uttalat sig nu. Nåja...
Och adaptiv farthållare är inte det....
Säg att du sätter den på 80 åker lite i ringleden sen mer centralt trafikljus osv allt är fine. I rondellen tar bilen framför till höger och du ska rakt fram bilen börjar accelerera till förinställd hastighet
Det blir obehagligt en bråkdel av sekund så trycker du på bromsen eller spaken och räddar situationen
Samma sak gäller det kan bli lite fel en bråkdel av sekund sen räddar man situationen.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Du missar en liten detalj i din för övrigt korrekta analys. Adaptiv farthållare finns ju i bilar som tillverkas i Tyskland av tyska biltillverkare. Då är det per definition supersäkert, helt felfritt och får inte ifrågasättas. Det hade varit en helt annan sak om det hade suttit t.ex. en VW-logga på bakluckan på en Model S. Då hade autopiloten prisats som världens största välsignelse sedan bilens uppkomst. Men nu var det ju inga tyska ingenjörer som har gjort den. Eller ännu värre, det kanske var tyska ingenjörer som har gått över till Tesla eftersom de anser att den tyska bilindustrin är för stelbent och icke-innovativ. :twisted:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Radarn är ju Bosch i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Du missar en liten detalj i din för övrigt korrekta analys. Adaptiv farthållare finns ju i bilar som tillverkas i Tyskland av tyska biltillverkare. Då är det per definition supersäkert, helt felfritt och får inte ifrågasättas. Det hade varit en helt annan sak om det hade suttit t.ex. en VW-logga på bakluckan på en Model S. Då hade autopiloten prisats som världens största välsignelse sedan bilens uppkomst. Men nu var det ju inga tyska ingenjörer som har gjort den. Eller ännu värre, det kanske var tyska ingenjörer som har gått över till Tesla eftersom de anser att den tyska bilindustrin är för stelbent och icke-innovativ. :twisted:
Alltså ni kan ju inte jämföra med en adaptiv farthållare. Ja det ovan kan hända men till skillnad från autopilotfunktionen måste du i en bil med adaptiv farthållare ändå hålla i ratten, styra och aktivt köra bilen. Man är med hela tiden, vilket vissa som använder autopilot inte är.
Därför varnar man.
Eftersom folk inte kan läsa innantill i manualen till Teslan där det av vad jag förstår står rätt tydligt hur man ska och kan använda autopiloten känner dom att det är vettigt att gå ut med sån information. Är det så tokigt egentligen?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker att en varning är helt på sin plats. Namnet AP lovar oavsett dess egentliga betydelse för mycket. Att den styr åt he i vissa situationer är ett faktum. Man lär sig sig ju i vilka situationer den gör det, men jag skulle inte låna ut bilen till mina barn utan att väldigt noga poängtera bristerna. Rätt använt funkar den OK, men man måste komma ihåg att den har väldigt lite indata och en liten gnutta erfarenhet från fleet-learning att jobba med.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Även om autopilot må vara en tekniskt korrekt term så är de flesta förare varken skeppare eller piloter, så de "vet" mest att en autopilot är det som får ett flygplan att flyga självt. Därför öppnar termen lite för missförstånd.

Sedan undrar jag om det hjälper med en myndighetsvarning i de fall då det inte räcker med Teslas varningar. Jag gissar att samma personer ignorerar båda varningarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag gissar att samma personer ignorerar båda varningarna.
Håller med. Är man hyfsat normalbegåvad så inser man ganska omgående att autopiloten inte är en autonom styrning. Man förstår snart i vilka situationer den fungerar och när det är bättre att köra själv. Och visst håller jämförelsen med farthållaren. Man använder den med försiktighet och enbart på de vägarna där den fungerar. Visserligen fungerar adaptiv farthållare lite oftare än autopilot, men långt ifrån överallt.
Det finns i mina ögon ingen större risk att man kör med AP mitt i stan längre än några sekunder innan man inser att det inte är en så bra idé. Jag gjorde det första gången jag satt i en bil med AP, bara för att testa. Det gick bra i fem sekunder. Inte f*n släpper man ratten och lutar sig tillbaka och gör nåt annat. Om man inte begriper det så skulle man kanske överväga att ta en taxi istället.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag funderar på hur vanligt (läs korrekt) det är att en myndighet vänder sig direkt till mig som kund av en produkt med varningar om att den är farlig (eller handhavandet)?
Detta fast det gäller en stor/känd etablerad tillverkare i ett land som inte direkt är yttre mongoliet precis...
Samtidigt som samma information dessutom redan kommer från tillverkaren.

Vet inte om jag någonsin fått ett brev från en myndighet om att min bil/telefon/whatever är farlig.

Visst går dom ibland ut via media, men detta är väl ändå högst ordinärt, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Jag funderar på hur vanligt (läs korrekt) det är att en myndighet vänder sig direkt till mig som kund av en produkt med varningar om att den är farlig (eller handhavandet)?
Detta fast det gäller en stor/känd etablerad tillverkare i ett land som inte direkt är yttre mongoliet precis...

Vet inte om jag någonsin fått ett brev från en myndighet om att min bil/telefon/whatever är farlig.

Ja ur den aspekten är varningen onekligen lite märklig. Försöker man lobba för ett förbud ? Rätt tung åtgärd faktiskt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Ja ur den aspekten är varningen onekligen lite märklig. Försöker man lobba för ett förbud ? Rätt tung åtgärd faktiskt.
Det tror jag att man gör. Det bedrivs nog ganska våldsamt lobbyarbete mot Tesla. Det är inte helt omöjligt att det är en tysk biltillverkares intressen (läs påtryckningar) som ligger bakom detta myndighetsutlåtande. Samtidigt är Tesla en försvinnande liten spelare på den tyska bilmarknaden. Deras marknadsandel är än så länge ytterst marginell. Det kan knappast utgöra en mätbar säkerhetsrisk att några Teslor kör omkring med AP. Det finns garanterat betydligt större säkerhetsrisker på tyska vägar. Nä, det ligger helt klart en tanke bakom detta.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:

Det känns ju onekligen som att det är två saker dom egentligen vill åstadkomma,
1: hämnas för stora stygga USA som sabbade för VW-koncernen,
2: hindra dom dumma Amerikanarna från att kunna sälja sina bilar i Tyskland (hela EU?).

Kan tänka mig vad lobbyisterna (bla.) sagt, vad händer med Tyskland om hela bilindustrin i princip går under? Vad är vi beredda att göra för att undvika det?
Vilka åtgärder drabbar bara Tesla (och ev andra icke-Tyska stora hot) och inte våra egna tillverkare?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De borde skicka ut en varning om att det säljs fler Model S än Mercedes S-klass, snart i Tyskland också?

Är det av den här orsaken som försäkringen gått upp också?
Hur korkade är folk i så fall? Bara för att det händer en olycka så är något farligt, innan dess är det ladda-da och trevligt eller?

En farlig grej är Volvos adaptiva farthållare som stänger av under 40km/h... jättetrevligt när man kommer farande emot en stillastående och bilen bara piper till och ger upp.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Antisladdsystemet kan ge en falsk säkerhet, iom att en förare kan tro att bilen inte kan få sladd. Det heter ju anti. Farligt farligt.
Säkerhetsbältet är jättefarligt. Det kan folk få att tro att man blir nästan odödlig i bilen. Men så säkert är det inte, trots att det heter säkerhetsbälte. Farligt farligt.
Krockkuddar är jättefarliga. Ordet kudde får folk att tro att det är nåt mysigt. Detta kan medföra att man avsikligt krockar bara för att man vill utlösa krockkudden. Jättefarligt.
Och rent allmänt är bilar farliga förteelser. Detta gäller i synnerhet när bilarna är byggda i skumma tredjepartsländer där ingen talar tyska och där man tilltalar folk med förnamn och inte med Herr Doktor. Farligt det med. :twisted:
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL: Min Volvo stänger av adaptiva farthållaren först om den framför saknat in till stillastående och man stått stilla i ca 3sek. När den framför kör iväg kan kan då dutta på gasen eller trycka på resume-knappen för att farthållaren ska aktiveras igen. På en Volvo med manuell växellåda stängs den av när den framför saktar ner till under 30km/h. Det håller jag med om är lite störande.. Dock har det aldrig orsakat nått obehag. (har en V60 från 2012 med den funktionen.)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Java
elbilist

Inlägg av Java »

LarsL skrev:
De borde skicka ut en varning om att det säljs fler Model S än Mercedes S-klass, snart i Tyskland också?

Är det av den här orsaken som försäkringen gått upp också?
Hur korkade är folk i så fall? Bara för att det händer en olycka så är något farligt, innan dess är det ladda-da och trevligt eller?

En farlig grej är Volvos adaptiva farthållare som stänger av under 40km/h... jättetrevligt när man kommer farande emot en stillastående och bilen bara piper till och ger upp.
Nja inte riktigt för då går City Safety in och bromsar bilen och jag kan lova att den stannar snabbt.
Skriv svar