ViB igen

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

ViB igen

Inlägg av _TonyV »

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta ... -sundsvall

Ännu en ofattbart konstigt skriven och dåligt reserchad artikel om elbilismen i ViB.
Var bara tvungen att kommentera. :roll:
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: ViB igen

Inlägg av lator »

Det verkar som om Fredrik Diits Vikström borde läsa på lite innan han kastar ur sig åsikter som inte har någon substans. Han ser ju i och för sig inte ut att vara mer än 16 år så det kanske ursäktar hans beteende en del... :roll:

Bättre att läsa kommentarerna där fakta läggs fram.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, otroligt. Någon gör något utan bidrag eller statligtstöd och de klagar. Men det kanske är just därför?

Sen hindrar ju inte en laddstation att en annan anläggs strax bredvid. Eller att en biltillverkare ansluter sig till Teslas Superchargers.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Äsh, ta det lugnt - det är en liten pojke som har skrivit ett blogginlägg. Han har inte koll på elektrifieringen av biltrafiken, de politiska implikationerna och varför Tesla gör som de gör. Han ser bara några laddare i Sundsvall som det står Tesla på och tror att det är proprietär teknik avsedd bara för höginkomsttagare.

Tidningen behöver ju inte stå bakom vad en liten pojke som bloggar där tycker..
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men när man läser sådant här så blir jag alltid nyfiken och vill veta hur han tänkte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Många av kommentarerna är ju vettiga. Skall bli intressant att se OM han svarar på dem och i så fall HUR.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Men när man läser sådant här så blir jag alltid nyfiken och vill veta hur han tänkte.
Jag kan förklara: Det är väldigt vanligt i ungdomen att man är "revolutionär". När hjärnan i 16-20-årsåldern är fullt utvecklad så att den kan tänka och resonera som en vuxen får unga vuxna ofta problem att navigera sig i samhället på grund av bristande erfarenhet. Precis som vuxna reagerar de på orättvisor i samhället, men skillnaden mellan vuxna och ungdomar är att de senare saknar erfarenhet och förstår därför inte problemen i ett större sammanhang.
De unga vuxna tycker att lösningen är lätt och blir förbannad på äldre vuxna som inte tycks göra någonting - om det sitter en fattig rumänsk tiggare på gatan, tycker den unge vuxna att "det bara är att se till att ordna boende och lite mat - Sverige är ett rikt land och har naturligtvis råd", medan den äldre vuxna, baserat på erfarenhet och kunskap, inser att detta är ett strukturellt problem som bara kan lösas för tiggaren på hemmaplan. Kortsiktiga lösningar med boende och mat i Sverige, drar till sig fler tiggare vilket gör att svenska skattebetalare hamnar i en försörjningssituation för en större och större mängd rumäner och andra fattiga som har olösta situationer i sitt hemland. Vid någon tidpunkt måste svenska skattebetalare sluta att försörja en gigantisk mängd fattiga rumäner och de problem som man välvilligt försökte lösa har då ökat med flera tiopotenser. Ungdomarnas brist på erfarenhet gör att de gärna ser lätta lösningar på komplexa problem, och detta ser man inte minst i de politiska ungdomsförbunden, där ungdomarna gärna drar ut mot de politiska ytterkanterna. För ungkommunisten är lösningen på alla världens problem att ta alla pengarna från de man tycker är rika och ge till alla andra, medan ungmoderaten tycker att var man får klara sig själv. De äldre politikerna (bortsett från möjligen Jonas Sjöstedt) förstår att pengar inte skapas av sig själva, och att samtliga medborgare blir väsentligt fattigare om man tar bort alla incitament för folk att arbeta hårdare eller starta företag. Men de förstår samtidigt att alla människor faktiskt inte har samma förutsättningar och en stor grupp riktigt fattiga människor skapar väldiga problem för resten av medborgarna - för allas bästa kan man därför inte bara låta var man klara sig själv utan måste ha ett visst mått av fördelningspolitik.

I fallet Teslaladdarna, som unge Fredrik i sitt blogginlägg reagerat på, måste man förstå situationen ur hans synvinkel. Det är ju faktiskt jätteknasigt att Tesla har fått lov att bygga ett eget nätverk av laddare som bara passar i Tesla Model S, en bil som är ouppnåeligt dyr för en 20-åring. Det är ju uppenbart att detta är en lösning för att landets överklass (som självklart ärvt sin förmögenhet och aldrig arbetat ett ärligt dagsverke) och Sundsvalls kommun borde aldrig givit tillstånd för något sådant. Istället borde kommunen byggt egna laddare som passar alla bilar - unge Fredrik resonerar: "Om överklassen vill åka elbil så får de faktiskt se till att Tesla anpassar sig till de standarder som finns. Det är ju jättedumt att grevar och baroner ska tillåtas få ett exklusivt laddnätverk som inte vanligt folk kan eller får använda.". Därför är det kortslutning att bygga Teslaladdare i Sundsvall. Fredrik kan inte veta att han om 10 till 15 år faktiskt kanske själv tjänar så mycket att en Tesla Model S är inom horisonten för att kunna införskaffas - han känner ingen som äger en Tesla (det finns ju bara några hundra i landet) och kan inte förstå att det är en stor del "vanliga" människor som sträcker sig långt ekonomiskt för att ha råd med en bil som de verkligen vill ha och tror kan göra skillnad för elektrifieringen av den samlade bilparken. Lille Fredrik hänger ju inte här på forumet, eller andra elbilforum och saknar därför kunskap om bakgrunden till varför elbilar inte fått genomslag förrän nu, och vilken roll Tesla spelat för detta. Han är ju fortfarande bara en ung vuxen, och unga vuxna saknar avgörande erfarenhet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

:)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

:D
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Bra skrivet herr x! Är själv snart 34 och förstår vad du menar.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Herr X, bra skrivet och jag håller med dig väääldigt mycket.
Även om det finns en hel del unga personer som verkar vara både mer
kloka och erfarna än vissa äldre individer.

Tänkte så sent som idag på vad det gör med en människa som sitter och tigger
hela dagarna, dag efter dag efter dag.
Själv skulle jag nog bli lite deppig redan efter första dagen.

Jag skulle vilja ha en Elon Musk light inom svensk politik. Som ser till helheten och löser
problem mha nya ideér, intelligens och ett stort mod.
Han eller hon skulle i princip kunna tillhöra vilket parti som helst. Jag skulle rösta.

Till sist, du kanske bör ta bort bilden på den oupplyste killen, så vi inte hänger ut folk
allt för mycket.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Larofo skrev:
Herr X, bra skrivet och jag håller med dig väääldigt mycket.
Även om det finns en hel del unga personer som verkar vara både mer kloka och erfarna än vissa äldre individer.
Det finns naturligtvis undantag åt båda håll - ungdomar som överraskar med förståelse och insikt, och en aldrig sinande mängd vuxna som framstår som kompletta dumskallar.
Larofo skrev:
Tänkte så sent som idag på vad det gör med en människa som sitter och tigger hela dagarna, dag efter dag efter dag. Själv skulle jag nog bli lite deppig redan efter första dagen.
Det är svårt att hitta på en bra lösning - det enda som jag ser att svenska skattebetalare kan göra för att hjälpa upp i situationen är att subventionera svenska företag att med rumänsk arbetskraft bygga fabriker i Rumänien som bara får lov att anställa fattiga rumäner. De som sedan kommer till Sverige för att tigga skickas omedelbart till dessa fabriker och ombedes söka jobb. Då har vi löst både det kortsiktiga och långsiktiga problemet för dessa individer. Ingen gyllene lösning, men att ge dessa individerna jobb är helt nödvändigt för att återställa deras självkänsla och skapa förutsättningar för dem att klara sig på egen hand. Genom att svenska företag får möjlighet att ha dessa subventionerade individerna anställda, får skattebetalarna tillbaka en del av "investeringen" och gör projektet lättare att sälja in hos opinionen.
Larofo skrev:
Jag skulle vilja ha en Elon Musk light inom svensk politik. Som ser till helheten och löser problem mha nya ideér, intelligens och ett stort mod.
Han eller hon skulle i princip kunna tillhöra vilket parti som helst. Jag skulle rösta.
Jag också. Men det svenska medieklimatet gör detta nog mindre och mindre sannolikt. De mediala dreven mot politiker gör att framgångsrika, karismatiska, kunskapsrika och ambitiösa entreprenörer håller sig långt borta. Sådana individer är dessutom kopiöst eftertraktade i arbetslivet där de gärna tjänar flera gånger politikernas löner.
Larofo skrev:
Till sist, du kanske bör ta bort bilden på den oupplyste killen, så vi inte hänger ut folk allt för mycket.
Done.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Herr X skrev:
Det är svårt att hitta på en bra lösning - det enda som jag ser att svenska skattebetalare kan göra för att hjälpa upp i situationen är att subventionera svenska företag att med rumänsk arbetskraft bygga fabriker i Rumänien som bara får lov att anställa fattiga rumäner. De som sedan kommer till Sverige för att tigga skickas omedelbart till dessa fabriker och ombedes söka jobb. Då har vi löst både det kortsiktiga och långsiktiga problemet för dessa individer. Ingen gyllene lösning, men att ge dessa individerna jobb är helt nödvändigt för att återställa deras självkänsla och skapa förutsättningar för dem att klara sig på egen hand. Genom att svenska företag får möjlighet att ha dessa subventionerade individerna anställda, får skattebetalarna tillbaka en del av "investeringen" och gör projektet lättare att sälja in hos opinionen.
Rent spontant känns det som om den idén är klart mycket bättre än det förlängda lidande som
pågår nu. Kan du ringa rosenbad är du snäll, dom behöver din hjälp. :D
Ju mer jag tänker på det.........är inte detta en riktigt bra idé?!!!!
Herr X skrev:
Sådana individer är dessutom kopiöst eftertraktade i arbetslivet där de gärna tjänar flera gånger politikernas löner.
Sant! Och alla Elon lights där ute gör ju rätt mycket nytta i industrin/näringslivet.
Men fan va jag saknar en riktig klippa i svensk politik.
Skriv svar