Batteries could be key disruptor to oil industry
Moderator: Redaktion
Batteries could be key disruptor to oil industry
Vem vill satsa nya pengar i oljeindustrin?
Fitch: Batteries could be key disruptor to oil industry in "investor death spiral"
Oil producers such as ExxonMobil (NYSE:XOM), Chevron (NYSE:CVX) and Royal Dutch Shell (RDS.A, RDS.B) must prepare for radical change as adoption of new technologies like electric cars could happen faster than originally anticipated, according to a new report from Fitch Ratings.
"Widespread adoption of battery-powered vehicles is a serious threat to the oil industry," and an acceleration of the electrification of transport infrastructure could create an "investor death spiral" as investors flee the oil patch, Fitch warns.Tesla's (NASDAQ:TSLA) upcoming Model 3 will start at $35K before rebates and begin production in late 2017 and is aimed at a broader market, GM's Chevrolet Bolt starts at $37.5K before government incentives and will be available later this year, and other automakers are offering affordable all-electric vehicles, as Fitch estimates battery costs have plunged by 73% since 2008.
Fitch notes that some oil majors have taken steps to diversify their offerings, including Total (NYSE:TOT), which has invested in batteries via its $1.1B purchase in May of Saft Groupe and bought a 60% stake in solar panel maker SunPower in 2011.
http://seekingalpha.com/news/3214629-fi ... email_link
Fitch: Batteries could be key disruptor to oil industry in "investor death spiral"
Oil producers such as ExxonMobil (NYSE:XOM), Chevron (NYSE:CVX) and Royal Dutch Shell (RDS.A, RDS.B) must prepare for radical change as adoption of new technologies like electric cars could happen faster than originally anticipated, according to a new report from Fitch Ratings.
"Widespread adoption of battery-powered vehicles is a serious threat to the oil industry," and an acceleration of the electrification of transport infrastructure could create an "investor death spiral" as investors flee the oil patch, Fitch warns.Tesla's (NASDAQ:TSLA) upcoming Model 3 will start at $35K before rebates and begin production in late 2017 and is aimed at a broader market, GM's Chevrolet Bolt starts at $37.5K before government incentives and will be available later this year, and other automakers are offering affordable all-electric vehicles, as Fitch estimates battery costs have plunged by 73% since 2008.
Fitch notes that some oil majors have taken steps to diversify their offerings, including Total (NYSE:TOT), which has invested in batteries via its $1.1B purchase in May of Saft Groupe and bought a 60% stake in solar panel maker SunPower in 2011.
http://seekingalpha.com/news/3214629-fi ... email_link
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Det är svårt att se annat än att oljepriserna kommer sjunka dramatiskt i takt med att fossilbilarna slutar säljas. Det lär börja med att de minst lönsamma fälten stängs, och smutsiga verksamheter som fracking lär möta förnyat motstånd när man knappt ens kan tjäna pengar på det.
Men sen gäller det att ta nästa steg. Bensin och diesel står för runt 65% av världens råoljekonsumtion, så att ersätta alla bilar, lastbilar och bussar vore en stor framgång. Nästa stora applikation är flygfotogen på lite över 9%, och sen bunkerolja till fartyg (runt 5% om jag tolkar datat rätt). Allt det här borde kunna ersättas med olika typer av batteridrift i framtiden.
Det som återstår, dryga 20%, är bl a olika gaser, kemikalier, asfalt osv. Det kanske blir svårt att ersätta alla de applikationerna, men då kanske man är nere på så pass låga volymer att syntetiska bioalternativ kan räcka.
Men sen gäller det att ta nästa steg. Bensin och diesel står för runt 65% av världens råoljekonsumtion, så att ersätta alla bilar, lastbilar och bussar vore en stor framgång. Nästa stora applikation är flygfotogen på lite över 9%, och sen bunkerolja till fartyg (runt 5% om jag tolkar datat rätt). Allt det här borde kunna ersättas med olika typer av batteridrift i framtiden.
Det som återstår, dryga 20%, är bl a olika gaser, kemikalier, asfalt osv. Det kanske blir svårt att ersätta alla de applikationerna, men då kanske man är nere på så pass låga volymer att syntetiska bioalternativ kan räcka.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Lie komiskt om oljepriset och därmed bensin/diesel skulle sjunka dramatiskt för då blir det ju helt plötsligt jättebra med fossilbilar igen rent ekonomiskt kontra elbilar, vilket
är det starkaste argumentet för dom allra flesta
Nu lär ju inte skatterna sänkas på bränsle i Sverige (och länder med liknande system) så här kommer såklart inte bränslet att bli billigt oavsett råvarupriset, men i några
andra länder kanske...
är det starkaste argumentet för dom allra flesta

Nu lär ju inte skatterna sänkas på bränsle i Sverige (och länder med liknande system) så här kommer såklart inte bränslet att bli billigt oavsett råvarupriset, men i några
andra länder kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Vore ju inte förvånande om oljebolagen gav sig in i litium/Ladd-branschen också. De har mycket pengar, geologiskt kunnande och en väl utbyggd infrastruktur för distribution bara för att ta några exempel. Det som hotar dem sen är väl om alla börjar ha egen energiproduktion i form av solceller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Samtidigt ser det ut som att det är fartygen som är de stora utsläppsbovarna, så man kanske ändå borde börjat där? För fartyg känns det som att bränslecell med metanol hade varit en käck lösning? Metanol kan produceras lokalt i många av hamnarna via vindkraftverk. Då kan man också få möjlighet till påfyllning på riktigt små öar som ligger längs de stora farlederna.Jerka skrev:Men sen gäller det att ta nästa steg. Bensin och diesel står för runt 65% av världens råoljekonsumtion, så att ersätta alla bilar, lastbilar och bussar vore en stor framgång. Nästa stora applikation är flygfotogen på lite över 9%, och sen bunkerolja till fartyg (runt 5% om jag tolkar datat rätt).
World’s 15 Biggest Ships Create More Pollution Than All The Cars In The World
http://www.industrytap.com/worlds-15-bi ... world/8182
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Det där tycker jag är synnerligen intressant och kanske den största drivkraften för de som inte håller på med batteri-eldrift utan andra fossilfria källor vad det nu än kan vara. Att batteribilar och batterilastbilar nu kommer i stor skala och går snabbare sätter stort fokus på det som är kvar i transportsektorn, dvs flyget och båttrafiken.Herr X skrev:Samtidigt ser det ut som att det är fartygen som är de stora utsläppsbovarna, så man kanske ändå borde börjat där? För fartyg känns det som att bränslecell med metanol hade varit en käck lösning? Metanol kan produceras lokalt i många av hamnarna via vindkraftverk. Då kan man också få möjlighet till påfyllning på riktigt små öar som ligger längs de stora farlederna.Jerka skrev:Men sen gäller det att ta nästa steg. Bensin och diesel står för runt 65% av världens råoljekonsumtion, så att ersätta alla bilar, lastbilar och bussar vore en stor framgång. Nästa stora applikation är flygfotogen på lite över 9%, och sen bunkerolja till fartyg (runt 5% om jag tolkar datat rätt).
World’s 15 Biggest Ships Create More Pollution Than All The Cars In The World
http://www.industrytap.com/worlds-15-bi ... world/8182
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Mycket av det som finns i det här segmentet är ju just sådant vi vill använda oljan till istället för att bränna upp den som idag. Avancerade plaster är ju väldigt viktiga för oss, även Tesla, och kan vi spara olja så att vi kan ha plast kvar fem gånger längre så är det ju fantastiskt.Jerka skrev:Det som återstår, dryga 20%, är bl a olika gaser, kemikalier, asfalt osv. Det kanske blir svårt att ersätta alla de applikationerna, men då kanske man är nere på så pass låga volymer att syntetiska bioalternativ kan räcka.
Nu ingår väl gasol och andra gaser som är väldigt lätta att ersätta med el eller andra gaser. Det kan ju göras enklare än bilar och lastbilar tom. Hörde på Talking Tesla att de använder gasol för att värma varmvatten i Karlifonien, känns nära på idiotiskt. Det är ju väldigt lätt att värma vatten bär man har en varm sol 12 timmar per dag.
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
för avancerade plaster finns pengar att göra helsyntet olja precis som helsyntet motorolja, problemet är alla sunkiga plastgrejer som har konkurrerat ut bättre produkter,
tänk rostfri bunke i köket rel valfritt plastskräp, rostfri hink<->plasthink
tänk rostfri bunke i köket rel valfritt plastskräp, rostfri hink<->plasthink
ms 76132 "Eleamore"
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Ja, plastartiklar bör man ersätta med något nedbrytbart. Plastavfall, särskilt i våra hav, börjar bli ett riktigt allvarligt miljöproblem. Det känns som att man hela tiden jobbar i motvind och mot klockan när man jobbar för en bättre miljö. Det tar aldrig slut på miljöfarliga produkter...12man skrev:för avancerade plaster finns pengar att göra helsyntet olja precis som helsyntet motorolja, problemet är alla sunkiga plastgrejer som har konkurrerat ut bättre produkter,
tänk rostfri bunke i köket rel valfritt plastskräp, rostfri hink<->plasthink
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
inte nedbrytbart, då tror massa idioter att det är ok, slänga höger/vänster, nej lite hållbarare och dyrare så att det används länge och sen återvinns
ms 76132 "Eleamore"
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Ser inget som helst problem att använda oljan till nyttiga saker. Många av våra små prylar skulle bli riktigt dyra om vi inte använde plast. De sakerna kan vi fortsätta med men det är jättedumt att elda upp oljan utan att göra något nyttigt av den.
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Problemet är att dessa nyttiga saker förr eller senare slängs, och det är svårt att materialåtervinna blandad plast, det mesta energiåtervinns istället, dvs bränns. Och då hamnar den fossila koldioxiden i atmosfären.LarsL skrev:Ser inget som helst problem att använda oljan till nyttiga saker. Många av våra små prylar skulle bli riktigt dyra om vi inte använde plast. De sakerna kan vi fortsätta med men det är jättedumt att elda upp oljan utan att göra något nyttigt av den.
Det andra problemet är att oljeutvinningen i sig är ganska smutsig, och det tredje är att oljan trots allt fortfarande är en ändlig resurs som vi helst bör göra oss av med.
Jag håller med om att olja som bränsle är det största slöseriet, men det finns goda skäl till att ställa om även övriga användningsområden till förnybara material.
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Men det går verkligen åt rätt håll! Alla världens länder har efter Parisöverenskommelsen satt miljön väldigt långt upp på prioriteringslistan. Tidigare miljöbovar, såsom Kina, storsatsar nu på både kärn- och vindkraft och Indien har byggt världens största solenergianläggning (https://www.rt.com/news/india-solar-power-park-624/) etc.Jerker skrev:Det känns som att man hela tiden jobbar i motvind och mot klockan när man jobbar för en bättre miljö. Det tar aldrig slut på miljöfarliga produkter...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Tror egentligen inte att de gör det i första hand för att de tänker på miljön. De gör det för att de kan både spara och tjäna pengar på det och för att de ser att det är nödvändigt för att säkra energiförsörjningen till sina industrier (som allt mer består av att bygga batterier, solceller och elbilar...).Herr X skrev:Men det går verkligen åt rätt håll! Alla världens länder har efter Parisöverenskommelsen satt miljön väldigt långt upp på prioriteringslistan. Tidigare miljöbovar, såsom Kina, storsatsar nu på både kärn- och vindkraft och Indien har byggt världens största solenergianläggning (https://www.rt.com/news/india-solar-power-park-624/) etc.Jerker skrev:Det känns som att man hela tiden jobbar i motvind och mot klockan när man jobbar för en bättre miljö. Det tar aldrig slut på miljöfarliga produkter...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteries could be key disruptor to oil industry
Ja för fasiken, vi kämpar ju på för fullt med att göra oss av med den, så den är snart slut, oljan alltsåJerka skrev:Problemet är att dessa nyttiga saker förr eller senare slängs, och det är svårt att materialåtervinna blandad plast, det mesta energiåtervinns istället, dvs bränns. Och då hamnar den fossila koldioxiden i atmosfären.LarsL skrev:Ser inget som helst problem att använda oljan till nyttiga saker. Många av våra små prylar skulle bli riktigt dyra om vi inte använde plast. De sakerna kan vi fortsätta med men det är jättedumt att elda upp oljan utan att göra något nyttigt av den.
Det andra problemet är att oljeutvinningen i sig är ganska smutsig, och det tredje är att oljan trots allt fortfarande är en ändlig resurs som vi helst bör göra oss av med.
Jag håller med om att olja som bränsle är det största slöseriet, men det finns goda skäl till att ställa om även övriga användningsområden till förnybara material.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19