Hej Bullen!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Hej Bullen!

Inlägg av Johnalm »

Jag har ett problem... :roll:

Jag väntar (som flera av er redan känner till :lol: ) på min Model X P90D med en massa utrustning på.
Dessvärre gick den ur fabrik den 2/10 enligt Mytesla, enligt Teslas säljare på telefon idag (end of production line) redan den 26/9.

Detta betyder att jag missade nya AP-HW med några dagar/ett par veckor.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka angående avbokning och beställning av ny likadan.

Nackdelar med ny:
  • Får vänta ÄNNU längre på leverans, troligtvis till mars 2017 isf nov/dec.
    Högre månadskostnad (leasingkostnad) pga senaste prishöjningen
    Högre första förhöjd leasingavgift (marginellt i sammanhanget)
    Funktioner kopplade till nya HW kan dröja lång tid framöver, december 2016-2019(?)
Fördelar med ny:
  • Nyaste versionen med potential att bli helt självkörande på sikt 8-)
    Möjlighet att uppgradera till P100D :twisted:
Då jag har operationell leasing via Sixt på 48 månader spelar ju andrahandsvärdet för "gammal" Model X mindre roll då jag har garanterat restvärde...
OM jag vill byta bil i förtid så är det möjligt enligt Sixt (talade med min kontakt idag), dock till en viss merkostnad.

Hur skulle ni har gjort?? Tankar/synpunkter tas gärna emot.

Tack!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Hej Bullen!

Inlägg av bylund »

Är det inte lättare att skicka pm direkt till bullen? ;)
Johnalm skrev:
OM jag vill byta bil i förtid så är det möjligt enligt Sixt (talade med min kontakt idag), dock till en viss merkostnad.
Jag tolkar detta som att om du tar leverans på nuvarande bil, och har den ett tag, så kan du sedan betala extra för att byta till en nyare?

Hur mycket extra är ju väldigt relevant, för detta verkar ju som det bästa alternativet upp till en viss kostnad, då det innebär att du får din bil snart, och senare kan byta till den nyare när den har börjat få funktioner de gamla bilarna inte kan få. Men som sagt, det beror ju på hur mycket mer det kostar om det är värt det eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Om du leasar på 2 år så är det väl bara att köra på och sedan leasa/köpa en ny Tesla om 2 år när självkörningen faktiskt är färdigtestad och helt klar. Om de inte ska köra sin provtur/demo förrän under 2017 så lär de inte aktivera det hela för resten av världen förrän om tidigast 1 år.

Så nöj dig med vanlig AP för nu och byt sedan upp dig om två år.
Model S85D -15, "Voltaire"
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Seregon skrev:
Om du leasar på 2 år så är det väl bara att köra på och sedan leasa/köpa en ny Tesla om 2 år när självkörningen faktiskt är färdigtestad och helt klar. Om de inte ska köra sin provtur/demo förrän under 2017 så lär de inte aktivera det hela för resten av världen förrän om tidigast 1 år.

Han skriver att han leasar i 48 månader så fyra år.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

vigge50 skrev:
Seregon skrev:

Jag vet inte alls hur jag tänkte när jag fick det till 24 månader på ett år. :D
Men även på fyra år är jag inte säker på att det är helt värt merkostnaden. Det är 3 år med "gammal" AP istället för ny, men samtidigt lär inte svensk/europeisk lagstiftning vara speciellt snabb med att godkänna autonom bilkörning så det blir väl på egen risk en kör det de första åren innan de stora drakarna hinner ikapp och lägger lobbyistpengar på det.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Frågade inte exakt hur mycket, men det visar sig väl. Det lät inte som att Sixt var så överdrivet sugna på det, men det gick.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Seregon skrev:
vigge50 skrev:
Seregon skrev:

Jag vet inte alls hur jag tänkte när jag fick det till 24 månader på ett år. :D
Men även på fyra år är jag inte säker på att det är helt värt merkostnaden. Det är 3 år med "gammal" AP istället för ny, men samtidigt lär inte svensk/europeisk lagstiftning vara speciellt snabb med att godkänna autonom bilkörning så det blir väl på egen risk en kör det de första åren innan de stora drakarna hinner ikapp och lägger lobbyistpengar på det.
Lite så jag resonerar också, det lär dröja tills Mercedes kommer fram med en autonom lösning tills lagstiftning går igenom...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Behåll den. Du vill inte förlora 6 månaders nöje med bilen.
Vi kan nog räkna med att ap'n får någon typ av uppgradering av hårdvaran inom 4 år.
När det börjar släppas nytt godis till nya ap'n så får du ju se till att du får lämplig lånebil när bilen är på service.
Kommer väl finnas någon M3 ägare som skulle kunna tänka sig att skifta bil med dig för en helg om 2 år, så att ni båda kan känna lite på bilarna.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Hammar skrev:
Behåll den. Du vill inte förlora 6 månaders nöje med bilen.
Vi kan nog räkna med att ap'n får någon typ av uppgradering av hårdvaran inom 4 år.
När det börjar släppas nytt godis till nya ap'n så får du ju se till att du får lämplig lånebil när bilen är på service.
Kommer väl finnas någon M3 ägare som skulle kunna tänka sig att skifta bil med dig för en helg om 2 år, så att ni båda kan känna lite på bilarna.
Sant, för övrigt bokade jag en Model 3 på nätet innan eventet drog igång 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Johnalm skrev:

Tack!
Jag hade lagt om leasingen till två år och skaffat en ny Tesla då.

Två år är nog knappt lagom till att autonoma körningen ska vara klar och godkänd inom EU.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

dstr skrev:
Johnalm skrev:

Tack!

Två år är nog knappt lagom till att autonoma körningen ska vara klar och godkänd inom EU.
Det blir ju satans dyrt med 24 mån leasing, eller?
Vad kan man få till för restvärde efter 24 mån tror ni?
Finns det som valbart alternativ hos Teslas finansieringspartners?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Här är en länk till tråden där det finns tabell vilket förvisso visar de förhöjda restvärdena vilket gör att du får nog dra av 4 procentenheter.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 100#p91864

Enligt den tabellen så är det bara 3-7 procentenheter högre restvärde efter 24 månader jämfört med 36 månader så månadskostnaden kommer nog bli ganska mycket högre.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Johnalm skrev:
dstr skrev:
Johnalm skrev:

Tack!

Det blir ju satans dyrt med 24 mån leasing, eller?
Vad kan man få till för restvärde efter 24 mån tror ni?
Finns det som valbart alternativ hos Teslas finansieringspartners?
Säkerligen vid finansiell leasing.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Johnalm skrev:

Tack!

Jag skulle oxo bli rejält förvånad om autonomt är lagligt inom 2 år, snarare väldigt många år.
Däremot så kan det ju bli en variant där bilen kör som autonomt men att man precis som idag är kvar och kan ta över, och den versionen tror jag vi får vara
glada för (ganska många år framöver) om vi får...

Så jag röstar oxo för att ta den beställda bilen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Du har 3 val skulle jag säga:

1) Kör med den som kommer nu i 48månader, byt då till vad som verkar vara bästa alternativ då. Det är många här som gissar att de kameror och sensorer som skeppas nu inte är den slutgiltiga varianten ändå utan att det kommer uppdateringar mm på HW också.

2) Ta ut den som kommer nu, kör med den tills du vet om den nya är mycket bättre, klarar Svensk slask-snö på kamerorna osv. Räkna på vad skillnaden är på 24månaders leasing eller att fortsätta 48månader och se om det är värt mellanskillnaden för dig. Det skulle mycket väl kunna komma nya regler för dels tjänstebil och dels supermiljöbilspremien som gör att det blir kostnadsneutralt att byta om ett par år.

3) Avbeställ och beställ en ny. Du vet kostnaden i förväg men du vet inte vad du kommer då i ny funktionalitet eller när. Kommer med största sannolikhet bli en bättre bil än den andra MX som kommer tillverkad nu men det är inte helt säkert och du får vänta 6månader till på att få köra Tesla.

Scenario #1 och #2 är naturligtvis samma sak i början.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Stort tack till er alla för tankar och synpunkter, jag kommer med största sannolikhet behålla den bil jag beställt - det är trots allt en väldigt bra bil även med AP1.0.

Kollade som hastigast på en uppgradering till P100D, men fick inte ihop kalkylen och är livrädd för kommande förmånsvärde på en sådan.
Redan denna bil landar på 11 300 kr brutto :shock:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar