Lågt däcktryck - Reseta?
Moderator: Redaktion
Lågt däcktryck - Reseta?
I morse när jag vaknade hade någon stulit luften ur mitt vänster framdäck! :O
Den varnade för "Very Low Tire Pressure" på vänster fram (1.1 Bar). Så rullade sakta ner till Statoil...öh..Cirkle K...och fyllde på (Körde i 2.8 för det var det i de övriga, men har för mig att de brukar gå upp till 3.1 när man kört en bit).
I bruksanvisningen står det att man skall köra 10 minuter i minst 40 km/h, då jag har ca 20-30 minuter till jobbet (Solna till Märsta) tänkte jag att varningen slocknar väl en bit ut på motorvägen då.
Men den slocknade aldrig.
Däcket sa 2,8, sen upp till 2,9 (på samtliga däck), men varningen låg kvar (endast på vänster fram) hela vägen!
Vad skall man göra för att åtgärda det hela?
/Jocce
Den varnade för "Very Low Tire Pressure" på vänster fram (1.1 Bar). Så rullade sakta ner till Statoil...öh..Cirkle K...och fyllde på (Körde i 2.8 för det var det i de övriga, men har för mig att de brukar gå upp till 3.1 när man kört en bit).
I bruksanvisningen står det att man skall köra 10 minuter i minst 40 km/h, då jag har ca 20-30 minuter till jobbet (Solna till Märsta) tänkte jag att varningen slocknar väl en bit ut på motorvägen då.
Men den slocknade aldrig.
Däcket sa 2,8, sen upp till 2,9 (på samtliga däck), men varningen låg kvar (endast på vänster fram) hela vägen!
Vad skall man göra för att åtgärda det hela?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Intressant. Jag fick varning för lågt däcktryck höger bak i söndags (hade halkat ner till 2,5 bar) men den försvann direkt efter jag hade fyllt på luft. Många såna grejer löser sig efter man låtit bilen stå ett tag. Prova en ordentlig reset annars eller ring supporten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
I de flesta bilar måste du nollställa punkteringsvarningen manuellt i menyn. Kolla om det finns något där.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Det finns reset tirepressure i menyn så det kan du också prova om det inte löser sig själv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Castro90 skrev:I de flesta bilar måste du nollställa punkteringsvarningen manuellt i menyn. Kolla om det finns något där.
Man skall inte göra det enligt manualen, manualen säger att den släcker sig själv efter 10 minuter i över 40 km/h...e5m1r skrev:Det finns reset tirepressure i menyn så det kan du också prova om det inte löser sig själv
Provade även att trycka reseten (som enligt panelen endast skall användas när man bytt hjul) och detta hjälpte inte.
Skall ta en tur efter lunch med henne och se om hon återhämtat sig, samt vad däcktrycket står på (orolig för Pyspunka...)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Mina däck håller 3,1 bar sedan leverans och utan att ha värmt upp däcken.
Lite extra tryck kanske motverkar eventuell ventilläcka och minskar säkert rullmotståndet.
Lite extra tryck kanske motverkar eventuell ventilläcka och minskar säkert rullmotståndet.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Vad har du för däcktryckssiffror vid dörren i din bil?Waxinator skrev:Mina däck håller 3,1 bar sedan leverans och utan att ha värmt upp däcken.
Har du 21'' turbiner?
Jag har nämligen 42psi som max däcktryck på min bil.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
- grenhall
- Teslaägare
Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.Waxinator skrev:Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
grenhall skrev:Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.Waxinator skrev:Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Nä egentligen inte väl?
21" är väl bredare, mao större yta att fördela upp trycket på.
Däremot har man nog större luftmängd i dem?
/Jocce
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
En del är bredare bak men många är samma, beror på när man fått bilen levererad (dvs om man har staggered eller inte). Men tryck är ju just tryck och räknas per ytenhet, så "större yta att fördela upp trycket på" är ett märkligt sätt att säga. Fördelar du upp tryck på yta så får du kvar kraft, och kraften blir i det här fallet mindre. Normalt har man högre tryck i däck med lägre profil såvitt jag vet, vilket 21-tummarna har.Jocce skrev:grenhall skrev:Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.Waxinator skrev:Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Nä egentligen inte väl?
21" är väl bredare, mao större yta att fördela upp trycket på.
Däremot har man nog större luftmängd i dem?
/Jocce
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
tesla centralt har över tid haft lite olika åsikter om däcktryck, vet att de klistrade över etiketten i bilen vid nåt besök,
ms 76132 "Eleamore"
- grenhall
- Teslaägare
Vad jag vet så har däckgubbarna alltid tryckt i runt 3 bar i mina däck som varit lågprofil på föregående bilar. 42psi motsvarar ju 2,89 bar och det får väl ändå anses vara relativt lågt för den profilen det är på 21''.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...
Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra!
Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu
/Jocce
Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra!

Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu

/Jocce
- grenhall
- Teslaägare
Funkar det att laga och ändå köra full hastighet enligt däckets spec? Förut kunde man inte det.Jocce skrev:Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...
/Jocce
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
För mig försvann varningen snabbt, men jag pumpade nog i 3.1
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag råkade ut för detsamma. En plåtskruv satt indragen på vänster bakdäck. Skruven satt på däcksidan så jag tror att det är ytterst osannolikt att den fastnade där utan mänsklig hjälp.Jocce skrev:Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...
/Jocce
I mitt fall blev ett nästan nytt däck bytt till ett nytt däck av SC i Upplands-Väsby. Otyget kostade mig 3 985:-
Installerat 13,2 kWp solceller
grenhall skrev:
Funkar det att laga och ändå köra full hastighet enligt däckets spec? Förut kunde man inte det.
Jag frågade faktiskt inte...Men skall jag ner till Tyskland så skall jag ta detta i beaktning och kolla av läget!
/Jocce
Men varför inte bara dra åt skruven så den sluter tätt !?
Under en Englands resa körde jag över en plåtbit med en lång nit. Plåtbiten lossnade efter någon mil men niten satt kvar. Däcket läckte inte alls så vid hemkomst (100 mil) skaffade jag tätningsskum och drog ur niten. Hålet var dock för stort så skummet bara sprutade ut. Jag satte då bara tillbaka niten i däcket och körde vidare. Efter några veckor fixades däcket av proffs.

Under en Englands resa körde jag över en plåtbit med en lång nit. Plåtbiten lossnade efter någon mil men niten satt kvar. Däcket läckte inte alls så vid hemkomst (100 mil) skaffade jag tätningsskum och drog ur niten. Hålet var dock för stort så skummet bara sprutade ut. Jag satte då bara tillbaka niten i däcket och körde vidare. Efter några veckor fixades däcket av proffs.

Jag har en gång kört omkring med en skruv i ett däck utan att veta om det. När däcken var slut och skulle bytas visade mig däckkillen efteråt en blankpolerad skruv som tydligen hade suttit där hur länge som helst. Däcket hade inte tappat en enda millibar i tryck. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har jag bytt till vinterdäck.
Vänster bak ger varning trots att jag kört ca 7 mil. (2.9 på alla, men ska kicka upp dem till typ 3.1 sen), trots detta endast vänster bak som varnar.
Provat att resetta, samma problem. Någon som har något tips?
/Jocce
Vänster bak ger varning trots att jag kört ca 7 mil. (2.9 på alla, men ska kicka upp dem till typ 3.1 sen), trots detta endast vänster bak som varnar.
/Jocce
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...Jocce skrev:Nu har jag bytt till vinterdäck.
/Jocce

Lessmog skrev:Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...
Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.
Tror helt enkelt att den ville ha ny luft

/Jocce
Tack för tipset! Resettade ett par gånger på vägen och när jag svängde in framför luftpumpen på Gulf blev den tydligen skrämd, rätta värdena dök upp. Nu är den snäll och spak igen.Jocce skrev:Lessmog skrev:Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...
Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.
/Jocce

Givande konversation detta!

Skrämseltaktik kan ibland vara den bästaLessmog skrev:Tack för tipset! Resettade ett par gånger på vägen och när jag svängde in framför luftpumpen på Gulf blev den tydligen skrämd, rätta värdena dök upp. Nu är den snäll och spak igen.Jocce skrev:Lessmog skrev:Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...
/Jocce![]()
Givande konversation detta!

/Jocce