Hejsan! Jag håller på att göra en liten inventering av Norrlands inland vad gäller laddnings platser. Den går helt enkelt till så att jag skriver till de vandrarhem/turistattraktioner/hotell/campingar/stugbyar och B&b som jag hittar i Norrlands inland (Google är min vän). Allteftersom det kommer in resultat lägger jag upp dem på uppladdning.nu. Det jag är ute efter är främst trefas, även om 10-16 a enfas kan räcka om man har ett ställe som Klimpfjäll (vilket jag hade nöjet att lägga upp häromdagen). Det handlar ju oftast om längre stopp i detta fall.
Jag hyvlar för tillfället av området norr om Östersund upp till Gällivare, jag opererar främst inom en radie om 35 mil från super chargern i Krokom, på premissen att man förmodligen kommer ladda fullt där för att dra till fjälls. Vid en eventuell etablering i Umeå-Nordmalings trakten så kan man ta sig hela vägen till Hemavan, Tärnaby och Ammarnäs (skidåkning respektive fjällturer).
Jag bara undrar om det finns intresse för detta inom denna celebra grupp? Och om det finns några som har lust att inventera dalarna med omnejd på samma sätt?
PS. Har lagt upp ett tiotal laddpunkter i området de senaste två veckorna.
MVH
Norrlands inland
Moderator: Redaktion
Re: Norrlands inland
Coolt, saknat rejält.Kör mycket i Norrland själv.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Norrlands inland
Lysande! Otroligt värdefullt om folk dokumenterar det dom hittar.
Både nytt och skriver kommentarer när dom besökt en station.
Ska uppåt Härjedalen om ett tag. Ska dokumentera av mig när jag varit där.
Både nytt och skriver kommentarer när dom besökt en station.
Ska uppåt Härjedalen om ett tag. Ska dokumentera av mig när jag varit där.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Norrlands inland
Utmärkt! Nu när chademo adaptern är på gång kollade jag laddmöjligheterna i Norrland, norr om Östersund/Sundsvall hittade jag en (sic!) i Umeå. Ska upp till Lofoten och fiska i sommar, det blir till att köra på Norska sidan från Östersund. Det tar nog lite längre tid men vacker väg. Måste dock sträckköra hem, vore tråkigt om 40-50 kg fiskfilé tinar och förstörs.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Norrlands inland
Numera frågar man ju ofta om laddmöjlighet när man kontaktar hotell. Har du någon bra formulering som får dom att direkt förstå vad man är ute efter får du gärna dela med dig.JFAH skrev:Den går helt enkelt till så att jag skriver till de vandrarhem/turistattraktioner/hotell/campingar/stugbyar och B&b ...
Jag är rädd att "röda 3-fas uttag" och "schuko-kontakter" är inte alltid med i standardvokabulären hos hotell-personal. (Men snart... )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Norrlands inland
Har råkat på fenomente. kunskapen varierar väldigt. Kommunerna (som jag också bearbetat är helt, hur skall jag uttrycka det utan att förnärma någon, inte direkt insatta i frågan). Mitt standard brev är följande:pegs skrev:Numera frågar man ju ofta om laddmöjlighet när man kontaktar hotell. Har du någon bra formulering som får dom att direkt förstå vad man är ute efter får du gärna dela med dig.JFAH skrev:Den går helt enkelt till så att jag skriver till de vandrarhem/turistattraktioner/hotell/campingar/stugbyar och B&b ...
Jag är rädd att "röda 3-fas uttag" och "schuko-kontakter" är inte alltid med i standardvokabulären hos hotell-personal. (Men snart... )
Ofta återkommer de med frågor som gör det möjligt för mig att bedöma vilken nivå jag skall lägga mig på. I denna uppföljning ber jag också om uttryckligt tillstånd att lägga ut deras laddmöjligheter på uppladdning.nu.Hejsan! Jag inventerar för min, och andras räkning
möjligheterna till turistresor med elbil i norra Sverige Elbilar är
nu så bra att man utan större problem tar sig upp till 40 mil, med 5
man och packning, också vintertid. Utefter kusten är det inga
problem, och man kan från kusten, eller Norge, enkelt ta sig till
Norrlands inland, men det behövs möjligheter för boende laddning
där man kan äta och sova över. Min fråga är alltså har ni
sådana möjligheter hos er? Det är frågan pm ett helt vanligt 10-16
a vägguttag, eller ännu hellre trefas uttag från 10 a. Har ni
sådant tillgängligt i samband med övernattning?
Det är nog absolut ingen nackdel om fler jobbar inom samma område (det kostar inte många minuter att skicka iväg ett E-mail), det visar bara på att det finns ett tryck och efterfrågan. Det tror jag är den bästa vägen framåt. Det som tar längst tid i processen är faktiskt utläggningen på uppladdning.nu.
mvh
Re: Norrlands inland
Vad som är viktigt är ju att visa hur enkelt det kan göras tex genom en vanligt rött uttag. Behöver knappt kosta något heller eftersom de flesta hotell redan har bra ström in.
Re: Norrlands inland
Ungefär så jag resonerar. Trefas uttag kommer man mycket långt med. Man tankar fullt även på ett vanligt 10a trefas om man låter den stå över natten. 10-16 ampere en fas är mest nöd laddning. Men behöver man tio mil extra så funkar de ju också vid natt laddning. Står man på en fjällhotell över en helg så tankar man ju fullt även där.LarsL skrev:Vad som är viktigt är ju att visa hur enkelt det kan göras tex genom en vanligt rött uttag. Behöver knappt kosta något heller eftersom de flesta hotell redan har bra ström in.
Med snabbladdare utefter kusten blir ju då inlandet öppet för turism, om än inte för genomfarts trafik, för det saknas vettiga laddningsoptioner längs med 45:an (Inte ens semi-snabba på 22kwh). Jobbar på det också, men det handlar om att skriva till kommuner, och ligger på annan nivå. Någon som är sugen på lobbying? Jag är uppriktigt intresserad av norrlands området, med sina långa avstånd passar ju en elbil med rejäl kapacitet ganska bra, men för att turism skall funka bra vore det trevligt om det fanns åtminstone någon snabbladdningsplats i säg storuman och arvidsjaur (då kan man med lugn körning faktiskt ta sig från korokom till gällivare). Det är av en händelse de kommunerna som jag bearbetar mest


MVH