Tesla överlägsen på vintern?
Moderator: Redaktion
Tesla överlägsen på vintern?
Gissar att min beställda Tesla S60D är svårslagen i accelerationen på vintern.
Dels för att den har 2 motorer på 265hk styck=530hk(jag vet att sammanlagd effekt i verkligheten är lägre).
Dels för att den har en effektstyrning som är vida överlägsen ICE bilar.
Så i ett race o-100 på kall snö, så kan inte en ICE bil konkurrera(under förutsättning att den har samma vikt och däck)
helt enkelt för att den spinner bort sig.
Elbilar som gör 0-100 på 6 sekunder och har 4wd är det i princip bara Tesla som har.
Om greppet är så dåligt att det tar 6 sekunder, 0-100, på snö, hjälper det inte om man har massor av hk,
man slirar om man drar på för mycket.
Dessutom är starkare Teslor än S60D tyngre.
Dels för att den har 2 motorer på 265hk styck=530hk(jag vet att sammanlagd effekt i verkligheten är lägre).
Dels för att den har en effektstyrning som är vida överlägsen ICE bilar.
Så i ett race o-100 på kall snö, så kan inte en ICE bil konkurrera(under förutsättning att den har samma vikt och däck)
helt enkelt för att den spinner bort sig.
Elbilar som gör 0-100 på 6 sekunder och har 4wd är det i princip bara Tesla som har.
Om greppet är så dåligt att det tar 6 sekunder, 0-100, på snö, hjälper det inte om man har massor av hk,
man slirar om man drar på för mycket.
Dessutom är starkare Teslor än S60D tyngre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Vill först gratulera till fin bil.
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.

Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.

- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Tvärtom. Teslan är extremt mycket bättre på att accelerera på halt underlag.kontakten2 skrev:Vill först gratulera till fin bil.![]()
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.
https://www.youtube.com/watch?v=yEnV75ghN4c
https://electrek.co/2016/10/17/watch-a- ... -the-rain/
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Jag tyckte min 85D hade grymt bra fäste förra vintern. Snabb reaktion för elmotorn, höga vikten och låga tyngdpunkten spelar säkert in.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Väldigt fin video och tvärtom då du pratar om regn.Franz skrev:Tvärtom. Teslan är extremt mycket bättre på att accelerera på halt underlag.kontakten2 skrev:Vill först gratulera till fin bil.![]()
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.
https://youtu.be/dRgkoHCTXjo
https://electrek.co/2016/10/17/watch-a- ... -the-rain/
Men man får väl inte påpeka det uppenbara här

Re: Tesla överlägsen på vintern?
Intressant att din länk bara leder till ett test av Kia på Youtube? Måste vara min iPhone som kopplar helt jäkla snett...Franz skrev:Tvärtom. Teslan är extremt mycket bättre på att accelerera på halt underlag.kontakten2 skrev:Vill först gratulera till fin bil.![]()
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.
https://youtu.be/dRgkoHCTXjo
https://electrek.co/2016/10/17/watch-a- ... -the-rain/
Re: Tesla överlägsen på vintern?
finns nån video med tesla mot snöskoter, vågar väl inte ge direkt länk...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Tesla har löst differential problematiken mycket elegant. De bromsar helt enkelt det hjul som spinner.kontakten2 skrev:Vill först gratulera till fin bil.![]()
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.
Varför ha en tung, dyr och otymplig diffbroms, när man inte behöver.
Traditionally a limited slip differential allows for torque to be applied independently of each wheel. This involves complicated gearing which involves more components, adds additional weight and overall may not be as reliable on a Model S that produces such astronomical torque. For that reason Tesla chose to utilize a much simpler and sturdier open differential. But they needed to solve the slip problem.
Tesla solved the problem on the Model S by selectively applying rear brakes in order to transfer torque to the wheel that grips. These commands are fed into the electronic stability control system which is capable of braking the rear wheels independently as a way to improve the handling of the car under various conditions.
http://www.teslarati.com/how-tesla-mode ... tem-works/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Det är inte bara Tesla som löst det så, utan i stort sett varenda modern bil i hela världen. Allas antisladdsystem jobbar så. Det funkar, till en viss gräns, men det är inte närapå lika bra som en diffbroms eller låsbar differential.Zalman3 skrev:Tesla har löst differential problematiken mycket elegant. De bromsar helt enkelt det hjul som spinner.kontakten2 skrev:Vill först gratulera till fin bil.![]()
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.
Varför ha en tung, dyr och otymplig diffbroms, när man inte behöver.
Traditionally a limited slip differential allows for torque to be applied independently of each wheel. This involves complicated gearing which involves more components, adds additional weight and overall may not be as reliable on a Model S that produces such astronomical torque. For that reason Tesla chose to utilize a much simpler and sturdier open differential. But they needed to solve the slip problem.
Tesla solved the problem on the Model S by selectively applying rear brakes in order to transfer torque to the wheel that grips. These commands are fed into the electronic stability control system which is capable of braking the rear wheels independently as a way to improve the handling of the car under various conditions.
http://www.teslarati.com/how-tesla-mode ... tem-works/
Med det sagt tycker jag att min 85D beter sig helt fenomenalt i snö. Framkomligheten är riktigt bra och den accar oerhört fint även när det är halt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Det blev helt klart galet där ja. Här är den videon det skulle vara...Vidio skrev:Intressant att din länk bara leder till ett test av Kia på Youtube? Måste vara min iPhone som kopplar helt jäkla snett...Franz skrev:Tvärtom. Teslan är extremt mycket bättre på att accelerera på halt underlag.kontakten2 skrev:Vill först gratulera till fin bil.![]()
Men vid vinterväglag har inte teslan så stor fördel mot andra bilar pga öppen diff både fram och bak.
https://youtu.be/dRgkoHCTXjo
https://electrek.co/2016/10/17/watch-a- ... -the-rain/
https://www.youtube.com/watch?v=yEnV75ghN4c
samt den här:
https://www.youtube.com/watch?v=ip1WAOLh2rE
Driver sajten Car.info
Re: Tesla överlägsen på vintern?
The Model S is able to respond to tire slippage much faster than other cars due to the super-fast response time between the traction control unit and the electric motor driving the wheels. Traction control allows the Model S to quickly shift power between wheels via an open differential. It will back off power to those wheels that slip.
With traction control enabled you can literally pull onto a patch of snow and floor the “go pedal”without losing control. The Model S will begin picking up speed as long as the wheels aren’t slipping. It’s been a fun and bizarre experience to try this and so far it hasn’t gotten old.
With traction control enabled you can literally pull onto a patch of snow and floor the “go pedal”without losing control. The Model S will begin picking up speed as long as the wheels aren’t slipping. It’s been a fun and bizarre experience to try this and so far it hasn’t gotten old.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla överlägsen på vintern?
Ja ni får väl gasa med bilen i vinter. Min vill då inte göra 0-100 på någon rekordtid i snö. Att den är bra etc javisst. Men att bromsa hjulen .? Komigen nu folket, lite bilintresse har ni? 
