Då jag ska uppåt i landet så slängde jag på Dubbdäcken idag (Hakka 8).
Hur mycket ökad förbrukning / minskad räckvidd kan jag förvänta mig jämfört med sommardäcken, om vi utgår från samma temperatur och inte regn eller snö på backen?
/Jocce
Ökad förbrukning med Dubbdäck?
Moderator: Redaktion
Ökad förbrukning med Dubbdäck?
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Ökad förbrukning med Dubbdäck?
Däcken i sig gör inte så stor skillnad som väglaget och temperaturenJocce skrev:Då jag ska uppåt i landet så slängde jag på Dubbdäcken idag (Hakka 8).
Hur mycket ökad förbrukning / minskad räckvidd kan jag förvänta mig jämfört med sommardäcken, om vi utgår från samma temperatur och inte regn eller snö på backen?
/Jocce
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På en vanlig fossilare brukar man räkna med mellan 3-6 % ökad förbrukning. Har inte haft min -tesla nån hel vinter än. Och dessutom-kör ALDRIG på dubbat.1
X100 lev.14/8-18.
Senaste bilarna har jag haft minskad förbrukning med vinterdäcken. Mindre dimension och lite smalare än sommardäcken gör märkbar skillnad.
Jag fick förresten också på vinterdäcken idag p.g.a resa upp till Umeå nästa vecka.
Och aldrig mer en vinter utan dubbdäck.. Körde med dubbfria en vinter och gör inte om det misstaget.
Jag fick förresten också på vinterdäcken idag p.g.a resa upp till Umeå nästa vecka.
Och aldrig mer en vinter utan dubbdäck.. Körde med dubbfria en vinter och gör inte om det misstaget.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Räknar med samma förbrukning då! Så får vi se!
Gällande dubbat/odubbat så kommer jag nog välja odubbat nästa gång, efter läst ett antal tester så inser jag att om man väljer RÄTT odubbat så får man VÄLDIGT bra däck!
Frågan idag rör inte dubbat vs odubbat idag känns det som, då det finns dubbade som är betydligt sämre än odubbade, utan frågan rör snarare, vilket märke/modell man väljer!
/Jocce
Gällande dubbat/odubbat så kommer jag nog välja odubbat nästa gång, efter läst ett antal tester så inser jag att om man väljer RÄTT odubbat så får man VÄLDIGT bra däck!
Frågan idag rör inte dubbat vs odubbat idag känns det som, då det finns dubbade som är betydligt sämre än odubbade, utan frågan rör snarare, vilket märke/modell man väljer!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jag kör alltid odubbat då jag bor i Stockholm och kör mycket i city där flertalet gator har dubbdäcksförbud. Skulle jag bo mer lantligt och högre upp i Sverige hade jag valt dubbat men här nere känns det overkill och onödigt att påverka räckvidden.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/