Lågt däcktryck - Reseta?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Lågt däcktryck - Reseta?

Inlägg av Jocce »

I morse när jag vaknade hade någon stulit luften ur mitt vänster framdäck! :O

Den varnade för "Very Low Tire Pressure" på vänster fram (1.1 Bar). Så rullade sakta ner till Statoil...öh..Cirkle K...och fyllde på (Körde i 2.8 för det var det i de övriga, men har för mig att de brukar gå upp till 3.1 när man kört en bit).

I bruksanvisningen står det att man skall köra 10 minuter i minst 40 km/h, då jag har ca 20-30 minuter till jobbet (Solna till Märsta) tänkte jag att varningen slocknar väl en bit ut på motorvägen då.

Men den slocknade aldrig.
Däcket sa 2,8, sen upp till 2,9 (på samtliga däck), men varningen låg kvar (endast på vänster fram) hela vägen!

Vad skall man göra för att åtgärda det hela?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lågt däcktryck - Reseta?

Inlägg av danni »

Intressant. Jag fick varning för lågt däcktryck höger bak i söndags (hade halkat ner till 2,5 bar) men den försvann direkt efter jag hade fyllt på luft. Många såna grejer löser sig efter man låtit bilen stå ett tag. Prova en ordentlig reset annars eller ring supporten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare

Inlägg av Castro90 »

I de flesta bilar måste du nollställa punkteringsvarningen manuellt i menyn. Kolla om det finns något där.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det finns reset tirepressure i menyn så det kan du också prova om det inte löser sig själv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Castro90 skrev:
I de flesta bilar måste du nollställa punkteringsvarningen manuellt i menyn. Kolla om det finns något där.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
e5m1r skrev:
Det finns reset tirepressure i menyn så det kan du också prova om det inte löser sig själv
Man skall inte göra det enligt manualen, manualen säger att den släcker sig själv efter 10 minuter i över 40 km/h...

Provade även att trycka reseten (som enligt panelen endast skall användas när man bytt hjul) och detta hjälpte inte.

Skall ta en tur efter lunch med henne och se om hon återhämtat sig, samt vad däcktrycket står på (orolig för Pyspunka...)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Mina däck håller 3,1 bar sedan leverans och utan att ha värmt upp däcken.
Lite extra tryck kanske motverkar eventuell ventilläcka och minskar säkert rullmotståndet.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Waxinator skrev:
Mina däck håller 3,1 bar sedan leverans och utan att ha värmt upp däcken.
Lite extra tryck kanske motverkar eventuell ventilläcka och minskar säkert rullmotståndet.
Vad har du för däcktryckssiffror vid dörren i din bil?

Har du 21'' turbiner?

Jag har nämligen 42psi som max däcktryck på min bil.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Waxinator skrev:
Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

grenhall skrev:
Waxinator skrev:

Nä egentligen inte väl?

21" är väl bredare, mao större yta att fördela upp trycket på.
Däremot har man nog större luftmängd i dem?

/Jocce
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocce skrev:
grenhall skrev:
Waxinator skrev:

Nä egentligen inte väl?

21" är väl bredare, mao större yta att fördela upp trycket på.
Däremot har man nog större luftmängd i dem?

/Jocce
En del är bredare bak men många är samma, beror på när man fått bilen levererad (dvs om man har staggered eller inte). Men tryck är ju just tryck och räknas per ytenhet, så "större yta att fördela upp trycket på" är ett märkligt sätt att säga. Fördelar du upp tryck på yta så får du kvar kraft, och kraften blir i det här fallet mindre. Normalt har man högre tryck i däck med lägre profil såvitt jag vet, vilket 21-tummarna har.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tesla centralt har över tid haft lite olika åsikter om däcktryck, vet att de klistrade över etiketten i bilen vid nåt besök,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Vad jag vet så har däckgubbarna alltid tryckt i runt 3 bar i mina däck som varit lågprofil på föregående bilar. 42psi motsvarar ju 2,89 bar och det får väl ändå anses vara relativt lågt för den profilen det är på 21''.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...

Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra! :)
Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu :(

/Jocce
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Jocce skrev:

Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra! :)
Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu :(

/Jocce
Funkar det att laga och ändå köra full hastighet enligt däckets spec? Förut kunde man inte det.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

För mig försvann varningen snabbt, men jag pumpade nog i 3.1

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jocce skrev:

/Jocce
Jag råkade ut för detsamma. En plåtskruv satt indragen på vänster bakdäck. Skruven satt på däcksidan så jag tror att det är ytterst osannolikt att den fastnade där utan mänsklig hjälp.
I mitt fall blev ett nästan nytt däck bytt till ett nytt däck av SC i Upplands-Väsby. Otyget kostade mig 3 985:-
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

grenhall skrev:

Funkar det att laga och ändå köra full hastighet enligt däckets spec? Förut kunde man inte det.

Jag frågade faktiskt inte...Men skall jag ner till Tyskland så skall jag ta detta i beaktning och kolla av läget!

/Jocce
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Men varför inte bara dra åt skruven så den sluter tätt !? :idea:

Under en Englands resa körde jag över en plåtbit med en lång nit. Plåtbiten lossnade efter någon mil men niten satt kvar. Däcket läckte inte alls så vid hemkomst (100 mil) skaffade jag tätningsskum och drog ur niten. Hålet var dock för stort så skummet bara sprutade ut. Jag satte då bara tillbaka niten i däcket och körde vidare. Efter några veckor fixades däcket av proffs. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en gång kört omkring med en skruv i ett däck utan att veta om det. När däcken var slut och skulle bytas visade mig däckkillen efteråt en blankpolerad skruv som tydligen hade suttit där hur länge som helst. Däcket hade inte tappat en enda millibar i tryck. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Nu har jag bytt till vinterdäck.

Vänster bak ger varning trots att jag kört ca 7 mil. (2.9 på alla, men ska kicka upp dem till typ 3.1 sen), trots detta endast vänster bak som varnar.

Provat att resetta, samma problem. Någon som har något tips?

/Jocce
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jocce skrev:
Nu har jag bytt till vinterdäck.

Vänster bak ger varning trots att jag kört ca 7 mil. (2.9 på alla, men ska kicka upp dem till typ 3.1 sen), trots detta endast vänster bak som varnar.

Provat att resetta, samma problem. Någon som har något tips?

/Jocce
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ... :)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Lessmog skrev:
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ... :)

Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.

Tror helt enkelt att den ville ha ny luft ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jocce skrev:
Lessmog skrev:

Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.

/Jocce
Tack för tipset! Resettade ett par gånger på vägen och när jag svängde in framför luftpumpen på Gulf blev den tydligen skrämd, rätta värdena dök upp. Nu är den snäll och spak igen. :)

Givande konversation detta! :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Lessmog skrev:
Jocce skrev:
Lessmog skrev:

/Jocce
Tack för tipset! Resettade ett par gånger på vägen och när jag svängde in framför luftpumpen på Gulf blev den tydligen skrämd, rätta värdena dök upp. Nu är den snäll och spak igen. :)

Givande konversation detta! :D
Skrämseltaktik kan ibland vara den bästa ;)

/Jocce
Skriv svar